|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingJeg tenker at vi trenger å gjøre noe for å få ungdommene som faller utenfor et annet tilbud en sosialhjelp. De bør jo hjelpes inn i det ordinære voksenlivet med tiltak som passer dem. Jeg tenker at voksne som ikke deltar i arbeidslivet må hjelpes med tiltak som gjør det mulig for dem å komme seg dit i en eller annen form. Men å sette alle sosialhjelpsmottakere til å gjøre oppgaver samfunnet trenger som ingen gjør per i dag, er ganske utopisk.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#122 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking
Da er vi veldig uenige. Jeg tenker ikke at det på noen måte kan/bør/må være mer stigmatiserende å gjøre et slag ærlig arbeid enn å være i form til å arbeide men sitte på rompa å motta penger fra statskassa. Men hvis det virkelig er slik det forholder seg, har vi som samfunn et alvorlig problem. (Noe jeg forsåvidt frykter at vi har.) |
|
|
|
|
|
#123 |
|
Librocubicularist
|
Eg er kanskje teit, men eg prøver ikkje å gjere meg dummare enn eg er. Kva går desse utgiftene til?
|
|
|
|
#124 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Mener du at samtaler, kartleggin og oppfølging er feil måte å bruke ressurser på mennesker som har falt utenfor samfunnet av en eller annen grunn? Er det noe de som av en eller annen grunn mottar penger fra NAV trenger, er det vel heller mer samtaler og oppfølging.
|
|
|
|
#125 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#126 |
|
maler
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet som er en utfordring med mange av ytelsene i dette landet er at det ofte er et eller annet innslagspunkt hvor man har eller ikke har rett til ytelse fra felleskassa. Og hvor mer inntekt medfører at ytelsen bortfaller. Og da kan økt inntekt bli netto inntektsfall. Det er ikke rart folk da tenker netto inn istedenfor størst lønnsinntekt, og dermed passer på å ikke tjene for mye. Jeg har ikke løsningen dog.
|
|
|
#127 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jammen hvis man utfører ærlig arbeid, så skal man jo ha lønn - ikke sosialhjelp?
|
|
|
|
|
#128 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Det er aktivitetsplikt, og arbeid skal lønnes. Derfor er dette et useriøst tulleforslag som ikke fortjener å bli tatt på mere alvor en forslag om teite hatter.
|
|
|
#129 |
|
Halloen!
Nei, selvsagt er det ikke feil å ha samtaler og oppfølging, hvor leser du det i det jeg skriver? Men når man først har ansatt en rekke mennesker til å ha denne oppfølgingen, burde det også være mulig innlemme diverse arbeidstiltak og oppfølging av disse i prosedyrene. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Ser lyst på livet
|
Så da er det bedre at nittenåringer som dropper ut av vgs sitter passive hjemme og går over til uføretrygd? |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Halloen!
Ja, det ville jo selvsagt vært det aller beste. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Panzerekstremfeminist
|
KJære vene, det har jeg da virkelig ikke sagt. Det jeg sier er det det er ikke bare å sende disse folka ut med en spade.
|
|
|
|
|
#133 |
|
|
Jeg leser det her:
|
|
|
|
#134 |
|
Halloen!
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingHimmel, kan dere slutte å snakke om den spaden? |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingFor mange år siden (før nav altså), var det et prøveprosjekt her i byen som het "arbeid for sosialhjelp", dette skulle gi sosialhjelpsmottaker mulighet til å få arbeidserfaring og mulighet til å komme ut i arbeidslivet etterpå. Sosialkontoret skulle da hjelpe med å finne jobb (evt. med tilskudd) når sosialhjelpsmottaker hadde jobbet i tre måneder for sosialhjelp (fulle dager). Ordningen hørtes super ut, men i praksis ble sosialhjelpsmottaker brukt som vaktmester/gartner/whatever i tre måneder, og så sto de uten jobb igjen etterpå da sosialkontoret ikke evnet å hjelpe med å finne jobb og kommunen syntes det var en strålende ordning å ha "gratis" arbeidskraft uten forpliktelser på diverse sykehjem og parker.
|
|
|
#136 |
|
|
Jeg leser den på samme måte. 45 milliarder kroner er brutto utbetalt. Fant delvis forklaring:
|
|
|
#137 |
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingRine: jeg samenlikner ikke aktivitetsplikt med gapestokk, jeg kaller utspillet tull og vas siden det allerede ER aktivitetsplikt noe jeg er fullstendig for. Jeg sammenlikner straffearbeid med både gapestokk og andre middelalderiske metoder og synes fortsatt at rare hatter er mere sympatisk en sosialdumping.
|
|
|
#138 |
|
Halloen!
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingEr det aktivitetsplikt for alle sosialhjelpsmottakere? OK, da trenger jeg noen til å fortelle meg hva denne består i. Og vær så snill og ikke si at det går ut på å fylle ut et skjema eller sende en søknad en gang i uken. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingDet består i å delta møte opp på aarbeidssøkekurs, møte opp på arbeidssøker senter og sende reelle søknader med veiledning. Det er veiledere der du kartlegger om vedkommende trenger tilrettelegging/praksisplasser etc. Å få ung uføretrygd skal mye til og aap er heller ikke en enkel ytelse å få. Om du går på aap vil du også komme i aktiviet som arbeidstrening/utprøving om du har diagnose som tilsier arbeidsevne. Å skjære alle motagere over en kam og gi dem et spark i ræva og en spade blir litt i samme kategori som å gi deperimerte et rapp over hode og beskjed om å snap out of it. At det fins noen som rett ogslett kunne ha bruk for et spark i rævva er selvsak klart, men man kan ikke tilrettelegge et system basert på det pittelille mindretallet som raskt blir fanget opp alikevel. Jeg jobber med endel av disse ungdommene og det ER mye lært hjelpeløshet og sosial arv der ute, men straffearbeid er ikke vedien å gå. Thatcher klarte å sanere det britiske sammfunnet, men denne typen sosial politikk og jeg håper virkelig ikke Jern-Erna i kobbel med Siv får samme sjangsen.
|
|
|
#140 |
|
Halloen!
Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåkingSå du tenker at dagens ordning er veien å gå? |
|
|
|
![]() |
|
|