|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?
Denne opplevelsen var vel en av grunnene til at jeg la ut denne tråden. Jeg er overrasket over hvor mange fastgrodde kjønnsrollemønstere jeg ser blant bekjente og omgangskrets, også når det gjelder dette med bilkjøring. Jeg måtte sjekke på FP hvordan det lå an her, og selv om mange sikkert har gode grunner til at det er mannen som kjører, så kan jeg ikke fri meg for at jeg syns det er overrepresentasjon av menn som kjører her. Er virkelig bilkjøring så spesielt at menn på generell basis liker det så mye mer enn damer? Eller er det slik at menn føler seg mindreverdig på et vis om de må være passasjer?
![]() |
#122 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Ja her er det hvertfall sånn at mannen liker det mye bedre enn meg. Jeg vet ikke hvorfor?
![]() |
#123 |
I farta!!
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Hipp som happ, men når me er på sommerferie er det mannen som kjører pga campingvogn. Den har ikkje eg lov til å kjøre med.
![]() |
#124 |
By the Sea
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Mannen.
![]() |
#125 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Det at mannen min kjører mest når vi er sammen har overhode ikke noe med noen fastgrodde kjønnsrollemønstre å gjøre. Men jeg blir så utrolig trøtt av å kjøre langt (jeg trenger nok bedre briller), og det blir ikke han. Vi liker å kjøre begge to, men jeg synes det er digg å slumre ved siden av han istede for å kjøre. Det synes ikke han. Som nevnt tidligere i tråden så kjører jeg totalt sett mer enn han pr uke. Dessuten så skal jeg ikke late som jeg er en bedre sjåfør enn han, jeg har bare hatt lappen i 5 år, han i 22. Og ja, han er mann OG en bedre sjåfør enn meg, men kun pga mer erfaring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
By the Sea
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Legger til at jeg baker, mannen skifter dekk, jeg handler klær til unger&gaver til familien, mannen måker snø. Og jeg... ser ikke problemet?
![]() |
#127 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Småturer - hipp som happ
![]() |
#128 |
Signerer den! Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å måke og skifte dekk, og han er glad for å slippe andre ting. Men vi er 100 % likestilte/likeverdige i forholdet vårt både oss i mellom og i forhold til ungene og alt annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Passiv
|
Det er også viktig å holde tungen rett i munnen når man snakker om trender, enten det gjelder etternavn, matlaging eller bilkjøring. Man kan si noe om likestillingsmønster, ut fra hva en stor gruppe gjør. Hvis det er slik at sannsynligheten for et utfall er 50/50, vil det i en stor nok gruppe være omlag like menn som tar kvinnens etternavn som omvendt. Det samme ville man sett for bilkjøring. Nå viser det seg at virkeligheten ikke er slik. Den viser en klar skjevfordeling mellom kjønnene, og det er vanskelig å forklare forskjellene som noe annet enn kjønnsbasert. |
![]() |
![]() |
#130 |
heimføing
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg synes det er litt ...pussig, kanskje... å se at noen av de som sitter i passasjerersetet liksom må nevne at mannen gjør sin andel av husarbeidet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
By the Sea
|
Hvorfor synes du det?
![]() |
#132 |
Princess Skids and Scars
|
Peker ned på Nebbia sitt innlegg.
:klapper: |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sant nok. Jeg synes bare synes det virker som om noen mener man konsekvent skal handle omvendt av det man egentlig ønsker selv, fordi man for all del ikke må "gå imot likestillingen". Og jeg synes det er teit å automatisk gå ut fra at om man ser et par i en bil der mannen kjører, at han gjør det fordi de lever i en 50-tallsboble.
![]() |
#134 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Jeg er en av de som liker å kjøre bil, men sambo liker det enda mere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg har diskutert dette før, og sånn er det jo bare. Hver gang jeg hører at en mann har tatt konas navn, så får jeg sånne "rødstrømpetanker" og ser for meg ei kone som virkelig skal vise hvor skapet skal stå. Jeg gjør det. Fornuften sier at et navn er et navn, og det burde være hipps om happ, og enhver har sin grunn, men følelsen er der like fullt. Sånn er det bare. Sist redigert av Dronningen : 23-02-09 kl 11:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Twinsouls
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Vi deler på det,samme hvem som kjører bare vi kommer fram!
![]() |
#138 |
Princess Skids and Scars
|
Sånn er det bare? Er det ikke en ide å prøve å gjøre noe med disse følelsene da? Jeg tror det er relativt sjeldent mannen tar konas navn for at kona skal vise hvor skapet skal stå altså. Jeg hadde ihvertfall, som skrevet tidligere, ikke hatt noe problem med å ta navnet til Kjære om jeg hadde et navn som var mindre viktig for meg. Det å være likestillt i forhold til navn er for meg at begge alternativene er like naturlige, man behøver ikke blande inn mann/kvinne greia i tankerekken engang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
![]() Sv: Når begge voksne er med på tur, hvem kjører bilen?Er det egentlig noe forskjell på å påpeke at man deler på husarbeidet og det at man han en mann som har tatt konas etternavn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Hos meg jobber følelser separat fra fornuft. Sånn er det bare. Hvis du ikke er en slik person selv, så kan du ikke forstå. Du ser jo at jeg skriver det også. Det betyr jo ikke noe, og vet at det er opp til hvert enkelt på å vurdere åssen de gjør ting. Men den umiddelbare følelsen er sånn uansett, og tiltalte ikke meg da vi skulle bestemme oss for dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|