Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-03-09, 15:42   #141
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Sånn apropos å tolke Astrid Lindgren. Man bør ha i bakhodet at hun var en av de viktigste personene bak den svenske loven mot å slå barn i 1980. Den kom etter at hun hadde holdt en tale i Tyskland med tittelen "Aldri vold". Jeg finner ikke talen på nett, men jeg mener å huske at den handler om en gang hun skulle slå sønnen sin, for det var hun opplært til at man skulle gjøre når barn gjorde noe "slemt". Så hun ba ham om å gå ut i skogen og hente et bjørkeris. Han kom gråtende tilbake med en stein. Han hadde ikke funnet noe ris, men hun kunne jo kaste steinen på ham istedenfor. Det ble aldri til at hun slo ungene sine.

Gammel 16-03-09, 15:45   #142
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Sånn apropos å tolke Astrid Lindgren. Man bør ha i bakhodet at hun var en av de viktigste personene bak den svenske loven mot å slå barn i 1980. Den kom etter at hun hadde holdt en tale i Tyskland med tittelen "Aldri vold". Jeg finner ikke talen på nett, men jeg mener å huske at den handler om en gang hun skulle slå sønnen sin, for det var hun opplært til at man skulle gjøre når barn gjorde noe "slemt". Så hun ba ham om å gå ut i skogen og hente et bjørkeris. Han kom gråtende tilbake med en stein. Han hadde ikke funnet noe ris, men hun kunne jo kaste steinen på ham istedenfor. Det ble aldri til at hun slo ungene sine.

Åh, fy faen. Nå triller tårene her. :hulk:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 18:24   #143
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke historien var om henne selv, men hennes tante eller mor eller noe. Vi skal huske at selv om det var et annet syn på barneoppdragelse før, så vokste mange barn opp uten vold. Det fantest foreldre som valgte det bort da også.

Gammel 16-03-09, 19:21   #144
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Eller så skilret hun den hverdagen som var før i tiden.

Jeg syns all denne tolkingen blir litt latterlig jeg.

Selvfølgelig gjorde hun det, jeg beklager at jeg ikke tok med en parantes, der jeg skrev (dette var ment som litt morsomt)jeg regnet med at folk forsto......

Uansett, Astrid Lindgren har skapt massevis av herlig barnelitteratur, som har vært med på å forme oss som mennesker. Fordi hun klarer å nå frem til de fleste av oss.

Og det å kalle tolking lattelig, synes jeg er tragisk.
Så lenge litteraturen bli tolket og analysert, lever den videre.

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:30   #145
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Selvfølgelig gjorde hun det, jeg beklager at jeg ikke tok med en parantes, der jeg skrev (dette var ment som litt morsomt)jeg regnet med at folk forsto......

Uansett, Astrid Lindgren har skapt massevis av herlig barnelitteratur, som har vært med på å forme oss som mennesker. Fordi hun klarer å nå frem til de fleste av oss.

Og det å kalle tolking lattelig, synes jeg er tragisk.
Så lenge litteraturen bli tolket og analysert, lever den videre.

Jeg tror kanskje ikke dere mener samme slags tolking …
Sånn jeg tolker () det Lenam skriver tror jeg hun mener at vi ikke skal tolke denne barnelitteraturen i verste mening.

Gammel 16-03-09, 19:35   #146
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mississippi, her.

Jeg tror kanskje ikke dere mener samme slags tolking …
Sånn jeg tolker () det Lenam skriver tror jeg hun mener at vi ikke skal tolke denne barnelitteraturen i verste mening.

Jeg tolker at du har tolket meg helt rett.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 19:51   #147
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Jaha!

Jeg liker nå Emil jeg da.. Selv om pappan er en dust, mora er feig og Lina er sutrete...!

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:06   #148
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Det var sånn jeg også tolket deg. Det må da være greit å presentere barn for litteratur som omhandler noe som foregikk innenfor en helt annen tidsånd, og å forklare at slik var det den gangen, men ikke i dag. F.eks.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 20:19   #149
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Da tolket jeg deg feil.

Jeg tolker ikke Astrid Lindgren i verste mening, altså. Grunnen til at jeg reagerer på Emil er ikke fordi jeg tror at hun har et underliggende budskap om at å slå barn er greit, men fordi det kan bli litt vel realistisk eller i hvert fall skummelt for små barn.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 21:28   #150
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Når det gjelder Emil, så har jeg ingen minner fra at jeg har blitt redd av å se Emil. Mine eldste på 6,5 og 3,5 år viser heller ingen tegn på å bli redd av å se på dette, og ler heller av alt. Jeg tror barn for det meste er flinke til å skille mellom virkelighet og fiksjon. Og jeg passer på å forklare at sånn var det før og det er ikke lov i dag.

Gammel 16-03-09, 21:34   #151
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner barn både før og nå som har blitt/blir vettskremt av Emils pappa.

Gammel 16-03-09, 21:41   #152
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg kjenner barn både før og nå som har blitt/blir vettskremt av Emils pappa.

Det kommer kanskje an på om de ser Emil alene eller sammen med voksne som er flinke til å forklare?

Gammel 16-03-09, 21:49   #153
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De hadde vel ikke nådd den populariteten om det ikke hadde vært velmenende barnelitteratur med en viss underholdningsverdi.
Jeg tror neppe det ligger eller lå noen stor politisk agenda bak.

Der tror jeg du tar skammelig feil, men det får så være. Det går jo an å ha to tanker i hodet samtidig - underholde og ta opp viktige ting.

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hva truer han med? Jeg husker at han gang på gang sier til Emil at "Nei, nå blir det snikkerboa på deg", men ikke at det trues med juling eller annet. Hva er det du mener han sier når han truer?

Jeg husker ikke om han truet med ord om hva han skulle gjøre, men når en voksen, sinna mann løper etter gutten og roper "din jævla unge!" (som er omtrent oversatt innholdsmessig) - ja, da er han i aller høyeste grad truende. Det ligger jo under at han hadde gjort noe han ikke burde om han hadde fått tak i ham.

Emil brenner faren sin med et nesten glødende lokk, han heiser lillesøstra si opp i flaggstanga, han ler av grisene som er drita på gjære bær, han stikker hele hode ned i en suppeterrin med suppe, han fyller støvlene til faren sin med vann …
Jeg syns det er helt greit å bli sint for sånne ting, det hadde jeg blitt om det var min sønn …

I den episoden hvor Emil kjører Alfred til legen, i snøstormen, da er pappa'n hans hjemme og er bekymra for gutten sin.

Klart han er glad i gutten, er det noen som har sådd tvil om det? Josef Fritzl er også glad i barna sine, bare sånn for å sette ting i perspektiv.

Og ja, Emil gjorde mye dumme ting, men de fleste var fordi han ikke tenkte over konsekvensene. Og selv om han gjorde dumme ting og foreldrene ble sinte, så fortjener han ikke bank.

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hun var veldig opptatt av barns rettigheter og barn som var annerledes.

Gammel 17-03-09, 07:58   #154
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg husker ikke om han truet med ord om hva han skulle gjøre, men når en voksen, sinna mann løper etter gutten og roper "din jævla unge!" (som er omtrent oversatt innholdsmessig) - ja, da er han i aller høyeste grad truende. Det ligger jo under at han hadde gjort noe han ikke burde om han hadde fått tak i ham.

Det er da ikke måte på hvor forskjellig vi ser ham. "Förgremmade" tror jeg betyr "forbaskede" eller noe sånn, altså et svært barnevennlig uttrykk, for å si det sånn.

I tillegg har jeg alltid inntrykk av at han ikke virkelig prøver å ta igjen Emil. Jeg sitter med inntrykk av at Emils pappa er fortvilet og sint over alle Emils hyss og at han føler at han burde være streng pappa og ta ham slik som var det vanlige på den tiden. Hjemme jages han inn i snekkerboden, ute blant folk ristes han og trues med snekkerboden. For meg virker ristingen mest som et spill for galleriet, at han gjør det som forventes av ham, at han vil det skal se ut som om Emil for juling slik som alle som står rundt synes han fortjener, men saken er jo det at Emil får aldri juling.

Jeg tror vi får være enige om å være uenige, Safran. Jeg tror ikke du greier å overbevise meg om at Anton er en fæl far og jeg greier ikke å overbevise deg om at han er en snill mann, som prøver å finne måter å omgås "kodene" for barneoppdragelse i sin egen samtid.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 08:09   #155
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Det kommer kanskje an på om de ser Emil alene eller sammen med voksne som er flinke til å forklare?

Ja, og så kommer det an på barnet. Jeg turde ikke se Emil da jeg var liten, jeg gjemte meg under stolen eller borret ansiktet inn i magen til pappa hver gang Emil hadde gjort et hyss og faren begynte å rope Eeeeeemiiiiiil. Søsteren min var ikke redd på samme måten som meg, selv om hun er et mye mer følelsesmenneske enn det jeg er.

Gammel 17-03-09, 08:19   #156
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Dette begynner å ligne på en tåpelig heksejakt. Kan jeg vente at du vil følge etter meg inn i hver diskusjon for å finne et eller annet du kan kritisere ved meg? Kanskje du i stedet for å "Uleste innlegg" går inn på meg og sjekker "alle innlegg skrevet av tito"? Det ser ut til at du har et ganske kjedelig liv.

Jeg kan love det at jeg ikke kommer til å synke ned til ditt nivå, og kommer ikke til å bite på agnet og gå inn i diskusjoner med deg uten belegg. Hva enn motivasjonen din er, så preller alt av meg.

Vet du, jeg reagerte veldig på de utsagnene du kom med. Det blir veldig negativt dersom du i ettertid ikke står for det du har skrevet. Du må da forvente reaksjoner på slikt og dem bør du klare å takle eller eventuelt la være å komme med dem.

Jeg er ikke totalt motstander av disse sangene eller av litteraturen det henvises til men jeg synes godt mange av disse sangene kan ligge godt og langt nede i skuffen. Det at neger er negativt ladet til tross for hva språkrådet har kommet med tror jeg de aller fleste er enige i. Astrid Lindgrens bøker er nevnt, men hva med Roald Dahls bøker? Ompa Lompaene og andre herlige skapninger?

Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 08:37   #157
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg oppfatter ikke at Emil føler seg veldig truet. For meg virker det som om de tar seg en pause fra hverandre og det er det.

Minstemann så på Tarzan filmen her om kvelden og gråt så snørr og tårer rant. Vi snakket om filmen der og da, og tok det opp igjen dagen etter. Mens vi kjørte spurte jeg minsten om han hadde sett flere triste filmer, og en av filmene han sa var trist var Emil. Og begrunnelsen for at filmen var så trist var den sinte faren som skriker til ungen sin. Minstemann er 5 år, og filmen er nå lagt bort. Tydelig at det er alt for sterkt for han.

Gammel 17-03-09, 08:54   #158
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Jaha!

Jeg liker nå Emil jeg da.. Selv om pappan er en dust, mora er feig og Lina er sutrete...!

Du kaller ikke mora til Emil feig, det er hun absolutt ikke. Så du siste episode, f.eks?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-09, 12:16   #159
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ja, og så kommer det an på barnet. Jeg turde ikke se Emil da jeg var liten, jeg gjemte meg under stolen eller borret ansiktet inn i magen til pappa hver gang Emil hadde gjort et hyss og faren begynte å rope Eeeeeemiiiiiil. Søsteren min var ikke redd på samme måten som meg, selv om hun er et mye mer følelsesmenneske enn det jeg er.

Ja, det kommer nok veldig an på barnet. Men jeg regner med at de fleste foreldre klarer å se om det går greit for barna deres å se Emil og Pippi, og skjermer dem om de mener det blir for skummelt for barnet.

Gammel 17-03-09, 12:50   #160
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Der tror jeg du tar skammelig feil, men det får så være. Det går jo an å ha to tanker i hodet samtidig - underholde og ta opp viktige ting.

Klart han er glad i gutten, er det noen som har sådd tvil om det? Josef Fritzl er også glad i barna sine, bare sånn for å sette ting i perspektiv.

Og ja, Emil gjorde mye dumme ting, men de fleste var fordi han ikke tenkte over konsekvensene. Og selv om han gjorde dumme ting og foreldrene ble sinte, så fortjener han ikke bank.

Hun var veldig opptatt av barns rettigheter og barn som var annerledes.

Jeg syns det er i overkant drøyt å sammemlikne faren til Emil med Joseph Fritzl, men det får nå så være ...

Jeg har aldri sett at Emil har fått bank, og jeg ser ikke noe galt i at ungene ser at foreldrene blir sinna når de gjør rampestreker (som jeg velger å se det).

Du mener jo også at Astrid Lindgren var opptatt av barns rettigheter og individualitet, så jeg skjønner ikke argumentene dine.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:56.