|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#161 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Nei,men bi har ulikt syn på hva penger kan brukes til. Noen lever i nåtiden,andre tenker langsiktig
![]() |
![]() |
#163 |
flisespikker
|
Hvis det er mitt innlegg du sikter til, så sa jeg for det første ikke at de fleste ungdommer har alt de trenger, men at alle dem jeg pleier å gi gaver til har det meste de trenger, så det er ikke akkurat "bidrag til livets opphold" de får fra meg. For det andre tror jeg definitivt de aller fleste ungdommer i Norge har det de trenger. (Joda, det finnes helt sikkert unntak.)
At man har bruk for penger er ikke det samme som at man trenger dem. Hun vil sikkert få seg en jobb en dag, ja, og kan da fint kjøpe seg de tingene hun trenger, helt uten å ha spart pengene hun fikk fra konfirmasjonen.
![]() |
#164 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Jenta i artikkelen sier ikke det, hun sier:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Pauset
|
Signerer. Jeg ville mye heller spinket og spart i månedsvis for å hjelpe Leger uten grenser enn for å finansiere noens moped, som strengt tatt er en luksus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkHva stemmer du da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Ekvilist
|
Nå har kun lest ett avisoppslag om saken (VG?), og det er mulig det er formulert litt forskjellig fra sted til sted. Men slik jeg har oppfattet det så oppdaget hun også innholdet i borgerlig konfirmasjon, og ønsket å konfirmere seg borgerlig. Står det noe sted at hun heltmodig gikk igjennom en konfirmasjonstid hun egentlig ikke ønsket for å tafse til seg slekts og venners hardt oppsparte konfirmasjonsgavepenger på Leger uten grenser sine vegne? Og isåfall, hva er forskjellen etisk sett på å gjøre det på den måten, og det å stå i kirken og juge for å fylle opp egen bankkonto?
![]() |
#170 |
Ekvilist
|
Nei. Jeg sier at argumenteringen minner veldig om Frp sin. Jeg har absolutt ingen formening om hvor du står politisk.
![]() |
#171 |
Jepp,vi lever ulike liv og prioriterer ulikt. Noen ungdommer bidrar med veldedighetsaebeid,noen deltar i Røde Kors,andre ikke.Som sagt må andre gjøre hva de vil med gaver de har fått av meg.
Sist redigert av amo : 20-05-11 kl 18:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
|
Men det er egoistisk og på linje med svindel å gi konfpenger til veldedige formål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Det er jo nettopp det med penger at de vanskelig kan bli personlige før man bruker dem til noe. Og da er det jo den som bruker dem til noe som gjør gaven personlig i den forstand at den betyr noe og er knyttet til person. Hvis man ønsker å gi penger som en personlig gave, må man jo tillegge den en bestemt mening i den i det det gies - "disse pengene skal brukes til til lappen". Men man risikerer jo alltid at de brukes til noe annet - penger er jo bare et byttemiddel. Hvis man vil gi en personlig gave som vanskelig kan konverteres til noe annet enn akkurat det du som giver ønsker, må man jo kjøpe en gjenstand (og aller helst gravere noe på den, kanskje |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Jeg klarer ikke å følge tankegangen din...
![]() |
#175 |
Bedreviter
|
På hvilken måte er penger en "personlig gave"? Hele poenget med å gi penger er jo at man gir mottakeren større frihet til å velge hva gaven skal være. |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkSom flere poengtererer sier hun jo i artikkelen at hun valgte humanistisk konfirmasjon (det har ikke hett borgerlig på noen år) fordi hun skjønte at innholdet i kurset faktisk var interessant og ville gi henne noe. Jeg har undervist på kurs for HEF, og skulle virkelig ønske flere av de som var der kom av samme grunn! Denne jenten gir jo utelukkende godt inntrykk, så at det skulle være noe som helst galt med det hun gjør kan jeg ikke skjønne, altså.
![]() |
#177 |
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Og hva om man bestemmer seg for å bruke pengene til et slikt formål _etter_ at de er mottatt?
![]() |
#179 |
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkNå vet jeg faktisk ikke om jeg skal le eller gråte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkHar ikke lest hele tråden, men leste artiklen om jenta. Ble helt rørt, jeg.
![]() |
|
|