Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tror ikke på evolusjonen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-08, 20:38   #121
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror ikke på evolusjonen

Ja, også fant jeg nettopp denne flotte parodien.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 21:05   #122
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Torsk: Alle kan jo bare se at det er tull. For det første skriver han slektsnavnet Homo med liten forbokstav, for det andre skriver han ikke artsnavnet i kursiv

Gammel 14-03-08, 21:14   #123
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Jeg var og søkte litt om han. Var på mensa sine sider og tok en liten hjemme test jeg fikk 16 av 33 riktige!

Måtte ta den igjen og denne gangen klarte jeg 19. Dette var gøy!

Torsk, jeg tror hvertfall ikke på Adam og Eva sitt teori.

Gammel 14-03-08, 21:20   #124
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Torsk, jeg tror hvertfall ikke på Adam og Eva sitt teori.

Ja altså, innlegget mitt var ikke et stikk til noen her inne, det føler jeg for å understreke. Det var bare selve temaet som minte meg på akkurat denne (som jeg syns er hysterisk morsom), jeg påstår ikke at noen her har argumentert slik eller tror på akkurat det som står i den tract-en.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-08, 21:21   #125
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Torsk: Alle kan jo bare se at det er tull. For det første skriver han slektsnavnet Homo med liten forbokstav, for det andre skriver han ikke artsnavnet i kursiv

Nei, han hadde nok ikke fått drikke kaffe med de på Blindern en gang han!

:elsker fagnerder:

Gammel 14-03-08, 21:27   #126
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, han hadde nok ikke fått drikke kaffe med de på Blindern en gang han!

Nei, men kanskje med amerikanerne, de er så slumsete.

Gammel 14-03-08, 21:28   #127
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så egentlig (så fremt partene har hver sin farge) er det hipp som happ hvilken farge barna får? *Er brunøyd med to blåøyde barn* (Jeg kan også google, men hadde håpet på en mer ... folkelig forklaring.)

Gammel 14-03-08, 21:31   #128
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så egentlig (så fremt partene har hver sin farge) er det hipp som happ hvilken farge barna får? *Er brunøyd med to blåøyde barn* (Jeg kan også google, men hadde håpet på en mer ... folkelig forklaring.)

Man vet jo ikke om den brunøyde har brunt gen dobbelt opp eller et brunt og ett blått.

Om en person med to brune gener får barn med en blåøyd, får alle barna brune øyne (fordi de alle får Bb som kombinasjon)

Gammel 14-03-08, 21:34   #129
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Min mor har blå og brune. Min far har brune. Jeg og mine søsken har brune.

Min mann har blå. Mine barn har blå og brune. Og deres barn kan få blå eller grønne eller brune øyner. Hvis dem da får barn med noen som har blå øyner.

Får dem barn med en som har 2 brun. Får barna mest sansynlig kun brune øyner.

Gammel 14-03-08, 21:35   #130
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Hvis tre av besteforeldrene har blå øyne, er det 50/50. Hvis den av foreldrene som har brune øyne ikke har noen forfedre med blå øyne, så får alle barna brune øyne. Med mindre det skjer en mutasjon.

Gammel 14-03-08, 21:35   #131
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Man vet jo ikke om den brunøyde har brunt gen dobbelt opp eller et brunt og ett blått.

Slik jeg forstod det, hadde man dette fra foreldrene. Så med en blåøyd mor, en far med brune, bærer jeg på blå gener ettersom jeg har brune. Og hvis mannen har blå, og begge foreldrene hans har blå, er sannsynligheten størst for at vi får et barn med blå øyne da det blå er (blir?) dominerende. Så mye visste jeg ...

Gammel 14-03-08, 21:38   #132
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Slik jeg forstod det, hadde man dette fra foreldrene. Så med en blåøyd mor, en far med brune, bærer jeg på blå gener ettersom jeg har brune. Og hvis mannen har blå, og begge foreldrene hans har blå, er sannsynligheten størst for at vi får et barn med blå øyner da det blå er dominerende. Så mye visste jeg ...

Blå er aldri dominerende. Det er nok med ett brunt gen for at barna skal få brune øyne.

Gammel 14-03-08, 21:40   #133
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Slik jeg forstod det, hadde man dette fra foreldrene. Så med en blåøyd mor, en far med brune, bærer jeg på blå gener ettersom jeg har brune.

Det er riktig.

Og hvis mannen har blå, og begge foreldrene hans har blå, er sannsynligheten størst for at vi får et barn med blå øyne da det blå er (blir?) dominerende. Så mye visste jeg ...

Du har Bb, mannen din har bb, så barna deres har 50 % sjanse for å få Bb (brune) og 50 % sjanse for å få bb (blå).

Gammel 14-03-08, 21:41   #134
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blå er aldri dominerende. Det er nok med ett brunt gen for at barna skal få brune øyne.

Det er flest blåøyegener i familien til Skremmern, det er vel det hun mener, kanskje? Siden hun har blåøyd mor, så må hun selv ha ett blåøyegen, og siden mannen hennes har blå øyne selv, har han to blåøyegener.

Men det bør da bli 50/50-sjanse; dersom barnet får ditt blåøyegen, Skremmern, i tillegg til ett fra mannen, så blir øynene blå, men er det ditt brunøyegen som føres videre, får barnet brune øyne.

Gammel 14-03-08, 21:53   #135
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er flest blåøyegener i familien til Skremmern, det er vel det hun mener, kanskje? Siden hun har blåøyd mor, så må hun selv ha ett blåøyegen, og siden mannen hennes har blå øyne selv, har han to blåøyegener.

Men det bør da bli 50/50-sjanse; dersom barnet får ditt blåøyegen, Skremmern, i tillegg til ett fra mannen, så blir øynene blå, men er det ditt brunøyegen som føres videre, får barnet brune øyne.

Men 75% blå gener (alleler) gir bare 50% sjanse for blå øyne (fenotype). Genetikk er ikke demokrati.

Gammel 14-03-08, 22:01   #136
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men 75% blå gener (alleler) gir bare 50% sjanse for blå øyne (fenotype).

Ja, det var jo det jeg sa.

Genetikk er ikke demokrati.

Nei, demokrati er i det hele tatt sørgelig lite å finne i naturen.

Gammel 14-03-08, 23:07   #137
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ah, I see. Takk Skilpadda.

Sist redigert av Skremmern : 14-03-08 kl 23:34.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 00:28   #138
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å forstå hvordan noen med åpne øyne klarer å tro at mennesket bare er 6000 år gammelt, om øynene så er blå, brune eller grønne. Jeg er forresten selv vokst opp i et kristent hjem, men med en tro på at tidsangivelsen i bibelen ikke skulle tolkes bokstavlig, og noe ala hva en skrev lenger opp her, om at mennesket nok er skapt i Guds bilde, men at ting tok lang tid. TTT.tm

Og som min kjære så fint sa det: 100 000 år er da fint lite i utviklingsmessig sammenheng.

Ulvefar, tusen takk for et kjempeflott innlegg!

Og jeg skal tilstå jeg sov meg gjennom de fleste biologitimene, så jeg skjønner fremdeles ikke et skvidder av hvordan disse øynene får fargen sin. Men jeg syns uansett det er knallgøy at min mann og jeg som begge er grønnøyde, har fått to gutter med brune øyne.

Sist redigert av Inagh : 15-03-08 kl 00:55.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-08, 10:50   #139
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Jeg klarer ikke å forstå hvordan noen med åpne øyne klarer å tro at mennesket bare er 6000 år gammelt, om øynene så er blå, brune eller grønne. Jeg er forresten selv vokst opp i et kristent hjem, men med en tro på at tidsangivelsen i bibelen ikke skulle tolkes bokstavlig, og noe ala hva en skrev lenger opp her, om at mennesket nok er skapt i Guds bilde, men at ting tok lang tid. TTT.tm

Og som min kjære så fint sa det: 100 000 år er da fint lite i utviklingsmessig sammenheng.

Ulvefar, tusen takk for et kjempeflott innlegg!

Og jeg skal tilstå jeg sov meg gjennom de fleste biologitimene, så jeg skjønner fremdeles ikke et skvidder av hvordan disse øynene får fargen sin. Men jeg syns uansett det er knallgøy at min mann og jeg som begge er grønnøyde, har fått to gutter med brune øyne.

Grønne øyne regnes vel som brun, så det er vel ikke så uforståelig?

Gammel 16-03-08, 21:06   #140
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grønne øyne regnes vel som brun, så det er vel ikke så uforståelig?

Jeg fikk oppfrisket gen-kunnskapene mine da jeg var gravid med poden.
Jeg fikk nemlig vite at jeg er rhesus negativ, men ingen av foreldrene mine er det ... Jeg er ikke god på øyefarge, men fryktelig god på blodtype.

Svar

Emneord
arvelighet, darwin, evolusjon, gener, gud, statistikk, øyenfarge

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.