|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
maler
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Sett litt utenfra og løsrevet fra tradisjoner er det ganske merkelig å gi gedigne gaver som markering på slutten av et livssynskurs. Hva er grunnen til at dette tidspunktet består som livets store gavebonanza? Varige ting som bunad hadde jo egentlig vært bedre å få noen år senere, det samme gjelder støtte til voksentilværelsen.
![]() |
#142 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?
![]() |
#143 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?I størrelseorden har vi en del å gå på både i forhold til f eks. bar/bat mizvah og quincaenera-feiringer.
![]() |
![]() |
#144 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg skjønner hva du mener - men klarer altså ikke å SE når det i såfall ville være uproblematisk å skaffe en hest, moped, sertifikat, foreta en dyr reise eller tilsvarende. Å motta dyre gaver eller foreta dyre innkjøp sånn helt utenfor kontekst er vel kanskje heller ikke med på å dempe forskjellene som finnes når det kommer til økonomi, prioritering og inntektsnivå. Tenker vi sånn når det gjelder reise ellers? Virkelig TENKER. Eller er det annerledes? Ferie er jo en skikkelig snakkis både før og etter og skikkelig SOME-materiale.
![]() |
#145 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det har heller ikke vært vanlig særlig lenge at konfirmasjon innebærer store gaver. Feiringer har vært vanlig, men gaver til voksenliv ble gitt til bryllup noen få år senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
|
Ja det med egen hest kan være veldig ulike ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#147 |
Usedvanlig begavet
Men hva er å utbasunere, mener du? Hvem sier noe om å utbasunere? Jeg tenker jo at normalt sett, så har de fleste ungdommer god nok oppdragelse til å ikke spørre eller skryte. Det er i såfall ikke særlig sjarmerende og vitner om litt mangel på kunnskap (hjemmefra?) om sosiale spilleregler.
![]() |
#148 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Mamma har fortsatt et nydelig fingerbøl i sølv, som hun fikk i konfirmasjonsgave fra en kollega av min mormor, og som hun fortsatt bruker. Så fikk hun litt smykker, paraply (!), hvit, skinninnbundet salmebok med navn og dato preget inn i gull, og nye klær (drakt, med blyantskjørt og jakke, til overhøring, og hvit kjole og hvite sko med "snellehæl" til selve konfirmasjonen). Det var i 1963. Vi snakket nylig om det. Jeg tror pappa fikk sykkel. Og sikkert Bibel og salmebok.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 27-03-17 kl 12:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#149 |
|
Jeg hadde ikke visst at du kjøper hest til ungen din om du ikke hadde skrevet det i en tråd hvor fokuset er å roe ned gavene til konfirmasjonen, for eksempel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg husker jeg fikk smykker, litt over tre tusen kroner i gave og et kamera. Kan ikke huske at vi snakket noe særlig om hva vi fikk, men mulig det har endret seg nå?
![]() |
#151 |
Usedvanlig begavet
For å si det sånn, en hest for oss innebærer at vi må tilpasse oss en hel del og droppe en hel del ting som vi ellers hadde satt pris på. Vi gjør det fordi vi ser verdien det har og gleden det gir for Storesøster, men ellers så er ikke akkurat sprangridning vårt førstevalg på aktivitetslista.
![]() |
#152 |
Usedvanlig begavet
Ja, selvsagt. Hvis jeg var ute etter å imponere med kostbare gaver og å slenge rundt meg med hvor velstående jeg er - tror jeg neppe jeg hadde bruke FP som arena, for å si det sånn. Esther (hesten) ble nevn i en kontekst, men du tolker det selvfølgelig som du vil
![]() |
#153 |
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Billa, dette er greia. Kjøp hest! Det er flott! Det er en suveren hobby, og hestefolk blir gode ledere og det er en utmerket investering i helse for ungen og i det hele tatt. Kjempefint! Hest er flott! Vær stolt av at dere kan gjøre noe så gøy og flott for jenta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?For å spore litt av her, så har jeg også ei hestejente i hus som ønsker seg hest, eller rettere sagt sprangponni, til konfirmasjonen. Vi må gå dypt i tenkeboksen for å se om dette er noe vi har økonomisk mulighet til. Alt er selvsagt snakk om prioriteringer, men det spørs hvor mye jeg er villig til å prioritere bort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg må si at det skrives mye om penger og gaver rundt konfirmasjon, men det er heldigvis ikke noe stort tema i kretsene jeg har vært en del av, hverken før eller nå. Selvsagt var det noen som fikk mye når jeg konfirmerte meg, men det var liksom unntaket og ikke noe jeg heftet meg så mye ved. Det hadde sikkert vært verre om alle rundt meg fikk mye, bare ikke meg? Der vi bor nå er det i alle fall ikke noe press rundt det, jeg kjenner de fleste foreldrene i nærmiljøet godt, og her er det ganske likt som da jeg var konfirmant. Noen få som har tenkt å gi mye, men de fleste er helt på det jevne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?Jeg solgte for hesten for mer enn jeg kjøpte den for. Kan det da anses som bare en fornuftig investering? Om vi ser bort fra de løpende utgiftene, da.
![]() |
![]() |
#158 |
Men først, kaffe!
Galopperende utgifter! |
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Personlig pessimist
|
Jeg vil si maks travende.
![]() |
![]() |
Emneord |
bollefest, sjiraffbaby |
|
|