|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dag*Har lest, men gidde heller ikke å diskutere* |
![]() |
![]() |
![]() |
#142 |
Passiv
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagJeg klarer forresten ikke å se at utskjelling er synonymt med banning. Banning er i mitt hode bruk av banneord. Å kalle noen en helvetes (banning) hestkuk (ikke banning) eller å kalle noen for et nepskrell, er utskjelling. Å si faen i helvete er banning. |
![]() |
![]() |
#145 |
Audacious
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dag
Ja, men man adopterer jo banneord og uttrykk fra samfunnet rundt seg, jeg er heller ikke helt overbevist om at alle kristne jeg kjenner mener noe dypt og inderlig med å si "Herregud!" heller. Men jeg tar det til etterretning, og skal prøve å bytte ut "Herregud" med "Demokrati!", "Menneskeverd!" og andre ting jeg tror på. Kanskje jeg skal prøve å bytte ut "Faen" med "Siv Jensen" også?
Fitte er ikke et banneord hvis du snakker om den bestemte kroppsdelen, men hvis du slår ei tå og roper "Fitte!" så vil jeg påstå at det er et banneord. Eller kobler sammen ordet med noe det virkelig ikke har noe å gjøre med, f.eks overhørte jeg en ungdom si "fittetog" her forleden, jeg tror det henspeilte på at toget til Oslo var forsinket og fullt, ikke på at det sto mange jenter på rad og sprikte.
![]() |
#146 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
kamerat
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagJeg banner litt i ny og ne. Men så er jo jeg litt enkel også, da. :tilstår:
![]() |
#148 |
|
[fjas] Nå synes jeg du skal gå i deg selv og vurdere om du kanskje heller skal fokusere på å utvide ordforrådet ditt enn å misbruke en eventuell guds navn på den måten. [/fjas] |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagJeg kan banne på jobb (det ligger litt i den sosiale settingen, egentlig
![]() |
#151 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, selvsagt ikke. Men det er jo det som er hele poenget - det handler om tro. Man velger om man vil tro eller ikke, ingen kan si med 100 % sikkert om Gud eksisterer eller ikke.
![]() |
#152 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagSå vidt meg bekjent kommer ordet "jøss" fra Jesus, og var i gamle dager ansett som et virkelig stygt banneord. Reagerer du på det også, Tito?
![]() |
#153 |
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ble "arrestert" av en assistent i bhg der jeg hadde praksis fordi jeg i følge henne bannet! Jeg hadde opp til flere ganger brukt ordet PINADØ. Hun var kristen- det er ikke jeg.
![]() |
#154 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei.
![]() |
#155 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagJeg har ikke lest absolutt hele diskusjonen, men jeg er selv en som banner altfor mye. Sist redigert av Najade : 10-03-09 kl 23:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagNajade sa det.
![]() |
![]() |
#157 |
Passiv
|
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagKa farsken? |
![]() |
![]() |
#158 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Folks forhold til banning i dagBanning er ikke pent, nei, men å definerere å si "Herregud" som banning, kunne ikke ha falt meg inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#159 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Borte
|
Enig med aC. Jeg klarer ikke å hisse meg opp over banning, banner selv hvis jeg glemmer meg og sier "herregud" i ca. annenhver setning.
![]() |
|
|