Sv: Hva spiste du før, men ikke nå lenger?
Banos (Overmodne bananer smaker bedre!)
Nøtte (Denne var god, men det var vel mer sukker enn nøtter!?)
Ananas-hapå (kjøpte denne retrovarianten somkom i fjor, den smakte grusomt)
Rødtopp (denne har jeg ikke sett på årevis)
Hos en av mine tanter fikk vi alltid makaronisuppe (kokte makaroni i oppvarmet melk med sukker på) og klubbvelling (boller av mel og melk og egg, i oppvarmet melk med masse sukker på). Jeg elsket å spise frokost der! Aldri spist dette hjemme.
Ellers spiste vi ofte middager med makaronistuing og poteter til kjøttet, men helt uten grønnsaker!? Spurte min mor om dette for en stund siden og hun forklarte det med at "far likte jo aldri noe særlig grønnsaker så da ble det bare slik!". Og det er forklaringen på at vi ofte hadde erterstuing (fra pose åffkårs), for det var "grønnsaker" han likte. Jeg spiser ikke det i dag!
Hos en annen tante spiste vi alltid orientalsk gryte, med hurtigris på loffskive på lørdagskvelden når jeg overnattet der. Jeg elsket det! Spiser av og til orientalsk gryte nå også vi, men uten loffen og ikke med hurtigris.
Løvbiff hadde vi faktisk forrige uke, men det var ingen høydare lenger. Jeg tror jeg forspiste meg på løvbiffburger når jeg jobbet i gatekjøkken et par år på nittitallet.
Ja, og kinakål er best stekt, hvorfor var det ingen som skjønte det tidligere?
Vi spiste forresten ofte kålruletter (medisterfarse innrullet i kokt kål og trukket i buljong), brun saus og poteter. Det fikk jeg faktisk lyst på nå, men jeg tviler på at mann og barn vil ha det! Kanskje jeg skal bestille det neste gang jeg er hjemme på helgebesøk. 
Og så hadde vi fast fredagsmiddag: Eggepannekake (tykk pannekake) stekt i masse margarin og med gressløk i, sammen med kokte poteter og sprøstekt bacon. Bedre enn det høres ut for, men jeg skal love at man blir lei av det hver eneste fredag i alle år jeg kan huske!
Og lørdag kl 13 (ja klokkeslettet var minst like viktig som middagen!) spiste vi kokt spaghetti, sprøstekt bacon, speilegg og Knorr spaghettissaus fra pose. Dette er kjempegodt og noe vi kan finne på å ha innimellom, bortsett fra Knorr-sausen for den finnes ikke lenger dessverre. 
Altså ikke noe særlig bra kosthold å vokse opp med, men vi hadde mat på bordet hvertfall, og jeg husker jo endel av det som veldig godt. Tørr og ihjelkokt hvalbiff, not so much.