|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Borte
|
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Pastill: Jeg syns du er i din fulle rett til å ikke kjøpe noe tilbake så lenge dere ikke har avtalt å utveksle gaver. Da unngår du mest sannsynlig dette problemet til neste år også. Hvis noen lurer så sier du rett og slett at det er umulig for deg å gjengjelde gaven siden du ikke har penger. Det er helt fair.
|
|
|
#102 |
|
Ustabil
|
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?
Det er klart at det kompliserer litt at det er til barnet. Men du må jo bare ta et valg. Enten kjøper du gaver til venninnenes barn, eller så gjør du det ikke. Og gjør du det ikke så oppdager de jo det, og så får de velge neste år om de fortsetter å kjøpe til ditt barn eller ikke. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#104 |
|
flisespikker
|
Man bør vel kunne formulere det litt hyggeligere enn som så? Det høres så surt og passiv-aggressivt ut på den måten, synes jeg. (Kan man ikke forresten bare si "tusen takk" og smile pent?)
|
|
|
#105 |
|
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg må bare si at jeg neppe hadde reagert om det var snakk om at noen ga meg en vinflaske på jobben eller en liten hilsen en annen gang. |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Ustabil
|
Det er i grunnen det jeg også tenker. Si tusen takk, smil pent, og ikke tenk mer på det! Noen hadde lyst til å gi noe, og gjorde det. Takk! |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Erfaren nok
|
|
|
|
#108 |
|
Erfaren nok
|
Men når man får inntrykk av at det forventes at man skal få noe tilbake, så blir det litt guffent synes jeg.
|
|
|
#109 |
|
flisespikker
|
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Altså, mye kommer jo an på tonefall og ansiktsuttrykk. Men å møte en gave man får med "visste ikke at vi hadde en avtale om å gi hverandre gave, jeg" (særlig når man veldig godt vet at man ikke har en slik avtale) blir som å møte en uventet gjest med "visste ikke at jeg hadde invitert deg, jeg". Selv om det ikke passer med besøk (og selv om man ikke blir glad for en uventet gave), bør man kunne være høflig og hyggelig overfor en vennlig tanke.
|
|
|
#110 |
|
Pauset
Jeg hadde nok kjøpt om jeg var i full jobb og hadde en full inntekt. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Ustabil
|
Men inntrykk av at det forventes? De som forventer noe tilbake får enten si det i klartekst, eller avtale på forhånd. At jeg skal tolke andres blikk og lure på om de gir inntrykk av at de forventer... nei. Smil og si takk, og prøv å glede deg oppriktig over at noen ønsket å gi barnet ditt en gave. Syns de at de burde fått noe tilbake, og ikke får det, så får du bare ikke gave til henne neste år. Problem løst. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
flisespikker
|
Det er jeg enig i. Men slikt må man bare prøve å ignorere, synes jeg. Late som man slett ikke skjønner at det blir forventet noe, og takke glad og overstrømmende og uten det minste snev av dårlig samvittighet. Skikkelig irriterende for motparten.
|
|
|
#113 |
|
Ustabil
|
Jeg merker at jeg tenker helt motsatt. Det er når man må avtale alt, dvs "jeg kjøper ikke til deg hvis jeg ikke er sikker på at du kjøper til meg", og når man til og med avtaler prisnivå, at jeg syns det handler om utveksling av ting, og blir lite "juleglede". |
|
|
|
|
|
#114 |
|
Ustabil
|
Igjen helt enig. Man skal ikke dekke over dårlig samvittighet, man skal rett og slett ikke HA dårlig samvittighet. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Pauset
Sv: Gir man julegaver uten å avtale?Jeg og en venninne skal ha juleverksted. :-) |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Erfaren nok
|
Om jeg skulle oppleve noe sånt (har enda ikke gjort det), så vil det jo være av folk jeg kjenner? Naboer, venner etc. Og da ville jeg ikke hatt problemer med å si ifra på en "pen" måte.
|
|
|
#117 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Det fins ikke teit om du kan stå for det |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Pauset
Jeg avtaler ikke pris eller noe med de jeg gir til. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Pauset
Jeg vil mye heller det enn som nå.. jeg bare MÅ produsere x-antall ekstra julegaver av INGENTING.. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
flisespikker
|
Selvfølgelig er ikke det bedre. Det er jo bare frekt.
|
![]() |
|
|