Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva spiste du før, men ikke nå lenger?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-03-13, 16:44   #121
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva spiste du før, men ikke nå lenger?

Jeg er visst håpløst avleggs jeg da

Her i huset spiser vi løvbiff. Løvemat, kaller Knerten det. Nei, det har ikke noe med biff å gjøre, det er oppmalt, flatt, meeeeeget tynn burger?

Kan finne på å ha kinakål i salaten også, selv om vi oftest bruker isberg, men uten thousan island da, antaklelig mest fordi jeg ikke liker dressing.

Sånn der kylling i form kan jeg huske å ha spist en gang, da mens jeg og mannen enda var kjærester som ikke bodde sammen, og det jeg husker det for er fordi en av de jeg delte kjøkken med (vi bodde jo på studenthjem med felleskjøkken) skrudde av ovnen. Han syntes den hadde stått på lenge nok (samme fyr fjernet øyedråpene til min kjære fra MIN hylle i kjøleskapet fordi de opptok unødvendig plass, ifølge ham... (som altså ikke hadde noe med den plassen å gjøre uansett...)) derved var kyllingen ikke ferdig når vi skulle spise.

Vi serverer fiskepinner (noen ganger til og med med nudler, dog da uten krydderposene, vi pleide bruke "eggenudler" inntil denne egge-allergien ble påsvist, så det har nesten tatt slutt på nudlene da) og tidvis til og med en toro-gryterett. Det er ingen høydare kulinarisk sett, men ikke noe jeg ikke spiser av den grunn.

Ja, også bruker jeg margarin og andre ting som dere andre er for sofstikerte til å bruke i deres matlaging.

Jaja, vi lever nå greit likevel.

Gammel 08-03-13, 16:47   #122
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

fruktcocktail.

Det får vi når svigermor, som er den jeg kjenner som er minst glad i å lage mat, er dessertansvarlig. Jeg later som om det er stas å få de røde bærene.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 01:23   #123
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg er visst håpløst avleggs jeg da

Her i huset spiser vi løvbiff. Løvemat, kaller Knerten det. Nei, det har ikke noe med biff å gjøre, det er oppmalt, flatt, meeeeeget tynn burger?

Kan finne på å ha kinakål i salaten også, selv om vi oftest bruker isberg, men uten thousan island da, antaklelig mest fordi jeg ikke liker dressing.

Sånn der kylling i form kan jeg huske å ha spist en gang, da mens jeg og mannen enda var kjærester som ikke bodde sammen, og det jeg husker det for er fordi en av de jeg delte kjøkken med (vi bodde jo på studenthjem med felleskjøkken) skrudde av ovnen. Han syntes den hadde stått på lenge nok (samme fyr fjernet øyedråpene til min kjære fra MIN hylle i kjøleskapet fordi de opptok unødvendig plass, ifølge ham... (som altså ikke hadde noe med den plassen å gjøre uansett...)) derved var kyllingen ikke ferdig når vi skulle spise.

Vi serverer fiskepinner (noen ganger til og med med nudler, dog da uten krydderposene, vi pleide bruke "eggenudler" inntil denne egge-allergien ble påsvist, så det har nesten tatt slutt på nudlene da) og tidvis til og med en toro-gryterett. Det er ingen høydare kulinarisk sett, men ikke noe jeg ikke spiser av den grunn.

Ja, også bruker jeg margarin og andre ting som dere andre er for sofstikerte til å bruke i deres matlaging.

Jaja, vi lever nå greit likevel.

Jeg har nå definitivt ikke forstått det slik at det nødvendigvis er slik at dette er en "dissetråd" for matvarer/matvaner... Synes i alle fal ikke det er noen grunn til å ta det ille opp, slik jeg oppfatter at du gjør litt.

Det er ganske mange ting her som blir nevnt som vi (og nå snakker jeg for meg og min husholdning, ikke vi som i alle i denne tråden) ikke bruker lengre fordi vi har endret smak når det gjelder mat. Jeg føler ikke det har noe med å være sofistikert å gjøre dog. Det er bare slik at etter hvert som jeg har blitt eldre, og ikke minst mer matinteressert, har jeg oppdaget stadig nye ting som jeg liker bedre enn en del av disse matvarene. Det er jo en ærlig sak?

Gammel 09-03-13, 01:26   #124
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Jeg kommer ikke på så veldig mye, men vi hadde lite halvfabrikata hjemme da jeg vokste opp. Litt for lite, syntes jeg da, aldri fiskepinner, f.eks.

Champignon på boks har jeg ikke brukt på årevis, og jeg har også sluttet å steke ting i margarin. Kokt ris er bedre nå enn på 80-tallet, da det omtrent bare fantes Uncle Bens hurtigris.

Ellers synes jeg faktisk at mange av dere er veldig kresne. Pasta på boks og sånt kan jeg skjønne, men seifilet? Stekte kjøttpølser? Kyllingvinger? Fiskegrateng? Det er jo helt vanlig, god mat som (også) barna liker godt.

Den lørdagskyllingen har jeg faktisk spist i nyere tid, og den var helt god.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 01:53   #125
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vokst opp med en far som trente mye og konkurrerte en del i perioder, jeg husker med gru maten vi ble servert, for det han spiste, spiste vi også, det verste var lungemos og blodklubb (ok, den slapp vi å spise siden mamma heller ikke var overbegeistret). Frokost var ofte havregrynsgrøt, det klistrer seg i ganen min enda - det smaker lim og ser ut som lim. Han kalte det sikringskost! Og det stemmer jo, for det måtte jo lime seg til magesekken.

I ungdommen spiste nok jeg som flere her, løvbiff m/dvask påmmfritz og Toro bernaise-saus - festmiddag for oss unge nyforelskede.

Gammel 09-03-13, 02:27   #126
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Banos (Overmodne bananer smaker bedre!)
Nøtte (Denne var god, men det var vel mer sukker enn nøtter!?)
Ananas-hapå (kjøpte denne retrovarianten somkom i fjor, den smakte grusomt)
Rødtopp (denne har jeg ikke sett på årevis)

Hos en av mine tanter fikk vi alltid makaronisuppe (kokte makaroni i oppvarmet melk med sukker på) og klubbvelling (boller av mel og melk og egg, i oppvarmet melk med masse sukker på). Jeg elsket å spise frokost der! Aldri spist dette hjemme.

Ellers spiste vi ofte middager med makaronistuing og poteter til kjøttet, men helt uten grønnsaker!? Spurte min mor om dette for en stund siden og hun forklarte det med at "far likte jo aldri noe særlig grønnsaker så da ble det bare slik!". Og det er forklaringen på at vi ofte hadde erterstuing (fra pose åffkårs), for det var "grønnsaker" han likte. Jeg spiser ikke det i dag!

Hos en annen tante spiste vi alltid orientalsk gryte, med hurtigris på loffskive på lørdagskvelden når jeg overnattet der. Jeg elsket det! Spiser av og til orientalsk gryte nå også vi, men uten loffen og ikke med hurtigris.

Løvbiff hadde vi faktisk forrige uke, men det var ingen høydare lenger. Jeg tror jeg forspiste meg på løvbiffburger når jeg jobbet i gatekjøkken et par år på nittitallet.

Ja, og kinakål er best stekt, hvorfor var det ingen som skjønte det tidligere?

Vi spiste forresten ofte kålruletter (medisterfarse innrullet i kokt kål og trukket i buljong), brun saus og poteter. Det fikk jeg faktisk lyst på nå, men jeg tviler på at mann og barn vil ha det! Kanskje jeg skal bestille det neste gang jeg er hjemme på helgebesøk.

Og så hadde vi fast fredagsmiddag: Eggepannekake (tykk pannekake) stekt i masse margarin og med gressløk i, sammen med kokte poteter og sprøstekt bacon. Bedre enn det høres ut for, men jeg skal love at man blir lei av det hver eneste fredag i alle år jeg kan huske!

Og lørdag kl 13 (ja klokkeslettet var minst like viktig som middagen!) spiste vi kokt spaghetti, sprøstekt bacon, speilegg og Knorr spaghettissaus fra pose. Dette er kjempegodt og noe vi kan finne på å ha innimellom, bortsett fra Knorr-sausen for den finnes ikke lenger dessverre.

Altså ikke noe særlig bra kosthold å vokse opp med, men vi hadde mat på bordet hvertfall, og jeg husker jo endel av det som veldig godt. Tørr og ihjelkokt hvalbiff, not so much.

Gammel 09-03-13, 11:37   #127
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Champignon på boks har jeg ikke brukt på årevis, og jeg har også sluttet å steke ting i margarin. Kokt ris er bedre nå enn på 80-tallet, da det omtrent bare fantes Uncle Bens hurtigris.

Ellers synes jeg faktisk at mange av dere er veldig kresne. Pasta på boks og sånt kan jeg skjønne, men seifilet? Stekte kjøttpølser? Kyllingvinger? Fiskegrateng? Det er jo helt vanlig, god mat som (også) barna liker godt.

Den lørdagskyllingen har jeg faktisk spist i nyere tid, og den var helt god.

Champinjong på boks har ikke jeg heller brukt på sikkert 20 år. Etter at fersk sopp ble tilgjengelig er det liksom ikke så attraktivt lengre. Men det er godt mulig at jeg ville spise det igjen hvis jeg fikk veldig lyst på sopp og fersk sopp ikke var å få tak i.

Opprinnelig lagt inn av Mirasol, her.

Rødtopp (denne har jeg ikke sett på årevis)

Hos en av mine tanter fikk vi alltid makaronisuppe (kokte makaroni i oppvarmet melk med sukker på) og klubbvelling (boller av mel og melk og egg, i oppvarmet melk med masse sukker på). Jeg elsket å spise frokost der! Aldri spist dette hjemme.

Rødtopp hadde vi også da jeg var liten. Jeg elsket da, men jeg tviler på at jeg hadde spist det nå dersom det var å få kjøpt i butikken må jeg innrømme...

Spiste dere makaronisuppe til frokost??? Jeg har også vokst opp med makaronisuppe, men da med sukker (og evt kanel) som dessert etter fiskemiddag. Det spiser jeg fremdeles og synes det er kjempegodt, men vi lager det ikke hjemme. Det blir når vi er hjemme hos mamma, eller i Vesterålen på ferie. Kunne nok godt ha laget det hjemme også, men vi er ikke så gode til å huske på dessert.

Jeg lurer på om klubbvellingen du omtaler er det samme som kleppmelk? Det er også noe jeg har vokst opp med, og liker enda. Men har bare laget det en gang selv. Det er også en sånn greie som jeg stort sett bare spiser på ferie i nord. Det er som regel jeg og min far som "rotter oss sammen" og sjarmerer mamma til å lage det til oss som kveldsmat.

Gammel 09-03-13, 12:13   #128
Sequinita
Fullverdig medlem

Sequinita sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Sequinita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Men ingenting dere husker på fra oppveksten liksom? Som ble servert?

Jeg og søstera mi pleide å krangle om å slurpe i oss margen fra kjøttbein.

Sequinita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 12:15   #129
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sequinita, her.

Jeg og søstera mi pleide å krangle om å slurpe i oss margen fra kjøttbein.

Gammel 09-03-13, 12:19   #130
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hey, marg er jo kjempegodt. Pingler!

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 12:20   #131
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hey, marg er jo kjempegodt. Pingler!

Jah! Jeg innrømmer det glatt. Jeg er superpingle på enkelte ting.

Gammel 09-03-13, 12:34   #132
MiaPia
Superduperaktiv

MiaPia sin avatar

Hvor: Midt i landet
MiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populærMiaPia er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sokk, her.

Jeg kommer ikke på så veldig mye, men vi hadde lite halvfabrikata hjemme da jeg vokste opp. Litt for lite, syntes jeg da, aldri fiskepinner, f.eks.
:

Levergryte _det_ har jeg aldri laget til mine barn, og jeg har aldri spist det etter jeg flyttet hjemifra.
Jeg vokste opp med at man ikke spiste mat fra boks, og ubevist har jeg nok kopiert det, for jeg tenker bare rett og slett ikke over at det er en ting som jeg kan kjøpe. Likeledes er det med smør, margarin kjøpte de rett og slett ikke, her var det "heimsmør" som gjaldt.
Fiskepinner serverer jeg mine barn, og kjøpes fiskegrateng.
Og så elsket jeg å spise uer hode, jeg og bestefar hadde feststemning når det ble servert.

Gammel 09-03-13, 13:05   #133
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 41
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Syltetøy. Kunne ikke leve uten da jeg var mindre. Nå?

Blodpølse likte jeg også veldig godt som barn. Spesielt elsket jeg å spise snerken fra stekeplata etter at den var stekt. Ikke like begeistret for det nå.

Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 13:07   #134
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Blodpølse likte jeg også veldig godt som barn. Spesielt elsket jeg å spise snerken fra stekeplata etter at den var stekt. Ikke like begeistret for det nå.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 13:41   #135
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Kams spiste jeg før, men ikke nå. Vi hadde det ikke ofte da, og det var aldri min favoritt. Nå takker jeg nei. Det lager sjeldnere og sjeldnere, og jeg har aldri laget det selv.

For de som ikke vet: kams er malt fisk og torskelever med byggmel, kefir og krydder kokt i torskehoder.

Sist redigert av Blåbær : 09-03-13 kl 13:53.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 14:06   #136
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Strutsen, her.

Opprinnelig lagt inn av Blåbær, her.

For de som ikke vet: kams er malt fisk og torskelever med byggmel, kefir og krydder kokt i torskehoder.

Gammel 09-03-13, 14:22   #137
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Husker så godt at farmor stekte tykke skiver med blodpudding i masse smør, og jeg fikk varm skive i handa med masse sukker på.

Gammel 09-03-13, 14:28   #138
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Husker så godt at farmor stekte tykke skiver med blodpudding i masse smør, og jeg fikk varm skive i handa med masse sukker på.

Blodpudding er godt synes jeg. Jeg har også farmor-minner ang blodpudding. Hver sommer når vi dro "hjem" på ferie laget hun en stor langpanne med hjemmelaget blodpudding, eller blodpannekaker. Nesten alltid det første måltidet vi fikk hver sommerferie. Servert nystekt med smør og sirup eller sukker. Kjøper det ikke mye nå må jeg innrømme, og jeg kommer ALDRI til å lage det selv.

Gammel 09-03-13, 14:35   #139
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Makaronisuppe ja, det husker jeg også. Søtt og godt Smørgrøt hadde vi også da jeg vokste opp.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-03-13, 14:52   #140
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Blodpannekaker er det lenge siden jeg har spist. Lurer på om bestemor lager det enda? det var veldig godt, mye bedre en vanlige pannekaker.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:24.