Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-10-11, 17:54   #1
snedig
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2011
snedig har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

Skjønner ikke helt problemet. Man tar jo da med ungen til legen når h*n har sluttet å spy eller når det er forsvarlig å frakte barnet dit. Poenget er ikke når legeærklæringen ble skrevet, men at man kan fremvise en attest ang barnets sykdom når man er på plass på jobb igjen.

snedig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 18:07   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av snedig, her.

Skjønner ikke helt problemet. Man tar jo da med ungen til legen når h*n har sluttet å spy eller når det er forsvarlig å frakte barnet dit. Poenget er ikke når legeærklæringen ble skrevet, men at man kan fremvise en attest ang barnets sykdom når man er på plass på jobb igjen.

Poenget er man tar med ungen til legen når barnet trenger tilsyn av lege. Ta med ungen til legen etter at ungen har slutta og spy for å få en legeerklæring? Hvordan skal legen se at barnet har vært syk? Da kan han like gjerne skrive utifra det som blir sagt på telefonen, framfor å bruke masse tid på friske barn.

Gammel 22-10-11, 18:11   #3
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Herligfred. Her hadde jeg IKKE ropt hurra for legen. Som sagt kan du miste retten til å levere egenmelding og må få sykemelding for den minste ting.
Gjør som arbeidsgiver sier eller ring arbeidsgiver og hør om de kan være litt smidige i og med det gjelder oppkast. De KAN kreve sykemelding men de MÅ ikke. Og bruke egenmelding på barns sykdom er direkte misbruk. Det er ikke forskjell på hvilket barn eller om du har tre eller sytten barn heller..

Gammel 22-10-11, 20:58   #4
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Så hvis jeg forstår det rett nå:

(Tenkt situasjon)

Vi har sykt barn. Madammen er ufør pga egen sykdom, og er i en dårlig periode, og er ikke istand til å være hjemme med sykt barn - jeg må da ha erklæring fra lege på at madammen ikke kan passe det syke barnet?

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 12:24   #5
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Du har helt rett m^2, det står i rundskrivet til folketrygdsloven, jeg så det nå når jeg lette det opp igjen. Og jeg synes uten tvil at arbeidsgiver må kunne kreve en skriftlig erklæring på et eller annet vis dersom man er "uforholdsmessi" mye borte fra jobb. F.eks. 4 etterfølgende dager hjemme med sykt barn.

Bill.mrk. har 30 syktbarndager og er sjeleglad for velferdssystemet i Norge og betaler min skatt med glede.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 12:29   #6
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Og strutsen, det er mulig å melde sykt barn og levere barnet i bhg uten å jukse. :btdt: Om barnet har en sykdom som gjør at man må være våken hele natten, for å ta seg av det, men barnet sover, så det trenger ikke være juks.

Gammel 23-10-11, 12:43   #7
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Og strutsen, det er mulig å melde sykt barn og levere barnet i bhg uten å jukse. :btdt: Om barnet har en sykdom som gjør at man må være våken hele natten, for å ta seg av det, men barnet sover, så det trenger ikke være juks.

Da er det riktig å bruke egenmeldingsordningen for egen "sykdom", og for eksempel avtale at man kommer inn på jobb litt senere når man har fått hvilt. Det har jeg gjort selv, og også opplevd at ansatte har måttet gjøre i perioder med barns sykdom.

Gammel 23-10-11, 12:48   #8
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Da er det riktig å bruke egenmeldingsordningen for egen "sykdom", og for eksempel avtale at man kommer inn på jobb litt senere når man har fått hvilt. Det har jeg gjort selv, og også opplevd at ansatte har måttet gjøre i perioder med barns sykdom.

Alt man lærer her. Tusen takk.
Jeg hadde dog dialog med arbeidsgiver om at det var en OK måte å gjøre det på altså.

Gammel 23-10-11, 12:54   #9
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt man lærer her. Tusen takk.
Jeg hadde dog dialog med arbeidsgiver om at det var en OK måte å gjøre det på altså.

DET med god dialog er jo definitivt det viktigste, og det går jo på arbeidsgiveransvar-kvoten uansett

Gammel 23-10-11, 13:55   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Mens det som _er_ lov er å f.eks ha en frisk unge i barnehagen mens man selv er i ansvarsgruppemøte eller legemøte eller annen oppfølging ift barnets _kroniske_ sykdom (for det er der forutsetningen ligger), og ta sykt barn for det. Om barnet er med - friskt - eller ikke.
Hos min arbeidsgiver er det nå åpnet for gradert uttak av sykt barn-dager (slik det er åpning for i trygdeloven), men før var det ikke slik. Da betydde det at jeg måtte være borte en hel dag om jeg ville bruke, helt lovlig, av sykt barn-dagene en dag det var noe ift lillegtt. Og det kunne fint hende han var på skolen eller barnehagen den dagen, frisk som en fisk.

Vi får da ikke betalt fri for å ta med barn til lege eller foreldremøter og slikt, forøvrig, slik mange får.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 13:49   #11
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er klart med Billa og m^2 her. Er det flere enn ett par ansatte, så er det viktig med felles grunnregler for dette. Det har det vært klare tilbakemeldinger fra også der jeg jobber. Som leder ønsker jeg heller ikke sitte i den posisjonen hvor jeg skal være den som skal vurdere slike ting. Derfor felles regler om at man ber om lege-erklæring etter 3 dager. Hos oss kan vi heldigvis dele opp 4 sykt barn-dager i halve dager. Den siste dagen kan deles opp i timer for å bruke på Helsestasjon, PPT, lege med barn osv. Veldig oversiktelig og greit.

Og til syvende og sist: Uansett - god dialog er det viktigste. At vi har klare regler på dette handler på ingen måte om at jeg ikke stoler på mine ansatte, men mer på at jeg kan ha en god dialog på dette. Jeg har rutiner på å kalle inn folket når de har brukt 8 sykt barn dager og informere om dette. Jeg har rutiner på når det er brukt veldig mange egenmeldingsdager.

Og jeg mener at legen i HI går så langt over grensen at jeg blir sinna. Det han gjør er lovstridig og om min lege hadde bedd meg bruke egenmeldingsdag eller slekt til å passe barnet fordi han skulle slippe å gjøre jobben sin, så hadde jeg byttet lege på flekken. Der kan man snakke om tillitsforhold. Makan.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:59.