|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#162 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dagHva tenker dere skal skje med kirkebyggene da? Om ikke staten skal være med å sponse? Det er mye staten sponser som jeg aldri bruker/ deltar i. Hvordan folk utøver sin tro, det være seg kristen, muslim, buddhist, ateist osv får være opp til hver enkelt, men jeg syns staten har et ansvar for å ivareta vår kulturarv som jeg syns kirkene er. I sær de gamle byggene som er flere hundre år gamle. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Statskirken opphører i dagVerneverdige bygg må vi selvfølgelig ta vare på, sære arkitekttegnede kirker fra 70- og 80-tallet? Not so much.
|
|
|
#165 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Statskirken opphører i dagDet tror jeg nok. Fulgte yngstemann til gudstjenester hver helg gjennom konfirmasjonstiden, og kirken var ikke overfylt for å si det pent. Kun ved dåpshandlinger var det mange der. Det jeg så gikk igjen var en del " frynsete" mennesker som tydelig hadde det veldig slitsomt, men som fant ro og støtte ved å gå i kirken. Og gamle alkoholikere er da vel like så mye "Guds barn" som andre. Jeg er redd for at takhøyden blir lavere i Guds hus, og jeg husker svært godt hvordan jeg som enslig mor ble behandlet av de "rett-troende". Og at deres barn ikke kunne besøke mine fordi de kunne bli besudlet.... |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Statskirken opphører i dag
Veldig enig i dette (utenom at en del sære arkitettegnede ting også er verneverdige). Jeg har overhodet ikke noe behov for å bidra med mine skattepenger for at det skal bygges ny kirke i nabobygda. Det ombygde samvirkelaget nedi gata her vil jeg heller ikke savne om det legges ned. Men å ta vare på de 50 gamle verna kirkene rundt omkring, det blir jeg gjerne med og spleiser på. De er en del av vår felles kulturarv, og jeg skjønner at mange har behov for et gudshus. Jeg kan også være med og spleise på en moske, for det har vi ingen av. Men når man har 12 kirker fordelt på 7000 folk slik som i nabokommunen, da får det jaggu være nok. Trenger de flere får de bruke private midler.
|
|
|
#170 |
|
Ja, at takhøyden senkes kan du nok være trygg på, og det at det offentlige mister en del kontroll over gale mørkemenn og svovelpredikanter er vel et av ankepunktene mine mot å skille stat og kirke.
|
|
|
#172 |
|
Pessimistisk Optimist.
Kan være at ikke bare takhøyden blir lav, men at døren også blir smal er jeg redd for. Ergo blir det ikke en kirke for alle lenger. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Librocubicularist
|
Eg trur det er omvendt. 80-90% av Norges befolkning er medlem i statskyrkja, 10% er regelmessige brukarar. Dersom folk var nødt til å ta stilling til kor vidt dei ville delta aktivt og vere engasjerte, ville a) dei 10% rettruande måtte åpne opp både på haldningsplanet og det medmenneskelege planet, for at fleire skulle ønske å engasjere seg og b) dei 70-80% som ikkje har tatt stilling til sitt medlemskap i kyrkja, måtte ta eit meir aktivt standpunkt. Dersom halvparten av dei "folkereligiøse" medlemma, hadde engasjert seg meir, ville også dei konservative mørkemennene blitt i mindretal. Eg trur det ville ført til ei revitalisering av kyrkja, kor fleire ville opplevd at dei hadde noko der å gjere.
Det var ein del av forslaget, men Kongen avviste dette.
Dette med automatisk innmelding er ei misforståing, som er diskutert tidlegare i tråden. Det er ikkje automatisk innmelding i kyrkja, men barn kor ein av foreldra er medlem, blir rekna som "tilhørige". Innmelding skjer gjennom dåp, og det er automatisk innmelding av døpte. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Pessimistisk Optimist.
Jeg opplever at det fins mange definert som ikke kristne, skapkristne eller høytidskristne som er interresert i kirka fordi den er en del av deres kultur, samtidig som veldig mange, ja sikkert fler gir blanke blaffen. Men i dag kan ingen si meg at jeg ikke er god nok for den norske kirken... Jeg er derimot redd for at nevnte svovelpredikanter og mørkemenn i fremtiden vil føre til at jeg ikke går dit. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Kirken har aldri vært for meg.
|
|
|
#178 |
|
|
Sikkert en misforståelse, veldig lett å blande uttrykk. Det er vel "døren høy, porten vid" som egentlig er konseptet? |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Statskirken opphører i dagHvor i kirken i dine omgivelser finner du svovelpredikantene Perhonen? |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ordspillet om døren høy og porten vid spiller på en tekst i det gamle testamentet. Det handler ikke om kirketerskel i det hele tatt. |
|
|
|
![]() |
|
|