|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærling med 400 000,- i startlønn
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Halloen!
Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnmrc: Ja, det tror jeg faktisk. Du må ikke glemme at "ukesvis borte" betyr dobbelt så mange uker hjemme. En nordsjøarbeider jobber i gjennomsnitt 24 uker i året. Det er 168 dager. Litt mer lønn, ja, men ikke dobbelt så mye som rengjørere, eller lærere (!) på land, når man samtidig knapt er på jobb. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men de har lengre dager. Normalt jobber man vel 230 dager i året (usikker på hvor mange dager det er for lærere i praksis) og 7,5 timer. Altså hvis man jobber 168 dager i nordsjøen jobber man også flere timer totalt sett enn dem som er i "vanlig jobb".
|
|
|
#7 |
|
Librocubicularist
|
Lærarar har 9 timers arbeidsdag og 44 timers veke. Dette får dei avspassere for i skulens feriar. Anna overtid blir ikkje tilgodesett avspassering/overtid. Dersom eg jobber frå 07.30-16.30 (9-timar kvar dag), hoper arbeidet seg veldig opp. Eg må ha 1-2 kvelder i veka kor eg jobber lengre og 1-2 lørdager eller søndager for å få unna arbeidet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Kan det være at dere som er lærere og henger på FP er spesielt pliktoppfyllende?
|
|
|
|
#10 |
|
Eklektisk
|
Det henges så mye på FP at det går ut over deres arbeidstid. Også. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Dig for victory!
|
bai er jo norsklærer i vgs. De har det verst av alle, hinsides mange karakterer å sette, og fryktelig mye retting, og det går rett og slett ikke opp. En lærer er ikke en lærer, det kommer helt an på hva man underviser.
|
|
|
|
#12 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Det spørs nok veldig hvilke fag man underviser i, og ikke minst hvor lenge man har jobbet som lærer. Jeg underviser i norsk og samfunnsfag, vanligvis, og det er vesentlig mindre jobb med samfunnsfag enn med norsk. I samfunnsfag bruker jeg mye(!) tid til forberedelser, relativt liten tid til etterarbeid. Norskfaget er krevende i begge ender. Når det skal sies så jobber ikke jeg mer enn de 43/44 timene jeg skal - noen uker gjør jeg nok det, andre uker gjør jeg det ikke. Jeg tenker jeg kommer ut av det omtrent som jeg skal. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
For min del handler det mye om fulle klasser, mange spesialelever på skolen min, store krav fra kommunen (det er forskjell fra kommune til kommune) - men også om at det blir stadig større krav generelt. På skolen min er det utrolig mange VELDIG slitne folk nå, og vi er fem stykker ute i langtidssykemelding som er relatert til arbeidspress (blant annet). Jeg tror (men vet ikke) at vår skole ikke er unik.
|
|
|
|
#14 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
En som jobber i Nordsjøen tjener godt ja, det er det ingen tvil om. Men om man begynner å gå lønn og arbeidstid litt i sømmene, så vil man få et litt annet syn på det.
|
|
|
#15 |
|
Librocubicularist
|
Eg manglar ein kvar form for naturbegavelse innanfor alt som har med matematikk å gjere. Dette har blant anna resultert i at eg har kjøpt tapet til omkrinsen av stova, ikkje arealet av veggane og laga punsj med omlag 40% alkohol (det blei ein bra fest!) siste året. Så eg gjer som mannen din. Fordelen med dette, er at eg ha stor sympati for elevar som seier "Jeg skjønner ingenting", i mine fag. For eg veit at det går an å ikkje skjønne nokonting. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnNår du er der ute så jobber du også 12 timer, 7 dager i uka, da, så det får du nå også ta med når du regner på det. Mange har også en del arbeid på land i "friukene".
|
|
|
#17 |
|
Hertuginne
|
Og det tilsvarer ca 4,5 uke med vanlig arbeid, og hvis vi følger det regnestykket så har de da 1,5 uke fri i løpet av seks uker. Bare det at en av de fire ukene de er hjemme mellom hver tur ut er de til arbeidsgivers disposisjon, til for eksempel kursing og sertifisering. Jeg har vært med på å kalle inn offshorearbeidere til kursing i "friukene" deres, det var ikke spesielt populært, men de hadde jo ikke mye valg.
|
|
|
#18 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnJeg kjenner at jeg er "blåere" politisk i sånne diskusjoner enn rundt mye annet. Jeg tenker at i arbeidsmarkedet så er det tilbud og etterspørsel som rår, og jeg klarer ikke helt å se det store problemet med akkurat det.
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Grunnlønna er på en måte nødvendigvis ikke så stor, men man har en del lovpålagte tillegg som kommer når det jobbes på den måten. Mange andre yrkesgrupper som har en del tillegg når det jobbes over lengre perioder i utlandet....
|
|
|
#20 |
|
Halloen!
Sv: Lærling med 400 000,- i startlønnPolyanna: Jeg vet det. Men jeg vet ikke om det akkurat taler til deres fordel ( i en "hvor slitsomt er det"- diskusjon) at mange av dem -for jeg kjenner en del- faktisk er fit for fight for jobb nummer to to dager etter at de kom på land fra nordsjøen, hvis man tenker at det er så belastende å jobbe tolvtimersskift, altså. |
|
|
|
![]() |
|
|