|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Terror og frykten for represalier
Og jeg mener at kommentarer om hijabbruk ikke er kritikk av islam. Det blir faktisk hevdet av svært mange muslimske kvinner at det er en frivillig sak å bruke det.
|
|
|
#122 |
|
Leser
|
Jeg tror ikke at "Sataniske vers" kan regnes som noe som speiler samfunnet nå, da den ble gitt ut i 1988. Det blir for gammelt til å regnes som en samfunnskommentar (jeg leste feks Robinson Cruesoe (1719) i fjor og ble helt sjokkert over rasismen som ble uttrykt i boken, men jeg opplever ikke forlaget som ga det ut som rasister, og det er jo fordi boken ikke er en samfunnskommentar, men en gammel roman. Nå er jo den grisegammel, men jeg opplever heller ikke "Fittstim" (1999) som en aktuell bok)
|
|
|
#123 |
|
Mother of Dragons
|
Tja, Berlingske Tidende har en story på at Danmark er neste mål.
|
|
|
#124 |
|
|
Norge og Danmark har blitt pekt ut av en eller annen anonym figur på et nettforum som neste mål. Det kan selvfølgelig være reellt, og det kan være skremselstaktikk, eller det kan være noen festlige nordmenn/dansker som vil ha litt oppstuss, det kan jo være hva som helst. PST sier at de får inn mange slike tips om dagen. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
This is normal!
|
Mens jeg mener dette er relevante eksempler. Hva med dette da - skrevet av en som forsker på islam, avfeier du dette også?
Hele kronikken er verd å lese, synes jeg.
|
|
|
|
#126 |
|
villende
|
Sv: Terror og frykten for represalierUansett er vel poenget at vi må bli flinkere til å differensiere mellom forskjellige grupper muslimer. Og det kan jo muslimer bli flinkere til å hjelpe oss med. Abid Raja og Hadia Tadjik er jo gode eksempler på moderate muslimer som er viktige å ha i debatten. Det samme er journalisten Shazia Sarwar. |
|
|
|
|
|
#128 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sataniske vers speiler samfunnet nå fordi den boken i sin tid representerte et paradigmeskifte i form av at fra det tidspunkt aldri har blitt publisert tilsvarende skjønnlitteratur. Tusenvis av for forfattere har prøvd å få sitt arbeid publisert men ingen forlag rører den type bøker lenger. Det har vært utallige tilfeller av denne typen der planer om publisering har blitt stoppet eller små forlag som har prøvd seg har blitt brent ned. Media har skrevet svært lite om dette men omfanget og det faktum at det nå bare er godtatt at sensuren er komplett er tragisk. http://www.dailymail.co.uk/news/arti...hers-home.html
|
|
|
#129 |
|
Leser
|
OK? Jeg oppfattet Noen dithen som at hun mente at det at "Sataniske vers" selges var et bevis på at det eksisterte aktiv islamkritikk i samfunnet i dag. Jeg mener at boken er for gammel til å fungere som en samfunnskommentar. Og du sier i tillegg at boken fungerte som et punktum for islamkritikk. Det har du sikkert rett i, jeg har ikke den oversikten.
|
|
|
#130 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Jeg synes det vanligvis er et dårlig tegn når setninger om at "x er helt uakseptabelt", etterfølges av et men. Jeg forstår ikke denne sammenblandingen. At man synes noe er dumt og feil og uhøflig er da en helt annen diskusjon enn hva som skal være lov til å ytre. For meg blir alle "men" som uttrykkes i disse dager samme sak som "voldtekt er aldri kvinnens ansvar, MEN hun var jo ute seint/burde hatt lengre skjørt/smilte jo til ham/sett inn eventuelle andre irrelevante faktorer". |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg har lest kronikken. Og han konkluderer med at i det siste har pendelen svingt slik at selvsensuren ikke har vært like hard og man har begynt å kritisere islam.
|
|
|
#132 |
|
anglofil
Helt enig. Å engang sette spørsmålstegn ved dette er ikke greit.
|
|
|
#133 |
|
anglofil
Sv: Terror og frykten for represalierSå skriver Olav Elgvin veldig bra om noen viktige forskjeller fra nå og tidligere i forhold til å trykke karikaturene.
|
|
|
#134 |
|
This is normal!
|
Jeg gidder ikke skrive det enda en gang, så jeg siterer meg selv:
Egentlig det samme som kronikken jeg viste til:
Nei.
|
|
|
|
#135 |
|
anglofil
Sv: Terror og frykten for represalier... og i Nigeria har altså estimert 2000 mennesker blitt regelrett slaktet ned av Boko Haram i dag. Totusen. Helt ufattelig. Samme fiende, religiøse fundamentalister.
|
|
|
#136 |
|
villende
|
Hm? Så du mener at det ikke er greit at jeg mener at det er dårlig folkeskikk å publisere visse ting. Det er da på ingen måte å uttrykke aksept for at man reagerer på den type publikasjoner med vold eller drap. Som jeg har sagt før, det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig. |
|
|
|
|
|
#137 |
|
Leser
|
Ja, jeg mener det samme selv. Men i motsetning til deg så synes jeg det kan være vanskelig å diskutere begge deler samtidig. Snakket akkurat med 13 åringen min om det og sammenlignet med homofili. Selv om jeg er 100% hetrofil, så kan selvfølgelig andre "få lov" (nå var jeg raus, altså!
|
|
|
#138 |
|
anglofil
Sv: Terror og frykten for represalierStrømninger i samfunnet? Hvor mange tusenvis av mennesker ble drept i Pakistan i fjor av religiøse fundamentalister og hvor mange tusen blir drept i Nigeria for ikke å snakke om hvor mange ISIS dreper hver dag? Strømninger i samfunnet? Mulig du legger noe helt annet i det men jeg synes det er en kraftig undervurdering av det som skjer i verden akkurat nå.
|
|
|
#139 |
|
villende
|
Sv: Terror og frykten for represalierAll terrorisme handler jo om makt, og noen steder er maktkampen mer åpenbar enn andre steder. Og jeg er enig i at man må se alle former for terrorisme i sammenheng. Men det jeg fortsatt ikke skjønner er hvorfor. Hva er det de forsøker å oppnå? Å kneble mediene? Eller de få som er aktivt kritiske, helt ute i fløyene? Det ligger jo i sakens natur at nettopp disse mediene aldri kommer til å "holde kjeft". Det er rett og slett ikke mulig å skremme alle til taushet, selv om man klarer å skremme de store massene. Og hvis angrepene oppleves som en direkte trussel av mange nok, så er en naturlig reaksjon å gå til motangrep. Revolusjoner er jo nettopp drevet av at mange nok er mot "det etablerte". |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
Hvis det var det du fikk ut av det jeg skrev, så vet jeg ikke om det er noe poeng i å prøve å forklare igjen. |
|
|
|
![]() |
|
|