Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-13, 15:08   #11
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyre og Frp vil sette sosialklienter til snømåking

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Tja. Hvem er de, egentlig - de som skal jobbe for sosialstønad? Hvor mye skal de jobbe? Og hvordan håndterer man det? Hverm skal administrere det? Hvem skal passe på at de dukker opp på jobb og sørge for å føre fravær/nærvær? Når går det fra sosialstønad til ordentlig jobb? Hva skal man betale - og kan man betale sosialstønad til folk som gjøre reelle jobber? Blir ikke det en slags form for sosial dumping? Hvem skal bestemme hva de skal gjøre? Hvor skal de klippe gress og rydde pappesker?

Klart du er inne på noe her, og tenker heller ikke at dette er en quick-fix-ide som enkelt lar seg omsette i praksis. Greia er bare det koster utrolig mye å administrere systemet slik det er i dag, uten at vi på noen måter har et NAV som fungerer særlig bra. (Etter min mening fordi omtrent alle nordmenn snart har krav på støtte i en eller annen form og fordi vi bare krever mer og mer.)

Jeg tenker likevel at det må være rimelig enkelt å administrere noen arbeidplasser og kontaktpersoner som har bruk for "frivillige." Jeg tenker ikke bare snømåking og pappeskerydding, men det er jo veldig mange steder hvor man har bruk for ekstra hender. Skoler, barnehager og aldershjem f.eks. Alle sosialklienter vil ikke passe som besøksvenn, men noen vil, alle vil ikke passe til å måke snø, men noen vil. Stor grad av valgfrihet for de som skal utføre jobbene, kanskje til og med valgfrihet i forhold til når oppgavene skal utføres og liten grad av administrasjon og papirarbeid for NAV, jeg tror det hadde latt seg gjøre. Hver person har med sitt skjema der arbeidsgiver krysser av for antall timer vedkommende har jobbet i uken og så får man utbetalt støtten når man leverer inn skjema, f.eks. Det trenger jo ikke være så mye vanskeligere enn et meldekort, i grunn? Uansett: Jeg synes det blir for dumt å bruke administrasjonskostnader og lignende utfordringer som grunn for å la være å prøve. At det finnes sosialklienter som garanter ikke fungerer i noen som helst form for arbeid, er heller ingen god grunn til å ikke prøve en slik ordning. Eller en annen ordning. Hva som helst i grunn. Slik som vi har det nå, funker iallfall ikke. Ikke på lang sikt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.