Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 18:11   #1
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Jeg tenker faktisk at man begynner å lære ansvarlighet i skolen. Hvis man læres opp til at man skal møte opp på skolen, når det er skole, så lærer man at man skal møte opp på arbeidsplassen når man skal på jobb.

Hvis man derimot lærer at man kan møte opp på skolen når det passer, og ta fri som man selv vil, uten at det får konsekvenser, så skal det etter hvert bli ganske vanskelig å få folk til å stå i for eksempel turnusjobber, hvor det faktisk er påkrevd at man stiller på jobb når det er behov for at man stiller på jobb, og ikke når det passer en selv best.

Jeg er ikke enig.

Jeg tror det er foreldrenes holdninger til jobben sin som forplanter seg først og fremst til hvordan barnas arbeidsmoral er.

Når man tar en jobb så skriver man under en kontrakt på at man gjør jobb mot penger. En skolesituasjon er noe helt annet.

Jeg skulket masse på gymnaset fordi det var helt bortkastet tid å sitte i en time og lære noe jeg gjorde hjemme på 10 minutter. Og så lenge jeg ikke ga læreren noe mer arbeid, så er ikke det sammenlignbart med en jobb hvor man har blitt betalt for å møte opp. Jeg har godt under 10 sykedager siden jeg begynte å jobbe som 16-åring.

Jeg kommer ikke til å ta ut barna fra skolen unntatt når de har fri. Men likevel så er det ikke riktig for vår del at om mine barn hadde fått fri noen ganger utenom høstferier og slikt at de ikke hadde møtt opp på jobb. De vet utmerket godt hjemmefra at jobben, den går først.

Da tror jeg faktisk at foreldre med "fleksejobb"'hvor barna ser at det ikke spiller så stor rolle når man går på jobb eller tar hjemmekontor kommer til å ha vel så store problemer med å forklare barna at når de får sommerjobb o.l at de må møte på tiden og man ikke bare kan jobbe det inn senere.

Gammel 24-09-13, 18:22   #2
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er ikke enig.

Jeg tror det er foreldrenes holdninger til jobben sin som forplanter seg først og fremst til hvordan barnas arbeidsmoral er.

Jeg er enig i at mye fravær på vg. ikke nødvendigvis må føre til mye fravær i en jobbsituasjon, (selv om det vel er grundig dokumentert at det fører til vansker med å i det hele tatt komme seg ut i arbeidlivet) men jeg er uenig i at det er foreldrenes holdninger til egen jobb som avgjør om barna møter på jobb eller ikke. Jeg tror det henger sammen med foreldrenes holdninger til samfunnet generelt. Til skole, til lærere, til hva poden må bidra med for å få lommepenger, til hva som er livets harde realiteter, rett og slett. Nå er det jo vanskelig å støte på livets harde realiteter i velferds-Norge, men jeg har bestemt meg for å lure barna mine i forhold til dette så lenge det går.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 16:52   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at det er så mye ferie i utgangspunktet at å skulle ta 2 uker fri et par uker etter skolestart burde vært unødvendig. Men jeg vet samtidig at jeg kommer til å måtte svelge noen kameler fordi barna har en far som kommer fra en annen verdensdel og som garantert kommer til å bestemme seg for å reise hjem med guttene før skolen er ferdig, evt i jula osv. Jeg kan selvsagt si nei, men det jeg risikerer da er å forsure et allerede dårlig samarbeidsklima, og det vet jeg ikke om jeg vil, rett og slett.
Men jeg kommer ikke til å søke om permisjon for å reise på ferie med dem.

Gammel 24-09-13, 17:12   #4
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Guava, der eg jobba sist, hadde vi ein veldig vanleg avtale med elevrådet om at dei ikkje skulle ha meir enn 2 vurderingar eller innleveringer i veka. Dette før at dei skulle få tid til å førebue seg ordentleg, ein fornuftig avtale. Det betydde at vi hadde faste veker kor vi kunne ha vurderingar. I eit fag som norsk, med tre karakterar, hadde vi seks veker. Då måtte vi bruke desse. For å spre vurderingane godt utover året, begynte vi med prøvar fire veker etter oppstart og heldt på fram til ei veke før elsamensperioden begynte. Då hadde alle fag nok vurdering til å sette karakter, i løpet av dei 38 vekene. Ei fleksibel ferieløysing vil føre til meir intense veker dei periodane alle elevane er på skulen. Viss ein skal få inn vurdering i 15 fag på nokre få faste veker, vil dette gå på bekostning av elevane sitt ønske om spredning. I alle fall på Vgs. Ikkje for å vere vanskeleg, men det å legge prøveplan er ikkje ein liten jobb.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 17:14   #5
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og å besøke ein sjuk far på Radiumhospitalet vil eg seie er "særlig sorgpreget", er det ikkje det?

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 17:19   #6
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Og å besøke ein sjuk far på Radiumhospitalet vil eg seie er "særlig sorgpreget", er det ikkje det?

Det kommer an på tolkning og tolkninger der kan være mange.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 17:28   #7
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det kommer an på tolkning og tolkninger der kan være mange.

Men nå er ikkje regelverksendringa for å gjere det vanskelegare for folk i sorg. Då kan du like godt spele ut diskriminering av kronisk sjuke i same slengen. Dette handler jo om å ta knekken på ei ukultur og få slutt på det at 1/3 av elevane er borte dei ti dagane dei "har rett på", ikkje å gjere det vanskelegare for folk i ein vanskeleg situasjon. Tilbake til velferdspermisjoneksempelet ditt over, trur du ikkje det blir endringar på arbeidsgivarsida og, den dagen flesteparten av arbeidtakarane meiner at dei kan ta ut velferdspermisjon for å dra på sydentur?

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 17:45   #8
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men nå er ikkje regelverksendringa for å gjere det vanskelegare for folk i sorg. Då kan du like godt spele ut diskriminering av kronisk sjuke i same slengen. Dette handler jo om å ta knekken på ei ukultur og få slutt på det at 1/3 av elevane er borte dei ti dagane dei "har rett på", ikkje å gjere det vanskelegare for folk i ein vanskeleg situasjon. Tilbake til velferdspermisjoneksempelet ditt over, trur du ikkje det blir endringar på arbeidsgivarsida og, den dagen flesteparten av arbeidtakarane meiner at dei kan ta ut velferdspermisjon for å dra på sydentur?

Nettopp derfor tenker jeg fleksidager 1 uke og så regler som minner om velferdsperm i arbeidslivet ut over dette.
I kommunene jeg kjenner til vil ikke en lærer (som har mer sammenhengende fri enn de fleste pluss helger) få avslag på permisjonssøknad for å delta under datterens vielse. Jeg synes ikke det vil være rimelig om barn blir behandlet strengere ved slike tilfeller.

5 dager "de har rett på" innenfor visse perioder i skoleåret ser jeg ikke kan være et allverdens problem.

Jeg tror generelt ukultur bekjempes dårlig med for rigide systemer.

Gammel 24-09-13, 17:30   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:

Nå har elevane sin interesseorganisasjon fått gjennomslag for at a) det ikkje skal vere maksgrense for fråver og b) at det er læraren sitt ansvar å skaffe vurderingsgrunnlag på elevar dei ikkje møter. Skulen svarer med å stramme inn reglar på andre område, for å forsøke å løyse eit stadig veksande problem, og det blir sett på som rigid.

Er det ingen som ser at fråfallsprosenten i vidaregåande opplæring er eit stort samfunnsproblem, som både tar ressurser frå flinke elevar i skulen og andre trengade i NAV-systemet etterpå? Vi har nå eit tiår kor dette bare har auka. Teoretiseringa av yrkesfag er ein forklaringsmodell, men eg trur jammen samfunnet sine haldningar til skulen er ein annan. Korfor skal ressurssvake elevar skjønne at skulen plutseleg er viktigare enn LAN-party og festing, når foreldrene meiner at ferie er vikitgare enn skule? Eg ser på denne innstramminga som ei forebyggande innstramming, fordi verken elevar eller foreldre viser seg verdig den tilliten dei har fått dei siste åra.

Nokon, du skriver så utrolig godt i denne tråden.

Gammel 24-09-13, 17:45   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får ikke lov til å prikke deg i denne tråden, nokon.

Gammel 24-09-13, 17:50   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Guava: Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...Hvorfor drar du lærerenes "lange sammenhengende friperiode" inn i dette? Jeg blir helt matt av sånn argumentasjon. "Jasså, blir ikke alle lærere tvunget til å gå ut og leke i friminuttene, og så må barna gjøre det?
Det er ikke et samfunnsproblem at lærere tar seg ferie i tide og utide, men det at elevene gjør det, er i ferd med å bli det. Derav nye og strengere regler. At de kan slå uheldig ut for noen, har jeg ikke problemer med å se, men jeg synes virkelig ikke lærere (eller andre voksne arbeidstakeres) arbeidstid og ferieordning har noe som helst med saken å gjøre.

Gammel 24-09-13, 17:59   #12
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det er innmari stor forskjell på å ha sammenhengende fri hele sommeren, fri hver helg, fri høst og vinterferie, jul og påske med den fleksibiliteten det gir for en familie og det å ikke ha slike gode ordninger. For familier hvor foreldre arbeider når ungene har fri er virkeligheten en annen og jeg synes ikke det ville være så dumt med fem dager fleksi for å komme dette i møte og heller kutte høst og vinterferie. Og ja jeg vet at lærere har avspasering og ikke ferie mye av tiden, men i andre yrker må det avspaseres ( om man er så heldig å få tatt ut det man har krav på) mens unger er på skolen.

Rigiditet på det viktige (eksamen og tentamen) og mindre rigiditet på andre ting tror jeg gir mer respekt enn en gjennomført fengselsholdning.

Gammel 24-09-13, 18:01   #13
Guava

Guava sin avatar

Standard

Voksne og barns fri har sammenheng om du vil eller ikke rine. At du og jeg får fri for bryllup, men at ungene til brudeparet må sitte på skolen den dagen synes jeg ikke er rimelig.

Gammel 24-09-13, 18:06   #14
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg får ikke lov til å prikke deg i denne tråden, nokon.

Du har allereie prikka meg i denne tråden...

Akkurat når det gjeld bryllup og jubileum er eg einig med Guava (forutsett at det blir 1-2 dagars fråver, ikkje to veker fordi bryllupet skal feirast på Bahamas. Eg synest reglane kunne vore like reglane for velferdsperm i arbeidslivet. Men dei vil nok og bli endra i det øyeblikk folk står og seier "I år har eg bare tatt ut fire dagar velferdsperm, kva skal eg gjere dei siste dagane, tru? Dra til Syden?" - Det er dette som har skjedd i skulen.

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 18:14   #15
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Voksne og barns fri har sammenheng om du vil eller ikke rine. At du og jeg får fri for bryllup, men at ungene til brudeparet må sitte på skolen den dagen synes jeg ikke er rimelig.

Man trenger da ikke fem dager fri for å reise i bryllup? Med fem fleksible dager er man tillbake til den "obligatoriske" uka i september på Gran Canaria, og dermed like langt. Tre dager til bryllup eller begravelser som befinner seg i utlandet er ikke urimelig, selv om jeg har store problemer med å forstå at man ikke kan reise fredag kveld og hjem søndag kveld hvis bryllupet er noen timers fly-eller biltur unna?

Gammel 24-09-13, 18:18   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Man trenger jo heller ikke være rakettforsker for å skjønne at hvis man inviterer til bryllup eller 70-års dag på en onsdag i kualalumpur, så er det en stor sjanse at mange ikke kan komme. Skolebarn f.eks.

Gammel 24-09-13, 18:24   #17
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Men gir bryllup velferdspermisjon altså? Eg ville ikkje tenkt på at eg ikkje skulle bruke feriedagar til slikt!

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 18:27   #18
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Men gir bryllup velferdspermisjon altså? Eg ville ikkje tenkt på at eg ikkje skulle bruke feriedagar til slikt!

Eget bryllup gir velferdspermisjon.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 18:29   #19
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg synes det er helt urimelig og urettfeigt at voksne folk skal få lov til å gifte seg, og attpåtil få velferdspermisjon, når ikke barn får det!

Guava: Jeg har ikke feriedager utenom dagene i juli, nei.

Gammel 24-09-13, 18:34   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Men bare for selve bryllupsdagen.

Jeg synes i bunn og grunn at det er greit de strammer inn, men samtidig er jeg helt med på dem som vil ha bort høst- og vinterferie. Ikke minst den første, det er jo bare tøv med en hel uke fri på høsten når høstsemesteret er så kort fra før.

På den andre siden; så lenge skolene ikke holder oppe læringstrykket ut hele skoleåret, så synes jeg ikke det er så himla farlig om man tar et par dager rett før jul eller sommerferie. I hvert fall ikke når det de går glipp av er kosetime, juleverksted og fjelltur.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:57.