|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Katter beveger seg jo stort sett der det ikke bor katter. Noen katter er lært opp til å gå på do inne. Selv om de kattene som går på do inne helt sikkert også gjør fra seg ute av og til vil de garantert gjøre fra seg ute i mindre grad enn de som ikke har innedo. Mens katter som ikke har innedo oftere vil frekventere- og dermed gå på do i hager hvor det ikke bor andre katter.
![]() |
#122 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriMin hage brukes som kattedo kun om vinteren, møkka kommer til syne når snøen smelter. Om sommeren bæsjes det ikke her (det er steinheller så det er kanskje ikke så rart, katter liker vel å grave). Jeg ser for meg at kattebæsjproblemet er mindre for mange om sommeren, kattene stikker lenger av gårde og bæsjer kanskje i omkringliggende skogområder. Mens om vinteren når det er kaldt er de ikke så lenge ute og går ikke så langt fra der de bor. Det kan ihvertfall stemme på nabokatten, jeg kan følge sporene i snøen mellom huset deres og kattedoen hos oss. Jeg har også tatt den på fersken et par ganger. Foreldrene mine har observert det samme, at katten deres bæsjer hos naboen om vinteren men ikke ellers. Den går ikke langt når det er kaldt. De har bæsjekasse inne selvfølgelig, men den brukes ikke eksklusivt tydeligvis. |
![]() |
![]() |
#123 |
Rockesøster
|
Jupp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Den opplagte løsningen er jo å ikke anskaffe katt i utgangspunktet.
Når du leser i tråden her at så mange frustreres men synes at terskelen for å klage er høy, hvorfor ikke anskaffe en kattedo umiddelbart? Det er mer enn sannsynlig at det vil være folk rundt i nabolaget som er plaget av katten selv om det ikke kommer deg for øre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
maler
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriJeg skjønner ikke at man kan ha katt i tettbygd strøk uten å ha kattedo. Hvor tror man ellers at katten bæsjer? Man kan ikke garantere mot kattebæsj med kattedo heller, men hvis en katt er lært opp til å gå på doen fra den er liten er det i hvertfall vesentlig mindre som havner utendørs. Jeg tviler på at en katt som har etablerte vaner ute begynner å gå inne fordi man kjøper en ny innretning og setter i kjelleren.
![]() |
#126 |
Curlingkone
|
Vel. Jeg hadde kattedo da jeg bodde i tettbebygd strøk, OG nå når jeg bor på landet. Jeg snakket vel mer om de som ikke har gjort tiltak enda.
![]() |
#127 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriNøyaktig hvorfor skal katter få lov til å gå løse, mens hunder ikke skal det? Ja, sånn bortsett fra lovverket, selvsagt. Jeg har hatt barn som har kommet gråtende inn fordi naboens katt kom løpende mot henne. Og jeg har sett katter lure på småfuglene og i etterkant funnet hauger med fjær samt rester av bein.
![]() |
#128 |
Passiv
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriDe fleste levende vesner synes det er godt å få komme ut i frisk luft. Få litt vind i håret (pelsen) og sol på kroppen. Jeg synes det er slemt å nekte dem det. At alle katter skal være innkatter synes jeg ikke er en grei løsning på problemet. Og det er forskjell på hunder og katter. |
![]() |
![]() |
#129 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriKatter er jo bare litt mindre enn hunder!? Vi har katter rundt oss som freser til alle og ser dritskumle ut, gjemmer seg i garasjen, går på bilen, tisser på dømatta, sniker seg inn hos alle, og en haug med andre irriterende ting for omverden.
![]() |
#130 |
ihuga feminist
Hvorfor er det ikke greit? Mener du at de som har innekatter er slemme mot dyrene sine? At de som slipper ut katten sin er mer dyrevenn enn de som ikke gjør det? Men jeg skal ikke være vanskelig. Du må gjerne komme med en annen måte naboen kan sørge for at hans/hennes katt ikke er til sjenanse for meg.
![]() |
#132 |
By the Sea
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriJeg er jo så langt fra objektiv som det er mulig å bli i en slik debatt som dette ( jeg ELSKER katter, det er noen fantastiske skapninger som beveger seg estetisk rundt i verden og er kloke og beroligende og vakre) - og jeg skjønner at bæsj i hagen er uønsket; men at de skal være til så stor plage? Jeg bodde i rekkehus, uten egen katt, i mange år og vi var omgitt av andres katter. Vi hørte lyder av og til og de bæsjer sikkert i busker og bed uten at vi var årvåkne nok til å legge merke til det, men det har da aldri vært noen plage?
![]() |
#133 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriHer er ikke rotter og mus, noe det fins mye av i Trondheim. Mine katter besvimer antagelig om de møter en etter å ha vært innekatter i blokk. Men de andre kattene sørger for at jeg slipper rotter og mus både inne og i hagen. Det setter jeg stor pris på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
ihuga feminist
![]() |
#137 |
ihuga feminist
Poenget er vel at man ønsker at de ikke skal være plage i det hele tatt. Hvorfor skal andre menneskers ønske om kjæledyr gå på bekostning av min rett til å bestemme i min hage?
![]() |
#138 |
maler
|
Hva hvis du får velge mellom kattebæsj i blomsterbedet og rotter i kjelleren?
![]() |
#139 |
ihuga feminist
Da sier jeg "nei takk" til begge deler.
![]() |
#140 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeriJeg synes barna mine er fantastiske, morsomme, underholdende og i det hele tatt verdens fineste. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|