|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Kan noen forklare meg dette med luftfuktighet osv? Jeg hører jo stadig folk si at "håhå, minus 20 er iiingenting, vi har minus 40 vi", men kommer det ikke an på hvor man bor i landet? Er luftfuktigheten den samme overalt? Ei jeg kjenner sa hun hadde tatt minus 20 i Oslo fremfor minus 10 i Stavanger anytime. Og nå er det minus 19 her, det er absurd kaldt til å være her altså, men nevner jeg det til noen som ikke bor her får jeg bare rålleøyne og "ikke klag, vi har 40 minus".
![]() |
#2 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Det kommer definitivt an på luftfuktighet. Det var jo null problem med 20 blå da jeg bodde østpå.
![]() |
#3 |
Type R ;)
Hvor: Nord
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?I går så var det -22hjemme og da svie det i nesa når man gikk ute.
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden ![]() ![]() Sist redigert av Honda : 06-01-10 kl 09:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Unik
|
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Det er forskjell på kuldegradene. Den delen av slekta mi som held til på østlandet seier at dei tar heller -20 der enn - 10 her ( vestlandet )
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Det er forskjell ja.
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Men er det svært mange som ikke VET om dette siden de "skryter" av at de har 100 minus omtrent, og at vi vestlendinger er pingler når vi syter over 18-20 minus her?
![]() |
#8 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Luftfuktighet har masse å si, bare spør alle Trondheimsboere som prøver seg på å gå langs Nidelven i -20.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?-40 er ekstremt uansett, såklart, og i alle fall med vind! Jeg har ikke erfaring med mer enn rundt 25 minusgrader og vindstille, og da går det fint an å gå ute med bare litt ekstra ull på seg.
![]() |
#10 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Vind gjør alt mye verre ja, heldigvis blåser det ikke her for tiden (utrolig nok). Da hadde jeg ikke gått utendørs overhodet.
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?I London var det vel aldri, omtrent, minusgrader da jeg bodde der. Men den gjennomborende fuktigheten gjorde at jeg frøys langt inn i margen ved 0 grader, langt mer enn jeg gjør her ved minus 10.
![]() |
#12 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?
Jeg er som sagt glad det ikke blåser her nå, da hadde det vært ulevelig! Grøss. Men jeg synes det er litt teit å kalle vestlendinger pingler når vi ikke synes det er så ok at det plutselig er 15 minus mer enn det vi er vant til, er man vant til så lave temperaturer og det ikke kommer som et sjokk på folk, blir det litt annerledes. Selv om det er kjipt med sprengkulde uansett hvor man bor.
![]() |
#13 |
Etylbarbital
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Jeg dro fra tørt vær og minus 26 til Stvgr. Første dagene var det minus 13-16 og tørt vær. Det var som å komme til Syden. Sånt vær er egentlig ganske sjelden for Stvgr. Tredje dagen var det minus 10 og surt. Surt som det pleier å være i Stvgr. Da foretrekker jeg minus 20 og tørt vær.
![]() |
#14 |
er her
|
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Luftfuktighet og vind spiller inn på kuldefølelsen man opplever på kroppen/huden.
![]() |
#15 |
er her
|
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Forøvrig kom jeg fra - 30 i nord til hjembygden min på vestlandet med -11 et år, trodde jeg skulle fryse i hel med -11, de -30 var ingenting i forhold.
![]() |
#16 |
Står på egne ben
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Bor en ved kysten og ikke innlandet så kan fort 10 minus være kjempekaldt hvis en f.eks. har vind i tillegg. Da får en fort effektive grader på minus 20 allikevel. Så det er ikke bare antall grader på gradestokken en kan gå etter. Akkurat det med luftfuktighet har jeg ikke så mye greie på, men vet i alle fall av erfaring at minus 15 hos oss hjemme virker like kaldt som minus 25 på Røros selv om det ikke blåser. Så i innlandsklima så virker temperaturene helt annerledes enn ved kysten. Men minus 40 kan jeg styre meg for altså og er glad vi ikke kan oppleve sånne temperaturer her vi bor, og er det minus 30 på Røros når vi er på besøk der, så pleier vi ikke å være ute. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Følt temperatur hørte jeg snakk om på værvarslet en dag. Dvs hvordan luftfuktighet og vind spiller inn slik at det kan føles kaldere eller varmere enn det egentlig er.
![]() |
#19 |
Står på egne ben
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?
Vi ser litt sol i løpet av dagen, men den klarer ikke og varme opp noe som helst nå på de kalde dagene vi har nå når det er så mye snø også. Men det er jo deilig og kjenne sola i fjeset hvis en er ute midt på dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?Det er stor forskjell i forhold til hvor man er, ja. Jeg kan huske at vi har hatt -26 én gang siden jeg flyttet til Trondheim, og da trodde jeg at jeg skulle fryse sprett ihjel. Jeg har også opplevd -30 på Røros, og det var kaldt nok det, men ikke i nærheten av like ubehagelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|