|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Det går jo an å seie at dei ikkje får anna enn bolig, mat og straum. Eg jobba i butikk ein periode og då hende det folk kom med rekvisisjon på mat frå sosialkontoret. Då hadde vi ikkje lov å selgje øl eller røyk, for eksempel. Det blir brukt, når ein ikkje kan forvalte pengar, men det kunne og blitt brukt til folk som ikkje fyller vilkår som er sett. For eksempel.
|
|
|
|
#162 |
|
Shake it out!
|
Godt spørsmål. Det har jeg virkelig ikke noen formening om. Vanskelig å ta fra noen noe når de ikke har noe.
|
|
|
#163 |
|
Librocubicularist
|
|
|
|
|
#164 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Og akkurat dette er vel et ganske stort problem for de som allerede er i ulike praksisplasser via NAV.
|
|
|
|
#165 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingnokon: Nei, men den står på lista mi. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Jepp, det erdet som er spørsmålet. Og før man har tenkt gjennom det blir det teit å slenge forslaget på bordet og presentere det som om man har funnet opp hjulet på nytt. Uten løsningsforslag er dette ikke annet enn billig og flaut valgflesk. Jeg kan kaste masse lure forslag ut i lufta også, det er ikke verdt en skit når jeg ikke kan svare på A) hvordan det skal administreres B) hva som skjer dersom det ikke overholdes.
|
|
|
#167 |
|
Off the map.
|
Jeg er helt enig. Man må jobbe med disse som har vanskelig for å komme inn på arbeidsmarkedet. Aktivitetsplikt er et av flere virkemidler som jeg ser det.
|
|
|
#168 |
|
Librocubicularist
|
Eg seier ikkje at det er enkelt. Men eg trur at det finst løysingar, viss vi er villige til å sjå det. Dei rekvisisjonane vi fekk, stod det "Nødhjelp: [NN] kan kvittere ut matvarer for inntil 400 kroner" for eksempel (dette er ti år sidan). Eg veit ikkje om det er løysinga, men det fanst i alle fall måtar å unngå at folk skulle svelte ihjel, som ikkje gjekk på å dele ut kontanter.
|
|
|
|
#169 |
|
maler
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet er en gruppe jeg tenker at et strengere aktivitetskrav kan være viktig og riktig for, og det er unge, friske mennesker som er på feil vei ut av arbeidslivet. Jeg vet det er fokus på det allerede, men jeg tror aldri man kan fokusere nok på det.
|
|
|
#170 |
|
~~~~~~~
|
Dette er jeg så utrolig enig i. For det er faktisk ikke nok arbeidsplasser de som har en utfordring/diagnose. Mange av disse har heller ikke tilbud om dagplass noe sted, eller bor i kollektiv, "alle" har det ikke like "rosenrødt" som de som bor på Tangerudbakken. Det finnes faktisk ganske mange rundt om som sitter inne i sin egen leilighet helt skjermet fra omverdnen, depresjonen stiger, verdigheten forsvinner og selvfølelsen er har nådd bunnpunktet - de skjønner egentlig ikke hva som er vitsen med å leve.
|
|
|
#171 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingOlympia - så med mindre man har hele opplegget klart og alle svarene, så kan man ikke foreslå noe (eller rettere sagt være enig i at noe er verd å vurdere, som gjelder for min del)?!
|
|
|
#172 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingera: Jeg har tolket deg som om du mener at aktiviet ikke er bra. Jeg mener ikke at søknadsskriving og oppmøte på NAV-kontoret noen ganger i måneden har noe som helst med aktivitet å gjøre. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkinghttp://www.oa.no/leder/article5989408.ece
Som eit apropos til desse rusmisbrukarane som ikkje kan gjere noko som helst.
|
|
|
|
#174 |
|
Shake it out!
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg kjenner en fyr som driver bedrift og som valgte å ansette en som kan betegnes som "sort får" via NAV men reglene rundt det og stivbenthet fra NAV sin side terminerte det hele. Ikke fyren som jobbet der. Han (den ansatte) var for sent ute med ett skjema, og vips ble støtten trukket. Arbeidsgiver forsøkte å ordne opp, men ble møtt av et skjemavelde av en annen verden og ga opp hele greia. Og sier han aldri vil ta i NAV igjen med en ildtang.
|
|
|
#175 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Men hvor ofte kan de ta ut? Og hva skjer når de har tatt ut maks og feilberegnet?
|
|
|
#176 |
|
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingI vår kommune så var det faktisk mange som mottok sosialstøtte som gikk på samme jobbsøkerkurs som meg som motar aap, dem fikk litt ekstra i sosialstønad, 4 ukers ferie på sommeren å litt feriepenger. Om dette er ett tilbud dem har ennå hvet jeg ikke, men mange av dem var veldig fornøyd med ordningen. Jeg synes det er greit med sånne tiltak jeg når man kanskje blir gående å motta sosialstønad for en tid. Men å true med trekk i stønaden om ungene blir sjuke å mann må være hjemme det gjorde meg litt sint, for barn å barnefamilier som lever på minimumsatser burde slippet å bli straffet for att ungene kan bli syke, dem snakker om barn som lever under fattigdomsgrensen her i landet |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Librocubicularist
|
Det kjenner eg ikkje til. Eg veit bare at det finst.
|
|
|
|
#178 |
|
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet er valgkamp. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
|
Er det ikke dette som er individstødnad?
|
|
|
|
#180 |
|
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet å sette folk til besøkstjeneste er veldig fint, men det er ikke "bare". Det krever en ganske nøye siling og det krever faktisk at den som skal ut i besøkstjeneste har vært gjennom en viss form motivering. Jeg kan ikke tenke meg stort verre en å måtte ta i mot besøk av en person som slettes ikke har lyst til å besøke meg. Å besøke ensomme eldre er ikke nødvendigvis givende. Det kan være pyton for å si det rett ut og det kan kreve en god del, selv av oss med lang erfaring. |
|
|
|
![]() |
|
|