Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-13, 23:21   #201
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg lurer på om forslagsstillerne har tatt inn over seg hva slags folk de risikerer å få inn i hagen sin for å måke snø? Jeg ser liksom ikke helt for meg at noen av de som fremmer dette forslaget er klare for å la tunge rusmisbrukere måke oppkjørselen sin hver morgen ...

Jeg synes det er en fryktelig vemmelig og nedlarende generalisering mht Høyre- og FrP-velgere/politikere. Jeg er høyrevelger. Jeg mener at rusmisbrukere er mennesker og kunne godt latt en "måke innkjørselen min" jeg kjenner veldig godt en FrP-velger som tok inn en skakkjørt person som ansatt i bedriften sin. Det gikk helt fint, og kulminerte ikke fordi den ansatte gjorde noe galt, men fordi regelverket ble for vanskelig.

Jeg tror ganske mange mennesker kunne klart seg vesentlig bedre om man ga dem en sjanse. Som feks Pøbelprosjeltet viser. Helt ærlig så opplever jeg at det er motstanderne til forslaget, som i denne tråden er mest nedlatende til "alle de stakkars som går på sosialstønad". At når man er der, så er det i grunnen ikke håp. Jeg tror det er feil.

Gammel 28-08-13, 23:21   #202
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Nei da sier vi det. Siden det finnes sanksjoner allerede og likevel så møter folk ikke opp, da aksepterer vi bare at det er sånn, og lar det bli med det.

Åpenbart. Det er enklast slik.

Jeg lurer på om forslagsstillerne har tatt inn over seg hva slags folk de risikerer å få inn i hagen sin for å måke snø? Jeg ser liksom ikke helt for meg at noen av de som fremmer dette forslaget er klare for å la tunge rusmisbrukere måke oppkjørselen sin hver morgen ...

Korfor kan ikkje rusmisbrukarar måke snø!? Bestemora mi har hatt ein rusmisbrukar som har klippa plenen hennar i fleire år, gjennom eit kommunalt prosjekt. Det funker fett!

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 23:30   #203
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig vanskelig å sammenligne med andre land. Det krever i alle fall at man ser på mange faktorer samtidig.
Her til lands er det i større grad enn de fleste land i verden forventet at alle skal ut i arbeid og forsørge seg selv. Hele kulturen vår har blitt slik. Det er ikke kultur for at man skal forsørge andre enn barna sine. Kommer man til en del andre land (gjelder ikke Skandinavia) så er det mye sterkere forventinger om at økonomisk trøbbel og sosiale problemer skal løses innen familien/slekta først.
Hvem skal betale for mat til et familiemedlem med rusproblemer? Er det min oppgave som familiemedlem? Jeg tror en del nordmenn vil svare nei på dette. Pengene jeg tjener er jo mine og skal forsørge mne barn. De skal da ikke dekke kost og losji for fetter Billy eller onkel Harry. I en del kulturer er det mer vanlig enn her at storfamilien dekker "sosialutgifter" for dem som faller utenfor.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 23:31   #204
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Korfor kan ikkje rusmisbrukarar måke snø!? Bestemora mi har hatt ein rusmisbrukar som har klippa plenen hennar i fleire år, gjennom eit kommunalt prosjekt. Det funker fett!

Så bra. Hvis det funker, så er det virkelig ikke noe som er bedre enn det.

Jeg antar dog at du ikke mener at det er noe som vil funke for alle, uavhengig av hvor ruset eller ustabile de er.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 23:33   #205
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke ønsket at en tung rusmisbruker skulle måket snø i bestemors oppkjørsel uten tilsyn. Til det har jeg for dårlig erfaring med ustabil psyke hos tunge rusmisbrukere.

Gammel 28-08-13, 23:34   #206
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så bra. Hvis det funker, så er det virkelig ikke noe som er bedre enn det.

Jeg antar dog at du ikke mener at det er noe som vil funke for alle, uavhengig av hvor ruset eller ustabile de er.

Nei, det meiner eg ikkje, men eg meiner at det at det funker for bestemora mi er ein like stor generalisering som at rusmisbrukarar ikkje kan måke snø.

The glass is refillable.
Gammel 28-08-13, 23:34   #207
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øhhh...jeg håper da ikke at det var Høyre sitt forslag at sosialklienter skulle ut og måke privatpersoners oppkjørsler? Det ville jeg iallfall aldri benyttet meg av. Men jeg ville jo ikke hatt vaskehjelp heller, så jeg er muligens litt i overkant sær på det området.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 23:36   #208
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For the record: jeg er for aktivitetskrav. Og imot valgfleskløsninger.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 23:40   #209
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

For the record: jeg er for aktivitetskrav. Og imot valgfleskløsninger.

Da tror jeg vi er enige. Muligens? Jeg likte ikke ordlyden i artikkelen, (-de må jammen jobbe for pengene, altså, i det minste måke litt snø!) men jeg liker grunntanken, og jeg har full tro på at det går an å finne løsninger som er verdige og ikke-stigmatiserende, eller i det minste bare er det (stigmatiserende, altså) i en overgangsperiode, helt til vi lærer oss å tenke litt annerledes rundt akkurat de problemstillingene i Norge. For jeg tror det er stort behov for å tenke nytt og annerledes, og stor behov for holdningsendring. Det som virker som snille og greie holdninger, er ikke nødvendigvis det beste for verken enkeltindividet eller samfunnet på lang sikt, tror jeg.
Og så er jeg enig med Teofelia i at svært lite virker på mennesker som rett og slett ikke virker i jobb, men jeg tror vi har forskjellig oppfatning av hvor mange dette egentlig gjelder.

Gammel 28-08-13, 23:43   #210
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle sosialklienter er ikke psykisk syke tunge rusmisbrukere. Noen er bare rusmisbrukere. Og andre er ikke det en gang.

Gammel 28-08-13, 23:44   #211
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jammen det er jo aktivitetskrav allererede!

Da an vi vel bare lukke tråden?!

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 23:44   #212
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker ikke "bare" om rusmisbrukere eller ustabile mennesker.
Jeg snakker b.la. om en i svært nær familie som har en alvorlig trafikkskade h*n pådro seg som barn, som gjør at vedkommende ikke er i stand til å utføre enkelte oppgaver som kreves på arbeidsplasser. Vedkommende har selv gått fra bedrift til bedrift og spurt om h*n kan være til hjelp med å pakke ut varer for å plassere i butikken, gå på posten å hente ut pakker, lufte hunden til naboen, vedkommende er desperat etter å komme seg ut i ett sosialt liv, for der vedkommende bor er det ikke noe tilbud til denne personen. Det som skjer er at h*n sitter alene i sin leilighet, sover store deler av dagen, depresjonen blir svartere og svartere, hos legen får h*n utlevert antidepresiva. Vi i nær familie har selvfølgelig ett ansvar for at h*n skal ha ett verdig liv, og slik det er nå faller hele og fulle ansvaret på oss. Det er ett stort ansvar og ett tungt ansvar.

Vedkommende fikk en jobb i en butikk en gang, ikke en dag var h*n borte fra denne, stilte opp hver dag, gjorde jobben i sitt tempo, fikk ikke lønn, lønnen var at h*n fikk hjelpe kunder, se andre mennesker, stå opp om morgningen å ha ett sted å gå til, ha en fast avtale. Det var en avlastning for familien og butikkeieren som så at h*n faktisk var til hjelp i sitt tempo.

Det finnes mange mennesker i ulike situasjoner, og selvfølgelig må hver og en situasjon kartlegges, men ja, jeg mener det bør brukes resurser på dette, det å integrere, gjøre plass til alle, selv om det tar litt tid å følge dem opp. Når man ser på institusjoner i dag så sier jo selv sykepleierne som arbeider der at de ikke har tid til å være medmennesker, da er det, i mine øyne, uheldig å ikke bruke de medmenneskene som sitter rundt og føler seg til overs, fordi vi ikke har resurser til å integrere disse.

Det funker ikke for alle - jeg funker heller ikke i alle jobber, men jeg har ihvertfall funnet min plass i samfunnet og føler meg til nytte.

Gammel 28-08-13, 23:45   #213
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Er det? Og de fungerer?

Gammel 28-08-13, 23:46   #214
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Da an vi vel bare lukke tråden?!

Nei, fordi jeg mener at de aktivitetskravene som er ikke er gode nok. Oppmøte og søknadsskriving og sånt.

Vi kan selvsagt ikke lukke tråden før alle er enige med meg. Makan!

Gammel 28-08-13, 23:47   #215
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Øhhh...jeg håper da ikke at det var Høyre sitt forslag at sosialklienter skulle ut og måke privatpersoners oppkjørsler? Det ville jeg iallfall aldri benyttet meg av. Men jeg ville jo ikke hatt vaskehjelp heller, så jeg er muligens litt i overkant sær på det området.

De kan jo ikke mene at man skal sette dem til å måke offentlige områder, for det har vi jo folk i arbeid som gjør allerede.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Alle sosialklienter er ikke psykisk syke tunge rusmisbrukere. Noen er bare rusmisbrukere. Og andre er ikke det en gang.

Nei, det er det vel ingen som sier, men rusmisbrukere og psykisk syke utgjør jo en del av den mengden som FrP og Høyre nå vil sette i arbeid.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 23:48   #216
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Men sosialklienter skal jo i følge mange besøke privatpersoner, gjerne sårbare privatpersoner som er ensomme.

Aktivitet er bra, men jeg lurer på om samfunnet har råd og generell vilje til å gjennomføre dette for alle. Jeg lurer også på om FrP og H vil slippe en sosialhjelpsmottakende rusmisbruker inn i sine partilokaler for å oppfylle aktivitetsplikten sin. I partiene vet man jo hvordan man vil at det skal fungere. Kanskje fungerer det utmerket.
Jeg tror i alle fall at det må ganske mange arbeidsplasser til for å kunne gjennomføre dette for alle sosialhjelpsmottakere. Det er kanskje en rett vei å gå, men jeg tror ikke det er en billig vei å gå.

Gammel 28-08-13, 23:49   #217
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

De kan jo ikke mene at man skal sette dem til å måke offentlige områder, for det har vi jo folk i arbeid som gjør allerede.
.

Ja, jeg har vel -i motsetning til veldig mange andre i tråden-ikke hengt meg så veldig opp i snømåkingen i seg selv, men vært mer interessert i grunntanken.

Gammel 28-08-13, 23:50   #218
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Er det? Og de fungerer?

Nei, de gjør ikke det, eller ikke bra nok i all fall. Men de finnes.

Så poenget er: hvis de finnes, men ikke blir fulgt opp av brukere: hvorfor i huleste skal arbeidsplikt fungere? Hvordan skal man nå ut til dem som allerede nå ikke følger denne oppmøte- og kursplikten?

Jeg tror som Oslo78 at forebygging, gjerne allerede fra ungdomsskolen, er veien å gå.

Hvis ikke må det være så strenge sanksjoner at jeg tror vi ikke ønsker gjennomføre dem i vårt samfunn. :gjentar meg:

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 23:56   #219
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

En tabloid fremstilling. Og om jeg håper jo at man har så
Mye forstand at man kan differensierte mellom folk. På samme måte som man burde la alvorlig kreftsyke mennekser slippe å skrive meldekort til NAV for å få pengene de trenger for å leve.

Alle kan ikke jobbe for sosialstøtten. Og jeg synes det hadde vært helt ok at de sa at psykisk syke mennesker eller veldig rusa mennesker måtte fått hjelp i stedet. Kanskje kunne det vært et aktivitetskrav, at de måtte få hjelp.

Men ungdommer som dropper ut av skolen og bor hjemme hos mor og fester og fjaser hele dagen, de kan måke snø. Gjerne hos en høyrepolitiker.
Ok, så viser det seg kanskje at det ikke er så mange som man ville ha det
til. Men da fikk man i alle fall røsket opp i systemet og røykt ut de - få eller mange - som bare synes de er for gode til å vaske do eller sitte i kassen på Rema. Men som heller ikke gidder å ta seg en utdannelse.

Om en eller to føler seg stigmatisert på veien, so be it. De som finner på å se ned på mennesker som gjør en ærlig dags arbeid bær ta seg en pære.

Og jeg mener virkelig at staten bør ta seg råd til å betale for å la fungerende psykisk utviklingshemmede få noe fornuftig å gjøre. Og forstå at det kan være noe mye enklere og banalt enn det som er fornuftig for andre.

Sist redigert av Milfrid : 28-08-13 kl 23:57. Årsak: Slippe. Slippe!!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-13, 23:59   #220
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Forebygge er viktig! Viktigare enn all verdas aktivitetskrav! Men det betyr ikkje at det ikkje og går an å stille krav for at folk skal motta stønaden.

Tidlegare i sommar såg eg ein fransk film, kor hovudpersonen måtte ha tre signaturer på avslag på jobbsøknadar etter intervju, for å få trygd. I Norge får ein trygd frå dag ein. Er det riktig? Er det riktig at kunstnarspirer som vil leve bohemdraumen i praksis kan få dagpenger medan dei venter på draumejobben? Ein del land har karens på sjukepengar, her er det heilt greit å ta seg ein tredagars, etter ei fyllekule.

Eg trur det må settast i verk fleire tiltak, for å renske bort dei psykisk sjuke, tunge rusmisbrukarane med reelle behov, frå den store mengda folk som bare kaster seg ut i sikkerheitsnettet og venter på å bli fanga opp.

The glass is refillable.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:35.