Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-11, 21:43   #101
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arbeidsgivere, legeerklæring og syktbarndager, oppkast og barnesykdommer

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Joda, jeg skjønner jo det, men en får allikevel følelsen av at man blir stilt til svars om man blir syk eller får syke barn.

Ser den, og tenker at jeg god skjønner at du får piggene ut i denne situasjonen!

Gammel 20-10-11, 21:45   #102
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Skjønner. Det med 8 dager gjelder kun IA-bedrifter, alle andre må ha sykmelding på dag 4. Inkluderende arbeidsliv rommer naturlig nok ikke sykdom hos barn av de ansatte, men gir mulighet for ansatte selv til å bruke en dag eller to ekstra på å komme til hektene. IA er ment for å få ned sykefraværet hos arbeidstagere.

Joa, jeg vet jo det. Jeg syns bare likevel det er rart at man kan være hjemme 8 dager sammenhengende med seg selv, men dersom barnet har omgangsyke og må være hjemme 4 dager så må man skaffe legeerklæring. Men uansett så ble iallefall ikke legeerklæring etterspurt når jeg var hjemme 4-5 dager med lillebror, så her trengs det tydeligvis ikke.

Gammel 20-10-11, 21:46   #103
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sjef som stoler på meg, men som likevel krever legeerklæringer på 4. dag og attest for ammefri. Hun himler litt selv, men i store statlige bedrifter er regler regler. Greit nok selv om det er litt kjedelig. Men jeg har bare en gang måttet skaffe en slik erklæring, det var da eldstemann var hjemme i 8-10 dager pga fullstendig paddeflat etter influensa.

Gammel 20-10-11, 21:47   #104
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Joda, jeg skjønner jo det, men en får allikevel følelsen av at man blir stilt til svars om man blir syk eller får syke barn.

Fortsatt mye sykefravær der ja. Jeg skjønner forøvrig godt følelsen din, selv om det sikkert ikke er ment sånn.

Gammel 20-10-11, 21:48   #105
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan jo hende, men det er ikke arbeidsgivere som har kjempet fram disse godene egentlig da.

Jeg tenker også at det kan være til arbeidsgivers beste å være fleksible ovenfor småbarnsforeldre. Det er tross alt snakk om en relativt kort fase når man ser på et langt yrkesliv. Det kan jo være verdt det å investere litt i arbeidstakerne sine og på den måten øke deres trivsel, lojalitet og moral på arbeidsplassen. Det vil vel igjen kunne øke produktiviteten og kanskje til og med bidra til yrkesstolthet.

Jeg tenker faktisk at det er mange måter å investerte i arbeidstakere på, annet enn å la være å følge reglene for egenmeldt fravær. Mitt inntrykk er også at SAU, tillitsvalgte, verneombudet og de ansatte selv (tema på personalmøter osv) synes det er helt OK å forholde seg til regelverket, så lenge det gjelder alle. Så kan vi heller flekse på arbeidstid, stillingsstørrelser, mulighet for å søke om velferdspermisjon for helt andre ting (syke foreldre, syke store barn, begravelser osv), arbeidsoppgaver og andre ting som er til gode for personalet-som helhet.

Gammel 20-10-11, 21:51   #106
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Når du skriver det siste der, så skjønner jeg GODT at du reagerer! Sånn skal det jo ikke være, og krav til å følge regler går selvsagt begge veier. Og å tilrettelegge for ammefri er en del av det å være inkluderende etter mitt skjønn. Det høres ut som du generelt har en litt dårlig ledelse? Har du en tillitsvalgt som det er tak i? verneombud?

Det å redusere fravær gjøres ikke ved å starte ut negativt hvertfall. Jeg tror fullt og fast på at hvis man har en god tone, og fokus på det som tross alt er positivt, vil man få mye mer igjen fra staben sin. Da kan man som arbeidsgiver også be om dokumentasjon der det trengs uten at noen hever et øyelokk eller synes det er annet enn rett og rimelig (erfart).

Foreløpig har det ordnet seg til slutt. Sjefen min er god på mange andre områder. Jeg er nytilsatt og ting går seg vel til når vi blir litt bedre kjent.

(Denne gangen (når det gjelder legeerkæringen) har ikke sjefen min strengt tatt vært urimelig. Det er kommunen som har satt reglene. Hun følger dem like mye som meg. Til syvende og sist er det jo de på lønningskontoret som trenger dokumentasjonen. Jeg har snakket med dem også idag og de stilte seg uforstående til at legen ikke ville gi erklæring for slik hadde det vært i 20 år elle noe.)

Jeg er enig med deg i det siste du skriver. Jeg hadde en slik sjef der jeg jobbet før og makan til fantastisk sjef. Hun ønsket virkelig det beste for sine ansatte og det merket en veldig godt. Hun kunne også ta opp vanskelige og negative ting, men det kjentes nesten bare godt. Hun veiledet og endte alltid opp med å gjøre arbeidssituasjonen lettere for alle.

Gammel 20-10-11, 21:51   #107
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det å redusere fravær gjøres ikke ved å starte ut negativt hvertfall. Jeg tror fullt og fast på at hvis man har en god tone, og fokus på det som tross alt er positivt, vil man få mye mer igjen fra staben sin. Da kan man som arbeidsgiver også be om dokumentasjon der det trengs uten at noen hever et øyelokk eller synes det er annet enn rett og rimelig (erfart).

Jeg tror også man får mye mer ut av staben sin ved å tro dem når de står midt mellom spybøttene og vise forståelse for at det kan være vanskelig å dra med seg ungene inn i en bil.

Jeg hadde lettet mindre på øyelokkene om du hadde bedt meg dokumentere en bihulebetennelse eller armbrudd hos barnet.

Når det gjelder tillit så handler det vel også mye om arbeidsplass. Har man en arbeidsplass med lite selvstendighet er man kanskje også som arbeidstaker vant til å måtte svare for ting og dokumentere. Når jeg er stedfortreder for min sjef har jeg lite mulighet til å sjekke hvor mange timer de jeg har ansvar for jobber. Jeg har ikke mulighet til å få dokumentert all jobb heller. Jeg må stole på at de jobber det de skal. De fleste av oss jobber gjennomsnittlig veldig mye mer enn vi skal uten en krone i overtid eller tillegg. Kanskje vi også forventer mer slack for en stakkars omgangssykedag enn om vi hadde jobba i en bedrift hvor alt var mer detaljstyrt og med faste rammer?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-11, 21:53   #108
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tenker faktisk at det er mange måter å investerte i arbeidstakere på, annet enn å la være å følge reglene for egenmeldt fravær. Mitt inntrykk er også at SAU, tillitsvalgte, verneombudet og de ansatte selv (tema på personalmøter osv) synes det er helt OK å forholde seg til regelverket, så lenge det gjelder alle. Så kan vi heller flekse på arbeidstid, stillingsstørrelser, mulighet for å søke om velferdspermisjon for helt andre ting (syke foreldre, syke store barn, begravelser osv), arbeidsoppgaver og andre ting som er til gode for personalet-som helhet.

Det tenker jeg også. Selvfølgelig skal man følge reglene når de er der, men man kan jo diskutere om de er vettuge for det vel?

Gammel 20-10-11, 21:58   #109
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Fortsatt mye sykefravær der ja. Jeg skjønner forøvrig godt følelsen din, selv om det sikkert ikke er ment sånn.

Tja, det var veldig lavt i fjor ser du og så vant de HMS prisen og all ting. Så de har satset veldig mye på å øke nærværet, som det heter, og styrke abeidsmiljøet og trivselen. Allikevel vil det vel alltid være en del fravær i yrket vårt, tror jeg.

Gammel 20-10-11, 22:03   #110
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tror også man får mye mer ut av staben sin ved å tro dem når de står midt mellom spybøttene og vise forståelse for at det kan være vanskelig å dra med seg ungene inn i en bil.

Jeg hadde lettet mindre på øyelokkene om du hadde bedt meg dokumentere en bihulebetennelse eller armbrudd hos barnet.

Når det gjelder tillit så handler det vel også mye om arbeidsplass. Har man en arbeidsplass med lite selvstendighet er man kanskje også som arbeidstaker vant til å måtte svare for ting og dokumentere. Når jeg er stedfortreder for min sjef har jeg lite mulighet til å sjekke hvor mange timer de jeg har ansvar for jobber. Jeg har ikke mulighet til å få dokumentert all jobb heller. Jeg må stole på at de jobber det de skal. De fleste av oss jobber gjennomsnittlig veldig mye mer enn vi skal uten en krone i overtid eller tillegg. Kanskje vi også forventer mer slack for en stakkars omgangssykedag enn om vi hadde jobba i en bedrift hvor alt var mer detaljstyrt og med faste rammer?

Sannsynligheten for å gi litt mer enn det som forventes øker kanskje i takt med at man får noe tilbake. I det minste tillit og aksept for den livssituasjonen man er i.

Gammel 20-10-11, 22:04   #111
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Det tenker jeg også. Selvfølgelig skal man følge reglene når de er der, men man kan jo diskutere om de er vettuge for det vel?

Så klart, og sånn sett er det mat for arbeidstakerorganisasjonene hvis det viser seg å være helt urimelige regler som er vanskelige å følge. Jeg er selv aktiv i en, og det er stadig ulike pålegg som vi ser kan være hensiktsmessige å prøve å endre på.

Gammel 20-10-11, 22:08   #112
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Tja, det var veldig lavt i fjor ser du og så vant de HMS prisen og all ting. Så de har satset veldig mye på å øke nærværet, som det heter, og styrke abeidsmiljøet og trivselen. Allikevel vil det vel alltid være en del fravær i yrket vårt, tror jeg.

Men da tenker jeg at ledelsen må si noe annet enn at nå må dere skjerpe dere. Da bør de jo vite hvordan man kan få fraværet ned.

Gammel 20-10-11, 22:10   #113
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Når det gjelder tillit så handler det vel også mye om arbeidsplass. Har man en arbeidsplass med lite selvstendighet er man kanskje også som arbeidstaker vant til å måtte svare for ting og dokumentere. Når jeg er stedfortreder for min sjef har jeg lite mulighet til å sjekke hvor mange timer de jeg har ansvar for jobber. Jeg har ikke mulighet til å få dokumentert all jobb heller. Jeg må stole på at de jobber det de skal. De fleste av oss jobber gjennomsnittlig veldig mye mer enn vi skal uten en krone i overtid eller tillegg. Kanskje vi også forventer mer slack for en stakkars omgangssykedag enn om vi hadde jobba i
en bedrift hvor alt var mer detaljstyrt og med faste rammer?

Det kan jeg være enig med deg i, men jeg synes som sagt at sykdommen ikke bør avgjøre om reglene for fravær skal gjelde eller ikke. Tillit er viktig uansett, og hvis du følte at du ikke hadde tillit fordi regelverket ikke ble tilsidesatt i en gitt situasjon, håper jeg i det minste at du hadde tatt det opp med evt tillitsvalgt eller direkte med leder. På den måten kunne man i det minste fått avklart hva bakgrunnen var, og høyst sannsynlig vil det ikke ha noe med hverken innsats eller syn på deg som arbeidetstaker å gjøre. Det er ikke noe værre enn å føle seg uglesett, det skjønner jeg også.

Gammel 21-10-11, 11:07   #114
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg syns det er pussig at å handheve lovverk blir satt på som rigid, strengt og lite tillitsbyggande.

Og til det med utvida kvote på sjukt barn, AG får dekka frå dag 1.

Gammel 21-10-11, 11:41   #115
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg syns det er pussig at å handheve lovverk blir satt på som rigid, strengt og lite tillitsbyggande.

Jeg for min del syns ikke det er pussig, akkurat. Men jeg syns det er litt pussig at man kan være lenge borte på egenmeldt fravær, mens man må ha legeerklæring fra dag 4 hos barns sykdom. Men det er kanskje fordi fravær er fravær i mitt hode.

Gammel 21-10-11, 12:24   #116
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Lovverk kan være fint og bra, men jeg synes at det blir rigid å være så til de grader regelrytter at man krever at man skal dra unger til legen for at legen skal notere at de har omgangssyke. Da er man ikke mye smidig i sitt forhold til reglene. Har man forresten krav på å få legetime på dagen for dette? Jeg har forstått at akuttimer aller helst skal brukes når det er medisinsk nødvendig. Her er det jo ikke snakk om det i det hele tatt?

Legeforeningen har i flere tilfeller tidligere gått ut og kritisert rigid praksis og tullete krav om erklæringer til ditt og datt.

Har man arbeidstakere eller en arbeidsplass hvor det er unormalt høyt fravær og arbeidstakere som ikke har vist seg tillit verdig så har jeg større forståelig for rigid praksis. Hvis ikke synes jeg bare det er tull. Uansett er det veldig dårlig bruk av den dyre offentlige legeordningen vi har her til lands. Må man ha legeerklæring vil man like fullt være borte fra jobb og i tillegg belaster man samfunnet for at legen skal få seg betalt + i mange tilfeller HELFO som betaler skyss til legen.

Gammel 21-10-11, 12:57   #117
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:

Fraværet fra arbeidet må skyldes nødvendig tilsyn med det syke barnet. Hvis begge foreldrene er yrkesaktive eller arbeidstakeren er alene om omsorgen og stellet av barnet vil vilkåret om nødvendig tilsyn være oppfylt. Hvis den av foreldrene som ikke er yrkesaktiv er forhindret fra å ha tilsyn og pleie av det syke barnet på grunn av egen sykdom eller er opptatt med omsorg for andre barn, skole etc. skal arbeidsgiveren likevel yte omsorgspenger. Arbeidstakeren har rett til å bruke egenmelding i forbindelse med fraværet de første tre dagene. Fra den fjerde dagen kan arbeidsgiveren kreve dokumentasjon for at ektefellen eller samboer ikke kan ha tilsyn med det syke barnet, f.eks. sykmelding av den hjemmeværende ektefelle eller samboer, attest fra skole e.l., se § 9-7 med kommentarer

Se det uthevede feltet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 13:12   #118
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ah.. Det kan jeg heller forstå. Dokumentasjon på at den andre ikke kan ha tilsyn virker mer logisk enn at man skal måtte dokumentere sykdommen på barnet så tidlig. Slik dokumentasjon er vel for de fleste mye enklere å innhente også.

Gammel 21-10-11, 13:53   #119
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

...

Sist redigert av m^2 : 21-10-11 kl 15:48.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-11, 13:56   #120
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg har 40 dager, jeg har jo da 10 dager selv, og 10 dager som "egentlig" er faren sine, så da er det fra dag 21 at min arbeidsgiver får dekket som er utvida kvote. Og de får dekket inn opp til 6G, ikke mer, resten dekker de selv. Så selvsagt er det en utgift for dem at mitt barn er sykt.

Er det vanlig at arbeidsgivere dekker det som overstiger 6G? Jeg har ikke sjekket med min og foreløpig er det heller ikke relevant siden jeg ikke tjener mer enn 6G.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:11.