|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)
Det handler ikke om trass, noe som er et helt feil ord her, men holdninger, verdier og moral. For meg blir det alltid en av to onder. Si i fra på en eller annen måte når folk ikke følger regler, skaper farlige situasjoner eller er til sjenanse - eller la være og leve med irritasjonen. Min magefølelse tilsier som regel at handler det om ting som på en eller annen måte er knyttet til barna, ja så sier jeg i fra. For meg er det rettesnoren. Det være seg bilkjøring, laushunder, bil på tomgang og andre ting som kan påvirke dem. Så må andre bare føle at "andre ønsker å bestemme over dem". By all means. Når man ikke følger lover og regler så blir det sånn. Jeg har dessuten rett og de andre gjør feil, og så klart føles det ekkelt å bli tatt i å oppføre seg dumt i voksen alder. At du er "voksen" gjør deg ikke automatisk smart, fornuftig, lovlydig eller reflektert. Men så klart måten man sier noe på kan ha noe å si i saken. Hva man anser som rett og galt likeså. Det vil alltid være et moralsk aspekt i ting. Men her var det på en måte ikke så mye kommunikasjon å hisse seg opp over, reglene er egentlig klare, og hele uteområdet var forpestet. Jeg trodde faktisk umiddelbart da jeg kom ut at det hadde skjedd et utslipp eller lignende et sted, for lufta var stinn. Sist redigert av Dronningen : 12-11-09 kl 15:26. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Forelska
|
Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)Å setja frå seg bilen på tomgang med eit lite born inni utan tilsyn meiner eg faktisk er ansvarsløyse på høgt nivå. Trøyste og hjelpe! Slikt trudde eg faktisk ikkje nokon kunne finna på. Er ein sånn ting ein berre ikkje gjer, etter mitt skjønn.
|
|
|
|
#3 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)Det hender jeg lar bilen stå på tomgang (ikke utenfor en barnehage, men utenfor huset) og jeg hadde blitt dødsflau om noen hadde skrudd av tenningen. Jeg liker ikke å bli tatt på fersken i idioti. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#6 |
|
Tankefull
|
Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)Miljøaspektet er selvsagt svært viktig her, men det jeg virkelig ikke forstår er at folk tørr å la bilen stå ulåst med nøkkel i. En dag står du der ikke bare med en bil som ikke starter, men en bil som er borte i tillegg.
|
|
|
#7 |
|
can-jur
|
Men, det vil jo være veldig avhengig av hvor du bor hen?
|
|
|
|
#8 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men uansett hvor du bor, eller hvor stor risikoen er vil vel ikke forsikringsselskapet gå med på å dekke tapet av en bil som ikke har vært låst ...
|
|
|
#9 |
|
Metallica!!
|
Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)Det kunne ikke fallt meg inn å sette fra meg bilen uten å slå av tenningen samt låse den. Det er litt samme prinsippet som at jeg aldri starter bilen uten at selen er på.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man får gjerne erstatning likevel, men den blir avkortet noe. F.eks. at man får 30 % lavere erstatning pga. uaktsomheten. Så likevel ender andre opp med å betale en del for dette. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)naboen min tok ut nøklene av ene bilen som stod og gikk på tomgang rett utenfor soveromsvinduene våres.(Alle sammen sine.) Han la de oppå taket. Sjåføren lot ikke bilen gå på tomgang etter det. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg har vært fristet til å gjøre det samme med naboens bil som stod utenfor soveromsvinduet vårt. Men gjorde det ikke. Håper at det vil bli et mindre problem i vinter enn det var ifjor. Ellers så får jeg manne meg opp til en prat med dem. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tror du at du er noe? At du kan bestemme over han? ;-) Hvorfor i all verden skal ikke han få lov til å stå å sp ut eksos inn på soverommet deres? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)Jeg har ikke lest lenger enn tre sider. |
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)For ordens skyld så måtte vedkommende som skulle stoppet den enten brutt seg inn i den for å slå av tenningen, eller kvalt den med snø i eksosanlegget eller lignende. Den representerte en uheldig forurensning, men ikke noen fare utover det for noen. Og jeg mener at det ville vært i overkant å bedrive hærverk på den for å få motoren til å stoppe. |
|
|
|
#17 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)Observerte senest for en halvtime siden en megastor bil som gikk på tomgang utenfor barnehagen. Med et litt eldre barn inni.
|
|
|
#19 |
|
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)OK, ta et annet eksempel da. Om sommeren så blir jeg vekket flere ganger i uka av biler som står og tomgangskjører utenfor soveromsvinduet mitt. Jeg våkner både av støyen og eksosen som siver inn på soverommet. Det kommer mye mer eksoslukt fra en bil som står stille et par minutter, enn biler som bare kjører forbi. Hver og en av dem står ikke mer enn kanskje noen minutter, mellom 3 og 15 regner jeg med. Er det helt håreisende at jeg finner det utrolig plagsomt og irriterende? Hver og en av dem står ikke der mer enn noen minutter, og ingen av dem vet sikkert om de andre bilene som også gjør det. Av og til er det summen av noe som utgjør hvor vidt det er irriterende eller plagsomt. Hadde det vært en eneste bil som en eneste gang sto på tomgang, så ville nok de aller færeste brydd seg. Men barnehagen i hovedinnlegget er tydeligvis så plaget av det at de har tatt det opp på flere ulike måter, og noen velger allikevel å gjøre det. For det er jo bare dem, ikke sant?
|
![]() |
| Emneord |
| barn, bilnøkkelvandaler, empati, fp dynamikk, hensyn, miljøsvin, mobbing, omsorg |
|
|