Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-17, 19:11   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan vi roe ned gavene til konfirmasjonen?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jo, men i vårt tilfelle (vi vurderer det samme) så er det noe vi hadde gjort uansett, det kommer altså ikke i tillegg til andre ferier.

Nei, men det kan jo like gjerne tenkes at de som gir 20 K til ungen dropper utenlandsferie, så konseptet er det samme synes jeg. Man setter merkelapp "konfirmasjonsgave" på noe dyrt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 19:28   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, men det kan jo like gjerne tenkes at de som gir 20 K til ungen dropper utenlandsferie, så konseptet er det samme synes jeg. Man setter merkelapp "konfirmasjonsgave" på noe dyrt.

Veldig enig i dette. Man sender jo det samme signalet.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 19:36   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så vi burde droppe ferien fordi vi har konfirmant?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 19:39   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Så vi burde droppe ferien fordi vi har konfirmant?

Ja, det var AKKURAT det jeg skrev, Divine.

Gammel 25-03-17, 19:41   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det var AKKURAT det jeg skrev, Divine.

Vel, du skrev at det sendte dårlige signaler. Eller, vel, det var input som sa det, men det var vel uansett det du mente.

Gammel 25-03-17, 19:43   #6
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Vel, du skrev at det sendte dårlige signaler. Eller, vel, det var input som sa det, men det var vel uansett det du mente.

Hun skrev da at de som gir 20 000 i gave kanskje må eller vil droppe dyr ferie det året?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 19:49   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Hun skrev da at de som gir 20 000 i gave kanskje må eller vil droppe dyr ferie det året?

Ja, men poenget var jo at Maverick mente at å bruke mye penger på konfirmasjonsgave gjorde at man var med å sette en standard. Og jeg synes faktisk det er litt ubehagelig at vår ferietur blir sett på som noe Nora Helmer-aktig.

Gammel 25-03-17, 19:51   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men poenget var jo at Maverick mente at å bruke mye penger på konfirmasjonsgave gjorde at man var med å sette en standard. Og jeg synes faktisk det er litt ubehagelig at vår ferietur blir sett på som noe Nora Helmer-aktig.

Selvsagt kan det være med på å sette en standard? Om du sier til meg at konfirmanten får en reise i gave, så aner jo ikke jeg noe om det er en reise dere skulle dratt på uansett. Og det er jo i alle tilfeller en dyr gave.

Gammel 25-03-17, 19:52   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Poenget med TRÅDEN er så vidt jeg skjønte "kan man roe ned pengebruken i konfgavene litt?", og da er det altså da helt objektivt ikke kjempeforskjell på om ungen sier "jeg fikk 20K av muttern og fattern" eller "jeg fikk to uker på Cuba".

Gammel 25-03-17, 19:45   #10
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du leser vel litt med vrangbrillene på nå?

Jeg synes ikke gavenivået i vår krets er så hoderystende, så jeg har vel ikke kjent på behov for noe tiltak.

Gammel 25-03-17, 19:46   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Veldig enig i dette. Man sender jo det samme signalet.

Ser den, altså. Mitt inntrykk er at å få velge ferietur ikke er like sterkt signal som rene pengegaver (som kan telles veldig lett), men jeg kan selvsagt ta feil.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-17, 14:01   #12
AnnetteSand
Nybegynner

Medlem siden: Mar 2017
AnnetteSand har et hav av muligheter foran seg
Standard

Konfirmasjon er en gave i seg selv

AnnetteSand er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-17, 19:48   #13
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Eh, hæ?

Nei, det jeg mener er at sett utenfra er det litt vanskelig å se forskjell på "vi gir en pengesum" og "vi gir en reise".

Gammel 26-03-17, 00:40   #14
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du har en utrolig evne til å vri alt som blir sagt til å bli en direkte kritikk mot (eventuelt latterliggjøring av) deg og dine valg. Enten det gjelder dette, sodd som festmat, eller joggesko til skjørt. Kan du ikke lære deg å stå for egne valg, tåle at andre ville valgt annerledes enn deg, eller har motforestilling mot noe du gjør, uten å gjøre deg selv til offer?

Når det gjelder å få ned nivået på konfirmasjonssummer så hjelper det i alle fall å gi sin egen søster en reality-check :erfart: Hun foreslo at vi skulle gi vår niese (familiens første konfirmant) 3000 kr fra hver. Jeg holdt på å ramle av stolen, sjekket litt rundt i forhold til hva andre får fra sine tanter og onkler, og fikk igjennom at vi skulle gi "bare" 1.500 kr.

Sist redigert av My : 26-03-17 kl 10:13.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-17, 07:41   #15
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Du har en utrolig evne til å vri alt som blir sagt til å bli en direkte kritikk mot (eventuelt latterliggjøring av) deg og dine valg. Enten det gjelder dette, sodd som festmat, eller joggesko til skjørt. Kan du ikke lære deg å stå for egne valg, tåle at andre ville valgt annerledes enn deg, eller har motforestilling mot noe du gjør, uten å gjøre deg selv til offer?

Når det gjelder å få ned nivået på konfirmasjonssummer så hjelper det i alle fall å gi sin egen søster en reality-check :erfart: Hun foreslo at vi skulle gi vår niese (familiens første konfirmant) 3000 kr fra hver. Jeg holdt på å ramle av stolen, sjekket litt rundt i forhold til hva andre får fra sine tanter og onkler, og fikk igjennom at vi skulle gi "bare" 1.500 kr.

Vi er de første av alle i vår generasjon med konfirmant. Håper de legger lista på et fornuftig nivå. Jeg tror det blir det.

Gammel 26-03-17, 07:44   #16
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg har god kollega med konfirmant i år. Finnes det noen gjengs takst? Er 300 passende? Eller 500? Jeg vil si hun er min nærmeste og beste venn på jobben. Kjent hverandre i 15 år.

Gammel 26-03-17, 10:41   #17
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kort innspill fra meg, har gjester riåundt meg. Jeg tenker ikke bare på det vi foreldrene gir uten også på det vi gir andre barn.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bollefest, sjiraffbaby

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:11.