Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-11, 18:31   #161
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Tommel ned

Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Mener du at det er en bedre verdi å spare dem enn å gi dem bort?

Nei,men bi har ulikt syn på hva penger kan brukes til. Noen lever i nåtiden,andre tenker langsiktig

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:31   #162
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er virkelig en surrealistisk tråd. Og en ganske ekkel tråd, til tider.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:32   #163
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Skremmeren skrev at hun ikke ga gaver fordi noen trenger dem, men for å glede og at de fleste ungdommer har alt de trenger. Jeg mener at det ikke nødvendigvis er slik.

Hvis det er mitt innlegg du sikter til, så sa jeg for det første ikke at de fleste ungdommer har alt de trenger, men at alle dem jeg pleier å gi gaver til har det meste de trenger, så det er ikke akkurat "bidrag til livets opphold" de får fra meg. For det andre tror jeg definitivt de aller fleste ungdommer i Norge har det de trenger. (Joda, det finnes helt sikkert unntak.)

Denne jenta ville jo sannsynligvis fått bruk for pengene hun fikk etterhvert, selv om det ikke blir sertifikat. Når man skal ut i verden og etablere seg er det en del investeringer som må gjøres (hvis man ikke har foreldre som betaler alt for seg). Hun vil jo antageligvis få seg en jobb etter hvert også og kan da gi så mye penger til "Leger uten grenser" som hun vil. Jeg synes ikke at hun viser at hun setter pris på gavene hun får ved å gi dem bort, men det er min mening.

At man har bruk for penger er ikke det samme som at man trenger dem. Hun vil sikkert få seg en jobb en dag, ja, og kan da fint kjøpe seg de tingene hun trenger, helt uten å ha spart pengene hun fikk fra konfirmasjonen.

Jeg er fremdeles helt ute av stand til å se at noe av det du sier er gode eller saklige argumenter for hvorfor det å kjøpe medisiner og mat til syke og fattige mennesker for sine egne penger på noen som helst måte kan sees på som sløsing, svindel eller noe annet negativt. Jeg tror jenta syntes det var veldig, veldig fint å kunne gi en såpass stor sum til sitt utvalgte veldedige formål, og at hun satte svært stor pris på at hun hadde fått gaver som gjorde henne i stand til å gjøre noe slikt.

Gammel 20-05-11, 18:33   #164
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Beklager, da har jeg misforstått deg. Og du meg tror jeg. Jenta sier i artikkelen at hun egentlig ikke hadde tenkt å konfirmere seg, men ombestemte seg når hun kom på at hun kunne gjøre det slik. Det var det jeg siktet til da jeg skrev tidligere.

Jenta i artikkelen sier ikke det, hun sier:

Sitat:

- Egentlig hadde jeg ikke tenkt å konfirmere meg. Jeg så ikke poenget med det. Men så fant jeg ut at humanetisk konfirmasjon hadde mye å tilby. Vi hadde møter én gang i uken, der vi snakket om etikk og verdensproblemer og hvordan det er å være menneske og ta egne avgjørelser.

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:34   #165
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Nei,men bi har ulikt syn på hva penger kan brukes til. Noen lever i nåtiden,andre tenker langsiktig

Ja, og noen ønsker å bidra til at litt flere barn overlever i nåtiden, mens andre tenker mest på å ha nok til fin bil når de har tatt lappen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:34   #166
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Det var det som slo meg også. Jeg kjenner jeg blir helt målløs. Og faktisk kvalm også, dog ikke av konfirmanten, men av motstanderne her.

Signerer. Jeg ville mye heller spinket og spart i månedsvis for å hjelpe Leger uten grenser enn for å finansiere noens moped, som strengt tatt er en luksus.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:35   #167
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva stemmer du da? :ivrig etter å stemple:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:36   #168
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beklager, da har jeg misforstått deg. Og du meg tror jeg. Jenta sier i artikkelen at hun egentlig ikke hadde tenkt å konfirmere seg, men ombestemte seg når hun kom på at hun kunne gjøre det slik. Det var det jeg siktet til da jeg skrev tidligere.

Nå har kun lest ett avisoppslag om saken (VG?), og det er mulig det er formulert litt forskjellig fra sted til sted. Men slik jeg har oppfattet det så oppdaget hun også innholdet i borgerlig konfirmasjon, og ønsket å konfirmere seg borgerlig. Står det noe sted at hun heltmodig gikk igjennom en konfirmasjonstid hun egentlig ikke ønsket for å tafse til seg slekts og venners hardt oppsparte konfirmasjonsgavepenger på Leger uten grenser sine vegne? Og isåfall, hva er forskjellen etisk sett på å gjøre det på den måten, og det å stå i kirken og juge for å fylle opp egen bankkonto?

Gammel 20-05-11, 18:37   #169
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får også FrP-vibber av de negative holdningene. Først meg selv, og så min neste, hvis det er til mitt eget beste.

Urk.

Gammel 20-05-11, 18:38   #170
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Antyder du at jeg stemmer FRP?

Nei. Jeg sier at argumenteringen minner veldig om Frp sin. Jeg har absolutt ingen formening om hvor du står politisk.

Gammel 20-05-11, 18:42   #171
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, og noen ønsker å bidra til at litt flere barn overlever i nåtiden, mens andre tenker mest på å ha nok til fin bil når de har tatt lappen.

Jepp,vi lever ulike liv og prioriterer ulikt. Noen ungdommer bidrar med veldedighetsaebeid,noen deltar i Røde Kors,andre ikke.Som sagt må andre gjøre hva de vil med gaver de har fått av meg.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs

Sist redigert av amo : 20-05-11 kl 18:49.
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:44   #172
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hvilke holdninger? At man ikke skal gi bort personlige gaver man får? Jeg har i hvertfall hele tiden holdt fast ved at det er viktig å gi penger til veldedige formål.

Men det er egoistisk og på linje med svindel å gi konfpenger til veldedige formål.

Gammel 20-05-11, 18:44   #173
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, det var kanskje du som skrev det. Blander visst litt. Jeg synes på alle måter det er fint og viktig å gi penger til veldedighet, men jeg synes ikke det er riktig å gi bort personlige gaver.

Det er jo nettopp det med penger at de vanskelig kan bli personlige før man bruker dem til noe. Og da er det jo den som bruker dem til noe som gjør gaven personlig i den forstand at den betyr noe og er knyttet til person. Hvis man ønsker å gi penger som en personlig gave, må man jo tillegge den en bestemt mening i den i det det gies - "disse pengene skal brukes til til lappen". Men man risikerer jo alltid at de brukes til noe annet - penger er jo bare et byttemiddel. Hvis man vil gi en personlig gave som vanskelig kan konverteres til noe annet enn akkurat det du som giver ønsker, må man jo kjøpe en gjenstand (og aller helst gravere noe på den, kanskje ).

Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:46   #174
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Ja, kanskje jeg er skrekkeksemplet på egoisme og alt som er galt med verden, men jeg hadde følt at mine gave ikke ble verdsatt av konfirmanten om den ble gitt videre. Poenget er ikke om pengene blir gitt til et godt formål eller ikke, men at den personen som fikk dem ikke fant glede i dem eller trengte pengene selv.

Jeg gir penger til veldedige formål og vi har fadderbarn så det er ikke slik at jeg er i mot å hjelpe andre som ikke har det like godt som oss selv altså, men jeg kunne aldri ha brukt en gave jeg har fått til meg selv eller til ungene på det, med mindre jeg og gavegiveren var innstilt på det fra starten av. Jeg synes det er viktig å vise at man setter pris på det man får og det synes ikke jeg man gjør om man gir gaven videre.

Jeg klarer ikke å følge tankegangen din...

Om jeg gir en pengegave til noen, og dette igjen gies til veldedige formål, så betyr da det aldeles ikke at gaven ikke ble mottatt med glede og satt pris på? Jeg tenker heller motsatt, at her fikk mottaker så mye at hun følte at hun kunne bidra til noe hun brenner for.

Jeg klarer heller ikke se på det som at hun gir gaven videre. Hun _bruker_ pengene til noe hun ønsker å bruke dem på. Javel, det er ikke noe hun kjøper fysisk til seg selv, men når ble det et krav da?

I grunn skremmende at så mange er negative til dette synes jeg,.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:46   #175
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke holdninger? At man ikke skal gi bort personlige gaver man får? Jeg har i hvertfall hele tiden holdt fast ved at det er viktig å gi penger til veldedige formål.

På hvilken måte er penger en "personlig gave"? Hele poenget med å gi penger er jo at man gir mottakeren større frihet til å velge hva gaven skal være.

Gammel 20-05-11, 18:46   #176
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Som flere poengtererer sier hun jo i artikkelen at hun valgte humanistisk konfirmasjon (det har ikke hett borgerlig på noen år) fordi hun skjønte at innholdet i kurset faktisk var interessant og ville gi henne noe. Jeg har undervist på kurs for HEF, og skulle virkelig ønske flere av de som var der kom av samme grunn! Denne jenten gir jo utelukkende godt inntrykk, så at det skulle være noe som helst galt med det hun gjør kan jeg ikke skjønne, altså.

Gammel 20-05-11, 18:50   #177
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener man bør være ærlig om at man ikke har tenkt å beholde pengene selv.

Og hva om man bestemmer seg for å bruke pengene til et slikt formål _etter_ at de er mottatt?

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 18:50   #178
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Jeg mener man bør være ærlig om at man ikke har tenkt å beholde pengene selv.

Beholde pengene selv!? Skal man fore madrassen med dem, mener du? Eller tre dem på en snor, til pynt?

Gammel 20-05-11, 18:50   #179
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Nå vet jeg faktisk ikke om jeg skal le eller gråte.

"Hei, tusen takk for gaven, men før jeg kan ta i mot den vil jeg gjerne informere om at jeg ønsker å donere pengegaver til Leger Uten Grenser, sånn at de igjen kan omforme disse pengene til medisiner/mat/nødhjelp i noen av verdens fattigste og farligste områder. Er det greit, eller vil du ha igjen pengene?"

Gammel 20-05-11, 18:53   #180
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Har ikke lest hele tråden, men leste artiklen om jenta. Ble helt rørt, jeg.

Tanken om å gi bort gavene sine er overhodet ikke fremmed for meg - flere i min omgangskreds har ønsket penger til veldedighet istedet for gaver når de f.eks. har giftet seg. Og de begrunner det på samme måte som jenta: "vi har alt vi trenger, så istedet for gaver ønsker vi donasjon til xxx". Likevel er det alltid et par gjester som insisterer på å gi vaser og lysestaker, og noen gir ingenting.

Kanskje det kunne ha vært en helgardering mot sårede følelser, om jenta hadde sagt at hun ønsket donasjon til Leger Uten Grenser, istedet for først å ta imot og så å gi bort pengene ? Men hadde Leger Uten Grenser da fått inn like mye ?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.