|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
Se resultatene: Converse til bunaden? | |||
Ja, hvorfor ikke? |
![]() ![]() ![]() ![]() |
31 | 16,15% |
Nei, er du gal? Bunadspolitiet tar deg. |
142 | 73,96% |
Whatever |
15 | 7,81% |
Jeg klarte ikke endre til tre valg på mobilen. Jeje. |
4 | 2,08% |
Deltakere: 192. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?For meg er det på samme grunnlag at jeg ikke kler meg i "hva som helst" i bryllup og begravelse, f eks. Det handler vel om respekt for noe andre, om ikke meg, har sterke følelser rundt. Om komfort var viktigst for meg, så hadde jeg heller droppet hele bunaden. Men for all del, her er det ikke en gang en kamp jeg trenger å velge om jeg skal ta, så det er vel lett for meg å si. Guttene går i det som blir lagt fram.
![]() |
![]() |
#122 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg har tydeligvis ikke så mange andre kamper å ta, for her hadde det blitt "nei".
![]() |
#123 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?
Og Missa sa det enda mer utfyllende!
Hadde Converse vært skoene som skulle brukes måtte antrekket vært noe annet enn bunad eller festdrakt.
![]() |
#124 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg har dyre og inngåtte bunadssko i skinn. 25 år gamle. De er grusomme å gå i. Aner ikke hvorfor. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Mine bunadssko er veldig gode å gå i. Det er ikke klaveness tror jeg, men de var sikkert ikke billige.
![]() |
#126 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg har også virkelig gode bunadsko, Klaveness tror jeg, men det er jo ikke det vi snakker om her. Her er det barns bunadssko vi snakker om, og det overrasker meg hvis noen kjøper Klaveness eller andre dyre bunadsko til sine små håpefulle. De fleste kjøper vel de somkoster fra en hundrings og opp til en 300ish?!
![]() |
![]() |
#127 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Selvsagt bruker man ikke Converse til bunad. Og vi er så snobbete at vi bare bruker ekte bunader. Både til små og store. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Haha. Ja, det kunne jeg sagt ja til. Mest for å få sving på blodpumpa til bunadspolitiet.
![]() |
![]() |
#129 |
Panzerekstremfeminist
|
Nemlig.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg har aldri helt skjønt hvem dette bunadspolitiet er. Har aldri opplevd å høre noen komme med kritiske kommentarer til andres bunader, hvordan de bærer dem eller hva slags tilbehør de har. Mistenker det for å være nok en konstruert mediegreie, som egentlig ikke eksisterer. Klart, blir man spurt direkte, som her, så svarer man jo det man mener. Og spør man en ekspert på bunader svarer selvsagt denne med hva som egentlig er det korrekte etter tradisjonen. Men det betyr jo ikke automatisk at disse ekspertene går rundt og irriterer seg over alle som gjør noe annet, og kommenterer på det i øst og vest. Og jeg tviler sterkt på at noen vil oppleve å bli "arrestert" av noe selvoppnevnt bunadspoliti på gata om de går med Converse eller joggesko til bunad.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-05-14 kl 00:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Men altså, dere vet hvordan bunader har oppstått, ja? Kulturarv er ikke en statisk greie. Det endrer seg over tid. Bunader har til og med endret seg de siste ti årene. Folk bruker plutselig konebelter selv om man er 14 år og ugift, man velger sorte strømper fordi man syns de knallrøde er fæle eller man lar skjørtelengden være litt lengre fordi man syns det ser mer staselig ut. Materialene, broderiene og tilbehøret til bunader finner man igjen i folkekunst og håndarbeid fra hele verden. Bunader er, og har alltid vært, inspirert av tiden de eksisterer i. Bunadsko fra Klaveness eksisterte ikke på attenhundretallet. At man bare kan ha sånn og slik ift. er en ekstremt moderne greie og har lite med tradisjon å gjøre.
![]() |
#132 |
Semiaktiv
Forskjellen er at de tradisjonelle klærne utviklet seg lokalt, og fikk sitt særpreg på grunn av dette. Det ble tatt inn elementer og plagg fra hele verden, men også disse førte til et lokalt særpreg. Det som har skjedd etter at folkedraktene gikk ut av daglig bruk er at vi ikke lenger har spesielle lokale tradisjoner og forskjeller når det gjelder klær, som har føyd seg naturlig til de gamle. Nå kler man seg likt over alt, og i hovedsak etter en massiv påvirkning fra USA. Bunadene er basert på historiske plagg og klestradisjoner i større eller mindre grad, fra en viss tidsepoke. Vi kan selvsagt blande inn elementer fra vår tid, men det blir litt kunstig i bunadssammenheng, siden disse klærne aldri har vært i daglig bruk på samme tid. Så det vil ikke være en naturlig utvikling av klesdrakten i det hele tatt, den naturlige utviklingen av klesdrakten har jo ført til det som er dagens mote. Så da kan vi jo like gjerne ha på oss det. Det er ikke akkurat slik at en person fra Sauda har reist ut i verden og fått med seg hjem et par Converse, og alle i bygda syntes disse var så kule at de begynte å lage en etterligning, som har ført til en egen skotradisjon der.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-05-14 kl 00:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Converse til bunad er nei, nei og fy, fy, for meg. The very idea! |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Glamorøs
|
At bunader kun har utviklet seg med lokal påvirkning er feil. Og igjen: ingen brukte bunadsko på attenhundretallet slikvi gjør i dag. Jeg syns også det er ganske stor forskjell på om bunader var utsatt for massiv amerikanisering og at noen få velger utradd skotøy.
![]() |
#135 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Men det er jo veldig ulikt hvor tradisjonell en bunad faktisk er, da. Jeg tenker at helt striks tolkning av hva som er korrekt bunad og -tilbehør, innebærer at man plutselig stopper utviklingen og sier at sånn skal det våre for alltid, og det blir jo litt rart. Særlig når man vet at man har en bunad som noen på et gitt tidspunkt har kokt sammen av noen biter vev og brodert fra lokale gårder ig satt sammen til det vi ser på som autentiske bunadgreier. Jeg tenker at de bunadskoene vi bruker nå, er veldig lite typiske det som har blitt brukt i tidligere tider.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Converse og bunad. Ja? Nei?Jeg er veldig enig med Tally, altså. Der viktig å tenke på/huske på at de bunadene vi har i dag, er et resultat av at noen driftige husflidsdamerhar satt seg ned på et tidspunkt (ofte for bare 60-80 år siden) og sagt enten 1) dette er det tradisjon for her, la oss formalisere og si at dette er vår bunad, eller 2) dette er pent, dette ser ut som en bunad, la oss formalisere og si at fra nå er dette vår bunad.
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Semiaktiv
Ja, det er jeg veldig klar over, og det er jo litt av poenget mitt. Folkedrakter har endret seg gjennom bruk, mens bunader (en del av dem i alle fall) ble "spikret" på denne tiden (men også disse som oftest basert til en viss grad på funn av gamle plagg fra området, i tillegg til fri diktning). Men også de sistnevnte har nå tross alt eksistert i over et halvt århundre, som et festplagg med et bestemt utseende, som har bidratt til en lokal og nasjonal identitet. De har hatt den formen de har, mer eller mindre, så lenge alle her på forumet har levd, og en til to generasjoner før oss.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 09-05-14 kl 00:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Borte
|
Veldig enig. Det med bunadsko er en ganske ny tilføring til bunadstradisjonen de fleste steder, og bunaden har vært et levende plagg de fleste steder.
![]() |
#140 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Hva er galt med det siste der? Jeg er vant til utenlandske flagg og nasjonaldrakter i togene. Det er selvsagt helt flott. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|