Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunne og "morsomme" matpakker?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-11, 21:53   #1
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Matboks med kjøleelement.

Hvor får jeg kjøpt det?

Gammel 26-08-11, 21:55   #2
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Hvor får jeg kjøpt det?

Rema mener jeg å ha sett dem. Det finnes en egen tråd om dem her inne. Mener tråden heter matboks med kjøleelement.

Gammel 26-08-11, 22:14   #3
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Men på de aller fleste rema forsvant de som dugg for solen, så det er ikke så lett å finne dem der lenger.

Gammel 26-08-11, 22:15   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kjøpte små fryseelementer på traktøren forrige uke. De passer i alle matboksene våre.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 23:09   #5
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg kjøpte små fryseelementer på traktøren forrige uke. De passer i alle matboksene våre.

Da skal jeg dit i morgen, takk for tips!

Gammel 26-08-11, 22:25   #6
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker så godt slike tråder, men når jeg har barn som ikke liker kalde fiskekaker, egg, kalde middagsrester, kald pasta, frukt og grønnsaker som har vært kuttet opp og har lagt der en stund osv, så blir utvalget så lite at det ikke nytter å holde det gående..

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 23:07   #7
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Lille har hatt brødskivenekt siden jul og får diverse i en tupperware matboks som vi bestilte på ebay. Midterste rommet er akkurat stort nok til knekkebrød i boksens lengderetning, så den er ganske stor. De har en fruktmatpause og en matpause på skolen, boksen har plass til all nødvendig mat/frukt.

Lokket benyttes som spisebrikke ved behov

Sist redigert av Carrie : 14-11-12 kl 16:16.
Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 10:37   #8
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Designtorget har også matbokser med fryseelement i lokket.

Gammel 27-08-11, 18:43   #9
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg har ikkje testa ut med kjøleelement enda, men det bør absolutt fungere, for boksen er jo i stål og vil lede kulden godt. Det er ei lomme på innsida av veska som kan ha kjølelementet, og det vil da havne oppå boksen. Vurderer å bestille denne her som kjøleelement. Eg trur ein mjuk pose vil egne seg betre enn ein hard dings.

Boksen er ca. 19x25 cm, grovt målt opp. Den er mindre enn eit A4 ark. Ca 4 cm. tjukk og sklir derfor greit ned i ein sekk (dersom ein ikkje har veske). Hengslet på boksen er lett for barn å få opp, og verkar å vere solid nok til at boksen ikkje opnar seg (med mindre ungen er veldig uvøren med å dra ting opp og ned av sekken).

Boks utan veske kjem på ca. 190 kroner, og da er du jo under grensa. Om eg reknar rett da? 35 dollar er da 190 kroner? I tillegg kjem frakt, men denne inngår IKKJE i verdien, slik at pakken skal gå glatt gjennom.
Boks med veske, og i tillegg to små metallboksar som passar inni kostar 326 kr. Når ein kjem over 200 kr inngår også frakt i summen som er avgiftsbelagt.

Om du deler opp bestillinga, så kan ein jo komme under grensa, for ein kan bestille veske og boksar separat. Sidan eg skulle kjøpe to fulle sett gadd eg ikkje splitte opp i fire ulike bestillingar.

Toll og moms? Hugsar ikkje. Eg berre trakk kortet Det var på hundre og noko.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 18:53   #10
guttemamma
Superduperaktiv

guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg har ikkje testa ut med kjøleelement enda, men det bør absolutt fungere, for boksen er jo i stål og vil lede kulden godt. Det er ei lomme på innsida av veska som kan ha kjølelementet, og det vil da havne oppå boksen. Vurderer å bestille denne her som kjøleelement. Eg trur ein mjuk pose vil egne seg betre enn ein hard dings.

Boksen er ca. 19x25 cm, grovt målt opp. Den er mindre enn eit A4 ark. Ca 4 cm. tjukk og sklir derfor greit ned i ein sekk (dersom ein ikkje har veske). Hengslet på boksen er lett for barn å få opp, og verkar å vere solid nok til at boksen ikkje opnar seg (med mindre ungen er veldig uvøren med å dra ting opp og ned av sekken).

Boks utan veske kjem på ca. 190 kroner, og da er du jo under grensa. Om eg reknar rett da? 35 dollar er da 190 kroner? I tillegg kjem frakt, men denne inngår IKKJE i verdien, slik at pakken skal gå glatt gjennom.
Boks med veske, og i tillegg to små metallboksar som passar inni kostar 326 kr. Når ein kjem over 200 kr inngår også frakt i summen som er avgiftsbelagt.

Om du deler opp bestillinga, så kan ein jo komme under grensa, for ein kan bestille veske og boksar separat. Sidan eg skulle kjøpe to fulle sett gadd eg ikkje splitte opp i fire ulike bestillingar.

Toll og moms? Hugsar ikkje. Eg berre trakk kortet Det var på hundre og noko.

Trur faktisk eg må prøve å bestille en slik. Ønsker nemlig en med flere rom og kjøleelement, men de andre jeg har sett er så svære.

Litt mer mas: dersom en har matboksen oppi den medfølgende veska, går den da greit opp og ned i en 1.klassesekk? Er matboksen tett uten veska? Tenker ikke å ha i suppe osv, men at smårester, litt yoghurt osv ikke lekker ut i sekken!?

Tusen takk for hjelp med masse spørsmål!

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-11, 19:31   #11
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av guttemamma, her.

Trur faktisk eg må prøve å bestille en slik. Ønsker nemlig en med flere rom og kjøleelement, men de andre jeg har sett er så svære.

Litt mer mas: dersom en har matboksen oppi den medfølgende veska, går den da greit opp og ned i en 1.klassesekk? Er matboksen tett uten veska? Tenker ikke å ha i suppe osv, men at smårester, litt yoghurt osv ikke lekker ut i sekken!?

Tusen takk for hjelp med masse spørsmål!

Her er den i ein sekk. Det er samme sekk som 1-klassingen min har, ein Beckmann:

Og her ser du korleis størrelsen er mot handa mi

Inni:

Og her er den største av ekstra-boksane. Den passar inn i det største rommet i boksen. Innholdet i ein yogurt skulle gå heilt fint oppi denne. Forøvrig er det ikkje plass til ein yogurt i originalembalasje, berre så du er klar over det. Den er for høg/tjukk. Har testa både yoplait og activia nå

Matboksen er tett i forhold til fuktig mat. Såg ein video på youtube der dei fyllt eit rom med ukokt ris og rista grundig. Ingen riskorn ramla over i andre rom. Den er likevel ikkje tett i forhold til heilt flytande ting. Den runde boksen (over) kan ha flytande i seg, men det har eg ikkje sjekka ut. Det verkar som at den er ok for yogurt og tjukkare ting, men ikkje til tynn suppe. Den er ikkje tett med mindre den er i boksen - da blir den trykt saman med silikon i lokket. Problemet er at den MÅ stå i det store rommet, som er det einaste som egentlig egnar seg for brødskiver.

Her er det svar på ein del spørsmål: http://www.planetbox.com/faq.html

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 10:43   #12
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Wenche lager "annerledes skolemat" på God Morgen Norge nå. Vet ikke hva det er enda, men...

Gammel 29-08-11, 10:52   #13
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Wenche lager "annerledes skolemat" på God Morgen Norge nå. Vet ikke hva det er enda, men...

Jeg ser på, spennnede tilbud

Dyrt forsåvidt, fordi det handler om at de skal levere til skoler og har begynt med det i Oslo/akershus

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 10:59   #14
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Kjøle-element: Når jeg er i Sverige og kjøper kjøttboller (kjøper de til danske Tulip med 82 % rent kjøtt, eller hva det er) kjøper jeg en boks til matpakkene. når jeg kommer hjem, deler jeg boksen ut i småposer med kjøttboller - ca 4-5 i hver pose - som jeg lukker og legger i fryseren . Dette er et fint kjøle- element i matboksen, og er ferdig tint til lunsj. Det går også fint å fryse ferdige matpakker, ihvertfall typ med ost, skinke o.l. Fryses med mellomleggspapir og plastpose utenpå, så det ikke tørker.

Friske ting som salat, agurk ol. tåler ikke frysing, og må heller ikke ligge helt inntil noe som er fryst, da visner det.

Hender også jeg smører mat på frosne brødskiver, det går fint (men kan altså ikke ha salat rett på skiva da).

Fiskemannen har jeg funnet ut har en boksm ed små fiskekaker, de er kanskje 3 cm i diameter hver. De blir et alternativ i matboksen framover.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 12:06   #15
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

apropos matmuffins- det går fint an også å bruke eggerøre med fyll, evt en type paifyll du liker og steke det i muffinsformer. Trenger ikke ha paibunn (men du kan, hvis du er i det hjørnet..) Det er jo litt flytende, så da er det fint om papirformene står i en slik muffinspanne når de stekes.

oki, nå må jeg ut og google "bento"!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 12:17   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruk et muffinsbrett, trykk en skinkeskive ned i hvert hull. Knegg et egg oppi, og stek i ovnen på ca 200 grader. Egget kan piskes lett sammen om man foretrekker det. Gode, enkle "muffins".

Gammel 29-08-11, 12:26   #17
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Bruk et muffinsbrett, trykk en skinkeskive ned i hvert hull. Knegg et egg oppi, og stek i ovnen på ca 200 grader. Egget kan piskes lett sammen om man foretrekker det. Gode, enkle "muffins".

Hvor lenge steke?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 21:01   #18
millact

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det skal prøves, takk! Men, hvor mange lager du da? Kan de fryses eller?

Gammel 29-08-11, 21:09   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Det skal prøves, takk! Men, hvor mange lager du da? Kan de fryses eller?

Aldri prøvd å fryse. Jeg lager 12; noen spises til kvelds, noen til frokost, og noen i matpakken.

Gammel 29-08-11, 12:56   #20
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Til de ser ferdige ut. Egget blåser seg opp en del og blilr litt gyldenbrunt. Du ser når de er blitt faste.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.