Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærling med 400 000,- i startlønn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-12, 14:36   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn

Man kan bli senioringeniør etter 16 år, eller kortere, men en ingeniør kan ikke bli siv.ing uten formell utdanning, da dette er en beskyttet tittel.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 16:18   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

A propos ta deg fri og suck it up.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 17:41   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

A propos ta deg fri og suck it up.

Jeg skal definitivt bruke det uttrykket på den noe gretne selger-naboen min neste gang han klager over streiken.
Jeg tror ikke jeg må vente lenge.

(Jeg hadde for øvrig trodd du kom til å rødprikke for den der. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 18:07   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tåler ganske mye, rine.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 06:37   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

mrc: Ja, det tror jeg faktisk. Du må ikke glemme at "ukesvis borte" betyr dobbelt så mange uker hjemme. En nordsjøarbeider jobber i gjennomsnitt 24 uker i året. Det er 168 dager. Litt mer lønn, ja, men ikke dobbelt så mye som rengjørere, eller lærere (!) på land, når man samtidig knapt er på jobb.

Gammel 05-06-12, 13:55   #6
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

mrc: Ja, det tror jeg faktisk. Du må ikke glemme at "ukesvis borte" betyr dobbelt så mange uker hjemme. En nordsjøarbeider jobber i gjennomsnitt 24 uker i året. Det er 168 dager. Litt mer lønn, ja, men ikke dobbelt så mye som rengjørere, eller lærere (!) på land, når man samtidig knapt er på jobb.

Men de har lengre dager. Normalt jobber man vel 230 dager i året (usikker på hvor mange dager det er for lærere i praksis) og 7,5 timer. Altså hvis man jobber 168 dager i nordsjøen jobber man også flere timer totalt sett enn dem som er i "vanlig jobb".

Gammel 05-06-12, 14:11   #7
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Men de har lengre dager. Normalt jobber man vel 230 dager i året (usikker på hvor mange dager det er for lærere i praksis) og 7,5 timer. Altså hvis man jobber 168 dager i nordsjøen jobber man også flere timer totalt sett enn dem som er i "vanlig jobb".

Lærarar har 9 timers arbeidsdag og 44 timers veke. Dette får dei avspassere for i skulens feriar. Anna overtid blir ikkje tilgodesett avspassering/overtid. Dersom eg jobber frå 07.30-16.30 (9-timar kvar dag), hoper arbeidet seg veldig opp. Eg må ha 1-2 kvelder i veka kor eg jobber lengre og 1-2 lørdager eller søndager for å få unna arbeidet.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 14:12   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men flygeleiarstreiken, var ikkje det i protest mot flytting av arbeidsplassar, eller er eg heilt på tur nå? Eg trudde ikkje det var ein streik for lønn..?

Gammel 05-06-12, 14:18   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Lærarar har 9 timers arbeidsdag og 44 timers veke. Dette får dei avspassere for i skulens feriar. Anna overtid blir ikkje tilgodesett avspassering/overtid. Dersom eg jobber frå 07.30-16.30 (9-timar kvar dag), hoper arbeidet seg veldig opp. Eg må ha 1-2 kvelder i veka kor eg jobber lengre og 1-2 lørdager eller søndager for å få unna arbeidet.

Kan det være at dere som er lærere og henger på FP er spesielt pliktoppfyllende?

Jeg kommer fra en by med lærerutdanning, så veldig mange av venninnene mine fra hjembyen min er lærere. De sier at de slett ikke jobber så mye mer enn normalen og i tillegg har lang ferie, så de synes at de sånn sett kommer veldig godt ut av det.

Gammel 05-06-12, 14:21   #10
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Kan det være at dere som er lærere og henger på FP er spesielt pliktoppfyllende?

Jeg kommer fra en by med lærerutdanning, så veldig mange av venninnene mine fra hjembyen min er lærere. De sier at de slett ikke jobber så mye mer enn normalen og i tillegg har lang ferie, så de synes at de sånn sett kommer veldig godt ut av det.

Det henges så mye på FP at det går ut over deres arbeidstid. Også.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 14:24   #11
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

bai er jo norsklærer i vgs. De har det verst av alle, hinsides mange karakterer å sette, og fryktelig mye retting, og det går rett og slett ikke opp. En lærer er ikke en lærer, det kommer helt an på hva man underviser.

Gammel 05-06-12, 14:47   #12
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Det spørs nok veldig hvilke fag man underviser i, og ikke minst hvor lenge man har jobbet som lærer. Jeg underviser i norsk og samfunnsfag, vanligvis, og det er vesentlig mindre jobb med samfunnsfag enn med norsk. I samfunnsfag bruker jeg mye(!) tid til forberedelser, relativt liten tid til etterarbeid. Norskfaget er krevende i begge ender. Når det skal sies så jobber ikke jeg mer enn de 43/44 timene jeg skal - noen uker gjør jeg nok det, andre uker gjør jeg det ikke. Jeg tenker jeg kommer ut av det omtrent som jeg skal.

Mannen min derimot, han underviser i norsk, engelsk og samfunnsfag på ungdomsskolen. Kombinasjonen norsk og engelsk er ikke til å leve med for han i alle fall, og han begynner i ny jobb 1. august, opp 150 000 i lønn, og ut av skolen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-12, 15:27   #13
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

For min del handler det mye om fulle klasser, mange spesialelever på skolen min, store krav fra kommunen (det er forskjell fra kommune til kommune) - men også om at det blir stadig større krav generelt. På skolen min er det utrolig mange VELDIG slitne folk nå, og vi er fem stykker ute i langtidssykemelding som er relatert til arbeidspress (blant annet). Jeg tror (men vet ikke) at vår skole ikke er unik.

Forøvrig tror jeg det er like arbeidskrevende å jobbe i barneskolen som i videregående med unntak av dem som har mye norsk på videregående. Vi underviser 26 (25 hvis du er kontaktlærer) 45-minuttere i uka, har mye inspeksjon (ekstra mye på vår skole faktisk, prioritet fra ledelsen for å unngå mobbing) og har generelt få "hull" i hverdagen før elevene går hjem rundt halv tre. Deretter er det møter, gjerne tre av fem dager i uka. All retting, forarbeid, rapportskriving, planskriving, foreldrekontakt, osv må dermed skje på kveldstid eller de to dagene hvor jeg er på skolen halvannen time etter undervisning før jeg går hjem. Det blir rett og slett altfor lange uker - og jeg aner ikke hvor jeg skal knipe inn, for forabeid og retting er allerede skåret kraftig ned på.

Og forøvrig klarer jeg ikke å skrive et innlegg uten at det høres ut som sutring... Men jeg elsker jobben min - som dere vet - jeg vet bare ikke hvordan jeg skal klare å gjøre den og beholde/få tilbake helsa.

Gammel 06-06-12, 11:36   #14
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Faren min jobber i nordsjøen og han er av den typen som ikke greier å sitte stille et sekund. Han bare MÅ ha et prosjekt eller to å drive med. Friperioden har i de 36 årene han har jobbet ute så godt som aldri bestått av fullstendig fri, bortsett fra de aller første årene da han vasket lugarer. Det er forberedelser, møter, mailing, telefoner og ikke minst må nordsjøarbeidere ha en lang rekke kurs og sertifikater som krever jevnlig fornying om de skal få beholde jobben.

Jeg tror også (ikke bare tror, for jeg har lest) at den typen skiftarbeid nordsjø-arbeidere utsettes for er spesielt stressende og at de har viss grad av økt risiko for hjertesykdom og faktisk også for å dø tidlig. Fordi kroppen utsettes for press både ved reisingen, selve skiftarbeidet og ofte snuing av døgnet og det stresset det faktisk er å bytte miljø mellom jobb/hjemme på fast basis året gjennom. De utsettes også for risiko gjennom å måtte reise mange ganger i året med helikopter og ofte fly for å komme seg til jobb, og gjennom at plattformene i Norge stort sett befinner seg langt til havs og bare gjennom det er langt mindre trygge enn andre arbeidsplasser.

Jeg syns i grunnen ikke det er så rart at alt dette kvalifiserer til en rimelig god lønn.

En som jobber i Nordsjøen tjener godt ja, det er det ingen tvil om. Men om man begynner å gå lønn og arbeidstid litt i sømmene, så vil man få et litt annet syn på det.

På Norsk sokkel så er vel normalen at de går en 2-4 turnus. Altså 2 uker ute og 4 uker hjemme. Det er mye fri det. Men som det er nevnt her, så jobber de 12 timers skift, pluss gjerne litt overtid, og alt i alt så har de faktisk omtrent like mange arbeidstimer i løpet av et år, som en fullstiling på land. Akkurat det er det ikke mange som ser.

Mannen min jobber i Nordsjøen, og ja; han tjener godt. Grunnlønna er god, men ser man på timelønn her, så er den ikke ekstremt høy. Det som gir best utslag på lønna hans er når han jobber ekstrauker, eller blir stående dager over tiden pga at helikopteret ikke kommer seg ut pga været.

Mange ser på dette med å jobbe i Nordsjøen som luksus, og for all del...jeg skulle gjerne jobbet 2 uker og hatt 4 uker fri jeg også, men det krever også ganske mye. Det innebærer at man er nærmest utilgjengelig for de som er hjemme. Man er avskåret fra å ta del i det som skjer hjemme. Og det er en belastning for den som er hjemme, all den tid det ikke er bare å si at nå må du komme hjem, for her er jeg eller barna syke. Jeg har opp gjennom årene mang en gang forbannet meg over dette når jeg har ligget rett ut med influensa eller lignende, og bare har måttet kjempe meg opp og i gang, fordi jeg har vært alene med barna da. Da kjenner man på det at en mann med en normal jobb hadde vært tingen.

Og som Kasia nevner, så har de en økt risiko med det at de flyr hyppig, og at det er en risiko å jobbe i Nordsjøen. Spesielt om man er ute i produksjonsområdet.

Det er også mange som tror at man har skattefordeler ved å jobbe i Nordsjøen. At de får den såkalte sjømannsskatten. Det gjør de ikke. Både oljeplattformer og produksjonsskip regnes som faste installasjoner, og man blir derfor skattet på lik linje med annen "landfast" jobb.

At lærerne burde ha mer betalt for den jobben de gjør, det er jeg helt enig i. De gjør en formidabel jobb som jeg ikke føler blir verdsatt nok med den lønna de har.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-12, 12:41   #15
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det er ikke så rart du er forvirret over de utregningene - jeg kjenner mange lærere som aldri har lært seg dette, mannen min skjønner ikke bæret og bare håper at sjefen hans gjør rett. Jeg har en naturbegavelse når det kommer til systemer og statistikk så det bare ramler på plass uten at jeg må tenke særlig over det. Det er et komplisert system, særlig fordi man har flere fag, gjerne på flere nivåer - og da blir det mange ulike leseplikter som skal slåes sammen til en full stilling. De fleste videregående skoler har en ganske god administrasjon, og gode systemer, jeg har aldri opplevd feil med stillinga og lønna etter at jeg begynte i videregående.

Eg manglar ein kvar form for naturbegavelse innanfor alt som har med matematikk å gjere. Dette har blant anna resultert i at eg har kjøpt tapet til omkrinsen av stova, ikkje arealet av veggane og laga punsj med omlag 40% alkohol (det blei ein bra fest!) siste året. Så eg gjer som mannen din. Fordelen med dette, er at eg ha stor sympati for elevar som seier "Jeg skjønner ingenting", i mine fag. For eg veit at det går an å ikkje skjønne nokonting.

Gammel 05-06-12, 09:39   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når du er der ute så jobber du også 12 timer, 7 dager i uka, da, så det får du nå også ta med når du regner på det. Mange har også en del arbeid på land i "friukene".

Men det er klart, nordsjøarbeidere har historisk hatt sinnsvak lønn mye fordi de stopper milliarder fra renne inn i kassa straks de streiker, så de har ganske stor streikemakt.

Gammel 05-06-12, 09:55   #17
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Når du er der ute så jobber du også 12 timer, 7 dager i uka, da, så det får du nå også ta med når du regner på det. Mange har også en del arbeid på land i "friukene".

Og det tilsvarer ca 4,5 uke med vanlig arbeid, og hvis vi følger det regnestykket så har de da 1,5 uke fri i løpet av seks uker. Bare det at en av de fire ukene de er hjemme mellom hver tur ut er de til arbeidsgivers disposisjon, til for eksempel kursing og sertifisering. Jeg har vært med på å kalle inn offshorearbeidere til kursing i "friukene" deres, det var ikke spesielt populært, men de hadde jo ikke mye valg.

Men jada, de har ganske heftig streikemakt, på samme måte som heismontører og flygeledere.

Gammel 05-06-12, 09:44   #18
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg er "blåere" politisk i sånne diskusjoner enn rundt mye annet. Jeg tenker at i arbeidsmarkedet så er det tilbud og etterspørsel som rår, og jeg klarer ikke helt å se det store problemet med akkurat det.

Jeg kunne aldri tenkt meg å vaske i Nordsjøen selv om lønna er 550 000. Og jeg er ikke alene om det. Etter hva jeg har skjønt så er det rift om de jobbene også, så det er vel en grunn til at lønna holdes på det nivået allikevel.

Gammel 05-06-12, 13:52   #19
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jeg kjenner at jeg er "blåere" politisk i sånne diskusjoner enn rundt mye annet. Jeg tenker at i arbeidsmarkedet så er det tilbud og etterspørsel som rår, og jeg klarer ikke helt å se det store problemet med akkurat det.

Jeg kunne aldri tenkt meg å vaske i Nordsjøen selv om lønna er 550 000. Og jeg er ikke alene om det. Etter hva jeg har skjønt så er det rift om de jobbene også, så det er vel en grunn til at lønna holdes på det nivået allikevel.

Grunnlønna er på en måte nødvendigvis ikke så stor, men man har en del lovpålagte tillegg som kommer når det jobbes på den måten. Mange andre yrkesgrupper som har en del tillegg når det jobbes over lengre perioder i utlandet....

Gammel 05-06-12, 09:53   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Polyanna: Jeg vet det. Men jeg vet ikke om det akkurat taler til deres fordel ( i en "hvor slitsomt er det"- diskusjon) at mange av dem -for jeg kjenner en del- faktisk er fit for fight for jobb nummer to to dager etter at de kom på land fra nordsjøen, hvis man tenker at det er så belastende å jobbe tolvtimersskift, altså.

Men siden vi nå diskuterer bl.a nordsjøarbeidere og lærere:
http://www.bt.no/jobb/Nominert-til-N...r-2716112.html

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:35.