|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Fortynnet
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
Ja vel? Er det meningsløst å hevde at en skal være litt kritisk til tiggeblogger på nett, hvis en ikke sitter med orakelsvaret på hva som er løsningen for alle med økonomiske problemer? Eller gidder å bruke tid her på å utbrodere her hva som ville vært lurt å gjøre? Dummeste jeg har hørt på lenge. |
|
|
|
|
|
#162 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er så enig så enig. Det er utrolig mange som sitter inne med stor kunnskap om hva slags støtteordninger det finnes "i jungelen" der ute.
|
|
|
#163 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Hva er DIN løsning?
|
|
|
#164 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Kanskje de bør flytte et mye rimeligere sted? Kanskje et annet sed i landet?
|
|
|
#165 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Tenker at det er virkelig spørsmål om tid før det kommer ett kontonr hvor vi kan sette inn penger, siden det er så mange som spør om kontonr for å hjelpe de, men selvfølgelig må vi ikke sette inn penger men han tenkte at det ville være lettere å bare legge ut kontonr. Han er jo ganske så omtenksom sannt.
|
|
|
#166 |
|
Travelt opptatt
|
Her er et forum med innlegg fra folk som er langt verre stilt enn denne karen gir seg ut for å være, som tar tak i stuasjonen sin og kommer seg opp av gjørma: http://www.pengevett.com/
|
|
|
#167 |
|
Til tider hjulbeint
|
I tillegg må man kjøre regnskap, være knallhard på å notere ned hver krone man bruker så man kan omprioritere om nødvendig. Full oversikt over hvor man skylder penger og hvor mye. Er det vanskelig eller føles uoverkommelig ut så be om hjelp. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Rockesøster
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg har ikke tatt stilling til om jeg tror denne personen er reell eller om det er en tullebukk av et nettroll. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Å flytte koster mye penger. Da eks-mannen min og jeg flytte 60 mil, kostet det oss 10-15.000. Man må ha med seg møblene sine, man må ofte reise dit en gang eller to for å finne et nytt sted, man må ha depositum, ofte dobbel husleie en mnd. eller to for å være sikker på å ikke sitte uten bolig. Hvor skal man få disse pengene fra dersom man ikke har penger til mat engang?
|
|
|
|
#170 |
|
ræv med ører
Mulig det bare er meg som er trangsynt, men hvor i bloggen ber vedkommende om bistand eller råd? Vedkommende sutrer, og hinter om at han ønsker penger og gaver til jul.
|
|
|
#171 |
|
Fortynnet
|
Jeg tviler ikke et sekund på at det trengs ekstern bistand for de som lever på denne måten. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Rockesøster
|
Nei, det er kanskje litt av poenget mitt, når folk havner i en vond sirkel så ber de ikke om hjelp men lar heller ting skure slik at det blir ennå verre. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
|
Det burde vært mye enklere å utnytte den restarbeidsevnen man har, men det er ikke så vanskelig å forstå at det ikke er det heller. Jeg er syk selv, og selv om jeg kunne jobbet 12 timer forrige tirsdag, er ikke det så relevant for en arbeidsgiver når jeg ikke aner om jeg kan jobbe 0, 8 eller 12 timer neste tirsdag.
|
|
|
|
#174 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Det er mulig forslagene mine var enkle, men det var det beste jeg kom på i farta. Vi kjenner jo ikke denne familien og vet ikke hva slags forkunnskaper eller ressurser de faktisk har. Vi aner jo hva de kan eller ikke kan. Man kan sikkert tolke forslagene mine i verste mening, men siden det blir kun spekulasjoner kan det jo hende han har ei gammal tante i nord-odal eller noe som har et gammelt hus.
|
|
|
#175 |
|
Til tider hjulbeint
|
Det forstår jeg veldig godt og jeg vet jeg er superheldig som har en arbeidsgiver som ser nettopp det. Men i nevnte blogg så har legen anbefalt å ikke jobbe og da forsøker man ikke engang. Man bør forsøke og man kan være heldig. Greier man ikke og får man ikke jobb så har man i det minste forsøkt den veien. |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Men hvordan er det med skatting og trekk dersom en med trygd/sosialstøtte plutselig får masse penger donert inn på konto da? |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Pauset
|
Nei, men troll gidder sjelden holde på med det samme over veldig lang tid, så det er sunt å være litt skeptisk når man leser såpass ferske blogger og ikke bare sluke alt som om det er sannhet. Det er ikke snakk om å være fordømmende, moraliserende eller bedrevitende, men mer om å innse realiteten av at det er svært mange useriøse blogger, og man bør ha det i bakhodet når man leser. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vel, at noen har klart å komme seg ut av fattigdom og vanskelige livssituasjoner betyr ikke at alle kan klare det. Hvor vanskelig er det å forstå? Jeg kan skjønne at det er lett å beundre dem som klarer det og tro at alle har potensiale til å klare det samme, men det er ikke slik virkeligheten er. En kan gjøre en rekke smarte valg, og likevel være i et avhengighetsforhold til Nav og vennligstilte frivillige.
For noen ser det ut til å være en bombe at de må gjøre opp gjelden sin, eller kanskje kan det være at man planlegger sin økonomi ut fra forestillingen om at man ikke skal komme i en trasig livssituasjon der man ikke kan jobbe og fungere som frisk. Hvor mange tror du virkelig beregner økonomien sin som om de skulle bli uføretrygdet?
|
|
|
|
#179 |
|
|
Og for å presisere: Jeg snakker om denne bloggen, og tilsvarende trolling. Folk må fader meg slutte å være så helsikes blåøyde.
|
|
|
#180 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Alle NAV-kontor har økonomiske rådgivere som hjelper folk i vanskelige situasjoner. De går gjennom hele økonomien din og kommer med forslag til løsninger. De sender ut brev for deg til alle kreditorer der de ber om bero en viss periode, som regel 3 måneder for å kartlegge situasjonen og slik at gjeld ikke går videre til inkasso. Noen ganger kan det løses ved å gjøre avtaler med kreditorer om lavere avdrag, spesielle avtaler med rentefritt etc. Noen ganger bør man prøve frivillig gjeldsordning og noen ganger blir det avslag hos Namsmannen op gjeldsordning pga for mye nystiftet gjeld. Da sliter man. Poenget er at man ikke er hverken hjelp-eller rettsløs i Norge når man har driti på draget. Men at man må basere seg på en vanskelig økonomisk situasjon en periode for å gjøre opp gjeld er helt åpenbart. Jeg får følelsen av at mange mener at all gjeld skal slettes fordi det er såå synd på noen. Det er ingen overraskelse at man må betale tilbake hvis man låner penger. At man da ikke kan leve som de med to gode inntekter er en selvfølge. Som nevnt tidligere i bloggen, med to stk voksne på trygd, gjeld og to barn er det hjelp å få. Man har satser for minste livsopphold når det gjelder trekk og så oppegående som bloggeren virker kan jeg ikke tenke meg at han ikke skulle få den hjelpen de trenger. Men vi vet jo ikke noe om forbruksmentaliteten til disse, kanskje de bruker opp alt de har første uken og sliter resten av ukene. Skal samfunnet sponse høyt forbruk?
|
![]() |
|
|