|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?
Jeg er enig med deg her. Eller, jeg bryr meg om sko, men da at de skal være behagelige, presentable og egnet til formålet. Jeg mangler åpenbart et sko-shoppe-gen som mange damer ser ut til å være utstyrt med. Men økonomisko er altså likevel ikke løsningen for meg. Jeg vil ha sko som varer i mange år, så da kjøper jeg "robuste" sko i skikkelige materialer fra anerkjente merker fordi jeg tror det lønner seg i lengden. Jeg har f.eks et par fem år gamle goretex joggesko fra Ecco som det fortsatt er mye bruk igjen i. Jeg har et par pumps med lav hæl fra Camper som jeg har brukt både på jobb, ferier og til fritidsbruk i 6-7 år, og som fortsatt er presentable nok til jobb-bruk. Jeg har akkurat kjøpt et par flate Vagabond som jeg regner med jeg skal ha tilsvarende lenge fordi jeg har god erfaring med merket. Men det er klart, jeg bruker jo også tid og penger på vedlikehold av sko for å oppnå dette. |
|
|
|
|
|
#142 |
|
maler
|
Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?Det er helt klart at hva man opplever som kvalitet god nok er avhengig av hva man ellers har å rutte med. Men når jeg dro frem sko som eksempel var det fordi dette er noe jeg prioriterer knallhardt veldig langt oppe på lista over ting jeg bruker penger på, jeg kjøpte like dyre sko som nå da jeg hadde dårlig råd også. Men dette blir litt på siden, poenget mitt er at slitesterkt ikke nødvendigvis er det eneste eller det viktigste parameteret på hva man opplever som kvalitet. Det kan være like viktig hvordan tingen virker den tiden den lever.
|
|
|
#143 |
|
|
Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?kie, du misforsto meg fullstendig, (og har tydeligvis ikke lest tråden for den del), men det er ikke så viktig, jeg gidder ikke gå nærmere inn på det der. |
|
|
|
|
|
#144 |
|
Kjernesnill
|
Jeg syns det er trist hvis det ikke føles ok å tipse om hvor man får fine sko av god kvalitet til en bra pris. Nettopp slike tips er jeg over gjennomsnittlig interessert i, da får jeg jo 2 par sko til samme pris som 1 par. Eller jeg får både sko og en deilig rødvin.
|
|
|
#145 |
|
Ringskrømt
|
Jeg aner ikke hvor jeg handler sko, egentlig, til verken meg eller barna. Jeg er sånn "se, der selger de sko, der går vi inn".
|
|
|
#146 |
|
Ringskrømt
|
Jeg hadde problemer med det som gravid, husker jeg. Stappet det alltid oppi veska eller en annen pose, ja, i tillegg til forklaringsbehovet i kassa, da. Ja, altså det er ikke til meg, altså, jeg liker ikke vin engang, det er faktisk bursdagsgave til fetteren til min, og
|
|
|
#147 |
|
Protonterapeut
|
Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?Jeg nekter, eller la meg være ærlig: Mannen nekter å stoppe på Camilla's kro på Vaksdal. Nå har de riktignok fikset halve fasaden, så den heter Camillas kro om man kommer fra Voss. Men jeg har så mange ganger truet med å finne frem rette-pennen, at han ikke tør å slippe meg løs der.
|
|
|
#148 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ville nesten ikke kjøpe øl til mannen da jeg var gravid, for folk kunne jo Tenke Sitt. Heldigvis hadde jeg såpass liten mage at med vinterjakke utenpå slapp jeg unna det verste. Mannen syntes selvsagt det var ustyrtelig komisk.
|
|
|
#149 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Jeg husker jeg syntes det var litt flaut å skulle kjøpe øl før 09:00, etter å ha levert storesøster i barnehagen, og jeg kom for tidlig med ølen. Jeg kan godt tilføye at den var til mannen og at jeg ikke drikker pils. Flaut var det åkke som.
|
|
|
#150 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?:hikk:
|
|
|
#151 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Er det virkelig nødvendig å bli spydig? Først er jeg snerpete og nå har jeg "tydeligvis ikke lest tråden". Om du refererer til en annen tråd så har jeg sannsynligvis ikke det. Jeg svarte på denne og tok utgangspunkt i mine valg. Jeg handler svært sjelden sko, handler så godt som utelukkende der det er billigst (mest Økonomisko og noe Europris) og det har sammenheng med at jeg har et mål om å bli kvitt gjeld. Jeg var ikke klar over at det var så provoserende at man måtte begynne å bruke ord som snerpete.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#152 |
|
weird
Det skjønner jeg. Men når det gjelder rentefradraget så fungerer det vel sånn at man betaler en god slump i renter for å slippe å betale en mindre slump skatt? Altså at man betaler f.eks. 10 000,- i renter for å unngå 2800,- i skatt?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#153 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?Jeg har kjøpt støvler til eldste på Økonomisko i dag! Det er normalt en butikk jeg ikke går i, men yngste har faktisk pensko derfra. De tror jeg er brukt to timer til sammen. Etter 17. mai blir de neppe brukt mer av ham, blir for små. Kan ellers ikke huske andre sko vi har hatt derfra.
|
|
|
#154 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er vel en annen grunn og. F.eks lavere pris vitner om større drift og lavere bunnlinje. I ytterste konsekvens uetiske arbeidsforhold der klærne/skoene produseres. Etisk handel med konfeksjon er vel på det nærmeste umulig via kjeder uansett pris da, men de siste åra er pendelen snudd med mer og mer fokus på uavhengige butikker, ofte med revitalisert produksjon lokalt.
|
|
|
#155 |
|
© All rights reserved
|
Jeg også. Heldigvis.
Onde tunger hevder at jeg også har nok sko, noe som er fullstendig feil!
Men nå har jo du en annen type gjeld enn mange av andre som svarer i denne tråden, og det er kanskje greit å få frem?
Næsj, hvorfor det? Du kjøpte sko på Økonomisko som du var fornøyd med og det er da supert? Jeg har de lekreste røde sandalene fra samme butikk (som jeg har fått enormt mange positive tilbakemeldinger på) og hvorfor skal en holde hemmelig hvor de er kjøpt? Jeg har også noen aldeles lekre sko ( |
|
|
|
|
|
#156 |
|
weird
Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?Jeg synes det er litt sprøtt at det reageres så veldig på at noen synes gjeldfrihet er stas for en selv. Og jeg ser i grunnen ikke noe særlig behov for å forsvare det ønsket eller legge ut i detaljer om privatøkonomien min i åpent forum. Men kort sagt: Jeg har studiegjeld og forbruksgjeld. Jeg hater den gjelden, gleder meg dypt og inderlig til den er borte og ofrer gjerne dyre sko og slikt for å komme raskere i mål.
|
|
|
|
|
#157 |
|
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?Forstår hva du mener, kie, selv om vi har et evigvarende boliglån... |
|
|
|
|
|
#158 |
|
Off the map.
|
Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?Kie, suverent at du har sånn fokus på dette. Har lest et par andre tråder som du har skrevet. Dette er bygging av egenkapital. For oss som har gjeld på bolig er det noe annet, jeg synes også for min egen del at jeg ikke orker å slite meg halvt i hjel for å betale ned voldsomme summer på dette. Vi eier mye mer enn vi skylder, og huset stiger i verdi. Så det får være greit.
|
|
|
#159 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?Økonomisko er ikke butikken jeg handler mest på, men pensko til barn (og noen til meg selv) og ekstrastøvler er greit å handle der, synes jeg. Kjøpte en gang et par joggeskolignende sko der, og de var skikkelig vonde å gå i, jeg vil påstå at kvaliteten jevnt over er litt dårligere på slike butikker. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Ja, som sagt så var det ikke de tingene der jeg reagerte på. Dette var kommentarer som gikk direkte på at navnet fikk det til å høres annenrangs ut. Kvalitet, etiske problemstillinger oa kan være fullt ut valide grunner til å la være - men det var nå altså ikke det jeg spurte om.
|
|
![]() |
|
|