|
|||||||
| Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
bits and pieces
|
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?Aldri to ll'er i aldri og alltid to ll'er i alltid.
|
|
|
|
#2 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?Ny og ne, y og e, er jo mye lettere å huske, enn alle de gale huskereglene for stakkars månen.
|
|
|
#3 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?TRouBLe |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Epikur
|
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?Wärend des Krieges lag ich unter dem Tisch.
|
|
|
#5 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?Jeg lærte den huskeregelen om de tre p-er i ung alder, men den er helt annerledes opprinnelig enn den dere nevner. Farfaren min røpte at det dreide seg om penger, pikk og portnøkkel. Jeg har ingen anelse om dette er en familiær eller universell huskeregel.
|
|
|
#6 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?1-1-0 det brenner i et hull |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?Øl og vin går ikke fint, så den kan strykes. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?
Øl og vin og drinker med paraply blir spy.
Hadde jeg kunnet denne da jeg studerte, tror jeg at elektrokjemien hadde gått veldig mye bedre for min del. Jeg klarte aldri å huske det der med reduksjon og oksidasjon.
|
|
|
|
#9 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?FEMIA - Didaktisk modell. Forutsettninger, Evaluering, Mål, Innhold, Arbeidsmåter. Klarer ofte å glemme en av de når jeg skal skrive en didaktisk plan. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Erfaren
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?"I og Y er så kry, ingen J får være med." Huskeregel som brente seg fast når vi skulle lære å skrive ord som kylling og kirke. Mattelæreren banket læreregelen om at "faktorenes orden er likegyldig" grundig inn i hodet mitt. Likeså norsklæreren som lærte oss om kommaets avgjørende betydning: Skyt ham, ikke vent til jeg kommer vs. Skyt ham ikke, vent til jeg kommer.
|
|
|
#11 |
|
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?Månen er stigande når du kan skrive ein gamaldags løkkeskrift (eller er det stavskrift) s inni den (altså den som på ein måte er flat skråning på venstresida), og avtagande når du kan skrive ein liten a (av den typen som er meir eom ein o enn ein omvendt G). (Denne forklaringa eigna seg mykje betre då vi fekk den på tavla, ser eg!) |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?Nigangen |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?HEAD-GC og FCG-DAE som er rekkefølgen på b-er og kryss. Jeg lærte en gang en regle, men husket den aldri, men når jeg sa bokstavene på denne måten satt det. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?De fleste regler jeg har lært er allerede nevnt.
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?Det er egentlig merkelig at jeg ikke har noen huskeregel på noe som helst biokjemi.
|
|
|
#16 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du er nok et naturtalent på det området. Så god at du ikke trenger noen huskeregel faktisk.
|
|
|
#17 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?den huskeregelen jeg bruker mest er POOP- propan, oksygen, oksygen, propan, som er rekkefølgen man skal skru av og på oksygen og propan til en mixfuelperlebrenner, men den har nok ikke så bred allmenn appell.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
|
|
|
#19 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?Huskeregel for å navngi alkaner, alkener og alkyner (de 5 første); Etter du har ett blir du mett, ut fra butten kommer en prop, det er ikke pent.
|
|
|
#20 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Smarte huskeregler man faktisk har bruk for?Se to hå fem o hei og hå.
|
![]() |
|
|