Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-10, 18:45   #81
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er 40 minusgrader like kaldt i hele landet?

Jeg har bodd mange steder i Norge, bl.a. et par år i Stavanger, et år i Oslo, flere år i Trondheim og et halvt år (vinter) i Bodø. Jeg bor nå høyt til fjells i en liten fjellbygd langt sør i Sør-Trøndelag. Her har vi mange kalder dager i løpet av en vinter og er forsåvidt godt vant til det. Men når det nå er 40 minusgrader (har hatt ned i 44,5 i dag tidlig) og lett vind, kan jeg bare si at det er jæv... kaldt! Det er MYE verre enn alt jeg har opplevd både på vestlandet og i nord iallefall. Det er himmelforskjell på 15 minus og 40 minus, uansett luftfuktighet og vind. En ting er jo hvor kaldt det kjennes ut, noe annet er de praktiske problemene man får i 40 minusgrader i forhold til bilkjøring, strømforsyning osv. Mannen min må ta fri fra jobb fordi det er for risikabelt å kjøre pga kulden. Mine barn har måttet holde seg hjemme fra skole/barnehage de siste to dagene og de kommer seg heller ikke på skolen i morgen. Det er ikke forsvarlig å kjøre de til skolen fordi faren for at bilene stopper opp er stor. Det hjelper lite om bilen starter om den stopper (pga f.eks. frossent dieselfilter) underveis. Det er IKKE moro å få motorstopp på en øde veistrekning i 40 kuldegrader. Jeg skulle også vært en tur på butikken, men kan av samme grunn ikke reise. Vi har i kveld sendt e-mail til den lokale nærbutikken (et par mil unna) med en lang liste varer vi trenger. Forhåpentligvis klarer postmannen å få det med seg hvis han kommer seg opp hit i morgen eller på lørdag. Hvis ikke må vi klare oss på det vi har i skapene til været blir snillere.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 11:25   #82
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Lhi-My der sa du det. Uansett vindfaktorer osv så er 40 grader kaldere enn 20. Dessuten så er det ikke sånn at det alltid er vindstille og knusktørt slike steder heller.

Lurer forresten på hvilken bygd du bor i.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 13:24   #83
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er blitt sånn! Man tør ikke åpne kjeften om temperaturene her på vestlandet, for man får alltid slengt i trynet "pingler" fra de som bor lenger nord og er vant til litt mer i minus.

Østlendinger får jo ofte pepper om vi klager på mye snø om vinteren og medfølgende kaos på veiene, så det er vel alltid noen som ikke er like tøffe som andre.

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Og hvem sier at det alltid er vindstille og ikke høy luftfuktighet på Østlandet?

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 13:26   #84
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

40 minus høres egentlig ut som et rent helvete, jeg er veldig glad jeg bor her altså.

Gammel 08-01-10, 13:36   #85
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener jeg leste et eller annet sted i går at -20 her på vestkysten kunne defineres som ekstremkulde. I innlandet måtte det -40 til før de definerte det som ekstremkulde.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 13:43   #86
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av amo, her.

Jeg mener jeg leste et eller annet sted i går at -20 her på vestkysten kunne defineres som ekstremkulde. I innlandet måtte det -40 til før de definerte det som ekstremkulde.

Er det da pga. at det er ekstremt i fht. normaltemperatur for årstiden? For jeg synes -20 er ekstremt kaldt uansett jeg

Gammel 08-01-10, 13:59   #87
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er definisjonen på ekstremkulde, egentlig?

Gammel 08-01-10, 17:35   #88
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I helvete er det vel strengt tatt plussgradene som er problemet.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 17:53   #89
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det kan variere.

Den ene dagen jeg var i gehenna (Hinnom-dalen) holdt jeg på å fryse meg fillete. Det var desember, vind og sludd.

Skrekk og gru. :har googlet:

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 08:19   #90
maria78
Aktiv

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Sør/øst landet
maria78 er litt kul
Standard

Er kaldt uansett, trist å ikke kunne benytte seg av det nydelige vinterværet men med 25 minus og en astma gutt blir det lange dager inne mens solen og blå himmel sees gjennom vinduet trist, trist.

maria78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 09:11   #91
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har liten erfaring med ekstremkulde. Nå er det rundt 15 minus her, og det synes jeg ikke er spesielt kaldt i det hele tatt. Jeg kan tenke meg at 20 minus og litt til hadde føltes kaldt også for meg, og jeg vet at når man bikker 30, så fryser det til i nesa og alt. Det er virkelig kaldt, det har jeg kjent på kroppen.

MEN: Hvor kaldt synes dere det må være før man ikke kan gå ut? Mange skriver at de sitter inne nå. Hadde det gått an å gå ut en liten stund med ansiktet tildekket? Hva er for kaldt til å gå ut i? La oss si en gåtur på et kvarter. Hva er for kaldt å være ute i to timer i? Hva er for kaldt til at det er for kaldt til å i det hele tatt gå ut og hente posten eller gå ut og sette seg i bilen (hvis man får start på den)?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 09:15   #92
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Det er vel individuelt. Jeg takler kulde veldig dårlig, mens mannen takler det mye bedre. Ei venninne av meg elsker dette været og kan gå uten jakke ute, hun fryser aldri, det mennesket. Mens jeg må gå med jakke selv om sommeren, jeg er blitt en frossenpinn av dimensjoner etter at jeg gikk ned i vekt. BRRR! Heldigvis har jeg en jakke som varmer skikkelig bra, men jeg fryser til is i hele fjeset når jeg går ut, så jeg foretrekker å holde meg inne.

Gammel 09-01-10, 09:49   #93
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

MEN: Hvor kaldt synes dere det må være før man ikke kan gå ut? Mange skriver at de sitter inne nå. Hadde det gått an å gå ut en liten stund med ansiktet tildekket? Hva er for kaldt til å gå ut i? La oss si en gåtur på et kvarter. Hva er for kaldt å være ute i to timer i? Hva er for kaldt til at det er for kaldt til å i det hele tatt gå ut og hente posten eller gå ut og sette seg i bilen (hvis man får start på den)?

Jeg tror man må prøve seg frem. På torsdag spaserte jeg en 20-25 minutte uten problemer. Da var det 22 kuldegrader. Det gikk helt greit. Eneste problemet var at jeg tok på meg hette utenpå lua og da dugget brillene mine og når jeg tok ned hetta frøys de.

Når du merker at snørret i nesa fryser og deter vanskelig å trekke pusten fordi det river i brystet holder en seg inne. Ellers er korte turer ute helt greit med skikkelige klær og ikke minst foret fottøy.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-10, 12:23   #94
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig individuelt, ja. Jeg får problemer med pusten når det ikke er så veldig kaldt, så -20 føles helt jævlig. Jeg er godt påkledd med ull overalt, men jeg trodde seriøst jeg skulle dø her om dagen, jeg skulle gå fra bilen og et lite stykke.

Gammel 09-01-10, 12:33   #95
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

På torsdag var det "bare" -17 her,da frøys jeg ikke i det hele tatt. Tror jammen jeg ahr begynt å venne meg til kulden.

Gammel 09-01-10, 20:24   #96
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Synes det er vanskelig å si noe konkret om når det er for kaldt å være ute. Fredag ble jeg stående i -20 å vente på bussen i 20 min. og det gikk ganske fint. I dag var vi ute med barna og akte (det var -15 da vi kom hjem igjen) og jeg syntes det var kaldt i ansiktet før vi begynte å ake. Etter 45 min hadde jeg fått nok, men barna var ikke spesielt interressert i å gå inn.

Jeg fryser ganske lett.

Gammel 09-01-10, 20:33   #97
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

MEN: Hvor kaldt synes dere det må være før man ikke kan gå ut?

Minus 20 går helt greit. Både ungene og jeg har vært ute i 1-2 timer i minus 20 uten problemer. Da har vi gått inn igjen fordi vi skal spise middag og sånt.

Ved minus 25 er de store ungene fremdeles ute i barnehagen, men bare 1 time.

Ved minus 28 (som er "rekorden" vår som vi har hatt noen dager nå) kjenner jeg at det gjør vondt på kinnene når jeg er ute 10 minutter av gangen (så lang tid jeg bruker å gå til toget). Hadde jeg dekket til ansiktet/rundt ansiktet bedre - f.eks. ved finlandslue som ungene mine bruker så hadde det blitt mer komfortabelt (jeg skal finne frem min til neste uke hvis ikke temperaturen øker). (Men jeg gidder ikke å gå ut og leke i snøen nå, altså. Vi gjør bare det nødvendige. )

Gammel 09-01-10, 21:28   #98
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når det er for kaldt til å i det hele tatt kunne gå ut, hva gjør man med skolebarn da?

Gammel 09-01-10, 21:29   #99
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Jelena, her.

for meg er det rart å høre om steder de må være inne ved -10 og -15, hadde det vært slik her måtte de vært inne fra jul til langt ut i februar.

Helt enig, og det skrev jeg i en annen tråd, men ble nesten halshogget av enkelte.

Gammel 09-01-10, 21:54   #100
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg skjønner det veldig, veldig godt altså. Men hva med ens egen jobb når barn må være hjemme? Det går kanskje an tre dager, men når det varer i tre uker?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:22.