Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-16, 10:07   #1
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg er livredd hunder og kan bli utilregnelig når jeg blir skremt, dvs jeg kan finne på å skambanke en hund som kommer brått på meg, men jeg er vanligvis veldig snill, grei og angriper sjelden noen, akkurat som veldig mange hunder - veldig snill, mannen min sier ihvertfall at jeg er snill og han har kjent meg i 23 år.

Han tør vel ikke annet stakkaren, lister seg rundt i huset

Gammel 12-04-16, 11:00   #2
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bamsemums, her.

Han tør vel ikke annet stakkaren, lister seg rundt i huset

Noe sånt.

Gammel 12-04-16, 10:24   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 10:37   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålet er bare om vi må ha bånd på??

http://youtu.be/IRFtbZ8CtU4

(Kilde: youtube.com)

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland

Sist redigert av Floksa : 12-04-16 kl 11:52.
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 15:01   #5
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

En tråd som hundesporer av.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 17:55   #6
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, Floksa, dyr er ikke roboter, visste du ikke det?

Sorry, altså, men av og til er "FP" så utrolig firkanta og svart-hvitt at det ikke er sant.

Gammel 12-04-16, 18:03   #7
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

En tråd som hundesporer av.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Spørsmålet er bare om vi må ha bånd på??

http://youtu.be/IRFtbZ8CtU4

(Kilde: youtube.com)

Altså. Det er en sau

Gammel 12-04-16, 19:03   #8
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

For meg som er litt sånn redd for hunder, så er det verste jeg vet de folkene som lar hunden springe på meg og sier at den er så snill, det hjelper meg lite. Jeg tenker også det må være greit at hunder springer løs i et sånn tilfelle som floksa beskriver. På offentlige turstier blir det noe annet.

Gammel 12-04-16, 20:59   #9
Penelope
Superaktiv

Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Jeg bor i tettbygd strøk med skogen rett ved. Jeg liker å jogge. Jeg møter mange ganger hvert eneste år hundeeiere som ikke overholder båndtvangen, både i skogen og på veien. Jeg møter hundeeiere som ikke klarer å rope inn hunden sin, og hundeeiere som himler med øynene over hvilken dust jeg er som påpeker båndtvangen, gjerne i tillegg med et overbærende nedlatende spørsmål om jeg er redd.

Jeg hater at hunder løper mot meg eller glefser inn på meg bakfra.
Jeg liker ikke hunder. Jeg er redd for hunder, og jeg er allergisk mot hunder.

I fjor kom jeg joggende på en sti og fikk se en dame som stoppet opp med 2 små bikkjer som hun slapp løse. Jeg sto helt stille helt fra hun slapp dem. De kom selvsagt løpende i full fart mot meg, og hun hadde NULL kontroll.
Det er første gang i mitt liv jeg virkelig har hevet stemmen til en vilt fremmed.
HVORFOR I ALL VERDEN SLIPPER DU DEM LØS?? Midt på en mye brukt sti nær et boligfelt.

Poenget her er at det er MANGE hunde-eiere som oppfører seg på denne måten. Og da hjelper det ikke stort med de andre lovlydige som faktisk tar hensyn.

Godt å se at det her er mange andre som reagerer som meg og som viser forståelse for dette.

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 18:49   #10
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Nei, det jeg etterspør er nyanser.
Hvor går grensa? Når kan man forlange at folk som er så redd hund at de mister kontrollen feks (det er nevnt i denne tråden, jeg håper strengt tatt vedkommende ikke går løs uten følge selv) ikke oppholder seg på et sted? Hvor går den grensa? Helt nøyaktig? Skal en hund alltid være i bånd uansett når, hvor og hvilken hund? Hva med når det IKKE er båndtvang?

At du har møtt bedritene hundeeier på din vei betyr fortsatt ikke at jeg er en av dem.
Du hadde aldri møtt min hund løs i din skog. Eller på en allment kjent og brukt turvei.
Jeg har såpass greier på adferd, dyreliv og min egen hund at jeg faktisk vet hva han gjør og ikke gjør. Selv om folk på internettet ser ut til å vite bedre. Fascinerende igrunn.

Gammel 13-04-16, 19:05   #11
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, det jeg etterspør er nyanser.
Hvor går grensa? Når kan man forlange at folk som er så redd hund at de mister kontrollen feks (det er nevnt i denne tråden, jeg håper strengt tatt vedkommende ikke går løs uten følge selv) ikke oppholder seg på et sted? Hvor går den grensa? Helt nøyaktig? Skal en hund alltid være i bånd uansett når, hvor og hvilken hund? Hva med når det IKKE er båndtvang?

At du har møtt bedritene hundeeier på din vei betyr fortsatt ikke at jeg er en av dem.
Du hadde aldri møtt min hund løs i din skog. Eller på en allment kjent og brukt turvei.
Jeg har såpass greier på adferd, dyreliv og min egen hund at jeg faktisk vet hva han gjør og ikke gjør. Selv om folk på internettet ser ut til å vite bedre. Fascinerende.

I det sekundet du tar båndet av hunden under båndtvangen. Det er vel rimelig klart?

"Min hund ville aldri gjort noe slikt, min hund finnes ikke intrisert i andre dyr, jeg kjenner min hund inn ut!".
I samtlige tilfeller hvor hunder har forstyrret villt, fugler++, så har nok eieren tenkt og sagt akkurat det du gjør.

Gammel 13-04-16, 19:26   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

I det sekundet du tar båndet av hunden under båndtvangen. Det er vel rimelig klart?

"Min hund ville aldri gjort noe slikt, min hund finnes ikke intrisert i andre dyr, jeg kjenner min hund inn ut!".
I samtlige tilfeller hvor hunder har forstyrret villt, fugler++, så har nok eieren tenkt og sagt akkurat det du gjør.

Da er vi rett og slett uenige.
Og hva andre hundeeier sier har lite med meg å gjøre.
Eller mener du at det faktisk ikke finnes hundeeiere som er ansvarlige?
Eller er det bare hundeeiere som tidvis bryter båndtvangen som ikke kan være ansvarlige?
Eller er det slik at folk faktisk _kan_ være forskjellige? Også hundeeiere?

Gammel 13-04-16, 19:37   #13
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Standard

Da er vi rett og slett uenige.
Og hva andre hundeeier sier har lite med meg å gjøre.
Eller mener du at det faktisk ikke finnes hundeeiere som er ansvarlige?
Eller er det bare hundeeiere som tidvis bryter båndtvangen som ikke kan være ansvarlige?
Eller er det slik at folk faktisk _kan_ være forskjellige? Også hundeeiere?

-----
Båndtvang*for*hunder*er en bestemmelse som reguleres av*lov om hundehold, kapittel 2, §6.

I tiden fra og med*1. april*til og med*20. august*skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at den ikke jager eller forvolder skade på*storfe,sau,*geit,*fjærfe,*rein,*hest*eller*vilt , herunder viltets*egg,*reir*og bo.

Bestemmelsen gjelder i hele*Norge, og kun noen hunder i aktiv tjeneste (for eksempelgjeterhunder,*politihunder*og lignende) blir på visse vilkår unntatt fra den (se lov om hundehold, kapittel 2, §9).

-----

Er hunden din i aktiv tjeneste?
Hvis ja, da er den kánskje fritatt.
Hvis nei, hold hunden i bånd.

Det er ikke meg du er uenig med, det er loven.

Gammel 13-04-16, 19:59   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det er ikke sikkert de har tenkt akkurat det, noen driter faktisk totalt i vilt og fugler, noen driter i om de har kontroll og noen tror kanskje de har kontroll uten å ha det. Det er ingen automatikk i at det er de som mener de kan styre hunden sin som forstyrrer dyrelivet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 18:52   #15
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Båndtvangen er vel der pga dyrelivet rundt om? Ikke fordi noen er redde for hund når de er ute å løper, satt på spissen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 18:57   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Båndtvangen er vel der pga dyrelivet rundt om? Ikke fordi noen er redde for hund når de er ute å løper, satt på spissen.

Ja, det har jo ikke vært nevnt en eneste gang før....
Jeg tipper jeg vet mer om dyrelivet der jeg lufter løs hund enn brorparten av de som uttaler seg her. Kanskje mer enn alle de som uttaler seg faktisk. Jeg vet også med stor sikkerhet svært mye mer om min hund og hva han gjør og ikke gjør enn røkla også. Pussige greie det der altså. For mange mener mye og har sterke meninger. Men jeg vil fortsatt påstå at på en bedriten hundeeier kjenner du fortsatt bare en bedriten hundeeier.

Gammel 13-04-16, 20:27   #17
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg har forresten fått tilsnakk en gang. Da hadde vi veteranen løs, han diltet en meter utenfor skisporet og overså alle han møtte på sin vei. Det var ikke båndtvang og den andre bikkja, som kan være kontaktsøkende med folk var (selvfølgelig) i bånd.
Da fikk vi sur beskjed om å sette bånd på bikkja. Og selv da, beklaget jeg og kalte hunden inn og satte på han bånd. Ti poenge til dama som ødela turen for en svært eldre herre som ikke plaget noen og hadde like stor rett til å være løs, som hun hadde. Dette var private løyper. Så sure, dumme folk finnes på begge sider.

Gammel 13-04-16, 22:07   #18
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Dette har ikke så mye med hundehold å gjøre, men hva mener du med "private skiløyper" Floksa? Jeg skjønner ikke helt dette, for selv om grunneier eier skog og turområder, så gjelder vel allemannsretten og generell lovgivning? Eller går private løyper på innmark?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 22:18   #19
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

Dette har ikke så mye med hundehold å gjøre, men hva mener du med "private skiløyper" Floksa? Jeg skjønner ikke helt dette, for selv om grunneier eier skog og turområder, så gjelder vel allemannsretten og generell lovgivning? Eller går private løyper på innmark?

Private løyper som i løyper som ikke er laget av et idrettslag.

Og allemannsretten gjelder ja. Og helt ærlig. Føkk den!
Virkelig. allemannsretten burde vært mye mer begrenset.
I mitt tilfelle er det snakk om en privat vei som vi brøyter på eget initiativ og for egen regning som normalt ville vært utilgjengelig om vi ikke brukte tid og penger på den. Selvfølgelig er det populært å gå der. Og ikke kan vi nekte folk å gå der heller. Men akkurat det går bikkja mi løs og plages du av det kan du gå et annet sted.

I forhold til skiløyper er det ofte båndtvang i løypene, derfor neste jeg at det var en privat løype.

Gammel 13-04-16, 22:20   #20
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Loven om båndtvang er klokkeklar. På privat eiendom, både inn- og utmark, så skal området være skikkelig inngjerdet for at loven ikke gjelder. Så enkelt er det!

Jeg tviler ikke et sekund på at du Floksa er en solid og god hundeeier, og jeg tviler ikke et sekund på at du har full kontroll på hundene dine. Men, du bryter loven, og du prøver å snakke deg bort med privat eiendom og private skiløyper og jeg vet ikke hva. Det blir for dumt.

Og så synes jeg du er en smule naiv når det gjelder tiltroen til hundene dine. Ja, de er nok helt sikkert slik du beskriver de, men man vet aldri... Plutselig oppstår det en situasjon hvor hundene skifter modus. Man skal ikke glemme at hunder er dyr. Rovdyr, faktisk. Det skal man aldri glemme.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.