Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er NAV virkelig så ille?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-13, 14:41   #121
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er NAV virkelig så ille?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Hva er diffuse og subjektive plager, egentlig? Må man ha et amputert bein for å være syk? Hvem definerer hva som er sykt nok hvis ikke det er legen? Jeg har inntrykk av at flere tror at det bare er å si at en er syk så får man stønad. Sånn er det heldigvis og selvsagt ikke. En behandlende lege er jo inne i hele prosessen og avgjør om behovet for en mer tilrettelagt hverdag er tilstede. Hvorfor denne holdningen om at alle forsøker å svindle til seg stønad? Er det virkelig så attraktivt å havne utenfor arbeidslivet?

Jeg har ikke brukt ordet svindel en eneste gang, og jeg tror slett ikke det er mange som bevisst svindler seg til uføretrygd og sykepenger. Derimot er det ganske mange som har har stor totatbelastning i livene sine (etter norsk standard...), kjenner på vondter og vansker både her og der og ønsker en time out fra jobben som ikke er betalt fra egen lomme. Det er dette jeg mener vi ikke har råd til lenger og at det derfor ikke bør være slik at alle diagnoser gir rett til full sykeutbetaling, selv om de er satt av lege. Hvor lett er det for en lege å la være å sykmelde en sliten pasient som bryter ut i krampegråt på kontoret og i tillegg sliter med dårlig matlyst, søvnvansker og en mor på aldershjem som krever tilsyn flere ganger i uken. Ikke så veldig enkelt å "stå på krava" da, vil jeg tro.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 14:48   #122
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine: Du har jo rett idet. Og du ønsker deg tilbake til den tiden det var tilstander som rammet menn brått og brutalt og som ga tydelige utslag på tester som ga stønader, mens tilstander som typisk kommer snikende og rammer kvinner ikke ga noe uttelling i NAV-systemet. Det der er ikke enkelt etisk sett synes jeg. Ola som jobber for mye, stresser for mye og spiser usunt og ikke tar seg tid til å trene får et hjerteinfarkt 55 år gammel. Anna med samme livsstil får muskelvondter som gjør at hun holder på å bryte sammen. Du mener altså at trygdesystemet skal støtte Ola, mens Anna skal betale selv?

Jeg har ingen fasit, det der er supervanskelig, ikke minst fordi folk har forskjellig terskel for å synes de er for syke, de jobber i ulike yrker og ønsket om å komme tilbake på jobb er heller ikke jevnt fordelt. Det er ingen tvil om at det må innstramminger til, men det er ikke logisk for meg at det skal gå et skille mellom håndfast og diffust.

Gammel 08-05-13, 14:48   #123
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommentar fra sidelinjen: Det er ofte vanskelig for legen å vite om folk er i stand til å jobbe. Legen har egentlig veldig lite å forholde seg til bortsett fra det som pasienten forteller. Så det er jo riktig at det bare er en anbefaling, en sykemelding, fra mitt ståsted i hvert fall.

Gammel 08-05-13, 14:58   #124
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns NAV er det perfekte eksempelet på hvordan det offentlige Norge i år etter år har blitt nedsauset av planer, prosedyrer, skjemaer, nye skjemaer, oppfølgning av skjemaer, IT-systemer for å ivareta skjemaer (men som enten ikke fungerer eller ikke brukes eller begge deler), dialogmøter, handlingsplaner for å ivareta innførte prosedyrer, rapporteringer for å måle at man følger innførte prosedyrer for dialogmøter og skjemautfylling...

Hver gang man oppdager en utfordring så innføres et nytt skjemavelde på toppen av de gamle. Jeg venter i spenning på "Planprosess for å evaluere forenkling og forbedring i NAV", med tilhørende skjemavelde og møtehevlvete.

De stakkars folkene i systemet sitter til ørene i papirer og prosedyrer i stedet for å skape handlekraftige organisasjoner med handlekraftige og kompetente medarbeidere som har verktøyene de trenger for å håndtere hver enkelt situasjon på en god måte. Hvor mange i NAV bruker egentlig tiden sin direkte mot brukere for å faktisk kunne hjelpe dem? Stememr det ikke at NAV har et veldig høyt sykefravær og høy turnover på ansatte? Det hjelper jo også veldig, når saksbehandler stadig er borte, skiftet ut eller på vei til å bli utbrent...

Dette gjelder jo ikke bare NAV. Lærere fortviler over at mer og mer tid går til skjemavelde. Leger bruker nesten ikke noe av tiden sin på pasienter, men fyller ut skjemaer i stedet. Beslutninger drukner i evalueringer og trenering. Vi bruker flere ganger så mye tid og penger på å bygge en veisnutt som det svenskene gjør. Offentlig sektor eser ut år for år. Vi har fortsatt ikke et fungerende nødnett og vil antagelig ikke få det det neste tiåret heller. Politiet har et (ganske nytt og veldig dyrt!!) IT-system som harker og hikker og medfører at også politifolk bruker mest tid ved pc-en, og gruer seg til å hanke inn kriminelle fordi det medfører en dag med skjemahelvete og styr. Stenging av Grubbegata druknet i en byråkratisk jungel.

Jeg fatter egentlig ikke at vi finner oss i det?

Gammel 08-05-13, 15:10   #125
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der fikk du sagt det Polyanna! Enig, men får ikke prikket deg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 15:25   #126
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hørt for ikke lenge siden på en arbeidsplass nær meg: Ja, og etter evalueringen, må vi da selvsagt evaluere evalueringen.

Katta: Ja, jeg tror det må bli slik, selv om det selvsagt høres urettfeigt ut. Iallfall hvis Anna er 32 år, har to barn og kontorjobb. Er hun 58 og har vasket tak og vegger hele sitt liv, er kanskje muskel-og skjellettplagene lettere å se for legen også, vil jeg tro.

Gammel 08-05-13, 15:38   #127
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det der er ikke enkelt etisk sett synes jeg. Ola som jobber for mye, stresser for mye og spiser usunt og ikke tar seg tid til å trene får et hjerteinfarkt 55 år gammel. Anna med samme livsstil får muskelvondter som gjør at hun holder på å bryte sammen. Du mener altså at trygdesystemet skal støtte Ola, mens Anna skal betale selv?

Jeg har ingen fasit, det der er supervanskelig, ikke minst fordi folk har forskjellig terskel for å synes de er for syke, de jobber i ulike yrker og ønsket om å komme tilbake på jobb er heller ikke jevnt fordelt. Det er ingen tvil om at det må innstramminger til, men det er ikke logisk for meg at det skal gå et skille mellom håndfast og diffust.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Katta: Ja, jeg tror det må bli slik, selv om det selvsagt høres urettfeigt ut. Iallfall hvis Anna er 32 år, har to barn og kontorjobb. Er hun 58 og har vasket tak og vegger hele sitt liv, er kanskje muskel-og skjellettplagene lettere å se for legen også, vil jeg tro.

Det høres jo ikke bare urettfeigt ut. Det er urettferdig.
Og selv om dette med diffuse plager er vanskelig, så blir det jo ikke bedre av at folk blir stående på bar bakke og overlatt til seg selv, bare fordi det ikke vises noe på røntgen/MR eller noe sånt?

Det man ender opp med da er jo diagnoser man kanskje ikke har. Eller. Diagnoser som egentlig ikke er årsaken til plagene, men som er håndfast. For å ha noe på papiret? Er det bedre?

Mange har jo "latente plager", hvor det er en tilfeldighet hva som utløser det, og da blir alle (både pasient og system) opptatt av den ene tingen som skjedde akkurat da (et fall eller noe sånt), og alle tar tak i det. Istedet for å ta tak i det som faktisk er problemet, som er mer kompleks og vanskelig. Men som på sikt kanskje ville vært mer fornuftig å ta tak i.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 15:41   #128
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir en digresjon, men dette med høystatus og lavstatusdiagnoser har vi også i barnemedisin. Et barn med en hjerte- eller kreftdiagnose kan forvente seg at nav-systemet ser på foreldrene med blide øyne og gir dem omtrent det de peker på. Mens en familie med nevrologisk syke barn må kjempe i mye større grad selv om de har en større totalbelastning på familien. Og mange mener det er riktig at det skal være sånn også, jeg er som dere skjønner av en annen oppfatning.

Gammel 08-05-13, 15:42   #129
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette blir en digresjon, men dette med høystatus og lavstatusdiagnoser har vi også i barnemedisin. Et barn med en hjerte- eller kreftdiagnose kan forvente seg at nav-systemet ser på foreldrene med blide øyne og gir dem omtrent det de peker på. Mens en familie med nevrologisk syke barn må kjempe i mye større grad selv om de har en større totalbelastning på familien. Og mange mener det er riktig at det skal være sånn også, jeg er som dere skjønner av en annen oppfatning.

Det finnes liksom ikke noe sånn rettferdig svart/hvitt svar her føler jeg. Men jeg synes uansett at folk har rett på hjelp, selv om man i enkelte diagnoser og situasjoner må kjempe hardere.

Gammel 08-05-13, 18:29   #130
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke løsningen er å nekte enkelte diagnoser hjelp, men å stille langt større krav til hva som skjer etter at man er kommet inn i systemet. Nå kan folk gå på stødnader år etter år uten at det kreves noe som helst av dem, annet enn å sende meldekort en ang hver fjortende dag, det er jo det som er helt krise egentlig. Vi hadde løst en god del ved å få folk ut i en eller annen aktivitet såpass tidlig at de ikke faller helt utenfor, da hadde det heller ikke vært lukrativt for de få som vil svindle til seg penger.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 21:10   #131
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Hørt for ikke lenge siden på en arbeidsplass nær meg: Ja, og etter evalueringen, må vi da selvsagt evaluere evalueringen.

Hva hvis Anna jobber som ingeniør og etter å ha hatt muskelvondt et halvt år starter å kaste opp hele tiden og har magesmerter som minner om fødsel, svimer av fem-seks ganger om dagen, har migreneanfall daglig og ikke sover om natten i det hele tatt. Bør hun da få stønader i perioden for å komme seg igjen?

Skal man skille på diagnoser får man søren meg skille på selvforskyldte og ikke selvforskyldte diganoser. Det vil si at verken Anna eller Ole får noe som helst - eller eventuelt like mye/like lite.

Gammel 08-05-13, 21:32   #132
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rine: om man skal juge på seg en sykdom, kan man juge på seg sykdommer innen "diffuse kvinnesykdommer", man kan ikke juge på seg hjertesykdom. Derfor er det garantert en viss andel av mennesker som er sykmeldte pga av disse diffuse sykdommene som ikke er så kjempesyke og som kunne ha jobbet. Så langt følger jeg deg.

Men så skjer det jeg prøver å få hodet rundt at du faktisk mener. Du mener at siden dette er diagnoser det er mulig å juge på seg, så skal heller ikke de som ikke er arbeidsføre på grunn av en slik diagnose bli tatt på alvor og ikke ha fulle rettigheter til sykepenger.

Videre er det litt uklart for meg om du tenker at den gruppen som ikke juger på seg diagnosen juger litt likevel (alle sammen), og at de med det faktisk har rom for å ta seg sammen og komme seg på jobb hvis de bare slutter å kjenne på vondtene sine (altså at det egentlig ikke finnes mennesker med reell ME, fibromyalgi, utbrenthet), eller om du tenker at det finnes mennesker innenfor disse diagnosegruppene som ikke er istand til å arbeide, men siden de deler diagnose med folk som har jugd på deg diagnosen, så er det bare sånn at de må finne seg i å ikke få sykepenger i full grad på linje med folk med ordentlige diagnoser, til tross for at helsen i realiteten kan være like dårlig som de ordentlig syke?

Jeg vet ikke helt hvilken av forklaringsmoddelene jeg reagerer mest negativt på - den første heller mer mot respektløs (og kunnskapsløs ) og den andre mot svært urimelig.

Jeg synes Katta sitt innlegg om synet på ulike sykdommer er veldig interessant i så måte. Og det kunne vært vedlig fint om flere av FP'erne som jobber i helsevesenet kunne si noe om at til tross for at det finnes slabbedasker med hjemmesnekrede ME-diagnoser, så finnes det nok av folk med ulne diagnoser som er veldig syke.

Gammel 08-05-13, 22:59   #133
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ingen tvil om at høgt sjukefråver er eit samfunnsproblem og at dette er ein veldig viktig diskusjon. Det er synd at det ikkje går an å diskutere dette emnet utan at generelle utsegn blir tolka som personangrep.

Eg skjønner veldig godt kva du rine meiner, og med fare for å verke nedlatande, har eg sjølv hatt mange av dei same haldningane og meiningane som du har. Og eg har nokre av dei framleis. Men etter at eg personleg har opplevd langvarig sjukdom og den mistenkeleggjeringa som følgjer med subjektive smerteopplevingar, trur eg ikkje lenger det er så svart-kvitt som du vil ha det til.

Eg trur vi har eit velferdssystem det er for lett å utnytte. Ein av dei tinga det er lett å utnytte, er sjukelønn for diffuse og subjektive diagnoser, kor det ikkje kan påvisast objektive funn. ME, fibromyalgi, depresjon og utbrenthet er blant desse subjektive diagnosene. Og så lenge ein har ei diagnose det er lett å fake, må ein dessverre leve med den mistenkeleggjeringa ein blir utsett for, fordi ein ikkje klarer det vanlege folk klarer i kvardagen sin. Det er ein konsekvens av at ein del av dei som har denne typen diagnoser, utnytter systemet. Det er like fullt ein stor psykisk tilleggsbelastning på dei som faktisk har reelle problem, å heile tida stå til ansvar for denne mistenkeleggjeringa. Eg trur og det er grunnen til at det blir så høg temperatur i slike debattar som dette.

Eg meiner at det burde vore vanskelegare å vere sjukemeldt og det bør settast inn tiltak for å gjere det mindre lukrativt å vere sjukemeldt, slik at ein presser folk til å faktisk utnytte restarbeidsevna si. Den nye ordninga med dialogmøter er jo meint til å fungere slik. Då eg skulle på eit slikt dialogmøte med fastlege og nærmaste leiar på arbeidsplassen, sa fysioterapeuten min: "Huff, desse dialogmøtene... Dei som faktisk er sjuke får dårleg samvit og kjenner seg mistenkeleggjorte av desse dialogmøtene, medan dei som utnytter systemet blåser i det". Og eg trur det er mykje av kjerna i problemet rundt dei velferdsordningane vi har. Korleis er det mogleg å lage eit system kor ein kan vere sjuk, utan å risikere å miste hus og heim fordi ein er arbeidsufør, og samtidig etterprøve det på ein slik måte at ein faktisk luker ut dei som utnytter det lukrative systemet? Og korleis går det an å halde kontroll med eit slikt system, utan å gjere kontrollen til ein ekstra belastning på dei som faktisk treng det?

Eg er i ein situasjon kor eg har eit oppriktig behov frå hjelp frå dette Systemet. Og eg kjenner på stor frustrasjon rundt søknadar som stadig kjem i retur fordi dei ikkje er fylde ut på riktig måte. Dei siste fire månadane har eg fått søknad om hjelpemiddel og parkeringstillatelse i retur, medan søknad om prioritet i gruppe to ved barnehageopptaket ligg hos bydelsoverlegen til etterprøving av legen si vurdering. På papiret har eg rett på desse ordningane. I praksis er det ein lang prosess som skal til for at det blir innvilga. I mellomtida må eg ta til takke med at eg ikkje får gjennomført nødvendig opptrening og behandling som eg betaler privat, fordi eg ikkje finn parkeringsplass. Fordi Systemet skal bruke mange månadar på å behandle søknad, etterspørre ny dokumentasjon og behandle søknad ein gong til. Eg skjønner godt at dette skaper frustrasjon. Og dei endelause forespørslane etter ytterlegare dokumentasjon gir ei kjensle av mistenkeleggjering.

Eg er og i ein situasjon kor eg fint kan søke om 100% ufør eller sjukemelding etter endt foreldrepermisjon. Men eg ønsker ikkje det, eg ønsker meg ein jobb kor eg kan bruke dei delene av meg som fungerer godt. Men når eg henvender meg til NAV og seier "Eg kan ikkje stå i den gamle jobben min, men eg kan gjere slik og sånn så og så mange timar i veka, kan de hjelpe meg?", blir eg bare sendt frå saksbehandlar til saksbehandlar. Det er ingen som kan svare meg på korleis eg - innafor det systemet som er - kan gjere så godt eg kan og bruke resten av tida på å bli forhåpentlegvis bli friskare. Eg får inntrykk av at det å ønske å jobbe så mykje som mogleg, men ikkje klare å jobbe 100%, gjer meg til eit problem for NAV, sjølv om eg i utgangspunktet bare ønsker å gjere så godt eg kan. Mi oppleving er, som tink sa over, at så lenge ein passer inn i stereotypiane, er det ganske greit, men med ein gong ein som einskildindivid ikkje passer inn, blir ein omgjort til eit problem for systemet.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-13, 23:07   #134
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hva er rasjonalet bak dette da? Er ikke muskel/skjelettlidelser virkelige sykdommer? Tror du de kan skjerpe seg mer enn de med mer håndfaste sykdommer? Er ikke deres familier like avhengig av familieinntekt, har vi mindre ansvar for disse familiene som samfunn? Er det mer selvforskyldt? Burde de ha valgt smartere da de valgte yrker, for dette rammer jo hovedsaklig lavtlønnsyrker?

Jeg er heller ikke i tvil om at det er endel som har for lav terskel for hva som skal til for å definere seg som "syk med for lite overskudd", men jeg er svært uenig i at skillelinjen går mellom de typiske manns- og kvinnesykdommene.

Gammel 09-05-13, 08:29   #135
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å forstå at de som er syke med 'feil' diagnose skal straffes fordi noen utnytter systemet, virkelig ikke. Noen ER midlertidig eller varig uføre pga andre ting enn hjerteplager altså, lik det eller ikke. Målet må da være å ta fatt i de som utnytter dette, ikke å ramme alle.

Gammel 09-05-13, 09:53   #136
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Personlig har jeg vært gjennom ganske grundige undersøkelser for å få min diagnose, både i Oslo og på St Olav. Jeg fikk ikke diagnosen kastet etter meg akkurat. Det var en lang og slitsom prosess. Men verst var den perioden før diagnosen. Da var jeg en kasteball mellom folk med ulik bakgrunn og erfaringer, og jeg ble definitivt feilinformert og misforstått. Ikke minst fordi jeg var overvektig i tillegg.
Så det å evig fake en diagnose er ikke bare enkelt vil jeg tro.

Gammel 09-05-13, 10:34   #137
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Hva er rasjonalet bak dette da? Er ikke muskel/skjelettlidelser virkelige sykdommer? Tror du de kan skjerpe seg mer enn de med mer håndfaste sykdommer? Er ikke deres familier like avhengig av familieinntekt, har vi mindre ansvar for disse familiene som samfunn? Er det mer selvforskyldt? Burde de ha valgt smartere da de valgte yrker, for dette rammer jo hovedsaklig lavtlønnsyrker?

.

Tja, du er jo lege. Er det ikke f.eks diagnoser som fibromyalgi og ME rimelig omdiskutert i legekretser også?
Jeg har ikke sagt at alle med usynlige muskel-og skjelettlidelser skal sulte ihjel og hives på gata, men dersom vi må kutte et sted, og det tror jeg vi må, er jeg for at omdiskuterte diagnoser, som stort sett bare finnes i land med gode velferdsordninger, ikke skal gi rett til full uførestryd eller sykelønnsutbetaling, ja.

Gammel 09-05-13, 10:46   #138
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Uvettig sagt, men det er jo realiteten. Har man havnet utenfor noe arbeidsforhold og på AAP, er det vanskelig å komme seg ut derfra, dessverre.

Det er også litt opp til hva individet selv prøver på. Jeg ble sykemeldt og havnet over på aap etter hvert. Sjefen på arbeidsplassen min var svært bombastisk i at det ikke var mulig å tilrettelegge for meg, og var egentlig nokså kjapt ute og ville ha oppsigelse fra meg. Jeg har ikke gitt den, heller ikke fått, men har ikke hatt overskuddet til å fighte for å få noen stilling tilbake når jeg oppdaget at de anså meg for å være ferdig der.
Så da jeg ville finne ut av om jeg kunne jobbe igjen tok jeg kontakt med vikarbyrå. Jeg la frem meg og mitt og sa at jeg ville jobbe inntil 50 % i starten. Jeg tok kontakt med konsulenten min på NAV og sa at jeg ville finne ut av hvor frisk jeg var, var det greit for dem?
Et par ting var vesentlige her. Jeg var ute blant folk igjen. Jeg gikk ikke opp til mitt tidligere nivå i arbeidskrav, dvs jeg var kontorassistent og ikke regnskapsansvarlig.

Jeg har ellers ikke opplevd å ikke ha krav til innsats fra NAV. Uten arbeidsgiver å forholde meg til så snart jeg var ferdig med sykemeldingsperioden så ramlet jeg litt utenfor da, men det har hele tiden vært meningen at jeg skal tilbake i jobb. Å bli utbrent kan skje alle, dersom de rette faktorene er der, men å få tilbake arbeidslyst og -glede er også mulig. Det bare koster litt ekstra innimellom, for mange av oss må snu helt om på livet og hvordan vi tenker. Jeg har vært heldig og hatt nav-konsulenter som har fulgt meg og heiet på meg for å få meg dit.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-13, 10:49   #139
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at det blir for mye fokus på de kronisk syke egentlig i disse debattene jeg da.

Problemet er jo vel så mye de som er syke en kort stund og som bare tyner sykemeldingen et par-tre uker.

Eller alle de som ikke vil vente en halv time på at ektefelle kan hente dem hos legen, men vil ha drosje.

Vi burde få en renessanse på velferdskontrakten: Dette å få etter behov.
Dersom man greier seg uten en velferdsstøtte, så skal man la vær å etterspørre den. Sånn som det er nå tenker de fleste, "Jo, men jeg har jo krav på dette" og hopper over "men kan jeg greie meg uten?"

Gammel 09-05-13, 10:54   #140
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Tja, du er jo lege. Er det ikke f.eks diagnoser som fibromyalgi og ME rimelig omdiskutert i legekretser også?

Kunne vært interessant om legene her inne kan gi sin oppfatning av hva som er vanlig blant legestanden angående dette spørsmålet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.