|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg blir bare mer og mer oppgitt. Hos oss er det leksehjelp tirsdag og onsdag. Det er dessverre slik at lærerne ikke vil ha leksehjelp og saboterer. I dag toppet det seg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Tankevekkende om lekser?Godt poeng, Teofelia. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
søt
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tankevekkende om lekser?Men kie - det du sier er jo at barnet ditt trenger tilpassing, og for meg er det selvklart at ikke alle unger skal ha samme lekser, eller like mye.
|
|
|
#5 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tankevekkende om lekser?Når det gjelder holdningen til forskningsbaserte metoder ser det ut til at også førsteamanuensis i pedagogikk ved Pedagogisk forskningsinstitutt, Christian W. Beck har noen tanker om dette. Blant annet beskrevet i artikkelen Uvitenskaplig skolepolitikk.
Jeg mener lekser bør være et område man ser nærmere på. Selv om man risikerer å få svar som ikke samsvarer med det man var sikker på i utgangspunktet. Det vil jo være ganske nyttig å vite om øving kan gjøres på en bedre måte, eller for den saks skyld om hva som gjør en lekse god/nyttig og en annen ikke, slik at man legge opp praksis etter dette.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg ser ikke for meg at det skal være et leksefritt løp med fritid fra tidlig ettermiddag for større elever, men jeg synes at lekser for de yngste elevene bør begrenses til det som er helt nødvendig at de gjør hjemme. Ikke ut fra foreldrenes behov for å følge med, men ut fra elevens behov for å lære. Til nå har det kun vært øving til prøve og lekser jeg synes kommer i den kategorien. Alt annet kunne det fint vært satt av tid til i skoletiden eller på SFO (nå er det jo kommet leksehjelp, det hjelper noe).
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: Tankevekkende om lekser?De jobber med enkeltelever hvis de har hull ja, problemet er de elevene som ligger foran og som greier de testene uansett hvor mye eller lite de lærer. Læreren er ganske fornøyd så lenge læringsmålene oppfylles selv om eleven egentlig ikke har lært noe.
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Hvordan er det når de starter i 8. klasse? Burde man testet allerede der og satt inn alle kluter for de som har hull i fundamentet? Noe sier meg nemlig at det har startet for lenge siden når man kommer dit, hvertfall for de som ikke bare er skoleleie.
|
|
|
#9 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Det har startet for lenge siden, og i barneskolen har vi bare ressurser til å "klatte på det". Altså prøve å få inn litt her og litt der de timene vi har mulighet til det, men å lage et skikkelig "ta igjen-kurs" har vi slett ikke mulighet til. Og det var derfor jeg trodde at slik av det i videregående også, men der et det tydeligvis bedre med ressurser. Det er synd, for jeg tror mye kunne vært rettet opp i allerede på slutten av barneskolen om man hadde hatt ressurser til det.
|
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg er veldig enig med alt Darth sier her. Så vidt jeg vet er det vel i gang et prosjekt nå som omfatter lærere på alle u.skoler og videregående skoler der formålet er å følge opp svake elever på disse trinnene. Tror det er foreslått 170-ish milloner fra statsbudsjettet til prosjektet. Mye penger, men til en bra sak. Jeg skulle bare ønske man hadde vært mer raus med pengene før, at man ikke trengte å kjempe med nebb og klør for alt av ekstra ressurser i barneskolen. Det er noe i det Darth sier, det er ikke "bare, bare" å snu elever med en godt innarbeidet rolle og image som skoletapere gjennom ti år. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Tankevekkende om lekser?Det der er jo helt fjernt Maz - altså ikke det du gjorde, men at de i bunn og grunn legger til rette for at man ikke skal gjøre leksene på leksehjelpa. Sånne ting får meg til å bli en klagene og irritert mor. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Sv: Tankevekkende om lekser?
Jeg har gitt opp. Jeg er upopuler nok. Jeg ba ikke Mazungen skrive på tavla altså, det fant hun på selv for hun er gerenelt hjelpsom. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Heia mazungen! Det opplegget er helt sprøtt.
|
|
|
#15 |
|
Pauset
Jentegruppene hos oss har liksom dødd ut, mens de nå snakker om en sjakkgruppe med en av assistentene. Pussig nok fyrer jeg opp med bøker og materialer. Mazungen er utlovd som assistent for ellers er hun bare i veien med hånda i været. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
|
|
|
#17 |
|
Er frisk!
|
Men de har overnattingsturer!!! (Kommer ikke over hvor kult Storebror hadde synes deres SFO var)
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Vi har en bra sfo. Veldig bra faktisk. Dette kjønnsdelingsopplegget de har hatt det siste året er et blindspor jeg håper de kommer ut av igjen, men fortsatt er opplegget meget, meget bra. Vi er godt fornøyd, spesielt med at det er helintegrert med skolen. Så da får jeg heller fnise litt av neglelakk og cupcakes.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Lekser skal ikke være en utfordring, lekser skal være repetisjon! Det skal være oppgaver barnet klarer på egenhånd, og det er snakk om mengdetrening! Lærere dreper barn motivasjon når de sender dem hjem med altfor utfordrende lekser, slik at barna blir sittene hjemme alene og ikke få det til! |
|
|
|
#20 |
|
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er enig i at ordlyden overgrep er drøy, og litt lekser har vi ikke noe i mot! Men jeg kjenner jeg hadde ønsket leksefri skole, da gjerne med lesing hjemme og evt. ekstra oppgaver dersom det var noe barnet slet med.
|
![]() |
|
|