|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Deltidsmamma
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?
Du kan umulig ha lest emm's innlegg særlig godt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg er sikkert rar for eg blir stolt og glad over å ha regjeringspolitikarar som ikkje brukar det enklaste middelet for å bli sittande med makta. Det aukar rett og slett tillita mi til at dei fører ein ansvarleg politikk sjølv den nokre gonger er upopulær. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Nybegynner
Medlem siden: May 2008
![]() |
Vel talt. Verden står overfor en kjempeutfordring med global oppvarming. At prisen på bensin stiger er et stort problem for mange, selvsagt. Men dette har allerede ført til mer bruk av kollektive transportmidler i USA og at folk der borte kjøper mindre og mer bensingjerrige biler enn tidligere. Pris er desverre et av få virkemidler som kan presse gjennom energieffektivisering og teknologiutvikling. Endelig kan vi snu trenden med økte utslipp fra veitrafikken som har vært konstant siden oljekrisa siden det nå blir mulig å kjøpe stadig mer bensingjerrige biler. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg synes mange av uttalelsene fra politisk hold vitner om svært mye tid bak skrivebordet og veldig lite tid ute for å snakke og høre på folk. Derfor øker ikke % uttalelser tilliten min. Lese og pugge uttalelser kan vel alle klare å komme med. En klapp på skulderen og forståelse, se det er derimot mangelvare hos mange politikere. Du plukker det fra hverandre ved å ta ut det ordet "enkleste middelet" Alfa, med det uttrykket mente jeg rett og slett å høre litt på andre gå ut og se hva som rører seg blandt folk. Bruke litt tid på å forklare sammenhengene, slik at de blir forståelige. Mister du tilliten hvis makthaverene viste forståelse for permitteringer i lastebilnæringen og fiskerinæringen, ja da lever du virkelig på en annen planet enn meg. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Nei, då misforsto eg tydelegvis kva du meinte. Sjølvsagt bør politikarar vise empati for folk som er i ein vanskeleg situasjon, men mitt poeng var at bensinprisdebatten stort sett blir blåst totalt ut av dimensjonar ( av privatpersonar som både vil kutte skattar, avgifter og likevel få eit betre velferdstilbod enn vi har i dag Sist redigert av Alfa : 30-05-08 kl 10:04. Årsak: fjerne litt smør på flesk |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Deltidsmamma
|
Det er sikkert noen som klager uten grunn, men det er sikkert noen privatpersoner som klager med grunn også. Som kanskje blir nødt til å flytte. Ta barna vekk fra skole, kamerater, besteforeldre. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Det er inga ovanfrå og ned-holdning å hevde at ein har ein altfot stram økonomi i utgangspunktet dersom ei utgift på 50-200 kroner i månaden gjer at privatøkonomien kollapsar. Det er sunt folkevett. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Deltidsmamma
|
Det har vel vært andre faktorer også som gjør at økonomien blir stram, renta har økt betydelig, samtidig som bensinprisen har økt voldsomt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg skulle gjerne sett en statistikk på økningen av bensinprisen de siste 20 åra, kontra økningen på kollektivprisen. Det har blitt mer og mer lønnsomt å kjøre bil - tror jeg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Men altså, bensinprisene påvirker alt i transportetappelandet Norge. Vi må ikke se oss blinde på 60 åringer i store suver som sutrer over å måtte ut med 100 kr mer pr kjøretur. Det er faktiske utfordringer i dette landet som andre land ikke har, og det er utforming og geografi |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Eg er heilt einig i mykje av det du skriv. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Nemlig.
|
|
|
#13 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg driter i hvor mye drivstoffet koster. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Har uenigheten nå kokt ned til at man debatterer hvorvidt politikerne burde sagt "staaakkars dere".
|
|
|
#15 |
|
Ringskrømt
|
Alvorlig talt, Polyanna.
|
|
|
#16 |
|
Ekvilist
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Jeg synes også at det blir for enkelt å gjøre dette til en Oslo-versus-de-som-har-forstått-det-greie, selv om jeg forstår argumentene i forhold til å selv kjenne prisøkningen på lommeboka. Man kan ha en generell holdning til at avgiftene på bensinpriser skal holdes på nåværende nivå/økes uansett om man bor i Oslo eller i mer usentrale strøk. Det samme gjelder også om man har dårlig råd og mottar sosialhjelp, man kan fortsatt ha et engasjement som ikke går i retning av lave bensinpriser. Jeg tror at dette i stor grad dreier seg om holdninger man har, ikke kun hvor tynn lommeboka er eller hvor man måtte finne på å bo.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på? |
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: Bensinprisane - verdt å bruke så mykje sendetid og spalteplass på?Takk for tallene! |
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Man kan lese mye rart av statistikk. |
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Det finnes løgn, forbannet løgn og statistikk. |
|
![]() |
|
|