Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-11, 13:56   #121
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Se det uthevede feltet.

Men det er vel tilleggsinfo fra rundskrivet, eller? Da må du nesten ta med hele kapitlet, som omhandler barn som har en hjemmeværende forelder og hvor den arbeidende forelderen bruker sykt-barn-dager:

Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger. Arbeidstakeren har rett til å bruke egenmelding i forbindelse med fraværet de første tre dagene. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve dokumentasjon for at ektefellen eller samboer ikke kan ha tilsyn med det syke barnet, f.eks. sykmelding av den hjemmeværende ektefelle eller samboer, attest fra skole e.l., se

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 13:58   #122
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det vanlig at arbeidsgivere dekker det som overstiger 6G? Jeg har ikke sjekket med min og foreløpig er det heller ikke relevant siden jeg ikke tjener mer enn 6G.

J...
(edit: trodde jeg, men der har Najade korrigert meg. Poenget var vel egentlig at NAV dekker 6G, resten er det evt. arbeidsgiver som uansett skyter inn, til eget tap)

Sist redigert av m^2 : 21-10-11 kl 15:47.
Gammel 21-10-11, 14:42   #123
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Ja, sykemelding, sykt barn, pleiepenger er det vanlig. Om det er ved lov er jeg sannelig ikke sikker på.
Barselpermisjon er det jo litt av hvert.

Det er faktisk ikke så veldig vanlig å få dekket det utover 6 G fra arbeidsgiver, det være seg sykepenger, sykt barn eller foreldrepermisjon. Og det er definitivt ikke ved lov, det er i så fall forhandlede rettigheter.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 14:52   #124
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Det er faktisk ikke så veldig vanlig å få dekket det utover 6 G fra arbeidsgiver, det være seg sykepenger, sykt barn ...

åh...

Sist redigert av m^2 : 21-10-11 kl 15:48.
Gammel 21-10-11, 14:59   #125
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har nettopp vedtatt at ytelsar på inntekt over 6G skal betalast. Og vi er et stort konsern. Så sånn veldig vanlig trur ikkje eg det er. Om du ser til små bedrifter er det heller sjeldent.

I forhold til utvida kvote når det gjeld spesielle behov får vi dekka frå dag 1. Kanskje ulikt regelverk rundt spesielle behov/eneforsørger?

Gammel 21-10-11, 15:35   #126
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Vi har nettopp vedtatt at ytelsar på inntekt over 6G skal betalast. Og vi er et stort konsern. Så sånn veldig vanlig trur ikkje eg det er. Om du ser til små bedrifter er det heller sjeldent.

I forhold til utvida kvote når det gjeld spesielle behov får vi dekka frå dag 1. Kanskje ulikt regelverk rundt spesielle behov/eneforsørger?

Eller at jeg har misforstått noe. Det skal du ikke se bort fra
Eller at arbeidsgiveren min har misforstått noe. Det ville heller ikke vært første gangen.

Men betyr det at folk som blir sykemeldt hos dere kun har fått 6G utbetalt de da? Eller som har hatt sykt-barn-dager eller egenmeldingsdager? Og jeg spør ikke for å være vrang altså.

Sist redigert av m^2 : 21-10-11 kl 15:48.
Gammel 21-10-11, 16:18   #127
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Det er jo noen arbeidsgivere som gjør det, så det er jo ikke sikkert det er en misforståelse, m^2.

I arbeidsgiverperioden får man vanlig lønn. De 10 dagene man har til sykt barn er jo også arbeidsgiver som betaler for, så der får man også full lønn.
I regelverket til nav står det at omsorgspenger beregnes likt som sykepenger, så da oppfatter jeg det som at avgrensingen mot 6 G også gjelder her (for de som får utvidet antall dager).

Så avkortningen skjer når man er sykemeldt ut over arbeidsgiverperioden.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 21:00   #128
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Eller at jeg har misforstått noe. Det skal du ikke se bort fra
Eller at arbeidsgiveren min har misforstått noe. Det ville heller ikke vært første gangen.

Men betyr det at folk som blir sykemeldt hos dere kun har fått 6G utbetalt de da? Eller som har hatt sykt-barn-dager eller egenmeldingsdager? Og jeg spør ikke for å være vrang altså.

Du er jo ikkje vrang kjære deg!

Hos oss har alle hatt full lønn i tre mnd. Etter det har en fått sjukepengar frå NAV. No får en derimot full lønn, også dei som har inntekt over 6G, så lenge en er sjukmeldt.

Sjukt barn og egenmeldingsdagar er full lønn uansett. Dette er jo i AG-perioden. Det eg meinte med sjukt barn er at dei med utvida kvote får vi dekka frå første dag, inntil 6G. Når det gjeld egenmeldingsdagar får vi refundert frå første dag inntil 6G på dei vi har innvilga unntak arbeidsgiveransvaret for.

Gammel 22-10-11, 00:59   #129
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Er det vanlig at arbeidsgivere dekker det som overstiger 6G? Jeg har ikke sjekket med min og foreløpig er det heller ikke relevant siden jeg ikke tjener mer enn 6G.

Det kommer helt an på hva slags avtaler man har. I mange private bedrifter er ihvertfall dette vanlig.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 01:16   #130
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Sjefer som blir sur pga egen eller barns sykdom er ikke bra.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 08:34   #131
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner egentlig at det blir spørsmål om legeerklæring, selv om det føles tungvindt.. Jeg har flere ganger opplevd at svogeren min har hatt friskt barn hjemme, "for han har jo ti dager for å bruke på barnet..." er alltid en dag her og en dag der i oktober, november og desember....

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 08:38   #132
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

Sjefer som blir sur pga egen eller barns sykdom er ikke bra.

Men det var vel ikke poenget her? At arbeidsgiver ber om en erklæring er jo forsåvidt greit, men for min del faller hele poenget bort dersom man bare kan ringe og be om å få skrevet en erklæring uten at legen ser barnet.

Gammel 22-10-11, 08:40   #133
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Jeg skjønner egentlig at det blir spørsmål om legeerklæring, selv om det føles tungvindt.. Jeg har flere ganger opplevd at svogeren min har hatt friskt barn hjemme, "for han har jo ti dager for å bruke på barnet..." er alltid en dag her og en dag der i oktober, november og desember....

Jeg skjønner faktisk ikke at folk gjør det der. Om jeg hadde vært en unnasluntrer så hadde jeg aldri i livet turt å bruke opp syktbarndager på tull. Hva om barnet blir skikkelig syk 15. desember og man har brukt opp dager på tull? Ikke akkurat smart.

Gammel 22-10-11, 08:43   #134
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg skjønner faktisk ikke at folk gjør det der. Om jeg hadde vært en unnasluntrer så hadde jeg aldri i livet turt å bruke opp syktbarndager på tull. Hva om barnet blir skikkelig syk 15. desember og man har brukt opp dager på tull? Ikke akkurat smart.

Nemlig. Nesten så jeg håpet at det ville skje...

Tror ikke det blir gjordt lenger nå, håper iallefall ikke det..

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 09:16   #135
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt ikke bra om sjefen blir sur grunnet barnets sykdom.
Men om de på jobben vet man er to hjemme med ansvar for barnet hadde jeg
slitt med å begrunne at jeg var hjemme på fjerde dagen uten
at mannen tok stafettpinnen. Han har ved en anledning måtte
dra hjem fra jobbreise til og med, men det er ikke rett at min
arbeidsgiver skal ta hele støyten alene om vi faktisk er to som
kan /skal dele på det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 10:21   #136
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg stiftet kjennskap til denne regelen når sønnen min var innlagt på sykehus imer enn tre dager. Planen vår opprinnelig var å bytte etter tre dager. Sånn som jeg opplevde sykehusoppholdet fant jeg det uansvarlig å bytte med mannen min etter tre dager. Og av beskjed til min sjef om at jeg ble borte lenger. Alt velfrem til månedsoppgjøret da lønn ikke godkjente 8 dager med sykt barn på meg.

Så da ble jeg nødt til å få en ærklæring fra sykehuset om innleggelsen, bortkastet tid for sykehus legen. Enden på visa var at det da gikk på en annen kvote, og at jeg fortsatt hadde 10 dager med sykt barn egen meldingsdager. Jeg opplevde aldri tvil om at jeg snakket sant, bare at regelverket måtte håndheves.

Gammel 22-10-11, 10:52   #137
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Bortkastet tid for sykehuslegen å skrive en erklæring om at dere var innlagt? Du tuller nå, sant? Hvis du hadde 8 sykt barndager fordi dere lå på sykehus er det vel helt naturlig at du skal kunne dokumentere dette på noe vis.

Uansett skal dere vel ha det for å søke om kjøreutgiftene t/r dekt (hvis ikke den prosedyren er endret siden sist vi var lagt inn), og ber du om det får du også journalnotatet tilsendt i posten. Det er vanlig at de spør på sykehuset når man blir utskrevet om man trenger bekreftelse på innleggelsen altså, det er ikke mange sekundene ekstra arbeide å skrive ut den erklæringen.

Gammel 22-10-11, 10:58   #138
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men å få kjøreutgifter dekket for foreldrebytte til sykehus var klin umulig. Å få bekreftelse på et barn som er innlagt blir likevel i en annen kategori enn å bli avkrevd å ta en spyende ungeflokk til legen på dag 4.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-11, 11:06   #139
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Men å få kjøreutgifter dekket for foreldrebytte til sykehus var klin umulig. Å få bekreftelse på et barn som er innlagt blir likevel i en annen kategori enn å bli avkrevd å ta en spyende ungeflokk til legen på dag 4.

Nå er vel det strengt tatt ingen reell problemstilling med den spyende ungeflokken så lenge ingen har opplevd det, men en annen måte å løse akkurat det problemet er jo at den andre foreldren er hjemme noen dager også da.

Du har krav på kjøreutgifter til ett foreldrebesøk utover den foreldren som får dekt transport, kost og losji på sykehuset hvis oppholdet varer ... var det mer enn 7 dager tro?

Gammel 22-10-11, 13:17   #140
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jfr aml så er det ikke legeerklæring som er kravet, men erklæring på hvorfor ikke den andre forelderen kan ta sin andel av syktbarndagene.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:17.