Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-01-10, 22:13   #101
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg mener jeg leste et eller annet sted i går at -20 her på vestkysten kunne defineres som ekstremkulde. I innlandet måtte det -40 til før de definerte det som ekstremkulde.

Ekstremkulde kan neppe defineres på annen måte enn "kulde som nærmer seg eller tangerer kulderekorden på det aktuelle stedet". Hvilket betyr at ekstremkulde i Karasjok ligger på nærmere -50 (men de skal få lov til å kalle det ekstremkulde lenge før det for min del altså ), ekstremkulde i Trondheim ligger på nærmere -25, mens ekstremkulde i Tromsø ligger på nærmere -18.

-18, som er kulderekorden i Tromsø, er ikke spesielt kaldt for mange steder, men det betyr ikke at Tromsø er et sted med milde og behagelige vintre av den grunn. Virkelig ikke.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

MEN: Hvor kaldt synes dere det må være før man ikke kan gå ut? Mange skriver at de sitter inne nå. Hadde det gått an å gå ut en liten stund med ansiktet tildekket? Hva er for kaldt til å gå ut i? La oss si en gåtur på et kvarter. Hva er for kaldt å være ute i to timer i? Hva er for kaldt til at det er for kaldt til å i det hele tatt gå ut og hente posten eller gå ut og sette seg i bilen (hvis man får start på den)?

Det avhenger av mye mer enn bare temperaturen. Den ene dagen det lå på -20 her, var det vindstille og bare vakkert. Dagen etter var det -18 og vind, og da var det direkte vondt å gå til jobb.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 22:13   #102
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Her stenges skolen om det blir kaldere enn 40 minus, da må barna holde seg hjemme.
Vi har vært ute og lekt i 25-26 minus i jula, en times tid hver dag. Kaldt i ansiktet så vi har dekt oss til med ullbuff og hatt hette over hodet, det beskytter en del. Når det nærmer seg 30 minus orker vi ikke være ute over tid, men å gå 5-10 minutter godt påkledd går fint.

Gammel 10-01-10, 01:59   #103
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig, og det skrev jeg i en annen tråd, men ble nesten halshogget av enkelte.

Det hadde kanskje noe med hvordan du formulerte deg?

Gammel 10-01-10, 11:03   #104
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det hadde kanskje noe med hvordan du formulerte deg?

Mulig det, men jeg har aldri ment at barn skal være ute i minus 40. Jeg synes bare det er vilt at man ikke skal kunne være ute i 10 minus. Og jeg snakket jo til Fibi i den tråden. Hun bor der jeg bor. Hun snakket om seg selv og hvor kalde temperaturer HUN var vant til. Jeg sa at jeg på ingen mpte synes minus 10 er ekstremkaldt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 11:16   #105
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er helt fint å være ute i minus 15, så lenge det er vindstille.
Ulempen her er at når det ofte blir deilig temperatur om vinteren, som feks minus 5 - så blåser det.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 11:17   #106
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes heller ikke minus 10 er ekstremkaldt her, men når det nesten synker ned i minus 20 slik det har gjort nå (hvertfall her jeg bor, det er grøssende kaldt her) så nærmer det seg vel kulderekord? Jeg kan ikke huske å ha sett slike temperaturer her før, noen som vet når det var så kaldt sist?

Gammel 10-01-10, 11:22   #107
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes heller ikke minus 10 er ekstremkaldt her, men når det nesten synker ned i minus 20 slik det har gjort nå (hvertfall her jeg bor, det er grøssende kaldt her) så nærmer det seg vel kulderekord? Jeg kan ikke huske å ha sett slike temperaturer her før, noen som vet når det var så kaldt sist?

Det er vel noe av årsaken til at dere er litt sjokkerte? At det handler om VANE? Ikke nødvendigvis at det er så mye kaldere enn andre steder pga luftfuktighet og slike ting, men fordi det er unormalt for dere.

Gammel 10-01-10, 11:24   #108
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Det er vel noe av årsaken til at dere er litt sjokkerte? At det handler om VANE? Ikke nødvendigvis at det er så mye kaldere enn andre steder pga luftfuktighet og slike ting, men fordi det er unormalt for dere.

Jeg er ikke sjokkert. Jeg synes ikke det er kaldt og jeg synes vinterværet er fantastisk. Deilig og vakkert. Sol hver dag i ukevis. Og minus 10, som altså ikke er kaldt i mine øyne.

Gammel 10-01-10, 11:26   #109
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Necesario, her.

Det kan du ha rett i, dette er jo uhyre sjelden for oss. Snøen har ligget i nesten en måned nå, vi pleier ikke å ha ETT snøfnugg før i februar omtrent (det kan hagle og snø litt selvsagt, men det legger seg sjelden), og da ligger den en uke maks. Helt rart.

Jeg er ikke sjokkert. Jeg synes ikke det er kaldt og jeg synes vinterværet er fantastisk. Deilig og vakkert. Sol hver dag i ukevis. Og minus 10, som altså ikke er kaldt i mine øyne.

Her er det som sagt snakk om nærmere minus 20, det ER kaldt. Minus 10 er fullstendig levelig selv om jeg personlig dør litt av alt under 10 plussgrader.

Gammel 10-01-10, 11:27   #110
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg og synes det er vakkert ute nå, men det hjelper lite når gjennomsnittstemperaturen er over minus 20. Den siste uka har temperaturen ligget over -25 og det er ikke behagelig noe sted synes jeg.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 11:27   #111
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Mellom 23-30 grader i flere uker er ikke vanlig her heller i grunn.

Gammel 10-01-10, 11:27   #112
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Her er det som sagt snakk om nærmere minus 20, det ER kaldt. Minus 10 er fullstendig levelig selv om jeg personlig dør litt av alt under 10 plussgrader.

Nja, minus 16 er vel det nærmeste vi har kommet, selv ute på Ræge?

Gammel 10-01-10, 11:28   #113
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Minus 19 målte vi her for noen dager siden.

Gammel 10-01-10, 11:29   #114
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Minus 19 målte vi her for noen dager siden.

Ja, men det er ikke normalen, selv nå. Det varer heller ikke hele dagen. Nå ligger det vel rundt 10, for noen dager siden var det vel 12-14 i løpet av dagen, selv om man hadde noen øyeblikk med varmere eller kaldere temperaturer.

Gammel 10-01-10, 11:32   #115
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det har ligget på minus 14-15 ganske ofte her ja. Minus 17 flere ganger da vi kjørte mot Forus, da måtte jeg ta frem mobilen og ta bilde av temperaturmåleren.
Det er vel ikke så ofte vi har minus 10, engang? Hva har vært det vanlige her de siste årene?

Gammel 10-01-10, 11:34   #116
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Nei, det er uvanlig. Men ikke kaldt.

Gammel 10-01-10, 11:38   #117
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Pøsj. Neida, men i går kjente jeg at jeg døde litt da vi skulle ut. Det tok sikkert et kvarter før jeg sluttet å blåse frostrøyk inne i bilen når varmen stod på fullt. Men bilen tar selvsagt tid å varme opp da, skjønner jo det. En dag fant jeg ikke vottene mine når jeg skulle ut og kjøre, og rattet var så kaldt at jeg måtte sitte og varme opp bilen litt før jeg kunne kjøre. ÆÆRGH! Ønsker meg pelstrekk til rattet.

Gammel 10-01-10, 11:42   #118
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her går liksom ikke temperaturen ned i det hele tatt i løpet av en dag. Det er nesten minus 30 når vi står opp, min er vel kanskje -22 og så går det opp igjen. Jeg merker stor forskjell på -22 og -29. Men det er uansett ikke behagelig og nå har det vart i to uker. Det holder nå.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 12:09   #119
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men altså, luftfuktighet og vind spiller jo bare inn på hud.

Det er ikke sånn at det påvirker biler, husvarme, vann som fryser og sånt.
Effektive kuldegrader er bare relevante for mennesker som er ute.
Ellers er 40 kuldegrader rett og slett bare jævlig mye kaldere nn 20!

(jadda, jeg er lei kulda nå )

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 16:03   #120
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men altså, luftfuktighet og vind spiller jo bare inn på hud.

Det er ikke sånn at det påvirker biler, husvarme, vann som fryser og sånt.
Effektive kuldegrader er bare relevante for mennesker som er ute.
Ellers er 40 kuldegrader rett og slett bare jævlig mye kaldere nn 20!

(jadda, jeg er lei kulda nå )

Ikke biler, kanskje, men hus og vann som fryser, absolutt. Hus er jo dimensjonert for den temperaturen man normalt må regne med og fryser hvis det blir kaldere. Hus på Røros tåler fint -25 grader, men naboens vann frøys i helga på -20 hos oss.

Vi har varmepumpe som kobler ned ved -15. Du kan være helt sikker på at vi ville valgt noe annet som hovedvarmekilde, hadde vi bodd på indre Østlandet eller Finnmarksvidda.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:28.