|
|||||||
| Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Facebook og dialekt
Seriøst? Kjenner du noen dyslektikere som spesifikt sier at det er lettere å lese dialekt enn rent bokmål? Det har jeg aldri hørt om. (Jeg benekter ikke at det finnes altså, men det er veldig overraskende å høre.) |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Tittel og tittel....
|
Ja, det gjør jeg. En av mine kollegaer og en av mine beste venninner. Så det er nok ikke mange, men de finnes.
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Facebook og dialektJeg forstår også det meste av dialekt, så for meg handler det ikke om det. Det bare irriterer meg at folk ikke kan skrive ordentlig. :enkel: |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Tittel og tittel....
|
Jojo, man lar seg jo irritere av forskjellige ting. Jeg bruker ikke tid på irritere meg over det.
|
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Sv: Facebook og dialektSkrivefeil irriterer meg også, så egentlig kan man ikke vinne hos meg. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Facebook og dialektJeg ble møtt av "God morgen gått folk, nytta dagen" i dag. Jeg reagerer med å himle i ett sekund, så tenker jeg over denne personens skolegang (if any), så tenker jeg på sjokolade (som jeg alltid gjør).
|
|
|
#8 |
|
Halloen!
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Facebook og dialektJeg har ikke noe problem med å lese de ulike dialektene, jeg bare syns det ser teit ut. Med fare for å gi dialektskriverne bensin til bålet, så mener jeg å ha hørt at dialektskriving kan gi større språkstyrke? Eller mulig det var snakk om ungdom som vekslet mellom kebabnorsk og vanlig.
|
|
|
#10 |
|
intro
|
|
|
|
|
#11 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Sv: Facebook og dialektJavisst, Tally, det er akkurat sånn jeg er.
|
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
On a more serious note, er det ikke greit å ha i bakhodet hvordan det oppfattes, når man ikke kjenner seg igjen i generaliseringen?
|
|
|
#13 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
... eller så kan det jo hende at generaliseringen din i dette tilfellet var feil. At det slett ikke er slik at mange (de fleste) ser en sammenheng mellom dialektskriving og dårlig fontsmak og "hang til det alternative". Jeg er i hvert fall ikke enig i generaliseringen, helt uten å føle meg truffet av den (hvis man ser bort fra min "vøtt"-innrømmelse lenger opp
|
|
|
#14 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Selvfølgelig. Og det er derfor jeg skriver på bokmål i alle andre sammenhenger også, på samme måte som jeg er forsiktig med bruk av utropstegn, smileys og andre skriftlige eksessiviteter.
|
|
|
|
#15 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
Sv: Facebook og dialektJaja, om enkelte trur æ e evneveik, dum og gudan veit ka, førr at æ skriv på dialekt på fb, så synd førr de. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ringskrømt
|
Men har du bare venner som snakker denne dialekten på lista di? Jeg må virkelig konsentrere meg for å forstå hva du prøver å formidle, og det synes jeg er en uting, for poenget med det en skriver er vel at det skal nå frem og være enkelt å forstå, er det ikke?
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Det med evneveik er det utelukkende du som har nevnt i denne diskusjonen, altså.
|
|
|
#18 |
|
Mother of Dragons
|
Ja jeg hadde ikke toppkarakter i norsk rettskriving, er jeg dum jeg da?!?
|
|
|
#19 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Yikes, jeg er nok bekjent av å ha spyttet ut et par "vøtt" og "ass" på FB, er jeg redd. Jeg - en dialektskriver? I would never!
|
|
|
#20 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Hvorfor synes du akkurat de dialektuttrykkene er greie? Jeg synes de er akkurat like greie/ugreie som annen dialektbruk. Er det fordi de ligger nær talespråket ditt at du tolererer dem, eller er det andre grunner?
|
![]() |
|
|