Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ergrer seg over barn som skriker på flyet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-10, 11:19   #81
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ergrer seg over barn som skriker på flyet

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men kjære vene da; det går da an å si fra om at det er trangt. Du kan da ikke forvente at passasjeren foran skal lukte det sånn helt av seg selv.

Og at noen glor stygt på deg når ungen din lugger dem, det har jeg da virkelig ingen problemer med å skjønne, selv om jeg også skjønner at det kan være vanskelig å kontrollere et lite barn 100 % av tiden.

Når du ser rett inn i et par barneøyne så skulle det egentlig si seg selv, men joda, vi sa i fra, men han ville ikke rette opp stolryggen.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 11:26   #82
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har nettop vært på Tenerife og flyturen ned var helt topp, jentene satt fint og tegnet eller såg på DVD. Og så sov de en liten dupp. Hjem igjen var det mer urolig, minste jenta løp i midtgangen store deler av turen, viss jeg prøvde å roe henne ned begynte hun å vræle. Og den jenta har en grusom høy stemme. Når jeg fikk satt henne i setet, satt hun å sparket i setet framforbi henne. Jeg prøvde det meste for å roe henne ned, fant fram tegneboka hennes, hadde henne på fanget, tegnet i lag me henne. Men hun ble fort lei. Helt på slutten av flyturen ville hun se en film, men da begynte hun å spenne i setet igjen. Jeg var så sliten etter den turen, og jeg prøvde alt for å roe henne ned. Så viss det er andre barn rundt meg som styrer, bryr jeg meg ikke i det hele tatt, tenker at heldigvis er det ikke meg.

Gammel 25-03-10, 11:26   #83
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Når du ser rett inn i et par barneøyne så skulle det egentlig si seg selv, men joda, vi sa i fra, men han ville ikke rette opp stolryggen.

Det er mye som ikke automatisk sier seg selv for andre, selv om en selv synes det virker helt opplagt, men hvis du først sa fra og han nektet å etterkomme ønsket, da fortjente han i grunn å bli lugget.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 11:27   #84
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette var en veldig rar diskusjon. Hva folk har "lov" til å ergre seg over...

Barneskrik, babyskrik, barnespark i ryggen... Det er klart det er irriterende. I varierende grad, selvsagt.

For meg finnes det to kategorier irriterende hendelser:

1) Sånne som bare skjer. Uflaks. Regn hele ferien, uventet kø når du skal rekke noe, at man har uflaks og havner like foran den babyen som skriker og skriker, tross foreldrenes bestrebelser.
2) Sånne som man påføres av andres tankeløshet og hensynsløshet, som at ferien blir ødelagt av naboleilighetens ville festing, et barn sitter og sparker deg i ryggen og foreldrene gir blaffen, etc.

Den første kategorien er jo irriterende nok, og gudene vet at man kan ergre seg, være sur og ønske seg at det var annerledes. Men det er jo ikke noe man kan gjøre så mye med for deg, så å la irritasjonen gå ut over andre er jo helt urimelig (det være seg meterologen, tilfeldige medtrafikanter eller foreldrene til den stakkars hylebabyen). Den andre kategorien er VIRKELIG irriterende, og her syns jeg godt man har lov til å bli sur PÅ noen, ikke bare sur sånn generelt.

Gammel 25-03-10, 11:34   #85
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polyanna sa det!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 11:35   #86
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, godt sagt Polyanna.

Gammel 25-03-10, 12:05   #87
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Paracet og nesespray er et must for alle som flyr med barn. Uansett.

Og bleier til bleiebarn. *Husker med gru de to timene fra Amsterdam med mor+barn som trengte bleieskift som mor hadde lagt i kofferten...*

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om støy fra barn. Jeg har jobbet for mange år i barnehage, så jeg rett og slett siler ut lydene jeg ikke liker
Men jeg har selvsagt full forståelse for de som i k k e opplever det slik, og gjør alt jeg kan for at mine egne unger skal være stille.

Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 14:09   #88
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har supergreie unger ombord i fly, og jeg har investert mye jobb for å få dem sånn.

Jeg må sitere meg selv og korrigere litt, for jeg ser at jeg kan virke i overkant blærete her. Det jeg mener med å investere tid er rett og slett at når jeg fløy med ungene så gikk all tid med på å distrahere, underholde, hysje og kose - ikke mye tid til boklesing og taxfreeshopping og soving sånn som jeg har observert andre foreldre med bråkeunger har prioritert. Det er stress å fly med unger som oftest og man bør være innnstilt på at det er... annerledes enn prebarn.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 14:10   #89
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

t man ikke synes det gjør det minste å levere bæsjeproduktet direkte i hånden til kabinpersonalet, helst med bæsj tytende ut, UTEN pose.... eller enda verre, putte den i stollommen på setet foran

Du milde! Hva folk får seg til å gjøre!

Gammel 25-03-10, 14:11   #90
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må sitere meg selv og korrigere litt, for jeg ser at jeg kan virke i overkant blærete her. Det jeg mener med å investere tid er rett og slett at når jeg fløy med ungene så gikk all tid med på å distrahere, underholde, hysje og kose - ikke mye tid til boklesing og taxfreeshopping og soving sånn som jeg har observert andre foreldre med bråkeunger har prioritert. Det er stress å fly med unger som oftest og man bør være innnstilt på at det er... annerledes enn prebarn.

Jupp, der er vi også. Eller. Jeg. Min mann, derimot...

Gammel 25-03-10, 14:16   #91
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er det samme som vi har gjort, og med storebror fungerte det helt perfekt. Med lillesøster, not so much. Hun er en helt annen type enn storebroren og lar seg dårlig avlede, men vi gjør vårt beste. Men som konsekvens av at lillesøster er som hun er, har vi valgt å holde reiseaktiviteten våre begrenset til korte (maks 2 timer) flyturer, for vår og hennes del. Nå er vi kommet så langt at to timer går sånn noenlunde greit, og vi satser på at vi snart kan være ville og gale og ta en utenlandstur.

Jeg reiste utrolig mye prebarn og jeg må innrømme at jeg lot meg irritere over barn på fly, men kanskje ikke så mye skrikingen, men heller det at foreldre lar ungene gå på selvstyr. Unger (og voksne for den del) som sparker i flysetet er utrolig usjarmerende, og det har hendt at jeg har sagt i fra til foreldrene at de bør passe litt på om jeg merker at foreldrene gir totalt f... i hva ungen driver på med. Det har også ført til at jeg er rimelig obs på hvor ungene mine plasserer føttene sine når de er ute og reiser.

Gammel 25-03-10, 14:17   #92
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du milde! Hva folk får seg til å gjøre!

Det har jeg sett med egne øyne flere ganger, og blir like hver gang. Hvor utrolig dumme går det an å bli, liksom.

Gammel 25-03-10, 14:22   #93
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde bare alle vært som oss. Sukk.

Gammel 25-03-10, 14:25   #94
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jupp, der er vi også. Eller. Jeg. Min mann, derimot...

Ja, min mann blir ofte oppgradert og sånn han, sånn at han slipper unna. Men jeg har reist mye alene med ungene, og er mye mer dreven enn ham, og han prøver som oftest å få unna litt jobb mens han flyr. Så han er tilgitt.

Gammel 25-03-10, 14:26   #95
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke fatte og begripe hvordan enkelte foreldre kan overse at ungene virkelig er til sjenanse for andre, som i skrekkeksemplene over, feks. Det er jo helt fjernt!
Når det er sagt så er det ikke alltid ungene roer seg uansett hva man gjør, og da er det litt kjipt å bli uglesett fordi man "ikke får den jævla ungen til å holde kjeft". Jeg har ikke opplevd det selv, men om vi skulle flydd i dag, hadde jeg vært dritnervøs for at minsten skulle skapt seg på flyet. Det blir ikke noen Thailand-reise med det første nei.

Gammel 25-03-10, 14:32   #96
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nettopp. Jeg syns det er ganske slemt mot barna også jeg, å bare overlate dem til seg selv på et fly. Glitterbarnet elsker heldigvis å fly, men han kan bli litt gira, og jeg så at endel bleknet og bet tennene sammen da han jublet "VI DETTER NED! " på en særdeles humpete landing. Han er også en setesparker, både på kino, i bil, buss og fly. Dette er vi selvfølgelig oppmerksom på og stopper med en gang vi legger merke til det.

Jeg syns selvsagt at man har lov til å bli irritert over alt man vil, men som Polyanna så skiller jeg mellom det det er hensiktsmessig å bli irritert over, og det som ikke hjelper verken meg eller de jeg blir irritert på. Uten at det forhindret meg i å omtrent dra av meg håret bak en familie på Heathrow som var full av armbånd, kjeder, hårpynt i metall, fotlenker, tåringer og what not, og prøvde å ta av en og en før de prøvde metalldetektoren på nytt.

Jeg er for øvrig ikke interessert i egne barnesoner på fly, og tror at summen ville blitt mer plagsom. De aller fleste som har opplevd plagsomme barn, har kanskje gjort det en eller to ganger i hele flylivet sitt, og det syns jeg rett og slett er for tynt grunnlag til å henvise en hel brukergruppe bakerst i flyet på. Glitterbarnet liker å sitte i fred, se på film, lese en bok, eller titte ut av vinduet, og han hadde fått sin flytur kraftig forringet om han skulle bli buntet sammen med en gjeng babyer bakerst, bare fordi han var under en viss alder.

På fly må alle ta hensyn til alle, sånn er det bare.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-10, 14:32   #97
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Standard

Jeg satt en gang halve flyturen fra nordnorge og hjem og prøvde å roe ned en superkrakilsk lillesøster. Ingenting hjalp, ikke amming, ikke smokk, ikke byssing, ikke leker eller noe som helst. Til slutt gav jeg opp og satte den hylende bylten på fanget mitt mer ryggen hennes mot meg. Da tok det to minutter og så sovnet hun, fem minutter før landing. Da var jeg over middels svett, ja.

Gammel 25-03-10, 14:46   #98
Barbarella
Bør lage seg en tittel selv

Barbarella sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 1
Barbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt liktBarbarella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Når det er sagt så er det ikke alltid ungene roer seg uansett hva man gjør, og da er det litt kjipt å bli uglesett fordi man "ikke får den jævla ungen til å holde kjeft".

Åh, dette opplevde vi i sommer og jeg har fremdeles mareritt om det. Jentungen på 2 år var med på fly for første gang, og satte i og hyle allerede før vi tok av. Med en gang skiltene med "fest setebeltet" var slukket så byttet jeg og mannen på å ha henne i fanget, prøve å avlede henne med mat, drikke, bok, film, dukke og å bære henne. Ingenting hjalp og til slutt var hun helt overtrøtt av å skrike sånn, men fikk ikke til å sove. Da var det lite trivelige kommentarer å få gitt, allerede etter 5-10 minutter i luften kom flyvertinnen løpende og var rimelig morsk og spurte om vi ikke kunne få ungen til å være stille, for det var jo så slitsomt for de rundt. Jo takk, det var ikke videre avslappende for oss foreldre heller, men vi prøvde da alt vi kunne for å få henne til å roe seg. Jeg hørte folk rundt mumle om drittunger og at de ikke hadde betalt i dyre dommer for flybilletten for å høre på en jævla grinunge hele veien til Gran Canaria.
Ekstra fint ble det da vi hadde gått av flyet og skulle hente bagasjen. Jentungen roet seg så fort vi kom ut av flyet, og den middelaldrende mannen som hadde sittet bak oss på flyet kom bort til oss og sa til jentungen "ja, nå er du stille ja, når vi ikke trenger å høre på deg lengre." Trivelig.

Gammel 25-03-10, 14:59   #99
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Barbarella: er det sant? What? Fy fader, skjønner ikke voksne mennesker at det ikke bare er å få en unge til å tie stille på kommando? Hva mener de man skal gjøre, slå ungen i svime?

Gammel 25-03-10, 15:32   #100
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Standard

Men en annen ting: Ifjor fløy jeg (for) nær et par med en unge som var under to år, og som hadde "sitte-på-fanget"-billett. Problemet var at denne ungen nektet å sitte på fanget - høylydt - hele tiden. Hyyyyl - "Jeg viiiil ikkke siiitttæææ på fangææe!" Foreldrene forklarte oppgitt at "sånn var hun alltid, hun hatet å sitte på fang eller bli holdt på/igjen". Da skiltet med setebeltet gikk av så slapp de ungen løs, bokstavelig talt. Utrolig slitsomt, ungen gikk feks og pillet på alle på midtgangen.

Da tenker jeg som så at man har en unge som ikke funker på fly som fangbarn, så da må man ta konsekvensen av det og faktisk kjøpe et eget sete til ungen? Det er kanskje en slags menneskerett å reise, men ikke for enhver pris lissom?

Svar

Emneord
baby, barneskrik, fly

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:06.