Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-14, 09:43   #21
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Ved å skrive innlegg til avisa om bekymringen for hvordan dette blir for dine barn, opprop, protestmarsj, underskriftskampanjer osv. Slik som man ellers reagerer når det er noe man er svært uenig i. Altså gjøre seg synlige med sine protester.

Og alle foreldre som har barn i skolen, bør reagere, og bekymre seg. For dette går ut over barna og opplæringen, i høgste grad.

Gammel 07-02-14, 09:45   #22
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FAU er en fin ting. Opprop. Protestaksjoner. Ting som man vanligvis gjør. Jeg synes det er så merkelig stille fra alle andre fronter enn lærernes, og tenker at det er for seint å protestere når endringen er et faktum.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 09:48   #23
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

FAU er en fin ting. Opprop. Protestaksjoner. Ting som man vanligvis gjør. Jeg synes det er så merkelig stille fra alle andre fronter enn lærernes, og tenker at det er for seint å protestere når endringen er et faktum.

Jeg er redd det bare bekrefter at flertallet foreldre faktisk ikke tror på at man jobber overtid i løpet av skoleåret? . Sånn at de ikke tror at det reelt sett blir en endring.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 09:50   #24
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er redd det bare bekrefter at flertallet foreldre faktisk ikke tror på at man jobber overtid i løpet av skoleåret? . Sånn at de ikke tror at det reelt sett blir en endring.

Det tror jeg også. Vel, som i så mange andre tilfeller: Foreldrenes dumskap går ut over barna...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 10:01   #25
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror også det, og jeg har møtt mange: "Jøss, du rakk akkurat å få med deg litt digg arbeidstid før det blir gjort om"-holdninger.

Dette er en stor endring og det er veldig lite støy rundt det i forhold til hva det vil ha å si for elevene, synes jeg. Det er både betenkelig og veldig trist.

Gammel 07-02-14, 10:15   #26
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg skal dømme etter Facebook-feeden min, så er foreldre og andre sympatisører på full fart inn i debatten. Det er ikke bare lærervenner som deler frustrasjon over KS og glede over gode kronikker til støtte for lærerne. Det har i hvert fall jeg gledet meg over i det siste. For ellers er det ikke mye å glede seg over når det gjelder forhandlingsmotparten vår. Pføy!

Gammel 07-02-14, 10:32   #27
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Føler meg skikkelig dum på området (les: jeg er ikke lærer og vet ikke så mye om hvordan arbeidet er), men hvorfor i all verden kan de ikke bare føre plusstid som i staten? Det blir jo i prinsippet likt som nå, med avspaseringsløsningen. Men jeg forstår ikke hvorfor dette skal være så vanskelig. Om det så skulle være noen som underpresterer, jobber lite (De finnes jo i de fleste yrkesgrupper), da får de ikke fylt opp kontoen sin, og må jobbe vanlig tid, med vanlig ferie. Jeg vil tro de fleste lærere, uten problem, vil fylle opp avspaseringskontoen, og ha det slik som i dag. (Det spennende med dette ville jo vært å se hvor mange timer som ble ført over dette igjen, og hva man skulle gjort med det!)

Det eneste er vel at avspasering/ uttak av overtidstimer ikke vil være mulig om man er sykemeldt, i permisjon osv., men da har man jo ikke jobbet over hver uke heller.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 10:35   #28
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Hvis jeg skal dømme etter Facebook-feeden min, så er foreldre og andre sympatisører på full fart inn i debatten. Det er ikke bare lærervenner som deler frustrasjon over KS og glede over gode kronikker til støtte for lærerne. Det har i hvert fall jeg gledet meg over i det siste. For ellers er det ikke mye å glede seg over når det gjelder forhandlingsmotparten vår. Pføy!

Akkurat det har jeg gjort også (tror jeg). Jeg tenkte på andre virkemidler også.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 10:37   #29
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Føler meg skikkelig dum på området (les: jeg er ikke lærer og vet ikke så mye om hvordan arbeidet er), men hvorfor i all verden kan de ikke bare føre plusstid som i staten?

Ja, er tanken at det skal være mulig da? jeg er ikke nok inne i det.
Dersom timeføring og oppsparing er et alternativ, tenker jeg man kan leve med det, men jeg trodde ikke det.

Gammel 07-02-14, 10:45   #30
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, er tanken at det skal være mulig da? jeg er ikke nok inne i det.
Dersom timeføring og oppsparing er et alternativ, tenker jeg man kan leve med det, men jeg trodde ikke det.

Ja, om det ikke blir slik er dette helt hull i hodet. Vi trenger en lærer som jobber når barna er på skolen, ikke midt i juli når de har fri!
Igjen burde de tenke seg nøye om, for hva om de får et regnestykke som viser at lærerene jobber mer enn avspaseringen tillater, da sliter de jo. Blir overtidsbetalt da, og det blir jo gøy for kommunene. Det er jo et hav med penger å ta av!

Gammel 07-02-14, 10:52   #31
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mye av debatten handler om hvor stor kontroll skoleledere skal kunne ha over tidsbruken til lærerne, gjør det ikke? De vil forbeholde seg retten å binde arbeidstiden mer, sånn at de kan bruke av det som nå er lærernes ubundne tid til å ha møter, læring på tvert etc, felles planlegging i forkant av skoleår, videreutdanning som ikke går ut over undervisningstiden. Noe som jo er gode tanker i seg selv, hadde de i tillegg tatt konsekvensen av at lærerne da får mindre tid til de oppgavene de gjør i dag og dermed må enten jobbe mer eller prioritere ned ting de mener er viktigere.

Og jeg er overbevist om at foreldre flest ser at dette er en dårlig ide totalt sett. Selv om jeg tror at å innføre obligatorisk timeføring med pluss/minustid og utvidet avspaseringsrett når skolen har sommer-, høst-, jule- og vinterferie kunne funket, sånn sett bort i fra at vi ender opp med akkurat samme løsningen som vi har nå.

Gammel 07-02-14, 10:59   #32
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Vet du, før jeg leste denne tråden visste jeg ikke at det potensielt er så ille. Jeg har selvsagt registrert forhandlingene (og bruddet..), men ikke klart å se konsekvensene det ev. får for opplæringen og barna. Naivt, sikkert. Jeg skal jammen høre med FAU-representanten om dette har vært oppe i det hele tatt.

Gammel 07-02-14, 11:02   #33
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes også det er rart at vi skal pålegges videreutdanninger. Jeg har 5,75 år på høyskole, er jeg ikke kvalifisert til jobben snart?

Gammel 07-02-14, 11:37   #34
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Føler meg skikkelig dum på området (les: jeg er ikke lærer og vet ikke så mye om hvordan arbeidet er), men hvorfor i all verden kan de ikke bare føre plusstid som i staten?

Jeg føler meg også litt dum i denne saken og har nok ikke satt meg godt nok inn i den. Jeg ser det finnes lærere som jobber MYE, som har lange dager, som bruker kvelder og helger til retting, planlegging osv. Men jeg ser også det finnes lærere som jobber 100 % som "avspaserer" en uke før eller etter både vinter og høstferie for å få to uker fri, i tillegg til at de har lang sommerferie, juleferie, påskeferie, tar en langhelg osv.

Det jeg lurer på er om det er riktig at det er såpass like vilkår for alle typer lærerstillinger.

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg synes også det er rart at vi skal pålegges videreutdanninger. Jeg har 5,75 år på høyskole, er jeg ikke kvalifisert til jobben snart?

Det er vel videreutdanning ved behov vil jeg tro? Jeg har 6 års universitetsutdanning, men jeg studerer nå ved siden av jobb for å klare å gjøre jobben min bedre. Dette er ikke pålagt fra arbeidsgiver, men jeg ser det som nødvendig selv.

I skolen er det jo hele tiden en utvikling, så om man med jevne mellomrom må videreutdanne seg i klasseledelse, vurdering, et eller annet fag eller hva det nå er, så er vel ikke akkurat det så rart?

Sist redigert av noen : 07-02-14 kl 11:53.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 11:39   #35
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg føler meg også litt dum i denne saken og har nok ikke satt meg godt nok inn i den. Jeg ser det finnes lærere som jobber MYE, som har lange dager, som bruker kvelder og helger til retting, planlegging osv. Men jeg ser også det finnes lærere som jobber 100 % som "avspaserer" en uke før eller etter både vinter og høstferie for å få to uker fri, i tillegg til at de har lang sommerferie, juleferie, påskeferie, tar en langhelg osv.

Det jeg lurer på er om det er riktig at det er såpass like vilkår for alle typer lærerstillinger.

Det er veldig mange skoler der slik avspasering er helt uaktuelt, og jeg synes det er en skikkelig uting. Det er ikke mulig å gjøre det her hos oss. Folk kan få velferdspermisjon hvis det er helt spesielle ting.

Hva som avspaseres i slike tilfeller er litt uklart, men jeg antar det er snakk om ekstraoppgaver/oppdrag/prosjekter man har tatt på seg. Vi har noen slike her, men de avspaserer da ved å sitte mindre vakt i heldagsprøveuka.

Gammel 07-02-14, 11:44   #36
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg tenker det aldri er feil med oppdateringer/ny innsikt, det gjelder jo i alle bransjer. Det som dessverre fort kan bli tilfelle er jo at man ender opp i løp som er lite interessante og relevante for å fylle kvoten.

Å se på seg selv som ferdig utdannet for alltid er en farlig vei å gå, mener jeg. Påfyll er viktig, men ikke nødvendigvis med studiepoeng.

Gammel 07-02-14, 11:48   #37
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg tenker det aldri er feil med oppdateringer/ny innsikt, det gjelder jo i alle bransjer. Det som dessverre fort kan bli tilfelle er jo at man ender opp i løp som er lite interessante og relevante for å fylle kvoten.

Å se på seg selv som ferdig utdannet for alltid er en farlig vei å gå, mener jeg. Påfyll er viktig, men ikke nødvendigvis med studiepoeng.

Dette er jeg veldig enig i!

Gammel 07-02-14, 12:19   #38
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Skal bli spennende å se enden på dette her ja. :/ jeg kjenner lærere i "alle lag" og det er utvilsomt slik at lærere har det travelt og jobber mye, og føler de ikke rekker over alt. Hvordan dette blir med den nye avtalen kan man jo spørre seg.

Og rekruttering til yrkesfagslærere blir nok nesten helt umulig.

Gammel 07-02-14, 12:41   #39
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Men de aller fleste lærere videreutdanner seg med jevne mellomrom hele tiden. Både på kursbasis og mer formell videreutdanning. Så godt som alle kollegene mine har ekstra utdanning tatt parallelt og deltar ofte på kurs, samt holder seg faglig oppdatert på egen hånd. Det er ikke her skoen trykker. Det er ikke det at vi regner oss som ferdig utdannet, det er det at vi syns det er fornærmende at det blir lagt frem som om vi egentlig er underkvalifisert for jobben vi gjør.

Jeg har tatt 60 studiepoeng ved siden av jobb de siste tre årene, for å bruke meg selv som eksempel.

Gammel 07-02-14, 12:50   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg regner med at dette kommer til å ende med en avtale ganske lik den som er idag. Enten det eller at det blir en annen variant de fleste lærere synes er helt grei. Men det er litt rar dynamikk i den diskusjonen om etterutdanning. De fleste andre yrkesgrupper skriker om etterutdanningsrett, mens for lærere er det arbeidsgiversiden som vil etterutanne, mens lærerne som gruppe protesterer. Jeg skjønner i og for seg delvis hvorfor altså, det bare ser litt rart ut fra sidelinja.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.