Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad og hijab

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 10:59   #1
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad og hijab

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det tror jeg også det kan være noe i, uten at jeg (fremdeles) kan se relevansen til denne diskusjonen. (Mener du faktisk at det at det finnes forstokkede muslimer er et argument mot at vi skal akseptere hijab? ) Jeg trodde du spurte oss om det var greit at du brukte hijab til bikini, jeg.

Nei - det var i grunn ikke sånn jeg mente det, selv om jeg ser at det kan oppfattes sånn. Det jeg mente sånn aller mest var at man skal vise respekt for tradisjonsplagg, og jeg syns ikke det er greit å tilføre dette kvinneundertrykkende aspektet til denne norske tradisjonen. Men jeg hadde ikke laget noen stor sak av det om jeg hadde sett noen. Som jeg skrev i det første innlegget så hadde jeg reagert, sikkert kommentert det til sidemannen min, og så hadde jeg ikke gjort noe mer. Hadde det vært noen av mine venner som ønsket å kombinere hijaben sin med bunad så hadde jeg sagt at jeg syns at det er en dårlig ide. Jeg hadde ikke nektet å stå ved siden av vedkommende i toget om hun ikke tok mitt råd til følge likevel. Man kan ha en mening uten at det betyr at man mener at alle skal rette seg etter den.

(Forøvrig er det ikke snakk om forstokkede muslimer - jeg tror faktisk at de fleste ville syns at hijab og bikini var et provoserende stunt - da faller liksom meninga med hijaben bort - for det finnes jo regler for hvordan man skal kle seg når man bruker hijab).

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:00   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det jeg mente sånn aller mest var at man skal vise respekt for tradisjonsplagg, og jeg syns ikke det er greit å tilføre dette kvinneundertrykkende aspektet til denne norske tradisjonen.

Men de kvinneundertrykkende hodeplaggene som hører til bunaden er greit?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:03   #3
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men de kvinneundertrykkende hodeplaggene som hører til bunaden er greit?

Jeg syns ikke skautet som hører til bunadene er kvinneundertrykkende. Jeg syns hijab og koneskaut er to helt forskjellige ting.

Gammel 18-05-11, 11:01   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(Forøvrig er det ikke snakk om forstokkede muslimer - jeg tror faktisk at de fleste ville syns at hijab og bikini var et provoserende stunt - da faller liksom meninga med hijaben bort - for det finnes jo regler for hvordan man skal kle seg når man bruker hijab).

Jada. Jeg tabloidiserte litt i farten. Det var ikke meningen å de-nyansere diskusjonen, beklager.

Gammel 18-05-11, 10:55   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i den norske bunadstradisjonen ligger det jo også en tradisjon om at ærbare gifte kvinner dekker håret sitt. Så godt som alle norske bunader har hodeplagg, noen for ugifte og gifte og andre bare for gifte, så om det er noe sted man burde ha forståelse for at noen har beholdt en tradisjon som vi har gitt slipp på, så er det vel i forbindelse med det.

Jeg ser mange utfordringer med hijab, men dette er blant de mindre vanskelige. I mine øyne.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 10:55   #6
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Men i den norske bunadstradisjonen ligger det jo også en tradisjon om at ærbare gifte kvinner dekker håret sitt. Så godt som alle norske bunader har hodeplagg, noen for ugifte og gifte og andre bare for gifte, så om det er noe sted man burde ha forståelse for at noen har beholdt en tradisjon som vi har gitt slipp på, så er det vel i forbindelse med det.

Jeg ser mange utfordringer med hijab, men dette er blant de mindre vanskelige. I mine øyne.

Ja. Nettopp.

Gammel 18-05-11, 10:55   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg er ikke like stor tilhenger av religiøse hodeplagg som må brukes fordi kvinnen ses på som et seksualisert vesen som skal skjules for omverdenen. Jeg liker ikke at man kombinerer den norske bunadstradisjonen med akkurat dette kvinnesynet.

Jeg er helt enig i første setningen din. Men skal vi tenke historisk og tradisjonsrikt, så er nok den meningen mye nærmere hva man tenkte om kvinner i de de dager de brukte klær bunaden er basert på. Det er jo en grunn til at det finnes hodeplagg til de fleste bunader. Så det blir en litt merkelig sammenblanding av "vi må bevare bunaden fordi den er gammel tradisjon" og "vårt helt moderne kvinnesyn kan ikke kombineres med hijab!".

Gammel 18-05-11, 11:02   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Jeg er helt enig i første setningen din. Men skal vi tenke historisk og tradisjonsrikt, så er nok den meningen mye nærmere hva man tenkte om kvinner i de de dager de brukte klær bunaden er basert på. Det er jo en grunn til at det finnes hodeplagg til de fleste bunader. Så det blir en litt merkelig sammenblanding av "vi må bevare bunaden fordi den er gammel tradisjon" og "vårt helt moderne kvinnesyn kan ikke kombineres med hijab!".

Det har vel aldri noen gang vært tradisjon i Norge at kvinner skal tildekkes for å skjule seg fra menns grådige blikk? Ja - det var vanlig med skaut blant gifte kvinner i Norge, men det er langt derfra til enkelte kulturers hijab-tradisjoner.

Gammel 18-05-11, 11:04   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det har vel aldri noen gang vært tradisjon i Norge at kvinner skal tildekkes for å skjule seg fra menns grådige blikk? Ja - det var vanlig med skaut blant gifte kvinner i Norge, men det er langt derfra til enkelte kulturers hijab-tradisjoner.

Kvinnesynet i Norge har ikke alltid vært som det er i dag, og ja, det har vært forvententet at kvinner har dekket seg til. Det har vært masse greier og koder knyttet til hår og grad av løssluppenhet.

Gammel 18-05-11, 11:10   #10
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Kvinnesynet i Norge har ikke alltid vært som det er i dag, og ja, det har vært forvententet at kvinner har dekket seg til. Det har vært masse greier og koder knyttet til hår og grad av løssluppenhet.

Jeg mener fortsatt at det er stor forskjell på koneskaut (til hverdag og fest) og hijab. Det er en tabloidisering av historien å si at hijabtradisjonen er det samme som å gå tilbake 150 år i Norge. Det stemmer ikke. Norske kvinner har ingen tradisjon for å være undertrykket og styrt i en slik grad. Det norske samfunnet var et fattig og relativt homogent bondesamfunn der kvinner og menn jobbet sammen i et arbeidsfellesskap. Selvsagt var mannen den sterke parten også i Norge, men det var ikke så sterkt insitusjonalisert som mange skal ha det til. I den grad det fantes arrangerte ekteskap og sterk kontroll av kvinner så fantes det i overklassen - og den var svært liten i Norge. Kvinner i Norge har levd i mye større frihet enn sine medsøstre i store deler av verden i hundrevis av år - det skal vi være stolte av, vi skal ikke late som om Norge anno 1850 var det samme som Kurdistan anno 2000. Det stemmer overhodet ikke. Jeg er personlig livredd for at slike holdninger skal legitimere hijabbruken og gjøre til at enda flere barn dukker opp på skolen i upraktiske og kontrollerende klær.

Jeg ikke liker derfor ikke å koble bunad og hijab under argumentet "sånn var det i Norge før".

Gammel 18-05-11, 11:09   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, skaut og koneplagg handlet om anstendighet og moral, i høyeste grad. I Hardanger (og sikkert andre steder) ble man "skautet om" ut på kvelden i bryllupet. Da var det av med den staselige bryllupsbunaden og krona, og på med konebunad og skaut. Og det skulle være på siden også. Det var en viktig symbolhandling, nærmest for å tydelig å ta "dama av markedet".

Gammel 18-05-11, 10:57   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Teofelia - muslimer i bunad plager meg ikke det aller minste. Det krever jeg nesten å bli trodd på all den tid at jeg i mange år nå har jobbet som lærer på norskopplæringa og nå fortsatt jobber med introduksjonssklasser på videregående. Jeg kan tåle å få mange stempler - men noen muslim-fobier har jeg i grunn ikke. Jeg syns muslimer i bunad er flott - jeg er ikke like stor tilhenger av religiøse hodeplagg som må brukes fordi kvinnen ses på som et seksualisert vesen som skal skjules for omverdenen. Jeg liker ikke at man kombinerer den norske bunadstradisjonen med akkurat dette kvinnesynet. Jeg syns at man skal ha respekt for andres tradisjoner også - ikke bare sine egne.

Takk for oppklaring. Jeg tror deg så gjerne.

Sitat:

Og når det gjelder hijab og bikini - jeg er ganske sikker på at det hadde ikke gått lang tid på stranda før jeg hadde fått tilsnakk av opprørte muslimer. Og selv vil jeg jo mene at å koble hijab og bikini er en ganske stygg provokasjon og ikke så rent lite respektløst også.

Det har du sikkert rett i, og jeg er helt enig at man ikke skal bære andres symbolske klesplagg med den hensikt å provosere. Jeg ville synes det var ytterst smakløst å pynte bunaden med hakekors, for å nevne et opplagt eksempel. Jeg oppfatter bare ikke at det er det muslimer gjør når de kombinerer bunad og hijab.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:10   #13
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Synd han ikke er skotsk, for jeg tror han ville se fantastisk ut i kilt.

Kilt

Jeg har skotsk mann, kanskje pusen kan stille i kilt? Evt puse-bunad finnes det?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:12   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke brukt hijab til bunaden selv, men utover det så syns jeg som vanlig at andre får ha på seg det de selv ønsker og er komfortable med. Foreløpig har jeg ikke blitt provosert av klesdrakter noensinne tror jeg. Hva jeg syns ser pent ut er en annen sak.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 11:17   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå tror jeg at det å velge annen bunad enn Oslodrakt, med mer eller mindre kreativt begrunnelse, er vanlig blant alle folk i Oslo, altså.

Jeg tenkte vel mest på ungdom, tror jeg.

Gammel 18-05-11, 11:22   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå tror jeg at det å velge annen bunad enn Oslodrakt, med mer eller mindre kreativt begrunnelse, er vanlig blant alle folk i Oslo, altså.

Er det? jeg har ikke inntrykk av det. De aller fleste jeg snakker med har aner fra stedet bunaden er i fra. De eneste jeg har hørt om som velger etter estetikk er de som velger Telemarksbunaden fordi den er dyr og pen. Og det gjelder vel ikke så veldig mange det heller.

Gammel 18-05-11, 11:25   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De eneste jeg har hørt om som velger etter estetikk er de som velger Telemarksbunaden fordi den er dyr og pen. Og det gjelder vel ikke så veldig mange det heller.

Mange nok til at beltestakken også går under navnet Oslo 3-bunaden.

Gammel 18-05-11, 11:27   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Mange nok til at beltestakken også går under navnet Oslo 3-bunaden.

Jeg vet det, men jeg tror vel ikke det gjelder overvettes mange allikevel. Og det kan nok tenkes at mange av dem som har valgt den har aner i Telemark, men ikke valgte å skaffe seg bunad før de ble populær. Og det syns jeg ikke gjør noe.

Gammel 18-05-11, 11:38   #19
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også jeg da, som bor i Telemark og ser bunader fra Øst (flest- bredt belte/rød jakke), Vest (ikke så mange - smalt belte og korsettsnor i livet) og Bø (ganske mange - veldig trendy sent på 80-tallet, også kalt Beltestakk med veldig bredt belte.gjerne i lilla/rosa) i mengder hver eneste 17.mai. Jeg synes nemlig at bunadsinnslag fra andre steder i landet er SÅ moro, og de er SÅ fine og spesielle

Selv har jeg Vest-Telemarksbunad, og synes jo den er kjempefin, men akkurat i år så jeg noen Nordlandsbunader som bare var helt fantastiske!

Gammel 18-05-11, 11:26   #20
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Jeg syns jeg hører om stadig flere som velger seg den bunaden de syns er finest. Jeg er også vant med at man enten velger bunaden på det stedet man bor (f.eks. i Oslo) eller fra et sted man har familietilknytning.

Svar

Emneord
bunad, hijab, minoriteter, regler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.