|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Jeg er ikke enig.
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er enig i at mye fravær på vg. ikke nødvendigvis må føre til mye fravær i en jobbsituasjon, (selv om det vel er grundig dokumentert at det fører til vansker med å i det hele tatt komme seg ut i arbeidlivet) men jeg er uenig i at det er foreldrenes holdninger til egen jobb som avgjør om barna møter på jobb eller ikke. Jeg tror det henger sammen med foreldrenes holdninger til samfunnet generelt. Til skole, til lærere, til hva poden må bidra med for å få lommepenger, til hva som er livets harde realiteter, rett og slett. Nå er det jo vanskelig å støte på livets harde realiteter i velferds-Norge, men jeg har bestemt meg for å lure barna mine i forhold til dette så lenge det går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg tenker at det er så mye ferie i utgangspunktet at å skulle ta 2 uker fri et par uker etter skolestart burde vært unødvendig. Men jeg vet samtidig at jeg kommer til å måtte svelge noen kameler fordi barna har en far som kommer fra en annen verdensdel og som garantert kommer til å bestemme seg for å reise hjem med guttene før skolen er ferdig, evt i jula osv. Jeg kan selvsagt si nei, men det jeg risikerer da er å forsure et allerede dårlig samarbeidsklima, og det vet jeg ikke om jeg vil, rett og slett.
![]() |
#4 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneGuava, der eg jobba sist, hadde vi ein veldig vanleg avtale med elevrådet om at dei ikkje skulle ha meir enn 2 vurderingar eller innleveringer i veka. Dette før at dei skulle få tid til å førebue seg ordentleg, ein fornuftig avtale. Det betydde at vi hadde faste veker kor vi kunne ha vurderingar. I eit fag som norsk, med tre karakterar, hadde vi seks veker. Då måtte vi bruke desse. For å spre vurderingane godt utover året, begynte vi med prøvar fire veker etter oppstart og heldt på fram til ei veke før elsamensperioden begynte. Då hadde alle fag nok vurdering til å sette karakter, i løpet av dei 38 vekene. Ei fleksibel ferieløysing vil føre til meir intense veker dei periodane alle elevane er på skulen. Viss ein skal få inn vurdering i 15 fag på nokre få faste veker, vil dette gå på bekostning av elevane sitt ønske om spredning. I alle fall på Vgs. Ikkje for å vere vanskeleg, men det å legge prøveplan er ikkje ein liten jobb.
![]() |
![]() |
#5 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneOg å besøke ein sjuk far på Radiumhospitalet vil eg seie er "særlig sorgpreget", er det ikkje det?
![]() |
![]() |
#7 |
Librocubicularist
|
Men nå er ikkje regelverksendringa for å gjere det vanskelegare for folk i sorg. Då kan du like godt spele ut diskriminering av kronisk sjuke i same slengen. Dette handler jo om å ta knekken på ei ukultur og få slutt på det at 1/3 av elevane er borte dei ti dagane dei "har rett på", ikkje å gjere det vanskelegare for folk i ein vanskeleg situasjon. Tilbake til velferdspermisjoneksempelet ditt over, trur du ikkje det blir endringar på arbeidsgivarsida og, den dagen flesteparten av arbeidtakarane meiner at dei kan ta ut velferdspermisjon for å dra på sydentur?
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Nettopp derfor tenker jeg fleksidager 1 uke og så regler som minner om velferdsperm i arbeidslivet ut over dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
By the Sea
|
Nokon, du skriver så utrolig godt i denne tråden.
![]() |
#10 |
Halloen!
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg får ikke lov til å prikke deg i denne tråden, nokon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneGuava: Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne...Hvorfor drar du lærerenes "lange sammenhengende friperiode" inn i dette? Jeg blir helt matt av sånn argumentasjon. "Jasså, blir ikke alle lærere tvunget til å gå ut og leke i friminuttene, og så må barna gjøre det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet er innmari stor forskjell på å ha sammenhengende fri hele sommeren, fri hver helg, fri høst og vinterferie, jul og påske med den fleksibiliteten det gir for en familie og det å ikke ha slike gode ordninger. For familier hvor foreldre arbeider når ungene har fri er virkeligheten en annen og jeg synes ikke det ville være så dumt med fem dager fleksi for å komme dette i møte og heller kutte høst og vinterferie. Og ja jeg vet at lærere har avspasering og ikke ferie mye av tiden, men i andre yrker må det avspaseres ( om man er så heldig å få tatt ut det man har krav på) mens unger er på skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneVoksne og barns fri har sammenheng om du vil eller ikke rine. At du og jeg får fri for bryllup, men at ungene til brudeparet må sitte på skolen den dagen synes jeg ikke er rimelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Librocubicularist
|
Du har allereie prikka meg i denne tråden...
![]() |
![]() |
#15 |
Halloen!
Man trenger da ikke fem dager fri for å reise i bryllup? Med fem fleksible dager er man tillbake til den "obligatoriske" uka i september på Gran Canaria, og dermed like langt. Tre dager til bryllup eller begravelser som befinner seg i utlandet er ikke urimelig, selv om jeg har store problemer med å forstå at man ikke kan reise fredag kveld og hjem søndag kveld hvis bryllupet er noen timers fly-eller biltur unna? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneMan trenger jo heller ikke være rakettforsker for å skjønne at hvis man inviterer til bryllup eller 70-års dag på en onsdag i kualalumpur, så er det en stor sjanse at mange ikke kan komme. Skolebarn f.eks.
![]() |
#17 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneMen gir bryllup velferdspermisjon altså? Eg ville ikkje tenkt på at eg ikkje skulle bruke feriedagar til slikt!
![]() |
![]() |
#19 |
Halloen!
Jeg synes det er helt urimelig og urettfeigt at voksne folk skal få lov til å gifte seg, og attpåtil få velferdspermisjon, når ikke barn får det! |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Protonterapeut
|
Men bare for selve bryllupsdagen.
![]() |
|
|