|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Lager din husholdning saus selv? | |||
| Ja, alltid eller nesten ubetinget alltid |
|
64 | 32,49% |
| Veldig ofte, men ikke alltid |
|
74 | 37,56% |
| Vi kan lage saus selv, men det er ikke alltid vi tar oss tid til det |
|
41 | 20,81% |
| Nei |
|
16 | 8,12% |
| Spiser ikke saus |
|
2 | 1,02% |
| Deltakere: 197. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Epikur
|
Sv: Lager du saus selv?
Jeg gjør! Mannen likte ikke bernaise før han fikk smake min hjemmelagde, den er jo fra en annen verden enn posevarianten.
Enig. Matfløte og Creme Fraiche er i basisutvalget. Da går alt bra.
|
|
|
#2 |
|
*_*
|
Sv: Lager du saus selv?Ja, alltid eller nesten ubetinget alltid
|
|
|
|
#3 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lager du saus selv?Ofte, ja. For eksempel lager jeg en wicked tomatsaus til pasta.
|
|
|
|
#4 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Å ja, og en tilleggsopplysning til hjemmelaget pastasaus: Den er strålende å kamuflere næringsrike, vitaminfulle grønnsaker i, så til og med femåringen spiser det.
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Det er den helt sikkert, men jeg har enda tilgode å lage en jeg selv synes er god... andre sier det er godt, jeg synes ikke det...
|
|
|
#6 |
|
Epikur
|
Litt mer sukker, litt mer salt. Tipper jeg. :troubleshooter:
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Antakelig. Definitivt mer sukker.
|
|
|
#8 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Lager du saus selv?Jeg synes man må ha grønnsaker i tomatsauser, uavhengig av kresne barn. Bruker det jeg har, men helst løk, tomater, hvitløk, selleri, fennikkel og gulrot. Ofte andre ting også. Før brukte jeg mye squash. Det liker jeg ikke så godt lenger. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Off the map.
|
Sv: Lager du saus selv?Jeg freser løk, hvitløk og litt 'syltet' paprika (alt finhakket) i olje på middels temperatur. Har i en klunk med hvitvin som får redusere til halv mendge- så har jeg i gode bokstomater, sukker, salt og pepper og mot slutten noen finhakkede urter. Blir nydelig og frisk. Passer også godt til å ha sammen med større biter av fresede grønnsaker som gulrot, squash, sukkererter osv osv.
|
|
|
#10 |
|
Epikur
|
Stavmikser er virkelig en herlig gave til alle som har kresne barn og svigerfedre på besøk. Man kan stavmikse inn spinat, gulrøtter, løk og selleri og så lenge det er litt sukker i sausen går det hjem.
|
|
|
#11 |
|
Fortynnet
|
Sv: Lager du saus selv?Jeg bruner smør og mel litt hvis jeg lager brun saus uten å ha f.eks. kraften fra en stek etc. som basis. Det blir aldri svidd mel og brent smør, bare brunet. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Lager du saus selv?Apropos stavmikser; hver gang jeg skal mikse noe i selve gryten ender det saus oppover kjøkkenskapene og utover meg selv? Er det jeg som ikke har teket på det? Sist gang jeg prøvde, i forrige uke, stod jeg der med oransje tomatsuppe-flekker utover meg selv, da heiv jeg alt i blenderen heller og kjørte den. (Ikke at det hjalp noe særlig, minsten hadde skrudd på blenderen slik at den gikk igang med en gang jeg stappet i kontakten, før jeg hadde fått satt på lokket, så jeg så ut som noen hadde dyppet meg og halve kjøkkeninnredningen i oransje saus).
|
|
|
#15 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Lager du saus selv?Du må passe på at hele tuppen har væske over seg, og at ikke noe stikker opp. Så må du mikse nederst i gryta og ikke ta den for langt opp. Da spruter det ikke. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Off the map.
|
Sv: Lager du saus selv?Iset - du må ikke starte den før stavmikseren er godt nede i sausen. Da går det i alle fall fint for meg. Bruker også av og til blenderen om det skal bli skikkelig smooth, men om det kan være litt chunk igjen så er det utrolig mye kjappere med stavmikseren.
|
|
|
#19 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Lager du saus selv?Dersom det brukes saus så lager jeg den selv 99 % av gangene (unntak er hytteturer med ukjent kjøkken), men vi bruker saus veldig sjelden.
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Lager du saus selv?Ah, takk. Jeg skal være obs på det neste gang.
|
![]() |
|
|