Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Forskjell på bygd og storby (Oslo)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-16, 10:56   #101
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forskjell på bygd og storby (Oslo)

Opprinnelig lagt inn av Najade, her.

Kjenner også at det kan irritere meg, det er en balanse som må holdes ifht hva som er akseptabel kundeservice (erfaringene min kommer også fra apoteket i Son )

Så vittig! Servicen på Café Gullich er derimot enestående.

Save

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 11:00   #102
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

I hjembygda mi, der føler jeg meg hjemme. Det er noe utrolig varmt og fint med det å komme til et sted der alle hilser på deg, snakker med deg, inviterer deg på besøk, vinker til deg når de kjører forbi i bilen, etc. Og det at nesten alle har kjent deg siden du var liten, det er noe helt spesielt ved det også. Det er ingen som kjenner meg på den måten av de jeg omgås til daglig.

Men å komme flyttende inn i en sånn bygd, det er ikke for hvem som helst altså. Det har jeg sett ved selvsyn. Det kreves at man er relativt utadvendt og ønsker/godtar en viss assimilering for å få det til. Jeg vil heller komme som nyinnflytter til en by enn til ei bygd. Litt flere å velge i er bra for meg, jeg er vel ikke så god på assimilering når alt kommer til stykke, selv om jeg er vokst opp sånn.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 11:00   #103
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

... men så er det ikke så lett å gå "all in", da, når man ikke blir tatt inn i varmen, men må stå og vente på at de andre har det hyggelig, nært og varmt.

Spot on!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 11:00   #104
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Så vittig! Servicen på Café Gullich er derimot enestående.

Save

Ja!

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 11:04   #105
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Tally, jeg mener også, som deg, at bygda har et visst ansvar. Men det tror jeg ikke bygda mener.

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Men å komme flyttende inn i en sånn bygd, det er ikke for hvem som helst altså. Det har jeg sett ved selvsyn. Det kreves at man er relativt utadvendt og ønsker/godtar en viss assimilering for å få det til. Jeg vil heller komme som nyinnflytter til en by enn til ei bygd. Litt flere å velge i er bra for meg, jeg er vel ikke så god på assimilering når alt kommer til stykke, selv om jeg er vokst opp sånn.

Vi flyttet til bygda som en prøveordning, og det har krevd en viss "fake it till you make it" både for min og mannens del å få til en omgangskrets her. Ingen av oss er så hypersosiale. Men man må rett og slett bestemme seg, albue seg inn og og ha stayerevne, og det skjønner jeg definitivt at mange verken vil eller gidder.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 11:04   #106
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror litt av nøkkelen med å trives i en bygd er at du er litt "all in". (Forbehold: Det kan godt hende jeg generaliserer ut fra egen erfaring her). Ikke at det ikke finnes masse variasjoner og ulike folk på bygda, altså, for det gjør det jo, men man må assimileres til en viss grad, velge å like tonen, grad av nærhet, at folk kjenner "folket ditt" (eller tenker over at de ikke gjør det). Man KAN IKKE trives i en bygd om man 1) ikke ønsker å ta hele pakka eller 2) ikke KLARER å finne ut av tonen, hvordan man "skal være".

Ironisk distanse fungerer IKKE.

Ironisk distanse funker delvis.

Jeg har jo aldri passet inn i de små lokalsamfunnene her. Og kommer aldri til å gjøre det. Men jeg har "mine" folk, og jeg har ganske stort nettverk. Jeg velger å være med de som jeg kjenner jeg går overens med, også er jeg høflig selvsagt mot resten, men holder de litt på avstand.

Men jeg merker stor forskjell etter at jeg fikk barn på skolen. Ble kjent med noen foreldre i barnehage-alder også, men det var etter skolestart og mer aktiviteter at vi foreldrene er mer "ristet sammen".

Barndomsvennene mine er der enda, men jeg har mindre og mindre kontakt, men de ER nå der, og vi vet at vi stiller opp hvis det er noe.

Jeg blir jo aldri A4, og det er helt greit, og jeg gir mer eller mindre beng i hva folk tenker og mener. Og jeg merker at ettersom jeg ikke tar det så tung, og jeg svarer hvis folk spør, så er det eksremt lite "baksnakking" også.
Jeg ER liksom hun lesbiske alenemora med han ungen som enda sitter i vogn og snakker som en foss, og sånn er det bare.

Innimellom elsker jeg bygda mi og noen ganger hater jeg den, men mesteparten av tiden så trives jeg og tenker at vi har også funnet vår plass i galskapen.

Jeg var ikke A4 da vi bodde i Oslo heller. Jeg husker jeg grudde meg som en hund til første barselgruppe med Storebror. Tenk om noen sa noe om at vi var to damer?
2 1/2 år etterpå når det var første barselgruppe med Lillesøster, og her oppe, var jeg mer sånn "Ja, har de nå et problem med det - so be it"

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 11:09   #107
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

... men så er det ikke så lett å gå "all in", da, når man ikke blir tatt inn i varmen, men må stå og vente på at de andre har det hyggelig, nært og varmt.

Nå blir det mye meg - meg - meg her føler jeg.

Jeg bor i nabo"byen". (by og by, det er vel mer en by-bygd) og er jo ikke vokst opp her, men i et litt annet nærmlijø. Dermed er jeg innflytter, selv om jeg bare flyttet 1 mil liksom. Også har jeg jo vært i ÅSLO i mellomtiden.

Men jeg kjenner jo ikke folk på samme måte som noen som er vokst opp her. Jeg har ikke gått barne og ungdomsskolen med denne gjengen. Noen kjenner jeg jo fra barndommen, noen har jeg møtt på fest i ungdommen, noen har jeg hørt om. Men jeg har ikke noen sterk relasjon til en "gruppe".

Og det merkes. På foreldremøter så er vi noen som ikke er "i den harde kjernen", det snåle nå er at vi som er "utenfor" får beskjed om at VI er den harde kjernen? Fordi ender jo med å sitte sammen, og vi fant ut at vi går jo godt overens.

Men når folk har "syforeninger" og slikt, da faller vi veldig utenfor.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 11:16   #108
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du skrev dette. Ikke "dem som liker det sånn", men "alle parter".

Og det er ikke bare innflytteres ansvar for å trives altså, nærmiljøet, uansett hvor det er, har et betydelig ansvar for å åpne opp og invitere folk inn.

Save

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Jeg prøver å beskrive sånn det er, og du hvordan du syns det burde være. Jeg er ikke uenig med deg, altså.

Gammel 22-09-16, 11:32   #109
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner at du sier hvordan det er, men jeg er uenig med deg i at "de" "Kanskje syns det er viktigere for alle parter at det er hyggelig og nært, enn at det er effektivt?". Det er jo ikke viktig for dem at alle parter har det hyggelig og nært. Bare dem selv og dem de definerer som innafor.

Gammel 22-09-16, 11:47   #110
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, "alle parter", ja, jeg ser at det ikke blir riktig.

Gammel 22-09-16, 12:01   #111
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ah, "alle parter", ja, jeg ser at det ikke blir riktig.

Da er vi endelig enige.

Gammel 22-09-16, 12:02   #112
FrøkenA
Noob

Medlem siden: Oct 2015
Hvor: Oslo
FrøkenA er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Enig her, altså! Jeg er også fra ei lita bygd, og har følt på det å være "sær" og "spesiell" (ikke mine ord) i et samfunn der det (i hvert fall på 90-tallet) var om å gjøre å være likest mulig alle andre. Så selv om både jeg og slekta mi i flere generasjoner tilbake er fra det stedet, har jeg aldri følt meg helt assimilert.

Jeg og mannen min har snakka om vi skulle flytte tilbake dit, med tanke på hvor økonomisk behagelig vi ville fått det (tre ganger så stort hus, hage, strand i nærheten, til halvparten så mye gjeld), men det sitter langt inne for meg. Å komme inn i en krets kan kreve hard jobbing som helt nyinnflytta. Selv om det nok kan være roligere, mer åpent og mer pratsomt på butikken eller kafeen, kan du ikke forvente å bli invitert med på noe som helst.

Her vi bor nå, i et drabantbyområde i Oslo, er nesten alle innflyttere. Og her er det faktisk ganske lett å bli kjent, enten det er med naboer, med foreldre til venner av ungene dine eller noen på treninga. De er som en liten landsby. Mange kommer fra bygde-Norge og har lignende erfaringer som meg selv. De ønsker å skape og være en del av et lokalt nettverk.

Then again, man finner all slags, både på bygda og i byen?

FrøkenA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 13:59   #113
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Ja, han franske? Han er bare verdens hyggeligste! Han kommer alltid løpende ut av butikken når jeg går forbi.

Save

Ja Er han der fortsatt? #savnerløkka

Gammel 22-09-16, 14:04   #114
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Ja Er han der fortsatt? #savnerløkka

Litt usikker, faktisk. Jeg har ikke sett ham på en stund. Jeg skal sjekke. Bistro Brocante er borte da. Det blir Tommis burger. Og Sultan har blitt Espresso House.

Save

Gammel 22-09-16, 14:11   #115
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

I min bygd er det faktisk veldig mange innflyttere og store muligheter for å bli invitert inn i krets(er). Kanskje ikke alle, men opptil flere. Jeg har bodd i en bygd der det var vanskelig, og egentlig ikke ønskelig fra min side, utenfor en by der jeg også opplevde at det var veldig klikkete. Så det å flytte til min nåværende bygd har vært en udelt positiv opplevelse. Fine bygda og fiiine menneskene . (Så får det heller være at apoteket servicen på apoteket oppleves som treg )

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 14:12   #116
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Litt usikker, faktisk. Jeg har ikke sett ham på en stund. Jeg skal sjekke. Bistro Brocante er borte da. Det blir Tommis burger. Og Sultan har blitt Espresso House.

Save

Hvor mange burgersjapper er det egentlig plass til i strekket Birkelunden - Youngstorget? Godt med digg burger altsp, men det trenger jo ikke være på hvert gatehjørne. Sultan / Espresso house blir jeg så trist av å tenke på at jeg vil ikke engang kommentere det.

Fine franskmannen. Det første jeg gjorde etter å ha kommet hjem etter fødselen med nummer én var å gå på Hotel Havana og hamstre alt jeg ikke hadde kunen spise på ni måneder i dengang da supre ostedisken.

Gammel 22-09-16, 14:16   #117
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Hvor mange burgersjapper er det egentlig plass til i strekket Birkelunden - Youngstorget? Godt med digg burger altsp, men det trenger jo ikke være på hvert gatehjørne. Sultan / Espresso house blir jeg så trist av å tenke på at jeg vil ikke engang kommentere det.

Fine franskmannen. Det første jeg gjorde etter å ha kommet hjem etter fødselen med nummer én var å gå på Hotel Havana og hamstre alt jeg ikke hadde kunen spise på ni måneder i dengang da supre ostedisken.

Herregud som jeg savnet ost og skinke da jeg var gravid.

Jeg er lei av burgersjappene. Særlig når alle som kommer er en filial av en annen. Illegal brant opp i går, men det hodlt jo egentlig med den i Møllergata. Samme med Tommis (Islandsk kjede), de har allerede en filial i sentrum, og SÅ innmari gode er ikke burgerne deres. Munchies har også åpnet sin andre filial på Løkka.

Forresten så har fronten på eldresenteret blitt kjøpesenter, også er eldresenteret i bakgården. Strålende løsning for Oslo kommune: få private til å pusse opp og kaste ut alle ungdommene som hadde øvingslokale der.

Jeg er litt sur på Løkka om dagen.

Save

Gammel 22-09-16, 14:22   #118
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er en myte at det er så store forskjeller på folk i byen og i bygda. Med all flyttingen så er det i grunn samme folka begge steder.

Men en venninne bor i en veldig, veldig liten, ganske isolert bygd. Der er det sosialt å gå på butikken, for du kjenner alle som handler og jobber der. Jeg hadde kviet meg for å stikke innom og kjøpe noe, jeg blir helt svett ved tanken. Da hadde jeg heller tatt anonym og upersonlig service any day.

Gammel 22-09-16, 16:04   #119
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med veldig isolert liten bygd vs bygd som ligger tett på andre bygder er ganske vesentlig for mange.

Har man en butikk i bygda og 7 mil fra neste og innbyggertallet er 1000 er situasjonen en ganske annen enn i bygd med samme folketall 4 km unna tettsted med 10000 innbyggere og større byer i under en times avstand.

Bor man på sistnevnte måte er det ganske store likhetstrekk med å bo en del steder i store byer. Man kan bruke nærsjappa om man vil, bli gjenkjent og synes det er fint, men man kan også la være om man vil være mer anonym.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-16, 16:14   #120
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå leste jeg det SiD-innlegget fra han RU-fyren fra Kragerø. Det var virkelig et oppgulp av fordommer og oppoversnobbing og politisk sniping av en annen verden. Er det virkelig en helt spesiell type mennesker som klager på en skitten godteriskje? Gjenspeiler det nedlatenhet overfor mennesker uten utdannelse og klasseforakt? Djiiz.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.