|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Et likestilt brøl
Kulturelle hensyn er jo foranderlige over tid, og jeg er enig med deg at man må være pragmatisk og skjønne at det tar tid å forandre.
|
|
|
#142 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er enig med deg i det du sier om kultur - dessuten er det jo himla vanskelig å finne ut hva som er hva her. Hvordan i alle verden kan man vite hvor mye av de "tradisjonelle" kjønnsrollene som er kultur og hva som er natur? Vi påvirkes jo av både biologi og kultur/miljø hele tiden. Også tenker jeg at det jammen meg er Harald Eia sin feil at folk har blitt så himla natur/arv-fokusert.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 05-04-11 kl 14:56. |
|
|
|
|
|
#143 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da skjønner jeg deg bedre.
|
|
|
#144 |
|
flisespikker
|
Det er ikke sikkert vi tenker på de samme diskusjonene, men min opplevelse er i alle fall at det å "avfeie" noe som kultur stort sett er noe jeg gjør som motargument mot folk som påstår at det er snakk om natur. Jeg synes absolutt at folk i stor grad skal få velge ting selv, enten det nå er natur eller kultur som ligger bak ønskene deres, for all del. Hvis noen sier "kvinner bør være mer hjemme enn menn, for det er mest naturlig", så sier jeg "tull, det er ikke natur, det er kultur". Men hvis noen sier "jeg vil være mer hjemme enn det mannen min vil", så sier jeg ikke "tull, det vil du ikke, for det er bare kultur" - jeg sier kanskje "ok, hvis det er det du vil", og legger muligens til, hvis det kommer som del av en debatt, at "det er sannsynligvis i stor grad på grunn av kultur og miljø og tradisjon at dere føler det slik". For å ta et par litt klønete eksempler.
|
|
|
#145 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Enig! Kvinnene får på et vis en "tyvstart" på å bli kjent med sitt eget barn, og for noen par ender dette med at mennene knapt slipper til, for "han gjør det ikke riktig". Og så er det så stor omveltning å få et nytt barn i hus at det kan jammen være kjekt å være 2 om det i begynnelsen.
|
|
|
#146 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#147 |
|
Passiv
|
Den ser jeg. Jeg tror grunnen til at jeg ofte ender med "kvinner" eller "de fleste kvinner" i for eksempel denne diskusjonen blir at det jo er sånn at de aller fleste kvinner faktisk tar de fleste ukene med permisjon. Samtidig så er mange av argumentene jeg bruker basert på meg selv og hva jeg føler sterkt for. Dermed blir det sammenblanding av noe som er naturstridig for min del - så sterkt kjennes det - og hva som er "kvinner" basert på at jeg velger tradisjonelt.
Jepp. Jeg tror at hvis pappaen får være hjemme og lære seg at akkurat den lille knirken der er forvarsel om tre timer med hyling mens den andre knirken er harmløs - så vil far komme mye mer på banen uten at mor river seg i håret av stress fordi han ikke skjønner noenting. Men aller mest tror jeg at det viktige er at far ikke skal holdes unna av mor eller unngå dette - men at far rett og slett skal skape bindingen til barnet han også. Jeg synes far skal få slippe til litt lenger enn bare de første to ukene i starten. |
|
|
|
#148 |
|
flisespikker
|
Sv: Et likestilt brøl@SF: Jeg tror ikke jeg argumenterer veldig ut fra mine egne ønsker eller behov angående fødselspermisjonen. Jeg irriterte meg den gangen over at mannen i praksis ikke kunne ta ut mer enn pappakvoten, men det var på grunn av hans og min arbeidssituasjon (og dessuten på grunn av den åpenbart diskriminerende regelen om at menn ikke kunne ta permisjon (ut over pappakvoten) dersom moren var arbeidsledig), men jeg trivdes både med å ha permisjon og med at han hadde det, så for min del var ikke følelsene (eller behovene( så sterke i noen retning. Jeg kunne sikkert fint begynt å jobbe etter ikke så veldig mange måneder.
|
|
|
#149 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
... for ikke å snakke om at disse to ukene burde være betalt!
|
|
|
#150 |
|
flisespikker
|
Du mener ikke at det burde regnes som sykefravær? Det hadde da ikke vært noen fordel for noen? De seks ukene regnes jo som å være i en særstilling, siden de er forbeholdt mor - det er vel nettopp fordi man regner med at det er den perioden de fleste har "medisinsk" behov for fri, og for at man skal slippe å måtte skaffe sykemelding og slikt.
|
|
|
#151 |
|
Mother of Dragons
|
Ånei, det er klart det må være permisjon, at det er automatikk i at mor skal ha disse ukene og at det ikke skal via sykemeldingsapparatet.
|
|
|
#152 |
|
ihuga feminist
Jeg vet faktisk ikke hva man skal kalle dem, men de første 5-7 ukene etter fødselen er vel for de fleste fødende ganske langt unna å være en vanlig permisjon hvor man kan gjøre hva man ønsker?
|
|
|
#153 |
|
ihuga feminist
Forklar meg hvorfor det må hete "permisjon" og ikke "sykemeldt". Jeg er bare er vanlig lønnsmottaker, så jeg ser ikke den store forskjellen på en permisjon og en sykemelding.
|
|
|
#154 |
|
flisespikker
|
Ingen trenger da å tape på noe for at man skal kunne si at det ikke er til gavn for noen.
|
|
|
#156 |
|
flisespikker
|
Og ops, der brukte jeg visst "[u]naturlig" som et argument selv også.
|
|
|
#157 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg kan si noe om hvorfor jeg synes det hadde vært dumt å bruke det samme ordet for de første ukene som for vanlige sykemeldinger.
|
|
|
#159 |
|
ihuga feminist
Jeg tror ikke det trenger å bli dyrere eller mer omstendelig ved å gå via sykemeldingsapparatet. Men som sagt - jeg kjenner bare systemet som arbeidstaker, og der er det litt mindre styr å få sykemelding enn å få fixa søknader til NAV.
Litt av grunnen til at jeg tenker på dette med sykemelding, er akkurat det du skriver her. Hvis noen bruker et halvt år på å komme seg etter fødselen, så syns jeg dette burde synliggjøres på et eller annet vis. At noen bruker et halvt år på å komme seg etter fødsel brukes innimellom som argument for at menn ikke kan starte sin del av permisjonen tidligere. Burde ikke den som har født da heller vært sykemeldt?
|
|
|
#160 |
|
ihuga feminist
Sv: Et likestilt brølMen - jeg kapitulerer. Mot Skilpadda og Esme har Lille meg lite å stille opp med.
|
![]() |
|
|