Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hunder i barnehagegarderoben
Greit å ta med hunden inn 11 4,91%
Ikke greit å ta med hunden inn 213 95,09%
Deltakere: 224. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-07, 11:40   #1
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hunder i barnehagegarderoben - ok?

Jeg ville ikke ha tatt med hunden i barnehagen, og det hadde jeg også forventet av de andre foreldrene. Både med hensyn til allergi, for dyret selv og av normal folkeskikk. I vår barnehage er det skiltet med forbud mot hund. "I nøden" ville jeg ha bundet den der jeg kunne se den mens jeg hentet barnet, langt unna porten.

Vår hund, Vips, har fått navnet sitt med rette. Hun er vilter og yr, hoppende glad og leken. Dersom vi går tur og barn vil hilse på henne, holder jeg henne tett inntil meg og setter meg ned ved siden av henne for å ha full kontroll. Dyret skal føle seg trygg og barna skal være trygge.

Dersom vi hadde fått samme forespørsel som Angelique når Vips var valp, kan det godt hende at jeg hadde tatt henne med. Så lenge jeg var der og følte jeg hadde kontrollen, ville jeg sett på det som positiv sosialisering for både hund og barn. Ut i fra hvordan jeg kjenner Vips ville hun taklet det helt fint (som bitteliten valp, ikke som den voksne hoppende pelsklumpen hun er nå).

Herlige Max

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 11:41   #2
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

En hund har selvfølgelig ingen verdens ting å gjøre inne i barnehagegarderoben. Ei heller inne på barnehagens område.
Jeg tok ofte med med hunden vår opp til barnehagen - en grei måte å kombinere lufting og henting - men passet godt på at hun var bundet utenfor - såpass langt utenfor at de som ikke liker/tåler hunder kunne passere uten problemer.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 13:56   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hunder har ingenting i en barhegagegarderobe å gjøre, samme hvor snill, liten eller grei den er. Noen er allergiske, andre er redde, og dette er ikke stedet hverken å utfordre allergier eller redsel.

Dette høres ut som en grei ting å ta opp på foreldremøte. Hundedamen er øyensynlig helt merkelig, og ettersom hun ikke greier å ta i mot en grei tilbakemelding på storslegga frem. Dessverre.

Jeg passet en hund en måned i fjor, og bant den utenfor bhg mens jeg var inne og hentet.

Gammel 27-02-07, 14:07   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg hadde ikke likt det dersom det var en hund i garderoben i vår barnehage.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 18:28   #5
Carrie
-

Carrie sin avatar

Hvor: Akershus
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Nei, ikke akseptabelt å ta med hund inn garderoben i barnehagen, på lik linje med at man ikke får ta med hunder inn på butikken, restauranter osv... (eller får man det?)

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 08:51   #6
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Vår hund er en Schüts III trenet hund. Det betyr høyest utdannelse innen IPO, en utdannelse politiet bruker. Han er altså ekstremt lydig, og kan f.eks ligge i dekk uten eier i sikte, med forstyrrelser. Minstekravet i klasse III er minst 20 minutter.
Han har også gjennomgått ferdsels og karakterkåringer, og har vunnet mange premier i denne klassen.

Likevel ville jeg aldri ha tatt ham med i en barnehage. Først og fremst for hans skyld, ikke barna. Jeg stoler ikke på barn når det gjelder hund. Dessverreer det et fåtall barn som har snøring på hvordan oppføre seg med hund, og hunden trenge ikke den ekstra stressfaktoren det faktisk er i en garderobe full av unger rundt seg.

Selv en hund som er så høyt utdannet som vår.

(Politihundene har som regel Schüts II klasse. Det holder til å utføre jobben)

safran: Nei, jeg sa ingenting om at det ikke finnes blinde foreldre, men at "faren" for å treffe på en førerhund er forsvinnende liten. I barnehage som andre steder.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 13:53   #7
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

For en hyggelig og omtenksom hundeeier du har truffet Polyanna :dån:

Jeg ville vel ikke ha reagert på en hund i garderoben sånn i første omgang, rett og slett fordi at jeg har ikke regnet med det som en problemstilling. I tillegg er poden (og jeg) veldig glad i dyr, så det hadde ikke vært en ekkel situasjon for oss.

Men jeg er enig med flertallet at hunden skal vente ute, av hensyn til de som er allergisk og redde!

Sist redigert av Martis : 28-02-07 kl 14:29. Årsak: Skriveleif.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 13:47   #8
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi får håpe damen har tatt meldingen, Polyanna. Selv er jeg glad i hunder, og Sneipen elsker dem virkelig. Han blir helt ellevill når han ser en og vil ingenting annet enn å løpe bort og klappe og bli snust på og trekke seg unna i skrekkblandet fryd hvis den hilser tilbake. Og bare av den grunn hadde jeg blitt rimelig oppgitt hvis noen hadde tatt med seg en inn i garderoben. Det hadde vært umulig å få en fornuftig avlevering, og selv om jeg ikke tror at alle hunder er ustabile, vet jeg aldri hvilke som er det og må forholde meg deretter. For Sneipen kan jeg IKKE stole på.

Og ja, vi trener mye på dette hver gang vi treffer en hund. Han får ikke gå bort før han har fått lov av eier, han må stå rolig (aka hoppe opp og ned) til hunden kommer den siste meteren til ham, og mor vakter med falkeblikk at han ikke slår eller drar i pelsen i befippelsen. Alt dette er greit og flott ute med god tumleplass, men det hadde stresset meg skikkelig i en trang garderobe.

Hvis jeg i stedet hadde hatt engestelige barn, hadde jeg blitt ganske så sint. Og hvis eieren hadde vært så tett at hun ikke kunne ta gjentatte beskjeder, hadde jeg jommen ikke stolt all verden på hunden heller.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:10   #9
devon
Fullverdig medlem

Hvor: Nord
devon har et hav av muligheter foran seg
Standard

En hund har ingen ting i en garderobe i barnehagen og gjøre. Dette er ikke bare av hensyn til barna, men og av hensyn til hunden selv.

Har forøvrig ofte møtt større hunder som er løs i skog og mark. Eideren er ikke langt unna og har rimlig kontroll på hunden slik at den ikke virker truende eller skremmende på meg, mange hennsynsfulle hundeeiere

devon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 14:14   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av devon, her.

En hund har ingen ting i en garderobe i barnehagen og gjøre. Dette er ikke bare av hensyn til barna, men og av hensyn til hunden selv.

Har forøvrig ofte møtt større hunder som er løs i skog og mark. Eideren er ikke langt unna og har rimlig kontroll på hunden slik at den ikke virker truende eller skremmende på meg, mange hennsynsfulle hundeeiere

Ja, jeg må jo understreke at vi også møter mange hensynsfulle hundeeiere, både med og uten bånd til hunden. De er flinke til å ta kontroll på hunden, gå rolig forbi, og gjerne åpne for kontakt på både barnas og hundens premisser.

Men de med ville og voldsomme, løse fuglehunder (det er av en eller annen grunn ofte sånne) som stormer mot oss og løper ned ungene ødelegger så mye!

Gammel 28-02-07, 14:25   #11
Line*
Expired

Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Det er synd med de som ødelegger for andre, ja.
Men sånn er det jo.
Vi har også hunden løs i skogen, men han får aldri gå lenger bort fra oss en at vi kan kalle ham inn kvikt på plass slik at båndet er på i møte med andre mennesker eller dyr. Selv om han står "frozen" på kommando i enhver situasjon.
Selv når det ikke er båndtvang.

Gammel 28-02-07, 16:35   #12
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Uten å ha lest annet enn hovedinnlegget så skjønner jeg ikke hvorfor hunden var med innenfor barnehagens gjerder i det hele tatt!

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 09:48   #13
Katrin
Superaktiv

Katrin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Follo
Katrin er litt kulKatrin er litt kulKatrin er litt kul
Standard

Hunder har ingenting i et barnehageområde å gjøre! I min sønns barnehage, står det et pent skilt på porten - Hunder ingen adgang!

Katrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 13:18   #14
Line*
Expired

Standard

Et annet aspekt ved størrelse på hund: Store hunder er oftere rolige og trygge, nettopp på grunn av sin størrelse. Helt ærlig har jeg et dårligere forhold til små hunder, som ofte er gneldrete og uberegnelige. Nettopp på grunn av sin størrelse.
Hunder føler faktisk sin egen begrensning i visse sammenheng, og agerer deretter.

Gammel 02-03-07, 10:06   #15
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil også se!!!

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-03-07, 10:43   #16
Line*
Expired

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^3, her.

Jeg vil også se!!!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg gunnestad_defence_1.jpg (30,6 KB, 29 visninger)
Gammel 04-03-07, 11:00   #17
devon
Fullverdig medlem

Hvor: Nord
devon har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

praktfull hund. Jeg er "tante" til en mix mellom labrador, rottwailer og litt alaska-malamutt, heltsvart flott, ei snill og rolig tispe selv om noen skvetter litt når de hører mixen. Når vi er på tur (låner ho veldig ofte) tar vi utgangsunkt og hvordan folk kan oppfatte ho.

devon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 21:52   #18
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Dette er ikke akseptabelt. Barn skal føle seg trygge og på hjemmebane i barnehagen, de skal ikke være redd fo å treffe en hund i gangen. Mange barn er redde for hunder,og mange er allergiske. Voksne mennesker må vel kunne klare å tenke over det vel?
Jeg er selv redd hunder, både store og små. Jeg prøver selvfølgelig å skjule dette ovenfor min datter men hadde jeg kommet inn i barnehagen og ant fred og ingen fare hadde jeg blitt veldig satt ut av denne hunden.
Jeg hadde nok gitt veldig klar beskjed om dette til de som jobber i barnehagen.

Gammel 04-03-07, 12:23   #19
Line*
Expired

Standard

Høres ut som en fin hund.

Gammel 16-04-08, 09:07   #20
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er veldig glad i hunder men jeg ville likevel ha reagert.
Jeg har også reagert når en forelder bandt sin hund ute. Dette fordi det var på barnehagens område og jeg mener en bundet hund ikke skal stå alene blandt mange unger. Jeg reagerte spesielt på at hunden stod alene når småbarnsavdelingen slapp ut et par småttiser mens de kledde på. Et minutt er mer enn nok, og de på småbarnsavdelingen kunne ikke se hunden der de var.

Jeg er en surpomp.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:29.