|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?
|
|
|
|
|
|
#122 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Rine: Du har jo rett idet. Og du ønsker deg tilbake til den tiden det var tilstander som rammet menn brått og brutalt og som ga tydelige utslag på tester som ga stønader, mens tilstander som typisk kommer snikende og rammer kvinner ikke ga noe uttelling i NAV-systemet. Det der er ikke enkelt etisk sett synes jeg. Ola som jobber for mye, stresser for mye og spiser usunt og ikke tar seg tid til å trene får et hjerteinfarkt 55 år gammel. Anna med samme livsstil får muskelvondter som gjør at hun holder på å bryte sammen. Du mener altså at trygdesystemet skal støtte Ola, mens Anna skal betale selv?
|
|
|
#123 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Kommentar fra sidelinjen: Det er ofte vanskelig for legen å vite om folk er i stand til å jobbe. Legen har egentlig veldig lite å forholde seg til bortsett fra det som pasienten forteller. Så det er jo riktig at det bare er en anbefaling, en sykemelding, fra mitt ståsted i hvert fall.
|
|
|
#124 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg syns NAV er det perfekte eksempelet på hvordan det offentlige Norge i år etter år har blitt nedsauset av planer, prosedyrer, skjemaer, nye skjemaer, oppfølgning av skjemaer, IT-systemer for å ivareta skjemaer (men som enten ikke fungerer eller ikke brukes eller begge deler), dialogmøter, handlingsplaner for å ivareta innførte prosedyrer, rapporteringer for å måle at man følger innførte prosedyrer for dialogmøter og skjemautfylling...
|
|
|
#125 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er NAV virkelig så ille?Der fikk du sagt det Polyanna! Enig, men får ikke prikket deg. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Halloen!
Sv: Er NAV virkelig så ille?Hørt for ikke lenge siden på en arbeidsplass nær meg: Ja, og etter evalueringen, må vi da selvsagt evaluere evalueringen. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Erfaren nok
|
Det høres jo ikke bare urettfeigt ut. Det er urettferdig.
|
|
|
#128 |
|
maler
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Dette blir en digresjon, men dette med høystatus og lavstatusdiagnoser har vi også i barnemedisin. Et barn med en hjerte- eller kreftdiagnose kan forvente seg at nav-systemet ser på foreldrene med blide øyne og gir dem omtrent det de peker på. Mens en familie med nevrologisk syke barn må kjempe i mye større grad selv om de har en større totalbelastning på familien. Og mange mener det er riktig at det skal være sånn også, jeg er som dere skjønner av en annen oppfatning.
|
|
|
#129 |
|
Erfaren nok
|
Det finnes liksom ikke noe sånn rettferdig svart/hvitt svar her føler jeg. Men jeg synes uansett at folk har rett på hjelp, selv om man i enkelte diagnoser og situasjoner må kjempe hardere.
|
|
|
#130 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg tror ikke løsningen er å nekte enkelte diagnoser hjelp, men å stille langt større krav til hva som skjer etter at man er kommet inn i systemet. Nå kan folk gå på stødnader år etter år uten at det kreves noe som helst av dem, annet enn å sende meldekort en ang hver fjortende dag, det er jo det som er helt krise egentlig. Vi hadde løst en god del ved å få folk ut i en eller annen aktivitet såpass tidlig at de ikke faller helt utenfor, da hadde det heller ikke vært lukrativt for de få som vil svindle til seg penger.
|
|
|
|
#131 |
|
Er frisk!
|
Hva hvis Anna jobber som ingeniør og etter å ha hatt muskelvondt et halvt år starter å kaste opp hele tiden og har magesmerter som minner om fødsel, svimer av fem-seks ganger om dagen, har migreneanfall daglig og ikke sover om natten i det hele tatt. Bør hun da få stønader i perioden for å komme seg igjen?
|
|
|
|
#132 |
|
By the Sea
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?rine: om man skal juge på seg en sykdom, kan man juge på seg sykdommer innen "diffuse kvinnesykdommer", man kan ikke juge på seg hjertesykdom. Derfor er det garantert en viss andel av mennesker som er sykmeldte pga av disse diffuse sykdommene som ikke er så kjempesyke og som kunne ha jobbet. Så langt følger jeg deg.
|
|
|
#133 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det er ingen tvil om at høgt sjukefråver er eit samfunnsproblem og at dette er ein veldig viktig diskusjon. Det er synd at det ikkje går an å diskutere dette emnet utan at generelle utsegn blir tolka som personangrep.
|
|
|
|
#134 |
|
maler
|
Hva er rasjonalet bak dette da? Er ikke muskel/skjelettlidelser virkelige sykdommer? Tror du de kan skjerpe seg mer enn de med mer håndfaste sykdommer? Er ikke deres familier like avhengig av familieinntekt, har vi mindre ansvar for disse familiene som samfunn? Er det mer selvforskyldt? Burde de ha valgt smartere da de valgte yrker, for dette rammer jo hovedsaklig lavtlønnsyrker?
|
|
|
#135 |
|
ctrl+z
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg klarer ikke å forstå at de som er syke med 'feil' diagnose skal straffes fordi noen utnytter systemet, virkelig ikke. Noen ER midlertidig eller varig uføre pga andre ting enn hjerteplager altså, lik det eller ikke. Målet må da være å ta fatt i de som utnytter dette, ikke å ramme alle.
|
|
|
#136 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Personlig har jeg vært gjennom ganske grundige undersøkelser for å få min diagnose, både i Oslo og på St Olav. Jeg fikk ikke diagnosen kastet etter meg akkurat. Det var en lang og slitsom prosess. Men verst var den perioden før diagnosen. Da var jeg en kasteball mellom folk med ulik bakgrunn og erfaringer, og jeg ble definitivt feilinformert og misforstått. Ikke minst fordi jeg var overvektig i tillegg.
|
|
|
#137 |
|
Halloen!
Tja, du er jo lege. Er det ikke f.eks diagnoser som fibromyalgi og ME rimelig omdiskutert i legekretser også? |
|
|
|
|
|
#138 |
|
...we have cookies
|
Det er også litt opp til hva individet selv prøver på. Jeg ble sykemeldt og havnet over på aap etter hvert. Sjefen på arbeidsplassen min var svært bombastisk i at det ikke var mulig å tilrettelegge for meg, og var egentlig nokså kjapt ute og ville ha oppsigelse fra meg. Jeg har ikke gitt den, heller ikke fått, men har ikke hatt overskuddet til å fighte for å få noen stilling tilbake når jeg oppdaget at de anså meg for å være ferdig der. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg mener at det blir for mye fokus på de kronisk syke egentlig i disse debattene jeg da.
|
|
|
#140 |
|
rakkarpus
|
Kunne vært interessant om legene her inne kan gi sin oppfatning av hva som er vanlig blant legestanden angående dette spørsmålet.
|
![]() |
|
|