Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Statskirken opphører i dag

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-12, 13:23   #161
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Statskirken opphører i dag

Jeg skjønner ikke helt at staten skal sponse at folk vil være høytidskristne, men ikke bidra ellers jeg da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 15:57   #162
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hva tenker dere skal skje med kirkebyggene da? Om ikke staten skal være med å sponse? Det er mye staten sponser som jeg aldri bruker/ deltar i. Hvordan folk utøver sin tro, det være seg kristen, muslim, buddhist, ateist osv får være opp til hver enkelt, men jeg syns staten har et ansvar for å ivareta vår kulturarv som jeg syns kirkene er. I sær de gamle byggene som er flere hundre år gamle.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 16:11   #163
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Verneverdige bygg må vi selvfølgelig ta vare på, sære arkitekttegnede kirker fra 70- og 80-tallet? Not so much.
Jada, staten sponser mye jeg ikke bruker, også, men det er NOEN som bruker det.
Tror en del gudstjenester koster ENORME summer pr. deltager, for å si det sånn.

Gammel 19-05-12, 16:17   #164
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Hele tre ganger faktisk, før det ble godtatt.

Jeg også. Og barna har jeg "meldt ut" to ganger. Selv om ingen av oss strengt tatt har vært medlem noen gang.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 16:17   #165
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det tror jeg nok. Fulgte yngstemann til gudstjenester hver helg gjennom konfirmasjonstiden, og kirken var ikke overfylt for å si det pent. Kun ved dåpshandlinger var det mange der. Det jeg så gikk igjen var en del " frynsete" mennesker som tydelig hadde det veldig slitsomt, men som fant ro og støtte ved å gå i kirken. Og gamle alkoholikere er da vel like så mye "Guds barn" som andre. Jeg er redd for at takhøyden blir lavere i Guds hus, og jeg husker svært godt hvordan jeg som enslig mor ble behandlet av de "rett-troende". Og at deres barn ikke kunne besøke mine fordi de kunne bli besudlet....

Gammel 19-05-12, 16:18   #166
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Siden monarkiet ble nevnt: blir det nå "lov" for kongen å ikke være kristen?

Gammel 19-05-12, 16:25   #167
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Verneverdige bygg må vi selvfølgelig ta vare på, sære arkitekttegnede kirker fra 70- og 80-tallet? Not so much.
Jada, staten sponser mye jeg ikke bruker, også, men det er NOEN som bruker det.
Tror en del gudstjenester koster ENORME summer pr. deltager, for å si det sånn.

Veldig enig i dette (utenom at en del sære arkitettegnede ting også er verneverdige). Jeg har overhodet ikke noe behov for å bidra med mine skattepenger for at det skal bygges ny kirke i nabobygda. Det ombygde samvirkelaget nedi gata her vil jeg heller ikke savne om det legges ned. Men å ta vare på de 50 gamle verna kirkene rundt omkring, det blir jeg gjerne med og spleiser på. De er en del av vår felles kulturarv, og jeg skjønner at mange har behov for et gudshus. Jeg kan også være med og spleise på en moske, for det har vi ingen av. Men når man har 12 kirker fordelt på 7000 folk slik som i nabokommunen, da får det jaggu være nok. Trenger de flere får de bruke private midler.

Gammel 19-05-12, 16:25   #168
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Niks, kongen nektet å fjerne den delen av loven.

Gammel 19-05-12, 16:28   #169
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Niks, kongen nektet å fjerne den delen av loven.

Krompen: Å pappa, kan jeg ikke væææær så snill få slippe å MÅTTE være kristen når jeg blir konge, a?
Kongen: NEI! Og ta tranen din.

Gammel 19-05-12, 16:29   #170
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Det tror jeg nok. Fulgte yngstemann til gudstjenester hver helg gjennom konfirmasjonstiden, og kirken var ikke overfylt for å si det pent. Kun ved dåpshandlinger var det mange der. Det jeg så gikk igjen var en del " frynsete" mennesker som tydelig hadde det veldig slitsomt, men som fant ro og støtte ved å gå i kirken. Og gamle alkoholikere er da vel like så mye "Guds barn" som andre. Jeg er redd for at takhøyden blir lavere i Guds hus, og jeg husker svært godt hvordan jeg som enslig mor ble behandlet av de "rett-troende". Og at deres barn ikke kunne besøke mine fordi de kunne bli besudlet....

Ja, at takhøyden senkes kan du nok være trygg på, og det at det offentlige mister en del kontroll over gale mørkemenn og svovelpredikanter er vel et av ankepunktene mine mot å skille stat og kirke.
På den annen side synes jeg ikke det er riktig at kirken skal få så mye støtte som den gjør, med tanke på at det ikke er så mange som har tatt et aktivt valg om å være medlem, men heller bare ikke har giddet å ta jobben med å melde seg ut.
At religiøse samfunn, som politiske organisasjoner, får støtte ut fra medlemsantall er helt greit, men maken til "medlemsjuks" som statskirka har fått støtte for har man aldri sett på andre arenaer!

Forsvinner den automatiske innmeldingen i kirken med dette?
Jeg håper det!

Gammel 19-05-12, 17:03   #171
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan fint ta vare på kirkebygg selv om man foretar en bruksendring. Selv de arkitektegnede fra søtti- og åttitallet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 18:52   #172
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Ja, at takhøyden senkes kan du nok være trygg på, og det at det offentlige mister en del kontroll over gale mørkemenn og svovelpredikanter er vel et av ankepunktene mine mot å skille stat og kirke.
På den annen side synes jeg ikke det er riktig at kirken skal få så mye støtte som den gjør, med tanke på at det ikke er så mange som har tatt et aktivt valg om å være medlem, men heller bare ikke har giddet å ta jobben med å melde seg ut.
At religiøse samfunn, som politiske organisasjoner, får støtte ut fra medlemsantall er helt greit, men maken til "medlemsjuks" som statskirka har fått støtte for har man aldri sett på andre arenaer!

Jeg håper det!

Kan være at ikke bare takhøyden blir lav, men at døren også blir smal er jeg redd for. Ergo blir det ikke en kirke for alle lenger.

Gammel 19-05-12, 20:15   #173
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er bra menighetene ikke skal ha ansvar for det økonomiske. Jeg tror at på små steder som der jeg kommer i fra handler bruken av kirken like mye om tradisjon som om tro. De som ser på seg selv som "rett-troende" kristne er så få at det hadde vært bare å spikre igjen døra. I dag preges vedlikehold omkring kirken og tildels utenpå at folk har tilhørighet og ansvarsfølelse til den gjennom både tro og tradisjon, og tilhørighet til statskirken. Nermest en "litt mitt" holdning, så folk stiller opp på maling og plenklipping, stell av kirkegård osv på dugnad.

Eg trur det er omvendt. 80-90% av Norges befolkning er medlem i statskyrkja, 10% er regelmessige brukarar. Dersom folk var nødt til å ta stilling til kor vidt dei ville delta aktivt og vere engasjerte, ville a) dei 10% rettruande måtte åpne opp både på haldningsplanet og det medmenneskelege planet, for at fleire skulle ønske å engasjere seg og b) dei 70-80% som ikkje har tatt stilling til sitt medlemskap i kyrkja, måtte ta eit meir aktivt standpunkt. Dersom halvparten av dei "folkereligiøse" medlemma, hadde engasjert seg meir, ville også dei konservative mørkemennene blitt i mindretal. Eg trur det ville ført til ei revitalisering av kyrkja, kor fleire ville opplevd at dei hadde noko der å gjere.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det var ein del av forslaget, men Kongen avviste dette.

Jeg håper det!

Dette med automatisk innmelding er ei misforståing, som er diskutert tidlegare i tråden. Det er ikkje automatisk innmelding i kyrkja, men barn kor ein av foreldra er medlem, blir rekna som "tilhørige". Innmelding skjer gjennom dåp, og det er automatisk innmelding av døpte.

Lenker til kjelder finn du lenger opp i tråden.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 20:16   #174
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan være at ikke bare takhøyden blir lav, men at døren også blir smal er jeg redd for. Ergo blir det ikke en kirke for alle lenger.

Men er "alle" interessert i kyrkja?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 20:43   #175
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Men er "alle" interessert i kyrkja?

Jeg opplever at det fins mange definert som ikke kristne, skapkristne eller høytidskristne som er interresert i kirka fordi den er en del av deres kultur, samtidig som veldig mange, ja sikkert fler gir blanke blaffen. Men i dag kan ingen si meg at jeg ikke er god nok for den norske kirken... Jeg er derimot redd for at nevnte svovelpredikanter og mørkemenn i fremtiden vil føre til at jeg ikke går dit.
Sånn sett skulle jeg ønske vi kunne hatt fler åpne kirkebygg hvor man kunne gått også utenom gudstjenester. Men slik er det i allefall ikke i min hjembygd. Der er kirken lukket og låst.

Gammel 19-05-12, 20:46   #176
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor tror dere at vi som bruker kirka aktivt vil gjøre terskelen høy og porten smal?

Vet dere noe som helst om det norske aktive kirkelandskap?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 20:48   #177
Sir Limpalot

Sir Limpalot sin avatar

Standard

Kirken har aldri vært for meg.
"Kirken for alle" er for meg et fullstendig utdatert begrep, all den tid det nå er mange med andre religioner rundt omkring, og jeg ikke akkurat føler meg alene som ateist.
Mitt synspunkt er at kirken som institusjon, og religion i sin helhet, for lengst har utspilt sin rolle i et moderne, opplyst samfunn.
Jeg er selvfølgelig klar over at mange er uenige med meg, og folk må få lov til å tro hva de vil, men det er etterhvert ganske mange som er enige, og jeg ser det ikke som en selvfølge at det offentlige skal ta hele regningen for å opprettholde en institusjon som folk ikke lenger har den universelle tilhørighet til som medlemstallene kanskje kan gi inntrykk av.

Gammel 19-05-12, 20:48   #178
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvorfor tror dere at vi som bruker kirka aktivt vil gjøre terskelen høy og porten smal?

Vet dere noe som helst om det norske aktive kirkelandskap?

Sikkert en misforståelse, veldig lett å blande uttrykk. Det er vel "døren høy, porten vid" som egentlig er konseptet?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 20:50   #179
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor i kirken i dine omgivelser finner du svovelpredikantene Perhonen?

Åpen kirke kan man ha, men det krever frivillige nok til jevnlig vakthold. Det er fullt ut mulig for deg å låne nøkkel til kirke og ha den åpen de fleste steder på bygda så lenge du sørger for penger til oppvarming hvis du trenger det og sørger for at det er rent etter deg. Du kan låne mine kirkenøkler når som helst, men det er ikke så bra å gå fra en kirke ulåst uten tilsyn.

Gammel 19-05-12, 20:51   #180
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Sikkert en misforståelse, veldig lett å blande uttrykk. Det er vel "døren høy, porten vid" som egentlig er konseptet?

Ordspillet om døren høy og porten vid spiller på en tekst i det gamle testamentet. Det handler ikke om kirketerskel i det hele tatt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:01.