Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Informasjon

Grader av moderering (spesielt i blogger)

Informasjon Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-06-12, 16:42   #101
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grader av moderering (spesielt i blogger)

Jeg har en følelse av at det er en skinnuenighet her et sted.

Altså: Hvis jeg skriver i en blogg jeg ikke "egentlig" har tilgang til, for å moderere, så gjør jeg det som moderator, det er klart. Jeg ser mange sier at da er det veldig viktig å sette på en moderatorisk hilsen, og det tar jeg med meg. Det var ikke egentlig utgangspunktet her å agitere for at vi ikke skal behøve det.

Det jeg ønsket å prøve å øke bevisstheten om, det er at "moddeinngripen" ikke nødvendigvis er synonymt med refs grunnet regelbrudd. Noen ganger griper vi inn fordi vi synes noe er i en uheldig gråsone, og noen av disse gangene hender det at brukere reagerer som om vi hadde sagt at noe var forbudt (som Esme så nydelig dramatiserte! ). Dette er uheldig for tonen og samarbeidsklimaet og sindets generelle munterhet, og derfor ønsket jeg/vi å informere og forhåpentligvis klargjøre litt når det gjelder ulike grader av moderering.

Så: Vi hadde behov for å fortelle dere at moderering ikke er en binær sak, og dere har behov for å fortelle oss at dere vil at vi skal være enten modder eller privatpersoner. Det kan være en utfordring å kombinere disse to, ser jeg, men det er i alle fall enklere å være klar over utfordringene når vi tar en diskusjon rundt våre respektive behov. Det kan vi kanskje enes om, eller?

Gammel 08-06-12, 16:43   #102
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis dere vil høres litt mindre seriøse i tonen ut går det an å underskrive med "Esme med moddehatt" eller noe sånt også. Men jeg tror i bunn og grunn det er tonen i selve kommentaren og ikke underskrifta som utgjør styrken i det.

Gammel 08-06-12, 16:49   #103
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Tjo hei, med moddehatten på snei".

Neida. Jeg får en følelse av å ha oversett noe. Jeg har nemlig ikke sett på dere som så fryktinngytende enten dere signerer med moddehilsen eller ei.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 16:55   #104
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde det vært mulig å i litt større grad bruke PM enn å gå inn i tråden for å si at "dette er ikke ok" når det er en blogg? Jeg tror jeg ville vært mye mer var for kritikk av egen oppførsel i en blogg jeg følte var et privat fristed, hvor jeg f.eks sier litt for mye om en privat situasjon som kan implementere andre mennesker, enn når jeg slenger med leppa i åpent forum.

(Og så - siden det ble spurt eksplisitt. Ja, jeg vet om et tilfelle hvor modde tilsynelatende glemte seg og kommenterte i en lukket blogg hvor hun ikke hadde tilgang. Det er lenge siden, men det har skjedd.)

Gammel 08-06-12, 16:57   #105
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Neida. Jeg får en følelse av å ha oversett noe. Jeg har nemlig ikke sett på dere som så fryktinngytende enten dere signerer med moddehilsen eller ei.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 17:01   #106
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Nå synes jeg det skjer en total utglidning i forhold til hva som er viktig hvor mange barn venter Padda og vilken hatt har Esme på i dag og hvordan staves hvilken/vilken....

Gammel 08-06-12, 17:01   #107
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Hadde det vært mulig å i litt større grad bruke PM enn å gå inn i tråden for å si at "dette er ikke ok" når det er en blogg? Jeg tror jeg ville vært mye mer var for kritikk av egen oppførsel i en blogg jeg følte var et privat fristed, hvor jeg f.eks sier litt for mye om en privat situasjon som kan implementere andre mennesker, enn når jeg slenger med leppa i åpent forum.

Det er jo ikke alltid det er bloggeier som er med på å dra diskusjonen ut i gråsonen, ofte er det flere brukere som er med på å dra det i gang, skal vi da sende PM til hele hurven, eller mener du vi da skal sende PM til bloggeier og be vedkommende si i fra? Hva da hvis bloggeier ikke er pålogget og det tar litt tid før PM blir lest?

(Og så - siden det ble spurt eksplisitt. Ja, jeg vet om et tilfelle hvor modde tilsynelatende glemte seg og kommenterte i en lukket blogg hvor hun ikke hadde tilgang. Det er lenge siden, men det har skjedd.)

Ja, det har skjedd, og det har skjedd meg, men det er lenge siden når bloggorama var forholdsvis nytt. Vi er blitt mye flinkere til å se om det er en nøkkel på bloggen og dessuten så spretter det ikke opp nye blogger hele tiden, sånn at det er lettere å holde oversikt over hvilke blogger vi har tilgang til og hvilke vi bare har moddetilgang til.

Jeg er ganske sikker på at det er mye mer enn et år siden det skjedde sist gang at en modde kommenterte i en blogg hun eller han ikke har tilgang til i vanvare og jeg ser virkelig ikke poenget med å dra dette så sterkt frem nå, spesielt siden vi allerede i tråden har påpekt at det har skjedd.

Gammel 08-06-12, 17:03   #108
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men har det egentlig skjedd noen ganger? At en modde uttaler seg som privatperson i en blogg hvor man ikke har tilgang?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg er ganske sikker på at det er mye mer enn et år siden det skjedde sist gang at en modde kommenterte i en blogg hun eller han ikke har tilgang til i vanvare og jeg ser virkelig ikke poenget med å dra dette så sterkt frem nå, spesielt siden vi allerede i tråden har påpekt at det har skjedd.

:litt forvirra:

Dra dette så sterkt fram? Si at siden det ble spurt, så ja, det har skjedd?

Gammel 08-06-12, 17:04   #109
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Jeg tror ikke noen har sett/ser på oss som fryktinngytende, men jeg har en oppfatning av at folk har sett på moderering i blogger som mer strengt enn vi har ment det som, spesielt i blogger hvor vi ikke har tilgang som privatpersoner. Og at denne tråden var ment for å belyse at vi også sier ifra i gråsonene (Ikke bestandig selvfølgelig, vi er ikke i alle blogger alltid) Og at vi skjønner at dette kan oppleves anderledes i en lukket blogg - fordi det blir så tydelig at det er moderering (i motsetning til det "rene" diskusjonforumet).

Sist redigert av him : 08-06-12 kl 17:05. Årsak: la til: "/ser" + omformulerte siste setning
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 17:05   #110
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:litt forvirra:

Dra dette så sterkt fram? Si at siden det ble spurt, så ja, det har skjedd?

Jeg reagerte på at du dro det frem etter at Skilpadda allerede i starten av tråden sa at det hadde skjedd ved noen anledninger. Derfor så jeg det som rimelig unødvendig å svare på det langt uti tråden igjen. Men meg om det.

Gammel 08-06-12, 17:06   #111
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg tror ikke noen har sett/ser på oss som fryktinngytende

Øyyh, snakk for deg selv, jeg er kjempeskummel.

Gammel 08-06-12, 17:07   #112
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Meneh: Er det et stort problem på FP at brukere reagerer negativt og ikke "forstår" modding i blogger? Hvis dette egentlig bare gjelder en bruker eller to, er det vel bedre å ta det på to/tremannshånd?

Gammel 08-06-12, 17:08   #113
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Meneh: Er det et stort problem på FP at brukere reagerer negativt og ikke "forstår" modding i blogger? Hvis dette egentlig bare gjelder en bruker eller to, er det vel bedre å ta det på to/tremannshånd?

Ikke et stort problem, nei, men det har skjedd flere ganger enn vi setter pris på, og av en god del mer enn et par-tre brukere. Hvis det var det som var tilfellet tror jeg vi bare ville ignorert og gått videre som om ingenting var skjedd.

Gammel 08-06-12, 17:09   #114
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg reagerte på at du dro det frem etter at Skilpadda allerede i starten av tråden sa at det hadde skjedd ved noen anledninger. Derfor så jeg det som rimelig unødvendig å svare på det langt uti tråden igjen. Men meg om det.

Det ble stilt et spørsmål, jeg svarte på det, og på noe jeg oppfattet som en ganske forsiktig måte, i en parantes, med henvisning til spørsmålet, og med understreking av at det hadde skjedd for lenge siden. Hvis det er å "dra noe sterkt fram" så er det ikke mye slingringsrom her.

Gammel 08-06-12, 17:09   #115
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den situasjonen jeg skisserte i HI var det nettopp tråden - retningen på tråden, eller kanskje tonen i den - som det ble reagert på, og da synes jeg ikke det er naturlig å sende PM til én eller flere av dem som poster i den. Men det hender jeg sender PM også, hvis en enkeltperson poster én enkelt uheldig ting som jeg kan ønske å tipse dem om å være forsiktig med (og der kanskje det å kommentere i tråden kan dra ekstra uønsket oppmerksomhet til det som ble postet).

Gammel 08-06-12, 17:09   #116
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Enig

Jeg tror også at jeg kan ha misforstått graden av styrke på hilsnene. Jeg har sett ganske mange moderatoriske hilsener her og der på forumet som jeg ikke har tenkt på som noe alvorlig eller sterkt, men mer som et hint om at noe går i uønsket retning.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-12, 17:10   #117
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jeg har fått PM av Skilpadda. Er det hakket strengere enn "moderatorisk hilsen" inne i tråden? :rebell:

Gammel 08-06-12, 17:11   #118
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Jeg har fått PM av Skilpadda. Er det hakket strengere enn "moderatorisk hilsen" inne i tråden? :rebell:

Hva tror du?

Gammel 08-06-12, 17:13   #119
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Smil

Stort og stort. Det er et problem som har dukket opp noen ganger - det er ingen konkret sak eller konkret enkeltbruker som er utgangspunkt for denne tråden. Vi har snakket om dette av og på en stund på bakrommet, og jeg postet HI nå blant annet fordi det ikke har vært noen slike saker i det siste, som folk kunne tro at vi egentlig snakket om.

I den grad det er et problem, er det nok primært et problem for oss i forumledelsen. Jeg tror ikke de fleste andre brukere ser det som et problem, og ganske mange har sikkert ikke vært borti det i det hele tatt (noe som jo må gjøre at denne tråden ser ganske rar og kanskje også litt urovekkende ut ),

Gammel 08-06-12, 17:14   #120
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Det spørs hva slags signatur jeg brukte.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:40.