Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-16, 09:48   #101
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Med respekt å melde, det er ganske freidig å anta at lover og forskrifter ikke gjelder en selv. Det blir litt sånn "det er greit å kjøre uten bilbelte med barn på fanget på skogsveier i laaaaav fart".

Båndtvang er båndtvang, og som hundeier er det ganske så naivt å tro at dyrenes instinkter ikke kan overstyre oppdragelse og normal oppførsel. Dyr er dyr, ikke ferdigprogramerte roboter.

Ja, Floksa, dyr er ikke roboter, visste du ikke det?

Sorry, altså, men av og til er "FP" så utrolig firkanta og svart-hvitt at det ikke er sant.

Gammel 12-04-16, 10:03   #102
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

I helgen kjørte jeg ombord i en ferge uten belte. Jeg husket ikke om det var farligst med eller uten!

:avsporing:

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 10:07   #103
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg er livredd hunder og kan bli utilregnelig når jeg blir skremt, dvs jeg kan finne på å skambanke en hund som kommer brått på meg, men jeg er vanligvis veldig snill, grei og angriper sjelden noen, akkurat som veldig mange hunder - veldig snill, mannen min sier ihvertfall at jeg er snill og han har kjent meg i 23 år.

Han tør vel ikke annet stakkaren, lister seg rundt i huset

Gammel 12-04-16, 10:24   #104
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 10:37   #105
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmålet er bare om vi må ha bånd på??

http://youtu.be/IRFtbZ8CtU4

(Kilde: youtube.com)

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland

Sist redigert av Floksa : 12-04-16 kl 11:52.
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 11:00   #106
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bamsemums, her.

Han tør vel ikke annet stakkaren, lister seg rundt i huset

Noe sånt.

Gammel 12-04-16, 15:01   #107
Minerva
guru advisor

Minerva sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

En tråd som hundesporer av.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 17:55   #108
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Sorry, altså, men av og til er "FP" så utrolig firkanta og svart-hvitt at det ikke er sant.

Gammel 12-04-16, 18:03   #109
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minerva, her.

En tråd som hundesporer av.

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Spørsmålet er bare om vi må ha bånd på??

http://youtu.be/IRFtbZ8CtU4

(Kilde: youtube.com)

Altså. Det er en sau

Gammel 12-04-16, 19:00   #110
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt enig!

Vår hund går som sagt alltid i bånd, hun er aldri løs. (Kun de gangene hun smetter ut døren mellom beina våre. )

MEN, hadde vi bodd i barndomshjemmet kunne vi hatt en løs hund. Stor eiendom, langt til bilvei, 1,2 km til nærmeste nabo, mye inngjærdet innmark og mye egen utmark. Jeg hadde sluppet å plukke hundebæsj også, de eneste som hadde tråkket i den var i så fall oss selv.

Det er stor(!) forskjell på å ha en hund på et "øde" gårsbruk og å ha hund i tettbebygd strøk.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 19:03   #111
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

For meg som er litt sånn redd for hunder, så er det verste jeg vet de folkene som lar hunden springe på meg og sier at den er så snill, det hjelper meg lite. Jeg tenker også det må være greit at hunder springer løs i et sånn tilfelle som floksa beskriver. På offentlige turstier blir det noe annet.

Gammel 12-04-16, 20:59   #112
Penelope
Superaktiv

Penelope er litt kulPenelope er litt kul
Standard

Jeg bor i tettbygd strøk med skogen rett ved. Jeg liker å jogge. Jeg møter mange ganger hvert eneste år hundeeiere som ikke overholder båndtvangen, både i skogen og på veien. Jeg møter hundeeiere som ikke klarer å rope inn hunden sin, og hundeeiere som himler med øynene over hvilken dust jeg er som påpeker båndtvangen, gjerne i tillegg med et overbærende nedlatende spørsmål om jeg er redd.

Jeg hater at hunder løper mot meg eller glefser inn på meg bakfra.
Jeg liker ikke hunder. Jeg er redd for hunder, og jeg er allergisk mot hunder.

I fjor kom jeg joggende på en sti og fikk se en dame som stoppet opp med 2 små bikkjer som hun slapp løse. Jeg sto helt stille helt fra hun slapp dem. De kom selvsagt løpende i full fart mot meg, og hun hadde NULL kontroll.
Det er første gang i mitt liv jeg virkelig har hevet stemmen til en vilt fremmed.
HVORFOR I ALL VERDEN SLIPPER DU DEM LØS?? Midt på en mye brukt sti nær et boligfelt.

Poenget her er at det er MANGE hunde-eiere som oppfører seg på denne måten. Og da hjelper det ikke stort med de andre lovlydige som faktisk tar hensyn.

Godt å se at det her er mange andre som reagerer som meg og som viser forståelse for dette.

Penelope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 21:42   #113
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Helt enig!

Vår hund går som sagt alltid i bånd, hun er aldri løs. (Kun de gangene hun smetter ut døren mellom beina våre. )

MEN, hadde vi bodd i barndomshjemmet kunne vi hatt en løs hund. Stor eiendom, langt til bilvei, 1,2 km til nærmeste nabo, mye inngjærdet innmark og mye egen utmark. Jeg hadde sluppet å plukke hundebæsj også, de eneste som hadde tråkket i den var i så fall oss selv.

Det er stor(!) forskjell på å ha en hund på et "øde" gårsbruk og å ha hund i tettbebygd strøk.

Helt enig. Hundene på hjemgården har alltid ruslet fritt på tunet. Uansett tid på året.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-16, 22:33   #114
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Blind tro på at egen hund ikke har instinkter blir også litt sånn svart/hvitt for meg. Og å tro at man selv er et unntak fra forskrifter eller lovpåalgte restriksjoner er jo også litt artig.

Du trenger ikke unnskylde deg, Polyanna. Jeg står godt i det å personifisere FPs firkanta og lite fleksible brukere når det kommer til hundehold og båndtvang. Så kan sikkert noen andre ta over oppgaven når det kommer til andre (betente) tema

Gammel 13-04-16, 08:40   #115
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Blind tro på at egen hund ikke har instinkter blir også litt sånn svart/hvitt for meg. Og å tro at man selv er et unntak fra forskrifter eller lovpåalgte restriksjoner er jo også litt artig.

Du trenger ikke unnskylde deg, Polyanna. Jeg står godt i det å personifisere FPs firkanta og lite fleksible brukere når det kommer til hundehold og båndtvang. Så kan sikkert noen andre ta over oppgaven når det kommer til andre (betente) tema

Mener du at lovverket skulle vært så detaljert at det tok hensyn til alle viderverdigheter? Er det slik at om man kjører i 90 i 80 sona så bryter man og automatisk fartsgrensen i 50 sona?
Jeg hater andres løse bikkjer. Jeg har en sønn som fortsatt er svært redd hunder. I tillegg har jeg en hund selv som andre hunder spiser til frokost.
At du er uten nyanser får stå får din regning. Du kommer uansett aldri til å bli hoppet av mine hund. Hva angår Instingter så ja, alle dyr har Instingter. Men de skifter ikke personlighet og kvitter seg med 200 års avl bare fordi det dukker opp et rådyr.

Gammel 13-04-16, 18:12   #116
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Hva hadde femtisona med dette å gjøre? Det er ikke slik at bryter en person en lov, regel eller påbud, bryter vedkommende alt annet også.

Det som forundrer meg er at du er så firkanta fokusert på at det er DIN hund, DIN eiendom og DIN skog, og da får bare alle andre tåle at du lar hunden gå løs, selv om det er båndtvang. Det er mange ynglende dyrearter som er atskillig mindre enn et rådyr. Bestemmelsen er der for de også. Dessuten virker det som om du tror at hensynet til andre mennesker ikke har noe med verken hundehold eller hundeloven å gjøre, det har det selvsagt.

For øvrig har jeg selv stor eiendom med mye småvilt på, det er mange hundeeiere som deg som ferdes på den. Uansett hvilken tone jeg tar eller hvilke ord jeg bruker når jeg ber de sette bånd på hunde, så gjett en gang. Joda, de blir i hvert fall sure og småkjeftete, og jeg har blitt storkjeftet og truet av flere. Med andre ord, samme oppførsel som når jeg andre steder ber hundeeiere hindre at hunden hopper opp på meg. Ikke en eneste gang har jeg møtt en hundeeier som har reagert vennlig på et vennlig spørsmål om å sette på bånd eller ta hunden ned/vekk fra meg.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 18:49   #117
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Nei, det jeg etterspør er nyanser.
Hvor går grensa? Når kan man forlange at folk som er så redd hund at de mister kontrollen feks (det er nevnt i denne tråden, jeg håper strengt tatt vedkommende ikke går løs uten følge selv) ikke oppholder seg på et sted? Hvor går den grensa? Helt nøyaktig? Skal en hund alltid være i bånd uansett når, hvor og hvilken hund? Hva med når det IKKE er båndtvang?

At du har møtt bedritene hundeeier på din vei betyr fortsatt ikke at jeg er en av dem.
Du hadde aldri møtt min hund løs i din skog. Eller på en allment kjent og brukt turvei.
Jeg har såpass greier på adferd, dyreliv og min egen hund at jeg faktisk vet hva han gjør og ikke gjør. Selv om folk på internettet ser ut til å vite bedre. Fascinerende igrunn.

Gammel 13-04-16, 18:52   #118
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Båndtvangen er vel der pga dyrelivet rundt om? Ikke fordi noen er redde for hund når de er ute å løper, satt på spissen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-16, 18:57   #119
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Båndtvangen er vel der pga dyrelivet rundt om? Ikke fordi noen er redde for hund når de er ute å løper, satt på spissen.

Ja, det har jo ikke vært nevnt en eneste gang før....
Jeg tipper jeg vet mer om dyrelivet der jeg lufter løs hund enn brorparten av de som uttaler seg her. Kanskje mer enn alle de som uttaler seg faktisk. Jeg vet også med stor sikkerhet svært mye mer om min hund og hva han gjør og ikke gjør enn røkla også. Pussige greie det der altså. For mange mener mye og har sterke meninger. Men jeg vil fortsatt påstå at på en bedriten hundeeier kjenner du fortsatt bare en bedriten hundeeier.

Gammel 13-04-16, 19:05   #120
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei, det jeg etterspør er nyanser.
Hvor går grensa? Når kan man forlange at folk som er så redd hund at de mister kontrollen feks (det er nevnt i denne tråden, jeg håper strengt tatt vedkommende ikke går løs uten følge selv) ikke oppholder seg på et sted? Hvor går den grensa? Helt nøyaktig? Skal en hund alltid være i bånd uansett når, hvor og hvilken hund? Hva med når det IKKE er båndtvang?

At du har møtt bedritene hundeeier på din vei betyr fortsatt ikke at jeg er en av dem.
Du hadde aldri møtt min hund løs i din skog. Eller på en allment kjent og brukt turvei.
Jeg har såpass greier på adferd, dyreliv og min egen hund at jeg faktisk vet hva han gjør og ikke gjør. Selv om folk på internettet ser ut til å vite bedre. Fascinerende.

I det sekundet du tar båndet av hunden under båndtvangen. Det er vel rimelig klart?

"Min hund ville aldri gjort noe slikt, min hund finnes ikke intrisert i andre dyr, jeg kjenner min hund inn ut!".
I samtlige tilfeller hvor hunder har forstyrret villt, fugler++, så har nok eieren tenkt og sagt akkurat det du gjør.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.