|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?Sånn apropos å tolke Astrid Lindgren. Man bør ha i bakhodet at hun var en av de viktigste personene bak den svenske loven mot å slå barn i 1980. Den kom etter at hun hadde holdt en tale i Tyskland med tittelen "Aldri vold". Jeg finner ikke talen på nett, men jeg mener å huske at den handler om en gang hun skulle slå sønnen sin, for det var hun opplært til at man skulle gjøre når barn gjorde noe "slemt". Så hun ba ham om å gå ut i skogen og hente et bjørkeris. Han kom gråtende tilbake med en stein. Han hadde ikke funnet noe ris, men hun kunne jo kaste steinen på ham istedenfor. Det ble aldri til at hun slo ungene sine.
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?
Åh, fy faen. Nå triller tårene her. :hulk: |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?Jeg tror ikke historien var om henne selv, men hennes tante eller mor eller noe. Vi skal huske at selv om det var et annet syn på barneoppdragelse før, så vokste mange barn opp uten vold. Det fantest foreldre som valgte det bort da også.
![]() |
#4 |
frakoblet
|
Der tror jeg du tar skammelig feil, men det får så være. Det går jo an å ha to tanker i hodet samtidig - underholde og ta opp viktige ting.
Jeg husker ikke om han truet med ord om hva han skulle gjøre, men når en voksen, sinna mann løper etter gutten og roper "din jævla unge!" (som er omtrent oversatt innholdsmessig) - ja, da er han i aller høyeste grad truende. Det ligger jo under at han hadde gjort noe han ikke burde om han hadde fått tak i ham.
Klart han er glad i gutten, er det noen som har sådd tvil om det? Josef Fritzl er også glad i barna sine, bare sånn for å sette ting i perspektiv.
![]() |
#5 |
Introvert optimist
|
Det er da ikke måte på hvor forskjellig vi ser ham. "Förgremmade" tror jeg betyr "forbaskede" eller noe sånn, altså et svært barnevennlig uttrykk, for å si det sånn.
![]() |
#6 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg syns det er i overkant drøyt å sammemlikne faren til Emil med Joseph Fritzl, men det får nå så være ...
![]() |
#7 |
frakoblet
|
For det første - jeg sammenlikner ikke Anton med galningen, men det var et argument som slo ihjel utsagnet ditt om at Anton er bekymret for gutten sin, som jeg regner med var et argument for at han var glad i Emil og derfor ikke ville ham noe vondt.
In vino veritas Sist redigert av safran : 17-03-09 kl 22:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ull-lue
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Argumentet slår ikke ihjel noe som helst når det gjelder Anton. Joseph Fritzl er en syk, syk mann. Det han har gjort har ikke noe med kjærlighet å gjøre! Jeg syns det er absurd å dra fram en sånn mann i en diskusjon som denne. Du kunne brukt enormt mange andre eksempler før du dro frem det mest ekstreme …
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Det tror jeg ingen er uenige med deg i, ei heller at Emil skildrer en oppvekst i en tid som vi ikke er i lengre. Men hvis en far i dag ble så sinna at barnet låste seg inne et sted fordi det var redd for konsekvensene, hvor faren låser barnet inne i sinne, og brøler på den måten faren til Emil gjør, så er det en sak for barnevernet.
![]() |
#10 |
I gapestokken
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Må si meg enig med dette. Å dra inn Fritzl i denne debatten blir bare for dumt.
![]() |
|
|