Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-09, 15:30   #101
Kneazle
Passiv

Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Litjtausa er overbevist om at Alfred er far til Emil, og jeg lar henne leve i den troa.

Herlig.

Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 16:56   #102
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Ja, hvorfor er den så skummel?

Lurer jeg også på.

Gammel 15-03-09, 17:29   #103
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Da bør du slutte å stille spørsmål ved om slike sanger passer inn i flerkulturelle Norge (og legge til utsagn som oppfattes som "Må vi gi slipp på vår kulturarv for å tekkes innvandrerene som har kommet til landet. ) eller i din bydel.

Dette begynner å ligne på en tåpelig heksejakt. Kan jeg vente at du vil følge etter meg inn i hver diskusjon for å finne et eller annet du kan kritisere ved meg? Kanskje du i stedet for å "Uleste innlegg" går inn på meg og sjekker "alle innlegg skrevet av tito"? Det ser ut til at du har et ganske kjedelig liv.

Jeg kan love det at jeg ikke kommer til å synke ned til ditt nivå, og kommer ikke til å bite på agnet og gå inn i diskusjoner med deg uten belegg. Hva enn motivasjonen din er, så preller alt av meg.

Gammel 15-03-09, 17:32   #104
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Dette begynner å ligne på en tåpelig heksejakt. Kan jeg vente at du vil følge etter meg inn i hver diskusjon for å finne et eller annet du kan kritisere ved meg? Kanskje du i stedet for å "Uleste innlegg" går inn på meg og sjekker "alle innlegg skrevet av tito"? Det ser ut til at du har et ganske kjedelig liv.

Jøss! Kanskje du heller skulle diskutere det hun faktisk sier, i stedet for å ty til stygge utsagn? Jeg reagerte på samme måten som Irma når det gjelder påstandene hun sist quotet.

Gammel 15-03-09, 17:46   #105
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan love det at jeg ikke kommer til å synke ned til ditt nivå, og kommer ikke til å bite på agnet og gå inn i diskusjoner med deg uten belegg. Hva enn motivasjonen din er, så preller alt av meg.

Nå synes jeg du er skikkelig ufin og virkelig urimelig. Jeg stiller deg noen spørsmål, og du går til angrep framfor å svare.

Gammel 15-03-09, 17:56   #106
Siri
seru

Siri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er stor fan av både Knutsen og Ludvigsen, Thorbjørn Egner, Albert Åberg, Emil i Lønneberget og Lillebjørn Nilsen og sensurerer ingenting.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 18:02   #107
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

I alle dager. Den eneste grunnen til at jeg ikke har skrevet noenlunde det samme som Irma, er at hun skrev det så bra at ikke det var nødvendig å tilføye noe mer. Hva med å forsøke å begripe det hun prøver å si i stedet for å komme med slike tåpelige angrep?

Gammel 15-03-09, 18:18   #108
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tito, bare for å oppklare - den grønne jeg sendte deg skulle vært rød. : oppklarer:

Gammel 15-03-09, 18:19   #109
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Tito, bare for å oppklare - den grønne jeg sendte deg skulle vært rød. : oppklarer:

Fort gjort.

Gammel 15-03-09, 18:23   #110
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Det er nok ingen fare for at hun slipper unna de røde selv om du er så grei at du grønnprikker de som synes angrep er det beste forsvar.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 19:14   #111
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Det som Jeg har reagert på, er pappaen til Emil!!
FOr en behandling av ungen sin!
Og alle de andre der!
Jeg husker Emil som rampete da jeg var barn.
Nå ser jeg så tydelig at han bare er ett resultat av en hissigproop av en gal pappa som favoriserer ungene sine, og ikke eier sinnekontroll!
Men, kanskje det var Astrids poeng, vise åssen pappaer IKKE bør være?

Pappaen til Emil oppfører seg nok atskillig bedre enn det som var gjengs oppførsel i 1800-tallets Småland eller i Norge på samme tid for den saks skyld. Sannsynligvis var det bedre oppførsel enn det som var vanlig også da bøkene ble skrevet på 60-tallet. Javisst blir Emil ristet litt eller tatt i øret, men han får ikke juling med bjørkeris eller belterem, som har vært helt allminnelige og aksepterte avstraffelsesmetoder. Sammenliknet med sine samtidige fremstilles Anton i Katthult, som en ganske grei pappa. At ristingen og øretrekkingen ikke akkurat er dagens oppdragelsesmetoder er klart, men at han brøler av og til og trenger en time-out synes jeg er ganske menneskelig og forståelig.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 19:22   #112
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Pappaen til Emil oppfører seg nok atskillig bedre enn det som var gjengs oppførsel i 1800-tallets Småland eller i Norge på samme tid for den saks skyld. Sannsynligvis var det bedre oppførsel enn det som var vanlig også da bøkene ble skrevet på 60-tallet. Javisst blir Emil ristet litt eller tatt i øret, men han får ikke juling med bjørkeris eller belterem, som har vært helt allminnelige og aksepterte avstraffelsesmetoder. Sammenliknet med sine samtidige fremstilles Anton i Katthult, som en ganske grei pappa. At ristingen og øretrekkingen ikke akkurat er dagens oppdragelsesmetoder er klart, men at han brøler av og til og trenger en time-out synes jeg er ganske menneskelig og forståelig.

Hm.
Jeg har aldri sett på det fra denne vinkelen før.
Tusen takk!
Nå ga du meg et nytt og mer nyansert syn på Emil ...

Gammel 15-03-09, 19:33   #113
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er ikke enig. Faren til Emil truer om hva han skal gjøre, og dette psykiske presset kan være mye verre enn en ørefik som er ferdig når den er ferdig. Jeg vet litt om hvordan det føles å stenge seg inne i panikk og lure på når man skal våge seg ut - og hva som venter når man gjør det.

Gammel 15-03-09, 19:36   #114
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Ja, nå har jeg lest overskriften Politisk ukorrekte barnesenger, og i grunnen lurt veldig på hvordan de ser ut

:tilåpplysning:

Gammel 15-03-09, 20:17   #115
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da bør du slutte å stille spørsmål ved om slike sanger passer inn i flerkulturelle Norge (og legge til utsagn som oppfattes som "Må vi gi slipp på vår kulturarv for å tekkes innvandrerene som har kommet til landet. ) eller i din bydel.

Nå synes jeg du er skikkelig ufin og virkelig urimelig. Jeg stiller deg noen spørsmål, og du går til angrep framfor å svare.

Hvis du leser det første av disse to innleggene, som var det jeg reagerte på, så er det ingen spørsmål der. Det er bare et utsagn hvor du ber meg om å slutte å stille spørsmål om slike sanger passer inn i flerkulturelle Norge.

Hele tråden startet med at vi har en masse barnesanger, skrevet av kjente forfattere som Egner og Lillebjørn Nilsen osv. , som kanskje ikke anses å være like politisk korrekte i dag. Jeg ønsket dermed å diskutere dette med dere, og synes det er rart å bli fortalt av deg hvilke spørsmål jeg har lov til å stille eller ikke.

Gammel 15-03-09, 20:38   #116
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Standard

Hvis du leser det første av disse to innleggene, som var det jeg reagerte på, så er det ingen spørsmål der. Det er bare et utsagn hvor du ber meg om å slutte å stille spørsmål om slike sanger passer inn i flerkulturelle Norge.

Hele tråden startet med at vi har en masse barnesanger, skrevet av kjente forfattere som Egner og Lillebjørn Nilsen osv. , som kanskje ikke anses å være like politisk korrekte i dag. Jeg ønsket dermed å diskutere dette med dere, og synes det er rart å bli fortalt av deg hvilke spørsmål jeg har lov til å stille eller ikke.

Jeg prøvd å formulere et godt svar til deg her, men ga opp, for jeg tror ikke du skjønte hva Irma mente i det hele tatt.
Derfor nøyer jeg meg med å be deg ta av vrangvilje-brillene og lese innleggene hennes en gang til.
Jeg skjønte nemlig utmerket godt hva hun mente.

Og du fortsetter i samme løp. Det du skriver opplever jeg som en slags øyentjenergreie. Litt sånn som små barn holder på, så lenge mamma eller pappa ikke ser at jeg gjør noe galt, så er det ok! Rasisme er ok så lenge de man sparker i mot ikke hører det? Negersanger passer ikke i din bydel, men er helt greit på bygda kanskje? Jeg er ikke mørkhudet, og jeg blir støtt av rasisme. Så vidt meg bekjent er det heller ikke veldig mange i Norge som passer inn i det utdaterte negerbegrepet.

Hm, jeg forklarer meg åpenbart dårlig, hva er det du ikke skjønner? Jeg reagerer på at du skriver at en rasistisk sang ikke passer inn i din bydel (hvor jeg tipper det er en del med innvandrerbakgrunn?). Hvorfor rasistiske sanger ikke passer inn i flerkulturelle Norge. Jeg synes ikke de passer inn noe sted. Det er ikke slik at rasisme er ok så lenge de som ikke rammes lytter. Og mørkhudede er ikke nødvendigvis bare de som reagerer, vi er mange som ikke er mørkhudet som lar oss støte av rasisme.

Gammel 15-03-09, 20:51   #117
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er ikke enig. Faren til Emil truer om hva han skal gjøre, og dette psykiske presset kan være mye verre enn en ørefik som er ferdig når den er ferdig. Jeg vet litt om hvordan det føles å stenge seg inne i panikk og lure på når man skal våge seg ut - og hva som venter når man gjør det.

Jeg oppfatter ikke at Emil føler seg veldig truet. For meg virker det som om de tar seg en pause fra hverandre og det er det.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 20:57   #118
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg har da aldri skrevet at du ikke har lov til å stille de spørsmålene du vil? Har jeg? Jeg skrev at dersom du på generelt grunnlag ikke synes at sanger med rasistisk innhold bør synges, så bør du slutte å henvise til at det flerkulturelle Norge og din bydel er årsaken til at de ikke bør synges. Det var et vennligsinnet råd. Ikke en lov.

Jeg forstår ikke hvorfor du starter en tråd, hvis du ikke er interessert i å forklare litt om hva du tenker om temaet du selv tar opp og ikke tåler at det blir stilt spørsmål ved ting du skriver som andre reagerer på. Og kommer med angrep om heksejakt, stalking og forførgelse når man utfordrer til videre diskusjon. Den var virkelig over streken Tito. Det er du som har stukket deg fram i det siste og skrevet en del som folk reagerer på, ansvaret for din formidling og avklaringer må du ta selv.

Du skriver rett ut at du synger denne typen sanger hjemme for barna dine uten å sensurere, men lurer på om du bør sensurere når dere er blant andre barn. Du henviser til flerkulturelt samfunn og egen bydel med høy del av innvandrerbakgrunn for at sangene kanskje ikke bør synges, og på spørsmål om hvorfor du synes at det skal være noe annerledes i din bydel enn andre steder i landet så svarer du med å gå i frontalangrep. Eller så svarer du:

Sitat:

Selvsagt passer den ikke inn noen steder, og jeg skrev at det var en fæl sang, så du ikke det?

Dette står i motsetning til det du skriver om kulturarv og at du velger å droppe sensurering.

(Og for å være i forkant av nye stalking og forfølgelsespåstander kan jeg informere om at jeg aldri har vært inne på din profil, og heller ikke har gitt deg en eneste rød prikk før du gikk over streken så det sang over her. Ta det helt med ro. Grunnen til at du får pes er at du reagerer med angrep framfor å ta diskusjonen.)

Gammel 15-03-09, 21:00   #119
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både da jeg var barn og nå oppfatter jeg Emil som den som har overtaket over faren sin, mens faren fremstilles som litt smådum og komisk. Og selvfølgelig med temperament.

Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 21:09   #120
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om Emil (som er en stor hit her hjemme om dagen) og synes det er interessant å følge diskusjonen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:09.