Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Politisk ukorrekte barnesanger?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-03-09, 00:00   #1
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Politisk ukorrekte barnesanger?

"jeg har sett en liten negermann
tenk han var så sort i hodet som et tjærespann
og han sa så mange rare ting og i nesa hadde han en kjempering..."

Sang fra 50, tallet, men hele sangen er rett og slett på grensa til kvalmende, men litt komisk på samme tid...

Gammel 14-03-09, 00:23   #2
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

"jeg har sett en liten negermann
tenk han var så sort i hodet som et tjærespann
og han sa så mange rare ting og i nesa hadde han en kjempering..."

Sang fra 50, tallet, men hele sangen er rett og slett på grensa til kvalmende, men litt komisk på samme tid...

Det var den som ble sunget i filmen "Festen"? Jeg må innrømme at jeg ble en smule sjokkert over ett vers i vår studentsangbok som gikk som sånn:

Han var neger, han var neger, han var negerhottentott, når han tisset ble mageskinnet vått.

Jeg ikke tenkt til å synge hottentottsanger for mine barn.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:26   #3
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg fikser ikke Lille Kattepus. Fæle sangen og slemme mamman.

Lille kattepus, hvor har du vært?
- Jeg har vært hos mamma’n min
Lille kattepus, hva gjorde du der?
- Jeg stjal melk av mamma’n min
Lille kattepus, hva fikk du da?
- Jeg fikk ris på halen min
Lille kattepus, hva sa du da?
- Mjau, mjau, halen min

Enig! De pleier å synge den i åpen barnehage, og jeg er på grensa til å si fra hver gang, men føler det faller i kategorien "hysterisk flisespikker".

[quote=Inagh;1544297]

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Ellers som jeg har hørt i det siste:
"Lille kattepus, hva sa du da?
Jeg vil bo hos pappa'n min!"

Gammel 14-03-09, 00:35   #4
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Ser ikke problemer med ordet lite kineser eller negergutt. Vet at flere(hørt på tv og lest i aviser, men kjenner ingen personlig som jeg har hørt at dette er et negativt ladet ord) mener at ordet neger er diskriminerende. Så jeg prøver å la vær å bruke det.Men jeg må ærlig talt si at jeg aldri har tenkt på det som diskriminerende, og heller ikke brukt det på en måte som er ment å være nedsettende! Ordet nigger derimot, liker jeg ikke.
@ Inagh Ja det er skremmende hvor "normalt" det var å rise barna før hvis de ikke adlød. Tragisk! Heldigvis er det ikke akseptert lenger. Og de sangene ville jeg ikke sunget for min datter

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 08:02   #5
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av perper, her.

Ser ikke problemer med ordet lite kineser eller negergutt. Vet at flere(hørt på tv og lest i aviser, men kjenner ingen personlig som jeg har hørt at dette er et negativt ladet ord) mener at ordet neger er diskriminerende.

Allerede for nærmere 20 år siden var ordet neger definert som nedsettende i leksika.

Uttrykket "hottentott" er verre. Khoikhoi er den korrekte betegnelsen på denne folkegruppa, det er et så morsomt ord at det burde være mulig å snike det inn i en barnesang?

Gammel 14-03-09, 08:40   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Allerede for nærmere 20 år siden var ordet neger definert som nedsettende i leksika.

Uttrykket "hottentott" er verre. Khoikhoi er den korrekte betegnelsen på denne folkegruppa, det er et så morsomt ord at det burde være mulig å snike det inn i en barnesang?

Absolutt! Jeg trodde "Hottentott" var et fiktivt navn på en fiktiv folkegruppe. Og siden ingen (andre en fiendene fra Babu-stammen) blir fremstilt i noe nagativt lys, så får jeg ingen negative assosiasjoner til ordet "hottentott". Men da var jeg visst litt uopplyst.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 11:30   #7
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Har jo ikke sagt at det var nå nylig at jeg registrerte det! Jeg er jo tross alt 38 år! Men for meg så opplever jeg ikke ordet neger negativt ladet. Men jeg respekterer at andre kan oppleve det slik, og unngår derfor å bruke det. Og som jeg skrev, så oppfatter jeg ordet nigger som negativt og diskriminerende.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:54.