Sv: Statskirken opphører i dag
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
KRL forsvant jo til fordel for RLE.
Ja beklager, kunne ikke komme på hva den nye benevnelsen het.
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
1) Dette er gjort allerede for mange år siden.
2) Så vidt jeg har skjønt så skal kirken fremdeles få lassevis med statstøtte, og dette er mer proforma? Uansett, jeg syns det er helt på sin plass å betale for slike ting på samme måte som i andre trossamfunn.
3) Veldig lite, vil jeg tro.
Ja ren kristendom forsvant for mange år siden, men faget i dag er da fremdeles med vekt på kristendom med tilsetning av andre religioner..? Jeg har ikke studert skoleplanene siden L-97 så min kunnskap er noe begrenset, men den gang lærte vi at kristendom hadde størst plass og så fikk andre religioner "dele det som var igjen". Til og med læren om islam følte jeg ble farget av kristendom.. Jeg ønsker nøytral religionsopplæring jeg, så det får vi kanskje nå?
2) Har heller ikke mye erfaring innen dette men jeg tenker på feks begravelser. Vet man får et symbolsk sum som skal gå til begravelse dersom noen dør,men har alltid hørt at det ikke dekker faktiske kostnader osv. Så da tenker jeg at dersom vi må begynne å betale for selve begravelsen samt for å kunne ligge på kirkegården, hvordan vil støtteordningene bli? Syntes det hadde vært utrolig trist dersom folk ikke hadde råd til å begrave sine døde. Og hva da med kirkegårdene? Der jeg kommer fra ligger det folk fra andre religioner som ligger på samme kirkegård (om enn litt seperat fra de andre enn så lenge. Og de ligger vendt mot mekka). Vil kirkegårdene nå bli stengt for disse og tvinge kommunene til å opprette egne kirkegårder for jøder, islamister, buddhister osv?
|