|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bunad og hijab
Nei - det var i grunn ikke sånn jeg mente det, selv om jeg ser at det kan oppfattes sånn. Det jeg mente sånn aller mest var at man skal vise respekt for tradisjonsplagg, og jeg syns ikke det er greit å tilføre dette kvinneundertrykkende aspektet til denne norske tradisjonen. Men jeg hadde ikke laget noen stor sak av det om jeg hadde sett noen. Som jeg skrev i det første innlegget så hadde jeg reagert, sikkert kommentert det til sidemannen min, og så hadde jeg ikke gjort noe mer. Hadde det vært noen av mine venner som ønsket å kombinere hijaben sin med bunad så hadde jeg sagt at jeg syns at det er en dårlig ide. Jeg hadde ikke nektet å stå ved siden av vedkommende i toget om hun ikke tok mitt råd til følge likevel. Man kan ha en mening uten at det betyr at man mener at alle skal rette seg etter den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
Men de kvinneundertrykkende hodeplaggene som hører til bunaden er greit?
![]() |
#3 |
En, av to-tre
Jeg syns ikke skautet som hører til bunadene er kvinneundertrykkende. Jeg syns hijab og koneskaut er to helt forskjellige ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
Jada. Jeg tabloidiserte litt i farten.
![]() |
#5 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Bunad og hijabMen i den norske bunadstradisjonen ligger det jo også en tradisjon om at ærbare gifte kvinner dekker håret sitt. Så godt som alle norske bunader har hodeplagg, noen for ugifte og gifte og andre bare for gifte, så om det er noe sted man burde ha forståelse for at noen har beholdt en tradisjon som vi har gitt slipp på, så er det vel i forbindelse med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
flisespikker
|
Ja. Nettopp.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Jeg er helt enig i første setningen din. Men skal vi tenke historisk og tradisjonsrikt, så er nok den meningen mye nærmere hva man tenkte om kvinner i de de dager de brukte klær bunaden er basert på. Det er jo en grunn til at det finnes hodeplagg til de fleste bunader. Så det blir en litt merkelig sammenblanding av "vi må bevare bunaden fordi den er gammel tradisjon" og "vårt helt moderne kvinnesyn kan ikke kombineres med hijab!".
![]() |
#8 |
En, av to-tre
Det har vel aldri noen gang vært tradisjon i Norge at kvinner skal tildekkes for å skjule seg fra menns grådige blikk? Ja - det var vanlig med skaut blant gifte kvinner i Norge, men det er langt derfra til enkelte kulturers hijab-tradisjoner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Glamorøs
|
Kvinnesynet i Norge har ikke alltid vært som det er i dag, og ja, det har vært forvententet at kvinner har dekket seg til. Det har vært masse greier og koder knyttet til hår og grad av løssluppenhet.
![]() |
#10 |
En, av to-tre
Jeg mener fortsatt at det er stor forskjell på koneskaut (til hverdag og fest) og hijab. Det er en tabloidisering av historien å si at hijabtradisjonen er det samme som å gå tilbake 150 år i Norge. Det stemmer ikke. Norske kvinner har ingen tradisjon for å være undertrykket og styrt i en slik grad. Det norske samfunnet var et fattig og relativt homogent bondesamfunn der kvinner og menn jobbet sammen i et arbeidsfellesskap. Selvsagt var mannen den sterke parten også i Norge, men det var ikke så sterkt insitusjonalisert som mange skal ha det til. I den grad det fantes arrangerte ekteskap og sterk kontroll av kvinner så fantes det i overklassen - og den var svært liten i Norge. Kvinner i Norge har levd i mye større frihet enn sine medsøstre i store deler av verden i hundrevis av år - det skal vi være stolte av, vi skal ikke late som om Norge anno 1850 var det samme som Kurdistan anno 2000. Det stemmer overhodet ikke. Jeg er personlig livredd for at slike holdninger skal legitimere hijabbruken og gjøre til at enda flere barn dukker opp på skolen i upraktiske og kontrollerende klær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Yes, we can!!
|
Jo, skaut og koneplagg handlet om anstendighet og moral, i høyeste grad. I Hardanger (og sikkert andre steder) ble man "skautet om" ut på kvelden i bryllupet. Da var det av med den staselige bryllupsbunaden og krona, og på med konebunad og skaut. Og det skulle være på siden også. Det var en viktig symbolhandling, nærmest for å tydelig å ta "dama av markedet".
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
Takk for oppklaring. Jeg tror deg så gjerne.
Det har du sikkert rett i, og jeg er helt enig at man ikke skal bære andres symbolske klesplagg med den hensikt å provosere. Jeg ville synes det var ytterst smakløst å pynte bunaden med hakekors, for å nevne et opplagt eksempel. Jeg oppfatter bare ikke at det er det muslimer gjør når de kombinerer bunad og hijab. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Borte
|
![]() Sv: Bunad og hijabJeg ville ikke brukt hijab til bunaden selv, men utover det så syns jeg som vanlig at andre får ha på seg det de selv ønsker og er komfortable med. Foreløpig har jeg ikke blitt provosert av klesdrakter noensinne tror jeg. Hva jeg syns ser pent ut er en annen sak.
![]() |
#15 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Bunad og hijabNå tror jeg at det å velge annen bunad enn Oslodrakt, med mer eller mindre kreativt begrunnelse, er vanlig blant alle folk i Oslo, altså.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Er det? jeg har ikke inntrykk av det. De aller fleste jeg snakker med har aner fra stedet bunaden er i fra. De eneste jeg har hørt om som velger etter estetikk er de som velger Telemarksbunaden fordi den er dyr og pen. Og det gjelder vel ikke så veldig mange det heller.
![]() |
#17 |
This is normal!
|
Mange nok til at beltestakken også går under navnet Oslo 3-bunaden.
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Jeg vet det, men jeg tror vel ikke det gjelder overvettes mange allikevel. Og det kan nok tenkes at mange av dem som har valgt den har aner i Telemark, men ikke valgte å skaffe seg bunad før de ble populær. Og det syns jeg ikke gjør noe.
![]() |
#19 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Bunad og hijabOgså jeg da, som bor i Telemark og ser bunader fra Øst (flest- bredt belte/rød jakke), Vest (ikke så mange - smalt belte og korsettsnor i livet) og Bø (ganske mange - veldig trendy sent på 80-tallet, også kalt Beltestakk med veldig bredt belte.gjerne i lilla/rosa) i mengder hver eneste 17.mai. Jeg synes nemlig at bunadsinnslag fra andre steder i landet er SÅ moro, og de er SÅ fine og spesielle
![]() |
#20 |
En, av to-tre
![]() Sv: Bunad og hijabJeg syns jeg hører om stadig flere som velger seg den bunaden de syns er finest. Jeg er også vant med at man enten velger bunaden på det stedet man bor (f.eks. i Oslo) eller fra et sted man har familietilknytning. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
bunad, hijab, minoriteter, regler |
|
|