|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?I mitt nabolag vil man kun kjøpe en mindre leilighet I blokk eller flermannsbolig, man kan ikke ha en stor romslig bolig. Er man da fattig ?
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Jeg er litt lei meg for at begrepe og tall ble oppfattet som viktig poeng her. Jeg har nok uttrykt meg dårlig. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Det hadde nok hjulpet om du ikke hadde kommet med anklager som "ikke vil innrømme at de er rike" når folk prøver å si at å tjene medianinntekt ikke er å være veldig rik.
|
|
|
#5 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Ja, det er jo minefelt på alle kanter her. Jeg har sikkert vært for opptatt av tall og statistikk her, men jeg syns det er greit å være litt presis også.
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?
Jeg reagerte også på hvor dette tallet var satt, uten å ha i nærheten av den inntekten, så jeg tok det ikke som noen beskyldning i min retning i det hele tatt. Jeg tror ikke de andre som reagerte heller prøvde å forsvare seg mot et kaksestempel. De prøvde bare å forklare at det er et ganske vanlig inntektsnivå hos en familie som lever helt vanlig, og som ikke trenger å være verken veldig rik eller (selvsagt) veldig fattig.
|
|
|
#9 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Eg er einig i at det er viktig å snakke om forskjeller. Og det er bekymringsverdig at forskjellane auker. Og det er ein viktig debatt!
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Jeg synes også det er verd å reflektere over hvordan man betrakter det å motta stønader ved sykdom og ledighet. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Jeg er veldig enig.
|
|
|
#12 |
|
|
Er det noen som har vært negativ til det da? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Yes, we can!!
|
Det var vel i rettferdighetens navn det som var anklagen i HI.
|
|
|
#14 |
|
|
Nei? Det var ikke om det var greit eller ikke greit å bestille sydentur om man har dårlig råd, det var om denne hendelsen egentlig er en god beskrivelse av fattigdom? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Et godt eksempel på fattigdom?Ja, enig nokon. Diskusjonene og virkemidlene er forskjellige når vi snakker om fattigdom, og når vi snakker om forskjeller.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Det tror jeg du skal lete en stund etter at noen har sagt eller gitt uttrykk for.
|
|
|
#17 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Jeg blir så glad når jeg hører om sånne forholdsvis enkle tiltak som gjør hverdagen bedre for noen som trenger det.
Du tuller nå, ikke sant? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Akkurat dette har jeg tenkte mye på. I Norge er det slik at vi, ved uføre eller arbeidsledighet, får en viss prosent av tidligere inntekt. Dessuten påvirker ikke forsikringsutbetalinger disse stønadene. Dette medfører samtidig at folk som har hatt god økonomi før sykdom eller ledighet fortsetter å ha god økonomi, sammenliknet med de som hadde dårlig økonomi før ledighet eller sykdom. Tanken bak dette er at vi skal slippe å gå ned vesentlig i levestandard. Hvorfor det? Hvorfor er det greit at en som har hatt lav inntekt hele livet må klare seg på noe som bare så vidt (og i mange tilfeller ikke det engang) er nok til å kunne holde familien i gang, mens en person som har hatt god inntekt, mange muligheter til å spare og legge til side og som også har sørget for forsikringer (som i mange tilfeller er utilgjengelige for folk med svak økonomi) skal få lov til å beholde en tilsvarende andel av av sin tidligere inntekt og dermed fremdeles være godt bemidlet? Hvorfor snakker vi ikke om at denne modellen er det som på ordentlig er med på å finansiere folks velferd, fremfor å henge oss opp i hva unge alenemødre og unge uføre får?
|
|
![]() |
|
|